- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi (48 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (31 opinii)
- 3 Gra dewelopera z Gdańska hitem (2 opinie)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
- 5 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 6 Złoty polski ma już 100 lat (167 opinii)
Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć
Spółka Ship-Service, która od 64 lat zajmuje się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana. Taką decyzję podjął jej obecny właściciel Grupa Orlen. Koncern, który w ostatnim czasie poszerza aktywność rynkową nawet o takie obszary, jak działalność medialna czy kurierska, rezygnuje z czegoś, co wydawałoby się bliższe ich działalności, jak sprzedaż paliwa statkom. Decyzja o tyle dziwi, że rynek jest, ruch w portach również.
Firma działa na rynku nieprzerwanie od 1957 r. W 2002 r. większościowym udziałowcem został PKN Orlen. Kilka dni temu załoga dowiedziała się, że ich spółka przestaje istnieć.
- Kłopoty spółki Ship-Service rozpoczęły się w 2010 r. i systematycznie pogłębiały. Wynikało to z braku koniecznej już w tamtym czasie restrukturyzacji rozwojowej spółki oraz dywersyfikacji jej działalności w kontekście silnej konkurencji na polskim i europejskim rynku. W ostatnich latach podjęto próby działań naprawczych, na które nałożyła się jednak nieprzewidziana sytuacja związana z COVID-19. Niestety, spółka Ship-Service osiągała coraz słabsze wyniki finansowe. Spadały przychody ze sprzedaży oraz wolumen realizowanej przez spółkę sprzedaży. W związku z tym nie było perspektyw dla dalszego jej funkcjonowania. W tej sytuacji przeprowadzono szereg analiz, na podstawie których podjęto finalną decyzję dotyczącą przyszłości Ship-Service - powiedziała Joanna Zakrzewska, rzecznik PKN Orlen.
Czytaj też:
Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie
Jak twierdzi rzecznik, rozwiązanie spółki jest działaniem wyprzedzającym, które pozwoli uniknąć postawienia spółki w stan upadłości. W ten sposób zabezpieczeni zostaną pracownicy Ship-Service, którym zapewnione zostaną należne pobory oraz inne świadczenia, jak odprawy.
Choć o kłopotach spółki w branży było wiadomo od dawna, to również od dawna specjaliści od gospodarki morskiej zastanawiali się, jak to możliwe, bo rynek na tę działalność jest.
- Sprawa likwidacji Ship-Service jest przede wszystkim skandalicznym pokazem nieudolności Orlenu jako jej większościowego właściciela. Handel hurtowy paliwami, odbiór odpadów i ścieków oraz inna obsługa statków na całym świecie to działalność stricte dochodowa, a prawdziwą "sztuką" jest na tej działalności tracić. Od czasu jak większościowy pakiet udziałów przejął właśnie Orlen, czyli w 2002 r., to spółka powoli traciła na swoim znaczeniu i obniżała swoje rynkowe "loty". Zaraz po przejęciu przez Orlen nowy właściciel rozpoczął etapowe zakazywanie działalności spółki w wielu dziedzinach, w których do tej pory spółka działała z powodzeniem i zarabiała pieniądze. Jednym słowem, sztucznie narzucono ograniczenia w zakresie jej najbardziej do tej pory rentownej działalności, która przynosiła Ship-Service profity, i to wcale nie małe. Oczywiście stopniowe ograniczanie działalności spółki w najbardziej do tej pory rentowych obszarach spowodowało, że spółka z wysokiej rentowności przeszła na czerwone pole strat, na którym jest już od wielu lat. Do tej pory Ship-Service sprzedawała na statki polski importowany olej napędowy, a teraz chciała wejść we współpracę z Lotosem i sprzedawać polskie produkty, ale nie ma na to zgody. Dziś Orlen oddaje "komuś" cały sektor czy branżę praktycznie na wyłączność. Mowa o danie "komuś" praktycznego monopolu. O kim mowa? Okaże się za kilka miesięcy, kiedy będzie wiadomo, kto przejmie finalnie flotę Ship-Service - mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej.
Paliwa to jedno, a co z odbiorem ścieków
Paliwa na statki to nie wszystko. Jest jeszcze odbiór ścieków ze statków. Przypomnijmy, że od czerwca 2021 r. weszła w życie planowana od wielu lat konwencja MARPOL zakazująca wylewania do morza wszelkich ścieków sanitarnych ze statków.
Gospodarka morska w Trójmieście
- Przez czysty "przypadek" nie ma ich jak zdawać np. w Świnoujściu. Wiadomo wszak, że gdzieś i komuś statki muszą je oddawać, a dla przykładu nasze promy morskie, nie mogąc ich zdawać w Świnoujściu, zdają je w Szwecji w Ystad, a Ystad powiedziało już, że dłużej tego faktu akceptować nie będzie. Kto odbierze więc ścieki i gdzie? Ten, kto przejmie rynek Ship-Service wraz z ich statkami. To ta firma będzie bezpośrednim beneficjentem praktycznie monopolistycznego rynku w tych dwóch ważnych i lukratywnych sektorach obsługi statków - dodaje Rafał Zahorski.
Dla załogi... odprawy
A co z załogą? 23 listopada odbyło się spotkanie byłego zarządu Ship-Service z załogą, na którym przedstawiono plan odpraw. Wiadomo, że pracownicy za ponad 3-miesięczny okres wypowiedzenia dostaną 4,5-miesięczne odprawy.
- Trwa dialog ze związkami zawodowymi, który ma na celu przeprowadzenie procesu tak, aby był jak najmniej odczuwalny dla załogi. W wyniku dotychczasowych rozmów osiągnięto porozumienie gwarantujące pracownikom Ship-Service ze stażem powyżej 10 lat, którzy stanowią zdecydowaną większość w spółce, wyższe od kodeksowych odprawy. Ponadto już wkrótce ruszy program umożliwiający przekwalifikowanie pracowników spółki, a także wsparcie w zakresie poszukiwania zatrudnienia w innych spółkach Grupy Orlen. Warto też podkreślić, że spółka zatrudnia obecnie 63 osoby, a blisko 13 proc. obecnych pracowników jest w wieku emerytalnym. Zabezpieczenie pracowników nie byłoby możliwe, gdyby doprowadzono do procesu upadłości. Rozwiązanie spółki nie wpłynie także na relacje z kontrahentami, którzy otrzymają zapłatę za dostawy towarów i usług - powiedziała Joanna Zakrzewska.
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2021-11-26 11:40
Opinia wyróżniona
(8)
To przykład jak przy odrobinie układów i cierpliwości moża stworzyć (przejąć) dochodowy i perspektywiczny biznes. W ostatnich 3 dekadach było setki przypadków, gdzie właściciel taki jak (państwo, samorząd ) celowo wygaszał działalność spółki by sprzedać pozostały po niej "wyeksploatowany i nikomu nie potrzebny" majątek, po czym w prywatnych już rękach biznes rozkwitał jak feniks z popiołów. Taki numer to klasyka III RP.
- 182 7
-
2021-11-28 20:57
Komunisci z Pisu by nigdy czegos takiego nie zrobili
- 1 0
-
2021-11-27 16:32
III RP?
Chyba IV RP
- 4 0
-
2021-11-26 21:46
nie pierwszy, nie ostatni taki przypadek
Konkurencja miedzy podmiotami tego samego wlasciciela powinna byc moderowana przez organy wlascicielskie.
A tu jest chyba najgorzej, bo wlasciciel wchodzi w konszachty z wynajetym zarzadem...- 2 0
-
2021-11-26 14:20
Dokładnie jak stadnina w Janowie. Brawo PiS! Uwielbiam tę partię, strasznie ułatwia pracę.
- 20 4
-
2021-11-26 13:59
Prywatne zawsze lepiej działa jak państwowe. (2)
- 6 2
-
2021-11-27 19:16
Tak ale... (1)
Orlen nie jest państwowy. Skarb państwa nie ma tam pakietu większościowego.
- 2 0
-
2022-03-29 11:13
teoretycznie
- 0 0
-
2021-11-26 13:44
Niech się Orlen może zajmie stacjami paliwowymi w portach, takimi zwykłymi na nabrzeżu.... między Puckiem a Świnoujściem działa tylko jedna - w Łebie.
- 12 0
-
2021-11-26 12:14
Opinia wyróżniona
Ścieki (10)
Przejmowanie nieczystości ze statków to bardzo intratny biznes na świecie, a u nas plajta!!!
Dziwne? To może mieć "podwójne dno".- 136 6
-
2021-11-26 12:38
Czego pis nie dotknie to spier... (9)
I tak od 6 lat
- 25 6
-
2021-11-26 13:43
(2)
w 90 roku jakoś to działało, z naciskiem na "jakoś", a potem przez 10 lat starano się by nie działało wcale, przez następne żeby wykupił to obcy kapitał, a na koniec mamy to co mamy, parę lat państwa z tektury i Pis w 6 lat nie jest w stanie nadrobić wszystkich zaszłości 30 lat.
- 4 7
-
2021-11-26 15:24
A stara się? (1)
Nikt tak nie kradł, defraudował i ustawiał swoich jak PiS!
To tragedia narodowa.- 10 4
-
2021-11-27 16:06
Sorry taki mamy klimat.
Weź se pan kredyt.- 0 1
-
2021-11-26 13:26
Niekoniecznie . (5)
Do zniszczenia naszej gospodarki przyłożyły się wszystkie rządy po 89 roku .
- 17 8
-
2021-11-26 13:30
Taaaa, bo przed 89 gospodarka była w rozkwicie... (4)
- 12 7
-
2021-11-26 13:42
W 2015 wszystko było w ruinie! (3)
Polska by dziś tak nie wyglądała bez PiS.
- 3 14
-
2021-11-26 14:45
Wszystko było w ruinie ale tylko w PISowkiej propagandzie i umysłach ludzi, którzy dali się na nią nabrać. (1)
A po objęciu władzy rozpoczęło się, radosne i bardzo medialne, odcinanie kuponów od osiągnięć poprzedników.
- 14 5
-
2021-11-27 16:47
Łżesz jak Tusk. Odcinanie kuponów po "pieniędzy nie ma i nie będzie"?
- 2 4
-
2021-11-26 14:46
To jak w 2015 byla w ruinie to w czym jest teraz? Jest slowo, ktore okresla cos gorszego niz ruina? Moze skorumpowana przez rosyjskich agentow z PiSu republika bananowa?
- 11 2
Wszystkie opinie
-
2021-11-26 18:30
szkoda (9)
Była, Palica, Romanka, Tarnica - często z nabrzeża w Nowym Porcie obserwowaliśmy jak wpływają lub wypływają z Portu. Szkoda, że Lotos nie ma swoich statków - mając rafinerię i nabrzeże na martwej Wiśle interes powinien śmigać....
- 11 1
-
2021-11-28 18:20
Ship-Service (6)
Widzę że wypowiadają się sami znawcy tematu? SS po przejęciu bunkrowców z Orlena posiadał : Romanke,Palicę,Bukowca, Halicza,Ślężę, Porońca ,Śnieżkę,,Tarnicę! Udziały Orlena w tym interesie to 61% reszta to udziałowcy prywatni.Stateczki już w chwili fuzji miały po dwadzieścia parę lat ,dzisiaj mają po przeszło 40 lat! Proszę nie mówić o jakiejś klimie na tych statkach! Sprzedano: Tarnicę i Śnieżkę do Rosji,Poroniec,Bukowiec,Ślęża "poszły" do armatora w Lagos.Statek Halicz sprzedano do "rodzimego" "Arcturusa"/też juz jest sprzedany do Turcji.Aby sprostać nowym wymaganią /jeżeli chodzi o przewóz paliw ciężkich/ Romankę i Palicę zmodernizowano ,obecnie są to dwukadłubowce !Stan techniczny i poziom wyposażenia daleko odbiega od istniejących dzisiaj /szalupy wiosłowe,pomiary ręczne itp./Bazowano na starym sprzęcie,który był ciągle i kosztownie remontowany .Nie było woli udziałowców do inwestowania w nowy sprzęt. Tak" normalnie" bunkrowanie jest dochodowe,ale na Bałtyku konkurencja jest b.duża i tutaj trzeba dobrej organizacji i struktury firmy/duża nadbudowa/ aby tym wyzwanią sprostać! Nie poradzono sobie! A swoją drogą Orlen nigdy nie był zainteresowany rozwojem floty bunkierek!Firma Ship -Service nie była atrakcyjna pod wzgl.płac i warunków pracy dla załóg!Było takie powiedzenie że wszystkie firmy obracające paliwami są dochodowe za wyjątkiem S-Servisu!
- 2 0
-
2022-01-14 15:36
(1)
gdzie podziały się pieniądze za sprzedane statki?
6 statków to można było kupić jeden nowoczesny a nie czekać na los z Orlenu.
no chyba ,że przej.... te pieniądze na premie dla "góry"- 6 0
-
2022-07-17 22:04
Pan
widać ,że potrafią majątek sprzedawać menadzerowie z bożej łaski, już tylko nieruchomości na Dębogórskiej i w Swinoujściu zostały do sprzedania.
agencje sprzedaży założyć a nie kierować firmą bunkrową- 0 0
-
2021-11-28 18:27
dziękuję za odpowiedź (2)
Miło czytać, jak ktoś się zna na temacie. To tak z ciekawości, kto jest głównym rozgrywającym w trójmiejskich portach jeżeli chodzi o bunkrowanie? Widziałem jeszcze inne bunkierki typu ania, zosia, pola i statek Angon, który regularnie przypływ tu ze szczecina. Stare, bo stare, ale pływają.
- 0 0
-
2021-11-29 17:04
(1)
Angon należy do Oktan Energy+V/L Service, jest jeszcze GAC Poland
- 0 0
-
2021-11-29 17:38
angon
Angon wozi paliwo ze Szczecina - czyżby sprzedawali paliwo z rafinerii w Schwedt?
- 0 0
-
2021-11-29 16:59
dokładnie, nie mówiąc o tym że bunkrowali paliwem z Kłajpedy a nie z Lotosu :V może nową spółkę pod Lotosem szykują
- 0 0
-
2021-11-27 21:51
A ja myśłę że już ma bunkierki. Właśnie te po Ship-Service.
- 2 0
-
2021-11-26 19:49
Wykończą gospodarkę morską której już prawie nie ma
- 3 0
-
2021-11-26 11:40
Opinia wyróżniona
(8)
To przykład jak przy odrobinie układów i cierpliwości moża stworzyć (przejąć) dochodowy i perspektywiczny biznes. W ostatnich 3 dekadach było setki przypadków, gdzie właściciel taki jak (państwo, samorząd ) celowo wygaszał działalność spółki by sprzedać pozostały po niej "wyeksploatowany i nikomu nie potrzebny" majątek, po czym w prywatnych już rękach biznes rozkwitał jak feniks z popiołów. Taki numer to klasyka III RP.
- 182 7
-
2021-11-26 13:59
Prywatne zawsze lepiej działa jak państwowe. (2)
- 6 2
-
2021-11-27 19:16
Tak ale... (1)
Orlen nie jest państwowy. Skarb państwa nie ma tam pakietu większościowego.
- 2 0
-
2022-03-29 11:13
teoretycznie
- 0 0
-
2021-11-28 20:57
Komunisci z Pisu by nigdy czegos takiego nie zrobili
- 1 0
-
2021-11-27 16:32
III RP?
Chyba IV RP
- 4 0
-
2021-11-26 21:46
nie pierwszy, nie ostatni taki przypadek
Konkurencja miedzy podmiotami tego samego wlasciciela powinna byc moderowana przez organy wlascicielskie.
A tu jest chyba najgorzej, bo wlasciciel wchodzi w konszachty z wynajetym zarzadem...- 2 0
-
2021-11-26 14:20
Dokładnie jak stadnina w Janowie. Brawo PiS! Uwielbiam tę partię, strasznie ułatwia pracę.
- 20 4
-
2021-11-26 13:44
Niech się Orlen może zajmie stacjami paliwowymi w portach, takimi zwykłymi na nabrzeżu.... między Puckiem a Świnoujściem działa tylko jedna - w Łebie.
- 12 0
-
2021-11-26 13:03
wszystko pada (3)
a to dopiero początek
- 7 2
-
2021-11-26 13:18
Bezrobotni (1)
A gdzie pójdzie panB.
- 1 0
-
2022-01-14 15:48
za wszystko
pan B powinien trafić na morze i to od najniższego stanowiska.
- 0 0
-
2021-11-26 13:10
Jest jesień to pada
Ma pan/pani całkowitą rację. Jutro według prognoz ma nawet padać deszcz. I tak przez cały weekend. Eh ta nasza Polska. Biednemu zawsze wiatr w oczy.
- 1 1
-
2022-01-05 12:04
Teraz Orlen nie będzie przeszkadzał dlaczego pseudomenadzerowie z zarządu nie wezmą tego .
Z Orlenem fajnie było w przechowalni.- 9 0
-
2021-12-21 06:31
(1)
a co zrobił zarząd, siedział na d*pie bo dobrze było.
- 9 0
-
2021-12-28 16:17
a teraz zarząd któremu Orlen przeszkadzał, niech weżmie sprawy w swoje ręce i pokaże co potrafi.
Majątek rozsprzedany a Orlen już nie chce dotować , i gdzie prezeso-likwidatorzy znajdą ciepłą posadkę.- 9 0
-
2021-12-05 21:02
jak moze byc dobrze skoro firma ship service zatrudnia 30 osob na statkach a 32 w biurze??wiadomo kto przejmie rynek paliw ,firma OKTAN i ukladownie ma konca.taksie zlikwidowalo stocznie w Swinoujsciu,potek ship,nastepniebedzie cos w Gdansku
- 0 0
-
2021-11-30 13:21
Ludzie mówią a się nie znają
Dziwię się wszystkim którzy piszą komentarze typu wina pis-u, stryczek, zabijanie Polskiego interesu itp.
Naprawdę mówicie i odnosicie się do sprawy jakbyście byli użytkownikami statków lub pracowali w firmie nie znając głębszych warstw problemu. Firma Ship-Service nie radziła sobie za dobrze już od bardzo długiego czasu i dużo armatorów nie było zadowolonych z ich usług np. paliw żeglugowych, które po odstaniu czasu wyglądały mętnie a nawet zbierały się duże ilości osadów co dla jednostek bez wirówek mogło prowadzić do uszkodzeń silników.
Polecam wszystkim by bardziej zagłębić się w temat a nie patrzeć tylko jednostronnie.
Oczywiście szkoda ze firma o Polskiej Tożsamości zniknie z rynku ale takie są prawa rynku, jeśli ktoś nieprawidłowo świadczy swoje usługi będzie z rynku wypierany aż zniknie.- 0 0
-
2021-11-30 04:33
Nie wierzę...
Co by tu jeszcze spie*rzyć,co by tu jeszcze spie*rzyć ? Zaraz się okaże ,że któryś z kolesi partyjnych Obajtka wyciągnie pomocną dłoń...
- 0 0
-
2021-11-29 18:13
bunkierki
Już te czasy nie wrócą , zniszczyli najlepsze interesy w imię własnych szemranych przekrętów . Palica ,Romanka, Lubań , Groń , Nosal , Murań , gdzie te piękne czasy , ech --- dżinsy , sweterki , spirytus , chodaki , kurtki , zegarki za ( srebro , złote dolarówki , faje i inne )
- 0 0
-
2021-11-28 14:45
(1)
Przecież w portach Trójmiasta paliwo na statki dostarcza też Lotos.
- 0 0
-
2021-11-29 17:06
tylko sprzedaje, nie ma swoich bunkierek
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.