• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa terminala naftowego PERN w Gdańsku

Robert Kiewlicz
26 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim

W środę został wmurowany kamień węgielny pod budowę pierwszego w Polsce terminalu naftowego, który realizuje w porcie gdańskim - PERN "Przyjaźń".


W środę w obecności premiera i ministra skarbu został wmurowany kamień węgielny pod budowę pierwszego w Polsce terminalu naftowego, który realizuje w gdańskim porcie spółka PERN "Przyjaźń". Pierwszy etap inwestycji ma być zakończony w 2015 roku.



Prace przy budowie terminalu naftowego rozpoczęły się 21 lutego 2014 roku. Obecnie trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z sześciu zbiorników (łącznie ok. 3,9 tys. pali), oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja, natomiast już w pierwszych dniach czerwca przewiduje się rozpoczęcie budowy konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową, a latem - całej infrastruktury: dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni na ropę naftową i p.ppoż. oraz oczyszczalni ścieków.

- Dzisiejszy dzień to nie tylko ważny moment dla regionu, ale także dla bezpieczeństwa energetycznego całego kraju - stwierdził premier Donald Tusk. - Jesteśmy świadkami kolejnego etapu prowadzącego do dywersyfikacji dostaw ropy do naszego kraju. Ma to w konsekwencji spowodować, że Polska będzie bardziej samodzielna energetycznie. Mam nadzieję, że po zakończeniu inwestycji w 2018 roku będziemy mogli się czuć jeszcze bardziej bezpiecznie.

Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, (łącznie 375 tys. m sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi związane z ropą naftową.

Pierwszy etap inwestycji jest realizowany przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest IDS-Bud za 415 mln zł w systemie "projektuj i buduj" i ma być oddany pod klucz do końca 2015 roku. Konsorcjum wygrało wcześniej przetarg na Generalnego Realizatora Inwestycji. Projekt terminalu opracowała inżynieryjna firma Gazoprojekt.

Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do terminalu naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern. Realizacja całego przedsięwzięcia powinna zakończyć się w 2018 roku.

- Prace idą pełną parą 24 godziny na dobę. Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu - mówi Marcin Moskalewicz, prezes PERN "Przyjaźń". - Zdajemy sobie sprawę, że terminal naftowy nie tylko zapełni lukę na polskim wybrzeżu, ale też otwiera kapitalne możliwości przed naszymi rafineriami. Wreszcie, co - w tym miejscu, w gdańskim porcie - cieszy mnie szczególnie, będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego Lotosu.

PERN "Przyjaźń" jest spółką, w której 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemiec poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę.

Opinie (47) 1 zablokowana

  • Dobrze!! Dobrze!

    Niech budują! szkoda jedynie,że Obwód Kaliningradzki za "miedzą"! a tam flota bałtijska jak cała nasza MW! Super! Więcej miejsc pracy dla pomorzan!!! OK i GIT!tak trzymać!

    • 5 15

  • Pora na budowę pierwszego tankowca oraz gazowca !

    • 4 1

  • ???

    A co z modernizacją linii kolejowej E226 i z nowym mostem kolejowym nad Martwą Wisłą ?

    • 5 2

  • Mikroskopijna ilość miejsc parkingowych z wizualizacji

    • 0 2

  • kolesiostwo kwitnie, koryta pełne będą jeszcze bardziej pełne,
    dla policjanta, pielęgniarki i stoczniowca nic się nie zmienia.

    • 10 3

  • na zdjeciach jest terminal masowy, który juz do Polski nie nalezy

    na zdjeciach jest terminal masowy, który juz do Polski nie nalezy

    • 2 4

  • Ciekawe

    Czy pan premier zauważył wczoraj po drodze do portu jaki syf panuje na nowych dojazdach. Szkoda, że się nie przejechał też po dziurawym kochanym mieście między wydmami piachu, fruwającego niczym po pustyni Gobi, niszczącego nasze drogi, płuca, samochody i elewacje. Adamowicza, zakały naszej metropolii, nie da się już dłużej na siłę przy korycie trzymać! Nawet najrezolutniejsze świnie muszą skończyć w ubojni. Inna sprawa, że nasz knur jest już tak łykowaty, że mięcho nada się już tylko do ciapkowa :P

    • 6 1

  • a co z termianlem gazowym?

    miał działać w 2011 i co?

    • 0 2

  • Nudna normalnosc.....samoloty nie spadaja.....budujemy zbiorniki zamiast pomnikow.......

    .....w kranie jest ciepla woda......niemcy wsluchuja sie w to co mowimy......a ruskich to mozemy nawet obsikac........i nikt nam nic nie zrobi.....a kto jeszcze pamieta jak 20 lat temy `Kartofle` straszyly nas UE?

    • 2 0

  • Ale bazy na Krakowcu nie odwiedził?

    ... Szkoda, nowa droga z pewnością by się przydała ;-)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane