• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Wioletta Kakowska-Mehring
10 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Terminal agro ma powstać na działce między terminalem kontenerowym DCT a terminalem węglowym i bazą paliw. Terminal agro ma powstać na działce między terminalem kontenerowym DCT a terminalem węglowym i bazą paliw.

Sama budowa terminalu zbożowego w Gdańsku zajmie 1,5 roku, a jego roczna przepustowość wyniesie ok. 2,5-3 mln ton - powiedział Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Wciąż nie wiadomo jednak, kto właściwie ma go zbudować, państwo czy inwestor?



Czy w Porcie Gdańsk powinien powstać terminal agro?

W lipcu tego roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie.

- Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminalu produktów rolno-spożywczych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Rada Ministrów uznaje za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminalu produktów rolno-spożywczych, w szczególności zboża. Rozwiązanie to wniesie wkład w zapewnienie bezpieczeństwa państwa, w szczególności bezpieczeństwa żywnościowego Polski, a także całej społeczności międzynarodowej - napisano w stanowisku rządu.
Nie podano jednak, gdzie dokładnie ma powstać. Spekulowano, że najprawdopodobniej w Porcie Północnym przy tzw. Pirsie RudowymMapka. Nie podano też, kto właściwie będzie go budował. Poinformowano jedynie, że lokalizacja terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk realizuje założenia "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.

Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem? Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?

A wszystko zaczęło się od wypowiedzi wiceministra Grzegorza Witkowskiego. Pod koniec ubiegłego roku powiedział on, że powstanie terminal i - co ciekawe - inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport, która zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.

Władze Portu Gdańsk do tej pory nie wypowiadały się na temat tego projektu i odsyłały nas do Ministerstwa Infrastruktury. Jednak ostatnio podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu głos w sprawie zabrał wiceprezes ZMPG. Sławomir Michalewski poinformował dziennikarzy, że sama budowa terminalu zbożowego zajmie 1,5 roku. Wyjaśnił, że w porcie jest 26 ha i przypomniał, że w 2004-2005 r. Kanadyjczycy próbowali tu zbudować terminal pod import zboża z Kanady do Polski. Stoją tam silosy, w których można składować łącznie 120 tys. ton zboża. Poinformował też, że port ma pozwolenie na budowę terminalu, a w niedługiej perspektywie prawdopodobnie ogłoszony zostanie przetarg. Pytany o przepustowość takiego terminalu wyjaśnił, że wyniosłaby ona ok. 2,5 do 3 mln ton zboża.

Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września

Potwierdził tym samym informacje, że pod uwagę brany jest faktycznie obszar przy Pirsie Rudowym. Co ciekawe, teren ten został już jakiś czas temu wystawiony na przetarg, który... trwa. W styczniu tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował na Twitterze, że w przetargu na dzierżawę tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu, oferty złożyły dwie firmy. Są to: CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze i  DCT Gdańsk.

Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk

Teren jest atrakcyjny, bo zlokalizowany w głębokowodnej części portu. Na działce znajdują się m.in. południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o pow. użytkowej 1,6 tys. m kw. Teren powrócił do Portu po tym, jak spółka OT Logistics wycofała się z planów budowy tam terminalu agro.

Kto w takim razie będzie budował terminal agro: państwowa spółka, o której mówił wiceminister, czy inwestor wybrany w przetargu?

Ostatnio pojawiła się jeszcze jedna ciekawa informacja. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje utworzą grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Grupa robocza przedstawi informacje o możliwych przybliżonych parametrach technicznych, kosztach i warunkach realizacji projektu, w szczególności proponowanej trasy ułożenia rurociągu. Dotyczy to także portowego terminalu przeładunkowego, który ma być zlokalizowany w Porcie Gdańsk.

Długa historia wciąż nieistniejącego terminalu agro w Gdańsku



Historia "powstawania" tzw. terminalu agro w Gdańsku jest długa i wciąż bez szczęśliwego zakończenia. Terminal miał działać już wiele lat temu bezpośrednio przy Pirsie RudowymMapka w Porcie Północnym. Tam, gdzie stoją charakterystyczne betonowe silosy. Początkowo inwestorem była kanadyjska spółka Euro Port Poland, która rozpoczęła budowę w 1998 r. na terenie wydzierżawionym od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do zakończenia budowy nie doszło. Dopiero po latach batalii udało się odblokować ten atrakcyjny teren w obrębie głębokowodnej części portu.

Bateria silosów zbudowana w Porcie Północnym przez Euro Port Poland.


Pod koniec 2015 r. ZMPG wydzierżawił go szczecińskiej firmie OT Logistics. Miał tam powstać największy w regionie terminal przeładunkowo-składowy wyspecjalizowany w ładunkach agro. W pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal miał osiągać zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018-2020 zdolność ta miała zostać podwojona. Niestety nigdy nie doszło nawet do rozpoczęcia budowy. Ostatecznie w 2020 r. spółka OT Logistics podpisała z ZMPG porozumienie w sprawie przedterminowego rozwiązania 30-letniej umowy dzierżawy nieruchomości. Port Gdańsk znów wystawił te tereny na przetarg.

Miejsca

Opinie (76) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Po co nam nowy terminal skoro mamy port w...Hamburgu (2)

    • 17 21

    • Cargillowi

      sie przyda w Gdańsku

      • 1 0

    • No właśniee , trzeba go wybudować . A wychodzi jak z promem w Szczecinie. Dla Gdansk rządzącym najlepiej wychodzi likwidowanie

      • 1 1

  • Kto zbuduje to nie wiadomo i akurat mało istotne. (2)

    Najpierw trzeba założyć spółkę celową dla ludzi partii, potem wydać parę miliardów z naszych podatków i ogłosić, że z winy Tuska nie ma u nas zboża.

    • 31 9

    • No wiesz....tusk należy do niemieckiej partii która rządzi w Europie. (1)

      Więc sporo jego winy i to w wielu kwestiach :)

      • 4 7

      • TVPinfo PZPPiS, aameenn!.

        • 1 1

  • Z jednej strony węgiel na taśmociągu z drugiej zborze i co z tego wyjdzie czarny chleb (3)

    • 26 6

    • Już wiem jak powstaje razowy

      • 7 1

    • Zbo co?

      Zboru tam żadnego nie ma.

      • 4 3

    • Platforma Okupacyjna

      Platforma Okupacyjna na pewno nam chleba nie da

      • 0 0

  • Agroport w Gdańsku (1)

    Odcinek 3761

    • 14 1

    • i Agrounia....

      • 1 1

  • mamy port w Hamburgu, więc po co to? (3)

    • 12 7

    • Ty to napisałeś , i podpisz się Głąb. (1)

      • 1 3

      • Ryży słup z Berlina i Czaskowski to element antypolski chyba?

        • 2 0

    • dla ciebie amsterdam.

      • 1 0

  • znowu pojawia się to dziwne info o rurociągu oleju (2)

    ja naprawdę poprosiłbym o jakieś wypowiedzi fachowców w tym zakresie, bo dla mnie ignoranta w tej materii, to jednak brzmi jak si-fi

    • 13 0

    • Olej jest ciecza (1)

      wiec mozna tloczyc pod cisnieniem (przesylac) jak I kazda inna ciecz.

      • 0 1

      • niemożliwe...

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Gdyby to był prawdziwy biznes a nie polityczna zagrywka to już dawno znalazł by się chętny, żeby taki terminal postawić i zwyczajnie zarabiać. Jeżeli zabiera się za to rząd i ludzie pokroju tego inwalidy, politruka i harcerzyka Witkowskiego to tam nigdy nic nie powstanie.

    • 38 6

    • Witkowski politrukiem? (1)

      Przedstaw się zobaczymy ktoś ty...

      • 4 6

      • Mich?

        Ich bin Mitglied der Volksdeutschen Partei und du?

        • 3 2

    • Ale niestety to polityczna zagrywka i samorząd platformy okupacyjnej nigdy nie zbuduje czegos na korzyść Polski. (2)

      • 8 9

      • Fakt (1)

        PO raczej nie zbuduje elektrowni po to, żeby ją zaraz wyburzyć. Takie rzeczy to tylko prawdziwi pisowcy patrioci potrafią.

        • 7 1

        • Jeśli pijesz do Ostrołeki to istniela tez za PO :) Dopiero PiS mial odwage zlikwidowac ten worek bez dna z ktorego ciągnely poprzednie rządy...

          • 0 5

    • (1)

      Lepiej żeby robił to rząd niż jakaś prywatna firma.

      • 2 7

      • Wręcz przeciwnie. Prywatny przedsiębiorca musi liczyć koszty. Rząd nie musi i potem wszystko wychodzi 3x droższe. I nie ma znaczenia jaki to rząd.

        • 8 1

    • chyba nie jesteś z Gdańska i nie masz pojęcia ile zainwestowano w port w ciągu ostatnich lat

      • 0 0

    • Powstanie.

      Ale będziemy do tego wszyscy dopłacać.

      • 0 0

    • Harcerz to komplement

      Działalność w harcerstwie jest świetna rekomendacja na wysokie stanowiska!!!

      • 0 0

  • no ale po co nam taki wielki terminal skoro nie jesteśmy tak wielkim producentem zboża na eksport? (10)

    to co mamy eksportujemy tym co jest i jakoś skoro budowali to wcześniej dali sobie spokój to znaczy że to nie ma ekonomicznego sensu ani w jedną stronę ani w drugą a Ukraińcy mają już swoje porty odblokowane i sobie transportuję bez naszej pomocy po Morzu Czarnym

    • 20 10

    • Bo to fajnie brzmi. (5)

      Jak polski samochód elektryczny, port centralny, elektrownia atomowa, szwalnia maseczek i inne niezrealizowane pomysły czempionów partii.

      • 12 8

      • (4)

        Kiedy kolejka SKM przez Nową Letnicę?

        • 5 1

        • (1)

          A kiedy obwodnica dzielnicy Nowy Port dla ciężkiego transportu portowego? Wszystko wali do portu przez środek osiedla mieszkaniowego, ul.Wyzwolenia.

          • 5 1

          • Dor 3,5

            Koparki i wielkie wózki widłowe również.

            • 0 1

        • Pewnie nigdy, bo Nowy Ład przekierowuje cały PIT do dyspozycji partii.

          Taki Komitet Centralny w 2022 roku.

          • 10 7

        • Spytaj na PKP.

          Wiadomo kto tam rządzi.

          • 0 0

    • Nie wiadomo na jak długo mają odblokowane. Niewykluczone, że stracą w ogóle dostęp do morza.

      • 4 3

    • Raczej nie mają odblokowanych...

      Putin zgodził się łaskawie na niewielki eskport po rozmowach z Erdoganem... ALe profilakctycznie rakietę w pierwszy statek ruskie wsadzili. Tak na przypomnienie, kto tu "rządzi".

      • 4 4

    • Nie jestesmy wielkim producentem na eksport? Wyłacz rosyjskie tvniemcy....

      Mamy na tyle dobra produkcje zeby sami sie wyżywić i jeszcze tyle zostaje zeby szlo na eksport. To sytuacja do pozazdroszczenia dla wielu krajow.

      • 11 7

    • Ale można przeładowywać i przechowywać importowane tanie zboża.

      • 0 0

  • Trzeba pomóc Ukrainie w eksporcie zbóż (2)

    • 4 6

    • Tzn. w okradaniu

      Ukrainy przez koncerny typu Cargill

      • 3 2

    • Chyba Nestlé.....

      • 4 2

  • Dzisiaj (1)

    bardziej opłaca mi się wynająć siodło z naczepą, załadować go po brzegi, wysłać do Niemiec i tam sprzedać rzepak, niż sprzedać w Polsce...

    • 2 4

    • Co ty pier......
      Opozycja ?

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane