• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopocki dworzec: inwestorzy już dzwonią

Piotr Weltrowski
16 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Tak, według wstępnej koncepcji, wyglądać ma w przyszłości otoczenie sopockiego dworca. Tak, według wstępnej koncepcji, wyglądać ma w przyszłości otoczenie sopockiego dworca.

Koniec z zapowiedziami - przyszedł czas na działanie. Sopot oficjalnie rozpoczął procedurę, która ma jeszcze w tym roku wyłonić firmę, z którą miasto podpiszę umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym dotyczącym przebudowy dworca i znajdujących się wokół niego terenów.



Czego najbardziej brakuje w okolicy sopockiego dworca?

Na zgłoszenia zainteresowanych firm urzędnicy poczekają do 9 września. Później rozpoczną się negocjacje z tymi inwestorami, których wnioski spełniać będą warunki formalne.

- Zakończy je podpisanie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym z firmą, która zaproponuje najlepsze warunki realizacji przedsięwzięcia. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty miasto weźmie pod uwagę proponowany podział zadań i ryzyk pomiędzy partnera publicznego i prywatnego, koncepcję urbanistyczno-architektoniczną, wielkość płatności gotówkowej na rzecz podmiotu publicznego oraz termin realizacji fazy inwestycyjnej przedsięwzięcia - mówi Anita Sałek z Wydziału Strategii Rozwoju Miasta w sopockim magistracie.

Inwestycja, której wartość szacuje się na około 230-240 mln zł, ma być realizowana na obszarze 17 tys. m kw. Chodzi o sam dworzec oraz o tereny położone w jego pobliżu, ograniczone ulicami: Podjazd zobacz na mapie Sopotu, Kościuszki zobacz na mapie SopotuKolejową zobacz na mapie Sopotu.

W ramach inwestycji zmodernizowany zostanie układ komunikacyjny wokół dworca, rekultywowane mają być przydworcowe tereny zielone. Poza budynkiem nowego dworca powstanie hotel, obiekty handlowo-usługowe, parkingi podziemne i naziemne.

Urzędnicy dają sobie na negocjacje mniej niż cztery miesiące, by umowę z inwestorem podpisać jeszcze w tym roku. Na brak ofert miasto prawdopodobnie narzekać nie będzie. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, bardzo poważnie zainteresowane inwestycją są trzy duże firmy z Polski, dwie z Niemiec oraz po jednej z Włoch i Francji.

Większym problemem, przynajmniej w chwili obecnej, jest kwestia działek, na których realizowana będzie inwestycja. Część z nich należy do miasta, a część do kolei. Urzędnicy zapewniają, że najpóźniej do 9 września zakończą prace nad aktami notarialnymi, które uporządkują sprawę działek i zapewnią miastu prawo dysponowania nimi.

Opinie (69) 6 zablokowanych

  • zgłaszam się

    jako pierwszy ! taka okazja...

    • 3 0

  • Przejście dla pieszych na ul. Podjazd nie odzwierciedla rzeczywistego ruchu ludzi :)

    • 3 1

  • zaden inwestor sie do tego nie zgłosi

    za mało tu funkcji komercyjnych zeby przyciągnąc kapitał prywatny, a deficytowych dużo: dworzec, takie duże skrzyzowanie i jeszcze parking, to na siebie nie zarobi, no ale niech próbują ... zobaczymy, powodzenia Sopot, trzymam kciuki

    • 3 3

  • Podoba mi się całe Trójmiasto...

    ale traktuję Twoją wypowiedź jako ironię :)

    • 0 0

  • super ale czemu to trwa tak długo...................

    • 1 3

  • Peron SKM

    Co za różnica... Pewnie spartolą to tak jak peron SKM, który wygląda o wiele gorzej niż na Wyścigach. Miał być zabytkowy i och ach, a wyszła tandeta.

    • 15 4

  • a co z secesyjnym charakterem Sopotu, czy naprawdę dworzec nie może się wpasować do zabudowy okolicznych kamienic( jakoś hotel Rezydent mógł) i znów powstanie wielka betonowa bryła...

    brak słów...

    • 16 3

  • Fajnie by było gdyby dworzec i otoczenie sie zmieniły

    Choć PPP to ryzyko i korzyści dla stron, ale Sopot ma już w tym względzie doświadczenia. Partnerem dla jednostki samorządowej w zakresie rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia podstawowych usług publicznych (drogi, kolej, ...) jest nie tylko gmina , ale i PKP, w tej sytuacji jest ona zobowiązana do zapewnienia obywatelom alternatywy, bo przecież nie każdy musi chcieć płacić za przejazd lub tzw. peronówki, aby w przyszłości móc skorzystać z miejsc publicznych i związanych z nimi komercyjnych.
    Znane są także inne modele współpracy w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne:
    BT - buduj i przekaż natychmiast,
    DBO - projektuj, buduj, eksploatuj,
    BOR - buduj, eksploatuj, odnawiaj koncesję,
    MOT - modernizuj, posiadaj/eksploatuj i przekaż,
    BLT lub BRT - buduj, najmuj lub dzierżaw i przekaż.
    Pożyjemy zobaczymy?

    • 5 0

  • Dlaczego nie ma jeszcze jednej opcji w sondzie?

    Powinna być opcja : wszystkiego!

    • 4 1

  • Będzie dużo gadania a skończy się na szklanym baraku i plastikowych oknach

    . Aleja taksówek dalej będzie straszyć.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane