• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznie bez VAT, udrożnione porty i przekop Mierzei. Sejmowa komisja w Gdyni o branży morskiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni. O stoczniach, portach i przekopie Mierzei sejmowa komisja postanowiła rozmawiać w Gdyni.

O stoczniach, portach i kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną rozmawiano na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Było i merytorycznie, i - czasem - jałowo. Tak czy inaczej, branża propozycje przyjęła z zadowoleniem.



Na spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Morskim w Gdyni wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki przedstawił komisji założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, nad którą pracuje jego resort. Główne założenia to uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców, umożliwienie przedsiębiorstwu wyboru na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT, czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. oraz tworzenie specjalnych podstref ekonomicznych i wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

Czytaj też: Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Minister przedstawił też szacunki na temat wewnętrznego rynku. Według wyliczeń resortu w najbliższych latach Polska będzie potrzebowała nowych jednostek w kilku obszarach - ok. 9 okrętów (w tym 3 podwodne) dla Marynarki Wojennej, ok. 10 promów pasażerskich, ok. 40 kutrów, a do tego jednostki pomocnicze, np. holowniki. Jeżeli tylko jeden prom to ok. 80 mln euro, to - według resortu - cały ten pakiet zamówień powinien być interesujący dla naszych stoczni i trzeba zrobić wszystko, aby mogły one skorzystać na tych zamówieniach.

W przeciwieństwie do wystąpienia wiceministra Brzezickiego, dyskusja posłów na temat stoczni była dość jałowa. Głównie toczono spór o to, czy rozmawiamy o "odbudowie" przemysłu stoczniowego, czy o pomocy w kontynuowaniu jego rozwoju. Rozwiązania proponowane przez resort spodobały się za to przedstawicielom branży obecnym na spotkaniu.

- Wszystkim nam zależy na tym, aby przemysł okrętowy się rozwijał - budował, przebudowywał i remontował. To dobra wiadomość, że państwo chce stworzyć warunki - powiedział Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. - Pakiet zamówień krajowych jest interesujący. Dobrze, że mają na nie szanse polskie zakłady, ale przede wszystkim pamiętajmy o tym, że nie można takich zamówień kierować do słabych wykonawców.
- Rządowe propozycje są dobre, ale żadna ustawa nie zastąpi mądrej pracy właściciela na bazie realiów - dodał z kolei Jarosław Flont, prezes Gdańskiej Stoczni Remontowa.
Teraz propozycje resortu będą konsultowane. Ustawa ma wejść w życie w przyszłym roku.

Kolejnym tematem były porty. Ich kondycję oceniono dobrze, jednak na pytanie dziennikarzy, czy w tej sytuacji resort widzi możliwość współpracy z obecnymi zarządami portów trójmiejskich, nie uzyskano jednoznacznej odpowiedzi. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że sprawa jest analizowana. Przypomnijmy, że kilka dni temu wymieniono zarząd szczecińskiego portu.

Zauważono jednak, że trzeba wciąż pracować nad udrożnieniem portów od strony lądu. Na wniosek posła Marcina Horały z PiS komisja przyjęła dezyderat, w którym stwierdza braki w infrastrukturze dostępowej do portu w Gdyni, stanowiące dla portu poważne bariery rozwojowe. Komisja wystąpiła z prośbą do ministra infrastruktury o doprowadzenie do realizacji kluczowych dla portu inwestycji. Jest to przede wszystkim budowa pierwszego etapu OPAT w postaci łącznika Drogi Czerwonej od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Janka Wiśniewskiego. Obecnie jedynym połączeniem portu z systemem dróg krajowych jest Trasa Kwiatkowskiego, ulica o statusie drogi miejskiej i złym stanie technicznym.

W sferze inwestycji kolejowych jako najważniejsza jawi się elektryfikacja i budowa drugiego toru na odcinku Bydgoszcz-Gdynia dawnej magistrali węglowej (trasa 201). Postępujące obciążenie trójmiejskiego węzła kolejowego wraz z trasą kolejową e65 Warszawa-Gdańsk oraz narastającym szynowym ruchem aglomeracyjnym rodzi konieczność utworzenia pełnoprawnej alternatywnej drogi dowozu towarów koleją w rejon Trójmiasta.

Konkrety padły w sprawie tzw. przekopu Mierzei, który ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Założenia techniczne i ekonomiczne budowy kanału przedstawiła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Dokumentacja i pozwolenia na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mają być w 2018; sam kanał gotowy ma być już w 2021-2022 roku. Całość pochłonie przynajmniej 630 mln zł. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w miejscowości Nowy Świat. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości.

- Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - stwierdziła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. Przyznano, że nie są to łatwe negocjacje, bo chodzi o sprawy środowiskowe. Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk stwierdziła jednak, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa, to co się działo w Rosji, to co się dzieje w Kaliningradzie, więc dla nas to jest priorytet". Takie przedstawienie sprawy KE może kwestie środowiskowe przesunąć na drugi plan w dyskusji.

Z racji nietypowej formuły spotkania, oprócz parlamentarzystów w posiedzeniu komisji wzięli udział też przedstawiciele administracji państwowej i morskiej, samorządowcy, przedstawiciele przedsiębiorstw branży morskiej, ale także związków zawodowych i organizacji pracowniczych. Właśnie oni kilkakrotnie zabierali głos, aby mówić o miejscach pracy w branży morskiej i niestety, o łamaniu praw pracowniczych w tej branży. Tak zwane "umowy śmieciowe" to nie jedyna bolączka. Według organizacji kolejnym poważnym problemem jest zaniżanie kryteriów dotyczących kwalifikacji na stanowiskach wymagających dużych umiejętności. Robi się to, aby powierzać zadania pracownikom niewykwalifikowanym, często z zagranicy, którym można płacić dużo niższe pensje.

Miejsca

Opinie (115)

  • Brawo (3)

    W końcu coś się dzieje!

    • 58 39

    • ale co sie dzieje! Jedynie belkot wiceministra o zapotrzebowaniu na okrety wojenne ( to nie jego branza)

      okolo 40 kutrow -to napewno postawi przemysl stoczniowy na nogi!

      • 5 2

    • (1)

      trójmiejskie cymbały i tak będą narzekać

      • 8 13

      • Popyt na statki też uregulujemy ustawą. I powszechną szczęśliwość i bogactwo też.

        • 13 3

  • Nie Warto.

    Do PIS: To MINA! Dobrze Przemyślcie Ten Przekop Mierzei !

    Koszt setek milionów, plus koszt corocznego utrzymania Kanału w tym kosztowne częste pogłębianie!

    Sam Zalew obecnie posiada średnią głębokość...2.5 metra! Jakie statki mają tamtędy pływać? Chyba Jachty, ale kto będzie pchał się nimi do Elbląga ? Nieliczni.

    Są i inne problemy jak np zanieczyszczenie Zalewu w tym bakterie ! Rosjanie nie posiadają oczyszczalni i zrobili śmietnik z Zalewu, teraz Zalew zanieczyści Zatokę Gdańską !

    Proszę byście policzyli koszty, zyski i straty zanim zrobicie przekop, zagranie Rosji na nosie to za mało w tym przypadku panie i panowie.

    I jeszcze jedno, porty Trójmiasta mają taki potencjał, że nigdy nie będzie konieczności budowy przekopu jeśli tylko o to chodzi a jeśli staniemy się Chinami Nr.2 to w Gdańsku jest dużo miejsca na nowe nabrzeża portowe, skolko godno. Z infrastrukturą i z czym jeszcze chcecie.

    Lepiej przyłączcie Elbląg do Pomorskiego bo z Pomorskim / Gdańskiem, Elbląg jest związany od wieków, nie tylko historią, ale połączeniami, odległością itp.

    Obydwa miasta należały do Hanzy.

    Wracając do przekopu, zróbcie niezależne analizy !

    • 16 3

  • niech podadzą koszt utrzymania tego kanału (2)

    bo sam wykop to jedna sprawa, a koszty obsługi, odmulania samego kanału i torów wodnych to zupełnie inna bajka.

    • 56 17

    • Koszt utrzymania (1)

      Wiesz że za przejazd kanałem pod Wisłą będzie płatny .

      • 1 11

      • A gdzie pod Wisłą robią kanał?

        • 10 0

  • (4)

    "Dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie."

    Super. Wiadomo, Elbląg ogromny rynek zbytu, port z doskonałym dojazdem i możliwość przyjmowania największych statków z Chin.

    No można próbować zaklinać, ale rzeczywistość się nie zmieni. Za dwa lata z GCT będzie pół godziny tirem pod Elbląg.

    • 91 24

    • to sptkanie to ble ble ble

      PIS budujcie sobie ten nikomu nie potrzebny "PRZEKOP" i zlikwidujcie nie rentowne kopalnie, a resztę zostawcie ludziom , którzy wiedzą o czym mówią

      • 7 5

    • O przekop się nie obawiam (1)

      Znając sposób prowadzenia inwestycji infrastrukturalnych przez PiS będzie przetarg, unieważnienie przetargu, przetarg, unieważnienie przetargu, przetarg, a na koniec przyjdzie Macierewicz i połowę oferentów oskarży o związki z esbecją, a drugą połowę o podkładanie bomb termobarycznych w tupolewie.

      • 47 22

      • lecz się chłopie....

        .

        • 17 29

    • oj tam oj tam, przetargi się same nie wygrają :)

      • 18 2

  • Te "ok. 10 promów pasażerskich, jakie najbliższych latach Polska będzie potrzebowała", będą latać na trasie

    Elbląg- Gdańsk-Gdynia-Szczecin/Świnoujście?

    • 7 2

  • Się uparli na ten przekop, jakby Elbląg miał jakieś znaczenie strategiczne... (2)

    A ile będzie kosztowało jego utrzymanie? Czy to nie jest tak, że co roku trzeba będzie wydawać kilkanaście mln na pogłębianie jego koryta?

    • 76 32

    • (1)

      Zalew Wiślany na kilka miesięcy zamarza (przy normalnych zimach, które pewnie kiedyś wrócą) i to pokrywą kilkudziesięciu centymetrów. Ile będzie kosztowało utrzymanie toru wodnego zimą?

      • 19 14

      • jak "zamarzł" ostatnio to powłoka lodu miała grubość 2-4 cm co w niczym ewentualnej żegludze by nie przeszkadzało
        ponadto kolejne otwarcie na Bałtyk mogłoby wyeliminować to zjawisko...

        • 8 9

  • (1)

    To jest absurd na miarę światową. Port morski Elbląg przez prawie 70 lat jest odcięty od morza, Oczywiście w interesie Rosji. Ekolodzy wiadomej prowieniencji przedstawiają kasandryczne wizje, co może stać się z przyrodą po wykonaniu przekopu, mierzei. Ekologom oczywiście towarzysze na eksponowanych stanowiskach w Krynicy Morskiej.

    • 8 16

    • dodam jeszcze bo wielu nie wie

      W czasie przynależności do państwa polskiego Elbląg był drugim co do wielkości portem morskim w obrębie Morza Bałtyckiego.
      W 1579 roku zostało w Elblągu założone przedstawicielstwo Angielskiej Wschodniej Kompanii Handlowej, a wszystkie towary wymieniane między Polską a Anglią były wywożone statkami z portu w Elblągu.

      • 6 2

  • (5)

    trudno mi powiedzieć czy to zmiany dobre czy złe natomiast widzę już jedno że PiS tak samo jak PO ma w nosie interes robotników - wspiera oligarchów i poobsadzanych na stanowiskach swoich wielkich dyrektorów a robotnicy z przymusu pracują na umowy o dzieło lub na działalności w przypływie łaski na zleceniu...
    swoją drogą gdzie obiecana wyższa kwota zwolniona z podatku?

    • 14 14

    • myśl logicznie (4)

      4 letni program naprawczy mieli zrealizowac w 100 dni?

      • 7 9

      • Ty mówisz o naprawie Polski (1)

        A on mówi o poprawie jego dochodów które można zmienić ot zaraz.
        Oczywiście musieliby oszczędzać, a nie wydawać ile wlezie.

        • 4 0

        • nie da się naprawić Polski bez uczciwości i bez poprawienia sytuacji i dochodów "zwykłych" pracowników

          • 4 1

      • a kiedy była mowa o 4ech latach? wolna kwota od podaktu 8 tyś miała być od razu

        • 5 5

      • "racja" lepiej czekać na wybory za 4 lata

        • 2 1

  • prośba

    Może piszmy po polsku?

    "...uwolnienie stoczni budujących kompletne statki od VAT-u".

    • 4 0

  • wizyta super

    Można jeszcze wsadzić kij w mrowisko lub w koryto Wisły to może się poziom ureguluje? Warto też zakupić farby bez Vad do malowania trawników.

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane