- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (64 opinie)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (114 opinii)
- 3 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
Saudowie zainteresowani rafinerią Lotosu
Naftowy gigant Saudi Aramco jest zainteresowany przejęciem 30 proc. akcji rafinerii Lotosu - podaje Deutsche Welle. Sprzedaż udziałów gdańskiego zakładu to jeden z warunków, pod jakimi Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie gdańskiej spółki przez PKN Orlen.
Według Deutsche Welle przejęcie części zakładu na północy Polski otworzyłoby dla koncernu z Arabii Saudyjskiej możliwość ekspansji w regionie Morza Bałtyckiego i Europie Środkowej.
Sprzedaż udziałów w gdańskiej rafinerii
Przypomnijmy, że jednym ze środków zaradczych, od jakich Komisja Europejska uzależniła zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, jest zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny. Jak na razie nie wiadomo, kto przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Grupy Lotos oraz 80 proc. jej stacji paliw.
Orlen szuka chętnych na akcje gdańskiego zakładu
Orlen aktywnie szuka partnerów zagranicznych. Na początku października 2020 r. media spekulowały, że udziały w gdańskiej rafinerii może przejąć węgierski MOL.
Ostatnio Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen, spotkał się premierem Rumunii oraz ministrem gospodarki, energii i otoczenia biznesowego. Oficjalny powód to zacieśnienie relacji i rozpoznanie potencjalnych możliwości biznesowych. Ostateczne efekty negocjacji w sprawie środków zaradczych mamy poznać do połowy 2021 r.
Saudi Aramco zainteresowany inwestycją w Lotos
Saudi Arabian Oil Company, znany jako Saudi Aramco, to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Koncern jest największym na świecie pod względem dziennej produkcji - zaspokaja ponad 10 proc. światowego zapotrzebowania na ropę. Dzienna produkcja Saudi Aramco wynosi 9,54 mln baryłek, choć moce produkcyjne pozwalają na wydobycie nawet 12 mln. Saudi Aramco jest kilkakrotnie większy od innych globalnych koncernów paliwowych, takich jak brytyjski BP, amerykański ExxonMobil, chiński PetroChina czy rosyjski Rosnieft. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 61 tys. pracowników z 77 krajów.
Pierwsza w historii długoterminowa umowa bezpośrednia na dostawy ropy naftowej dla polskiego koncernu PKN Orlen została podpisana z Saudi Aramco w 2016 r. - wcześniej realizowane były dostawy spotowe lub pośrednie.
Miejsca
Opinie (280) ponad 20 zablokowanych
-
2020-12-28 20:34
m (4)
To chyba lepiej nic nie zmieniać LOTOS i ORLEN oddzielnie niech funkcjonują jako nasze polskie rafinerie
- 21 3
-
2020-12-29 09:12
no ale to PIS tego chciał na siłę
- 4 0
-
2020-12-28 20:41
Trzeba krety ruskie wywalić z Lotosu wsadzone za PO (2)
- 4 10
-
2020-12-28 21:02
pis=moskwa
agetów arabów zGRU pełno tam
- 6 0
-
2020-12-28 20:45
buhhhaaaha
- 7 0
-
2020-12-29 08:27
Tak jest
Pogonic zwiazkowe Mendy!!!!
- 2 3
-
2020-12-29 01:44
nie dla niemieckich nacisków
Czy ktoś chce spalić nasze podpisy pod petycją sprzeciwiającą się sprzedaży lotosu?
- 9 1
-
2020-12-29 01:38
Nam te Możejki potrzebne były jak... Miliard $ jak krew w piach.
Kupiliśmy niby w imię bezpieczeństwa regionu a litwini nam tory rozkręcili...
Teraz ciągniemy do nich - Port w Kłajpedzie - Via Carpatię zamiast do Gdańska, byleby tylko nam nie przeszkadzali w Możejkach - zakup brata K.
Jeszcze za darmo im nieba pilnujemy...
Dariusz Salamon Salon 24 - Zapraszam!- 8 1
-
2020-12-29 01:04
Jeżeli pozwoli się dalej na takie działanie, to nie będzie tu co zbierać z Pomorza.
PIS w ramach zemsty sprzeda Pomorze
- 14 2
-
2020-12-28 23:52
Nie mają nadziei w Gdańsku wygrać
doprowadzają Lotos do stanu Polski w ruinie ---zgliszcza.
Orlen nie przejmuje Lotosu tylko zgliszcza po nim.
Mam nadzieje że kiedyś odpowiedza za to.- 13 2
-
2020-12-28 23:41
tymczasem awaria terminalu Orlen Lietuva
do Bałtyku wyciekło 2 tony ropy / oficjalnie, ile naprawdę?/, Obajtek natychmiast do dymisji, plama ropy przesuwa się w kierunku Łotwy, warunki pogodowe na Bałtyku fatalne
- 9 4
-
2020-12-28 23:38
a mieli nie prywatyzowac.................przeciez to co robi pis to czesciowa prywatyzacja lostu po co ta fuzja z orlenem...........zeby wyprzedac polowe losotu prywatnym investorom terrorystom muslimom to skandal!!!!!!!!!!!!!!
- 10 0
-
2020-12-28 21:05
Niech ktoś wytłumaczy (1)
Dlaczego unijne urzędasy warunkują nam fuzje polskich firm i dlaczego to mamy się pozbyć dużej części własności dlatego że się firmy połączyły?
- 9 9
-
2020-12-28 23:06
ehhh... jest to mechanizm, który ma zapobiegać monopolizacjom rynku, ustalony i zaakceptowany przez wszystkie państwa członkowskie, a nie jakiś abstrakcyjny byt.
Podobne mechanizmy istnieją w innych państwach jak np. USA i chodzi o to aby nie powstawały duże molochy, które zlikwidują konkurencje i same będą narzucały ceny itd...
I tu właśnie jest problem fuzji lotos orlen, przejęcie tego pierwszego, przez drugiego spowoduje monopol jednego państwowego molocha, który pozbawiony największej konkurencji jaką jest LOTOS, będzie mógł robić co chce na rynku, typu wywyższać ceny (nawet te 10 gr na litrze w górę to dużo, a taka podwyżka co rok jest już odczuwalna), zresztą energa już zaczęła podwyższać ceny, a nie minął nawet rok od wchłonięcia.- 7 1
-
2020-12-28 22:38
A mnie sie to podoba (1)
Może będą lepsze płace dla pracowników i jak się rozchuśta ten Aramco to napewno ludzie będę u nich tankowali a nie na Orlenie bo w końcu Orlen kupuje od Arabów ropę a Arabi ja wydobywają... Logiczne
- 1 11
-
2020-12-28 22:48
Adrian... ty się cały czas jednak uczysz...
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.