- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (46 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (25 opinii)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (159 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Marzy ci się dom z sauną? Są takie na sprzedaż
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie wybrane
-
2024-04-02 20:32
Odgrzewane kotlety z lat 90tych
Starzy kolejarze pamiętają pomysły na szeroki tor z Braniewa do portu w Gdańsku gdy powstały elewatory koło obecnego DCTu. Miało iść zboże z/do Kanady i Ukrainy. Ale jak to w Polsce sprawa się rypła, a elewatory stoją. Niech puszcza wszystko w kontenerach i sprawa się rozwiąże.
- 164 4
-
2024-04-02 20:32
Nie (8)
Szerokie tory to ukłon dla ruskich. Ich logistyka wojskowa opiera się na transporcie kolejowym. Na granicy wschodniej są tysiące ramp do przeładunku z szerokich na wąskie tory. Miały służyć do przeładunku ruskich czołgów zmierzających w kierunku Paryża.
- 407 7
-
2024-04-03 08:45
(7)
Teraz są wagony z samoregulacją rozstawu kół w wózkach jezdnych, a kiedyś wymieniano wózki w wagonach.
- 13 2
-
2024-04-03 11:07
(2)
to po co im szeroki tor? ;)
- 14 0
-
2024-04-03 11:25
(1)
Musieliby zakupić technologię w firmie zewnętrznej, PKP Cargo takie rozwiązanie opracowała lata temu. Ale to nie tu jest problem. Chcą aby te tory były ich, ew. dzierżawa na kilkadziesiąt lat. Czyli taki eksterytorialny kanał transportowy. Nabrzeże w porcie gdańsim jest już w ofercie na dzierżawę (30 lat). Przypadek? Temat wydaje się być dograny.
- 20 0
-
2024-04-03 15:32
Tu chodzi o co innego.
Z automatu jak będzie szeroki tor, to te transporty będzie wozić ukraińska kolej, a nie polska. Poza tym strona ukr, mówi, że mają inwestora na zrobienie tychże torów. Czyżby ukr chciała dostępu do 'polskiego' morza?Dziwnie się to zbiega z trwającym przetargiem w porcie gdańskim na 30-letnią dzierżawę nabrze ża w Gdańsku...
Chcą nas zrobić w wuja, a znając nasze zarządzające orły tak z po jak i pisu - pójdą na to.- 27 0
-
2024-04-03 08:58
ile jest tych wagonów? (3)
- 3 3
-
2024-04-03 17:35
Ze czterdzieści! (1)
- 0 0
-
2024-04-03 19:37
popieram czterdzieści
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie.
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.- 3 1
-
2024-04-03 12:16
86 szt
- 3 0
-
2024-04-02 20:56
(4)
A po co. Wystarczy wspólnie wyprodukować zestawy kołowe do wagonów towarowych i w okolicy granicy ze dwa zestawy przedstawcze SUV-2000 i sprawa załatwiona. Hiszpanie nas podpatrzyli i zrobili system Talgo , który z powodzeniem stosują.
- 193 8
-
2024-04-05 00:32
Magiczne słowo - skrajnia
Ukraińskie wagony nie spełniają wymogów skrajni UIC i nawet gdyby miały odpowiedni rozstaw kół to i tak nie mogłby wiechać na większość polskiej sieci. Zresztą to nie tylko zestawy kołowe, ale też inne sprzęgi.
- 0 0
-
2024-04-03 20:13
wojna wiecznie nie bedzie trwala,Morze Czarne odblokuja,na granicy systemy zmiany kol funkcjonuja i wystarczy!
- 2 0
-
2024-04-03 15:43
Po co wspólnie?
Jest system, który pozwala na jazdę po róznej szerokości torów i posiada go pkp. Jak chcą, to niech kupią go i wyposażą w niego swoje wagony, a my na granicy możemy je przepinać na nasze tory i lokomotywy.
- 9 0
-
2024-04-03 07:51
Ja bym pozostawiła jak było , po co zmieniać to co dobre.
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.