• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • Zmiana lokalizacji (20)

    Gdańsk ma terminal pasażerski za daleko od centrum miasta. Uważam że terminal powinien powstać w pobliżu Młodego Miasta (tereny po stoczniowe) - byłoby blisko centrum , turyści i mieszkańcy mieliby bliżej, co z pewnością ożywiłoby centrum Gdańska.

    • 55 96

    • Terminal promowy (1)

      Absolutna racja ! Terminal na młodym mieście !

      • 2 6

      • A mnie się zdaje ze niektórym myli się prom z wycieczkowcem!!!!!!!

        • 1 0

    • Nie za daleko,bo i tak turystów wozi się autokarami jak czyni się to od lat wożąc turystów z Gdyni do gdanska,bo 90% turystów zwiedza Gdańsk,i nie jest za daleko???

      • 0 0

    • Wsidasz w ubera i po 15 min jesteś w centrum

      • 1 1

    • To ciekawe....

      Do Szwecji wszyscy latają do Skavsty, lotnisko w baraku, w lesie, 100 km od Sztokholmu i jakoś jest ok?

      • 4 2

    • (9)

      i większy ruch w centrum dzięki temu :)
      Przez to, że terminal jest na westerplatte, podróżni zanim dojadą do centrum to zdążą się rozjechać po mieście, jedni w tunel, drudzy w miasto, trzeci gdzieś na obwodnicę.
      Twój pomysł jeszcze bardziej zakorkuje Gdańsk w dodatku promami pływa masa ciężarówek i gdzie one pojadą?

      • 44 5

      • (8)

        Gdynia może mieć terminal w centrum a Gdańsk nie?

        • 7 28

        • jak terminal jest w centrum gdynii to chyba sie cos pozmienialo ostatnio ,albo centrum przeniesli. (4)

          • 35 4

          • to miejsce jest lansowane na "centrum" (3)

            co powoduje konkretne problemy dla funkcjonowania portu. Szczególnie uciążliwe jest pojawianie się w tej okolicy budownictwa mieszkaniowego. Miasto chce budować na "międzytorzu", w sąsiedztwie rewitalizowanych torowisk portowych. Bramownice zaglądające do okien SeaTowers też nie będą przychylnie przyjęte. Na wieść o terminalu ro-ro, na Jana z Kolna pojawił się zakaz ruchu ciężarówek...

            • 18 1

            • port leży w Śródmieściu - czyli centrum (2)

              • 4 13

              • nie lezy w Srodmiesciu

                Dzielnica portowa, ktorej granica jest plac Kaszubski i Jana z Kolna zawsze byla odrebna.Onegdaj byla to jedna gdynskich dzielnic biedy, "Dzielnica Chinska", potem byly to "tereny portowe".
                Obecnie miasto usiluje wywezec presje na strefe przemyslowa, dopuszczajac na tym terenie budownictwo mieszkaniowe.

                • 6 1

              • Nie, nie leży

                • 13 3

        • Gdynia nie ma centrum (2)

          ;) i tyle

          • 14 16

          • oczywiście że Gdynia nie ma centrum (1)

            ta dzielnica nazywa się Śródmieście ;)

            • 20 4

            • Przemuś nie wymądrzaj się klakierze.

              • 2 2

    • Jeśli już to. - postoczniowe - gimnazjum się kłania. ️

      • 0 1

    • To niemożliwe

      Prom płynąłby przez kanały portowe do centrum bardzo długo. Porównajcie długość rejsu Gdańsk-Hel i Gdynia-Hel, różnica wynika z długości płynięcia przez port, w którym obowiązuje limit prędkości. Poza tym promy Polferries i Steny Line służą głównie do przewozu frachtu, ważne tu jest połączenie z Obwodnicą i autostradą a nie bliskość centrum i atrakcji Głównego Miasta. Turyści są tylko w sezonie letnim, zwykle w samochodach, rzadziej na rowerach. Prom jak stoi w porcie to nie zarabia, w Gdyni prom wpływa do portu, ładunek (czyli tiry) wyjeżdża, kolejny wjeżdża i po dwóch godzinach promu nie ma. I tak trzy razy dziennie. Czemu w Gdańsku prom stoi od 12.00 do18.00 (i nie zarabia) tego nikt rozsądny nie potrafi mi wytłumaczyć.

      • 13 2

    • Najlepiej w Warszawie.

      Marzeniem wściela promu nie jest manewrować godzinami w ciasnym porcie tylko przycumować na chwilę, przeładować pasażerów i w morze. Prom ma pływać po morzu nie po rzekach.

      • 18 0

    • Terminal centrum

      Gdańska, na pewno znalazło by się miejsce, ale armatorzy nie lubią tracić czasu na długie manewry statku. Dla nich to strata czasu.

      • 19 1

    • Terminal to głównie samochody ciężarowe, a nie przewóz ludzi. A coś takiego w centrum raczej odpada...

      • 34 1

  • Do Danii.

    Do Kopenhagi można kupić bilet i pojechać na kołach z Ystad. Już dawno nie pływa linia do Danii.

    • 0 0

  • Terminal

    Trójmiasto ma dwa terminale promowe a PŻB ma dwa promy z nich korzystające ( trzy promy kursują ze Świnoujścia). To niesamowite w skali światowej, by narodowy przewoźnik promowy miał zagwarantoway terminal dla każdego z promów.

    • 0 0

  • Ból tylnej części ciała w gdańsku?

    Cokolwiek dobrego dzieje się w Gdyni to w Gdańsku zaraz odzywa się ból tylnej części ciała...

    • 0 0

  • Dulkiewicz niszczy Gdansk. (1)

    Stocznia i port gdzie mogą doplynac statki i mi sto może czerpać zyski sprzedano za swoiste łapówki pod budownictwo mieszkaniowe dla Warszawy .

    • 4 4

    • Lipski ty sie dokształć

      • 0 0

  • (9)

    Może to nie jest głupie podejście, Gdańsk - transport morski towarowy, a Gdynia - transport morski pasażerski.

    • 47 12

    • jakiekolwiek szufladkowanie

      do madrych nie nalezy

      • 0 0

    • Gdynia-glownie transport lotniczy (1)

      • 22 4

      • Gdańsk ma rydwan i uderzanko na lotnisku

        • 4 1

    • (3)

      Dziwne to wszystko!!!! Z Gdyni autokarami wozi się turystów do gdanska bo w Gdyni nie ma co zwiedzać,a Gdańsk ma miejsce na wycieczkowce i nic nie robi w tym kierunku!!!! To ciekawe!!!!!

      • 12 10

      • Bo Gdańsk woli rozwijać port pod bardziej dochodowe trasy niż transport pasażerski.

        • 3 2

      • Zdziwiłbyś się, ilu turystów snuje się po Gdyni.

        A Ci z autokarów podróżują również do Malborka - dla wielu to atrakcja większa niż Gdańsk.

        • 12 13

      • Gdańsk...

        ...przyjmuje więcej wycieczkowców, niż Gdynia. Ale tych średnich. Duże wpływają do Gdyni.

        • 9 4

    • pieniądze są przede wszystkim z Tirów

      Wiec nie, Gdynia nie stanie się portem 'tylko dla pieszych' turystów

      • 6 0

    • Na promach teraz głownie pływają TIRy

      • 23 0

  • Kopenhaga? (1)

    Który z promów Polferries pływa do Kopenhagi?

    • 0 0

    • plywa Swinoujscie-Ystad

      A potem autobus. Zmotoryzowani maja przejazd mostem na podstawie biletu promowego.

      • 0 0

  • gdańsk-HEL (16)

    Czy nie czas pomyśleć o niedużych promach sezonowych na trasie Gdańsk-Hel?Ile czasu turyści np z W-wy zaoszczędziliby omijając korki Gdynia-Reda-Hel.

    • 59 16

    • Turyści z Wa-wy niech zostaną u siebie tj. w Białymstoku!

      • 1 0

    • Jak ktoś szczęśliwie ogarnąłby projekt (1)

      Tunelu od Gdańska do Helu, to byłby miliarderem.
      Nasza rodzima florida keys stałaby się całoroczna a działki i apartamentowce poszybowałyby w kosmos

      • 0 0

      • a tak będziesz jechał przez Luzino

        i dasz odpocząć obwodnicy i Trójmiastu.

        Spełniają się przyjęte za poprzedniej ekipy założenia:
        "Zgodnie z odpowiedzią wiceministra Klepackiego, budowa OPAT nie może zostać ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
        - Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej nie spełnia żadnego z wymogów drogi krajowej, określonych w ustawie o drogach publicznych. Znaczenie tego przedsięwzięcia ma charakter lokalny i jako takie winno być planowane i realizowane - pisze Zbigniew Klepacki"
        " jest planowane wyprowadzenie ruchu tranzytowego z aglomeracji trójmiejskiej.
        Jak odpowiada wiceminister Klepacki, ten cel ma zrealizować planowana Trasa Kaszubska, która jest już ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015."

        • 1 0

    • (1)

      No właśnie na Hel potrzebne są wodoloty a nie smrodliwy chodzik , kiedyś płynęła to z komina wydobywał się śmierdzący czarny dym, to jaka frajda z takiej wycieczki, smog i smród to mam cała zime na Kaniennym Potoku!!!

      • 0 1

      • Z wodolotów

        To wylatywał różowy dym . . .
        Też jestem miłośnikiem wodolotów, ale paliwo to one żarły niemiłosiernie a jedynym producentem był nasz wielki brat ze wschodu, więc trzeba dalej ocieplać stosunki . . .

        • 1 0

    • Rzeczywiście czas.. (3)

      Jeżeli za kilka lat chcemy cieszyć się możliwością podziwiania Helu - zamiast promów i lepszych dróg - potrzebny jest szlaban,mega parking we Władysławowie i mądry system transportu który dowiezie turystów na półwysepPrzy zachowaniu obecnego statusu - za 10 lat Półwysep Helski będzie jednym wielkim lunaparkiem..

      • 14 3

      • elektryczne wahadło kolejowe

        i, faktycznie, parking pod Władysławowem czy Swarzewem.

        Inaczej "warszafka" zadepcze i zadusi...

        Ale nasz "przemysł" turystyczny raczej tego nie sfinansuje, jego maksymalne możliwości to jedynie nielegalna refulacja brzegu pól namiotowych od strony Zatoki...

        • 7 0

      • (1)

        .... a nawet lupanarem

        • 9 0

        • to już

          jest.

          • 6 0

    • może i by zaoszczędzili

      ale czy chcą za to zapłacić?

      Hel powinien sprawić sobie elektryczne wahadło kolejowe, a samochody powinny zostać na parkingu pod Swarzewem...

      • 7 0

    • Gdańsk-Hel (1)

      A po co ci samochód na Helu?

      • 7 4

      • Są i tacy; jeżdżący po Półwyspie z włączoną nawigacją

        Szatańskie 5G

        • 9 0

    • "Nieduże promy sezonowe" niczego nie zmienią - popatrz, jaki jest ruch w sezonie w tym kierunku i przelicz to sobie na konieczną częstotliwość kursowania owych promów.

      Poza tym promy (i to elektryczne!) już rozważano lata temu - jakoś nie ujrzały światła dziennego.

      • 8 0

    • niech słoiki

      stoją w korku

      • 8 5

    • Ile ten biedny Hel ma przyjąć jeszcze samochodów? I tak już wszyscy stoją w jednym wielkim korku.

      • 23 3

    • Pomyśl

      Kup prom i pływaj!

      • 17 5

  • Czy jest szansa na połączenie promowe do Helsinek? (1)

    • 2 0

    • Z wrzesca nie ma promu...

      I nie będzie... z Brzesca czy z Pcimia też nie

      • 2 0

  • Dwie godziny od momentu cumowania do wyjścia z portu - ktoś zdąży wysiąść?

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane