• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy nowych hal produkcyjnych

Wioletta Kakowska-Mehring
21 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim. Hala integracji okrętów powstanie przy Nabrzeżu Zachodnim.

Stocznia Wojenna szykuje się do budowy hali kadłubowej i produkcyjnej. Bez tej infrastruktury Stocznia nie będzie mogła czynnie uczestniczyć w budowie w fregat dla polskiej Marynarki Wojennej.



PGZ Stocznia Wojenna poinformowała, że szuka tzw. inwestora zastępczego dla zadania inwestycyjnego polegającego na "budowie hali kadłubowej oraz na budowie hali produkcyjnej wraz z budynkiem biurowo-socjalnym". Podmiot ten, który ma zostać wyłoniony pod koniec października, ma na rzecz Stoczni zająć się budowa nowej infrastruktury.

- Przetarg na inwestora zastępczego ma za zadanie wyłonienie podmiotu, który w imieniu PGZ Stoczni Wojennej będzie pełnił funkcję menedżera projektu przy realizacji inwestycji przez generalnego wykonawcę (zostanie wybrany w oddzielnym postępowaniu). Najlepiej znamy się jako stocznia na budowie i naprawach okrętów, więc w zakresie budowy hali wspomagamy się specjalistami właśnie w tej dziedzinie - powiedział nam Jerzy Łopatyński, rzecznik PGZ Stoczni Wojennej.
Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków Okręt Miecznik. MON wybrało Brytyjczyków

Przypomnijmy, że rok temu Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech fregat ma być zrealizowany do 2034 roku, a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Już z wybrano projekt. Kolejna sprawa to podział zadań pomiędzy członkami konsorcjum. Obie stocznie - i PGZ Stocznia Wojenna, i Remontowa Shipbuilding - przygotowują się do tego. Jednak stocznia z Gdyni potrzebuje nowej infrastruktury.

  • Hala integracji okrętów.
  • Dodatkowe 45 m (+45 m) to długość specjalnej konstrukcji do wyprowadzania elementów z hali (tzw. podtorze suwnicy).


Co zawiera plan inwestycyjny? Stocznia będzie miała 11 dźwigów (do 50 t), dok pływający (150 m x 27 m), podnośnik mechaniczny (1900 t), 2108 m nabrzeży i dwie hale wyposażeniowe (jedna po modernizacji, drugą trzeba postawić). Powstanie więc hala kadłubowa i hala produkcyjna. Obiekt stanie przy nabrzeżu ZachodnimMapka.

Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza Mapkaw Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie (110) 8 zablokowanych

  • Kpina

    Stocznia która od kilkudziesięciu lat nie zbudowała żadnego okrętu - z wyjątkiem megakompromitacja ORP Ślązak - bierze się za budowę bardzo skomplikowanej jednostki.

    • 2 0

  • Wizja (3)

    Pomijając kwestie kompetencje SW w budowie czegokolwiek (przy zeszłorocznych opóźnieniach remontu błyskawicy) to powstaje pytanie w jakim celu inwestować prawie pół miliarda w obiekt, który w przyszłości będzie pusty? Mając stocznie (Remontowa), która ma know-how i wymaga mniejszych kosztów związanych z dostosowaniem infrastruktury do budowy fregat (około 100mln zł) jaki jest cel tej inwestycji? To jawna kpina ze społeczeństwa, nabijanie kabzy prezesowi lulewiczowi (czlowiek bez doświadczenia w biznesie prywatnym, całe życie na państwowym) oraz członkom rady nadzorczej. Jednym słowem - d r a m a t

    • 11 1

    • ReWizja (2)

      RSB nie ma know-how na Miecznika. Wszystko bazuje na platformie zagranicznej.
      Więc kompetencji w tym zakresie niema ani RSB ani SW tylko Babcock.

      Nasze polskie stocznie prywatne czy państwowe nigdy nie budowały okrętów typu fregata, i to tak dużych i tak wyposażonych. RSB sama sobie nie poradzi.
      RSB budowała w ostatnich latach jedynie dla MW holowniki i kormorany(w konsorcjum z SW).
      Miecznik do Kormorana już samy rozmiarem i wypornością robi ogromną różnice, o zastosowaniu i uzbrojeniu nie wspominając. Widać, że nie ma Pan Patriota pojęcia do końca o czym Pan mówi.

      Fakt faktem, że łatwej i szybciej było by kupić od Babcock-a gotowe jednostki niż zabierać się za budowę bez odpowiedniej infrastruktury, ale PIS musi pokazać, że ratuje polski przemysł stoczniowy.

      Co do SW i remontu Błyskawicy niech sobie Pan wyobrazi dostaje pan wykaz prac naprawczych(WPN) od KPW oraz termin realizacji, w czasie demontażu i remontu na jednostce okazuje się że WPN nie pokrywa nawet 1/3 rzeczy która trzeba wykonać a termin i koszt nie jest z gumy.

      Broń Boże nie jestem jakimś obrońcą SW, też mi się nie podobają zarządy i rady nadzorcze w spółkach państwowych, ale szeregowi pracownicy stają na głowie by dopiąć projekty. Tylko dzięki tym ludziom jeszcze jakoś to się kręci.

      • 3 0

      • (1)

        W uzupełnieniu do powyższej opinii- Babcock również nie ma doświadczenia w realizacji takiego projektu, budują przedmiotowe fregaty po raz pierwszy (dla przypomnienia - są w trakcie budowy 5 fregat dla Marynarki Wojennej UK)

        • 0 0

        • brak zaintersowania!,Remontowa jest juz po probach basenowych!!,problem bedzie tylko z wkomponowaniem historycznej stepki.do transportu proponuje co dzwig utopila,z Gdyni po sasiedztwie z SMW.

          • 0 1

  • dobre,a to dobre!, Remontowa bedzie budowala fregaty ,a SMW bedzie podbierc szma na hale produkcyjne.dobry interes na takiej spolce ,,joncevecere".

    • 1 0

  • Cieszy mnie ta inwestycja i trzymam kciuki za budowę nowoczesnych jednostek (6)

    ...zastanawia mnie natomiast aktywność ruskich troli która się przejawia dziwnymi komentarzami "że po co to" itp.

    • 54 52

    • Jakie trolle, masz obsesję. (1)

      Mieszkamy na Wybrzeżu i jest wielu stoczniowców znających specyfikę tego zawodu więc komentują i tyle.

      • 10 2

      • Na wybrzeżu może mieszkasz ale pojęcia na ten temat to Ty nie masz za grosz

        Były stoczniowiec

        • 0 0

    • Gawron (1)

      Bo 17 lat budowali Gawrona i kosztował ponad miliard złotych. Ta stocznia to nieudolnie zarządzany trup...

      • 17 4

      • Następny, który nie ma pojęcia na temat historii budowy Ślązaka. Stocznia zainwestowała bardzo duże środki w inwestycje infrastrukturalne do budowy korwet (przypominam, ze miało być ich 7). Brak finansowania Zamawiającego i ciągłe zmiany koncepcji rządzących w zakresie tego projektu były głównymi przyczynami przeciągającej się budowy i przy okazji problemów finansowanych Stoczni

        • 1 0

    • A nie mamy innych stoczni? (1)

      Stocznia MW to pralnia pieniędzy.

      • 19 8

      • Część zlikwidowali, zgadnij kto...

        • 5 0

  • dobrze , że temat stoczni powraca (2)

    zauwazcie jak Niemcy teraz chętnie będą znowu dotować swoje stocznie. Ktoś jeszcze pamęta jak przez ich zakaz dotowania padły nasze, a sPOlegliwy rząd z bezdypomacją tylko pochylił główki?

    • 39 39

    • W tym kraju dotować to trzeba... (1)

      psychiatrię.

      • 7 1

      • Zwłaszcza na Pomorzu.

        • 0 2

  • znow kasa bez przemyslenia

    przejedzą kase, no ale na parenaście lat beda miec etaty do emerytury , włącznie ze stolarzem, znawca okretownictwa, nie przemyslana rozbudowa tej stoczni to dramat.........ale co tam byle co miesiac cos wpływało na konto..........

    • 2 1

  • Gdańsk rośnie w siłę :) Brawo ! Kiedy pierwszy lotniskowiec ? (5)

    • 7 24

    • Radom! (1)

      • 1 0

      • Kolejni "spece", spółka ma siedzibę w Gdyni

        • 0 0

    • To jest Gdynia. (1)

      • 9 1

      • To jest Radom. KRS wskazuje siedzibę w Radomiu. Łyso ?

        Radom rośnie w siłę !

        • 3 3

    • nie rośnie w siłę ?

      • 1 0

  • (2)

    co na to Radom?

    • 20 10

    • Radom jest siedzibą stoczni wg krs zatem na pewno są dumni ze swojej stoczni. (1)

      • 7 1

      • Widać jacy spece "od wszystkiego" tu piszą. Od dawna spółka ma swoją siedzibę w Gdyni

        • 0 0

  • ?

    Orlen nie jest zainteresowany?

    • 0 0

  • Czytajcie ze zrozumieniem:

    Hala integracji to hala, dzięki której dokona się integracja ogromnych pieniędzy z wybraną grupą ludzi, którzy mają je dostać.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane