• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie

Szymon Zięba
2 kwietnia 2024, godz. 18:15 
Opinie (298)
Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska. Polska miałaby zarabiać na tranzycie ukraińskiego zboża. Do tego jednak potrzebne są szersze tory z Ukrainy do Gdańska.

Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.





Byłe(a)ś kiedyś w Ukrainie?

Jako pierwsi informację na ten temat podali dziennikarze Pulsu Biznesu. Zdaniem Solskiego, jeżeli od od granicy z Ukrainą do Gdańska powstanie szeroki tor, ukraińskie firmy zagwarantują odpowiednią skalę przewozów tą trasą na 10 lat w przód.

W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?



Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.

Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.

- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.


Ekspert: to nieopłacalna fantazja



W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.

- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.

- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.

Opinie (298) ponad 100 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Niech Ukraińcy, naród aspirujący do bycia w UE, dostosuje się do unijnych torów i niech nie myśli, że UE dostosuje się do nich.

    • 309 2

    • a później te ich przesyłki dowieziemy do granicy z Niemcami i będziemy ich błagać za dodatkowa dopłata żeby to cos (1)

      do siebie zabrali..?? Będziemy dopłacać do ukraińskiego interesu, Nonsens..

      • 67 1

      • A kto wpadł na genialny pomysł, żeby próbować sprzedać Niemcom zboże, które miało iść tranzytem do Afryki?

        Skąd zboże nie spełniające standardów wzięło się na unijnym rynku i które firmy na tym zarobiły - cisza.

        • 25 0

    • Jak mają tak nie myśleć skoro UE cały czas się do nich dostosowuje.

      • 40 2

    • krotko po inwazji dwa lata temu minister transportu Ukrainy zapowiedzial przebudowe torow na Ukrainie na standard 1435mm

      ale w tej chwili maja wazniejsze sprawy na glowie, nic przebudowa torowisk

      • 4 1

    • Zacznijmy od tego.

      My im sponsorujemy wypłaty, socjale , emerytury, broń , jedzenie , wszystko a oni są tak bogaci, ze będą w Polsce swoja infrastrukturę budować za biliardy !!!

      • 11 0

    • Ale ono bronia nas przed... zmadrzeniem

      Upadlinowe bajki produkowane przez usa

      • 5 0

  • (4)

    Tak wybudujmy im jeszcze tory, potem autostrady

    • 209 3

    • Autostrady to juz im budował (3)

      Człowiek tuska czyli Sławek Nowak. Ziobro musiał go ratować ekstradycja, bo dzisiaj by zegarmistrza z nami juz nie bylo.

      • 35 4

      • (1)

        Wikipedia: Szef Narodowego Biura Antykorupcyjnego Ukrainy poinformował, że Sławomir Nowak jako prezes Ukrawtodoru miał przyjmować korzyści majątkowe za zlecenia budowy dróg.

        • 22 2

        • Jak Nowak poznał poziom

          ukraińskiej korupcji, to pomyślał, że tam w ten sposób wypłaca się wynagrodzenie za pracę...

          A tak na poważnie, to czy ktoś naprawdę uwierzył, że chłop jedzie na Ukrainę pracować praktycznie pro bono? Bo taką urzędniczą pensję miał tam pobierać.

          • 3 0

      • dlatego teraz jest ich bohaterem narodowym

        bo przez niego ruscy nie mieli jak dojechać pod Kijów :D

        • 21 0

  • XXX (4)

    Żeby ruscy (znowu !!!) mogli do nas po nich wjechać ? O to wam chodzi ? Walcie się "bracia" !!!

    • 249 7

    • Dokładnie. Jesli Ukraina aspiruje (1)

      Do miana kraju europejskiego to niech u siebie zmieni tory na rozmiar europejski odcinając się tym samym od rosji. To każdemu wyjdzie na dobre.

      • 69 0

      • Chiny mają takie jak my.

        • 13 0

    • Ucz się lepiej ukraińskiego bo jest u nas ich tak dużo, że wypada znać ten język (1)

      • 0 21

      • Moze tobie wypadna, nam nie wypada i nigdy to sie nie stanie

        • 14 0

  • no proszę Pana profesora... zastanawiam się czy Pan profesor swoj tytuł otrzymał

    od Prezydenta Polski czy "prezydenta Unii Europejskiej"? Piszę na wszelki wypadek gdyby Pan profesor chwilowo zapomniał :)

    • 75 7

  • Wazystko w temacie, wierze Polskim ekspertom. (1)

    "Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert." Jak Ukraina chce z nami współpracować to obydwie strony muszą się dostosować, nie jednostronnie. Tak czy inaczej, jako kraj bardzo dobrze położony, powinniśmy na tranzycie zarabiać

    • 76 8

    • Zarabiać trzeba umieć i można ale tylko tylko wtedy gdy jest pokój dookoła, a nie wojna. Teraz mamy tranzyt broni przez Polskę i wrogość na Wschodzie wobec Polski narasta.

      • 9 1

  • More juz koniec tych żadań..Czy oni myślą ze u nas na stale się zainstalowali ? (3)

    • 245 4

    • More jeszcze granice przesyłać by ,mieli bliżej do zachodu?

      • 42 1

    • Niestety, ale oni się tu rzeczywiście zainstalowali na stałe...

      • 40 6

    • Tak, a co?

      • 2 22

  • Żart na prima aprilis? Ile jeszcze absurdów?! (1)

    • 188 2

    • Tu masz lepszy żart. Ukraińskie dzieci, na Ukrainie ciągną 800+.

      • 25 1

  • (1)

    Niech sobie budują tory u siebie! Z każdej strony tylko ich wymagania już słuchac się tego nie da!

    • 189 2

    • Dlatego - koniec gościny, wyp.... niewdzięczne sq.ny

      • 7 0

  • Jest to rozwiązanie całkowicie pozbawione sensu ekonomicznego.

    Do tego zachodzi też ryzyko strategiczne. W wypadku przejęcia przez Rosjan kontroli nad Ukrainą, lub ataku z Królewca te tory mogłyby ułatwić Rosjanom logistykę.

    Całe szczęście, że minister Solski jest ministrem tymczasowo. Kolejny figurant i marionetka oligarchów kontrolujących Ukraińską produkcję zbóż.

    Ukraina musi się pozbyć oligarchów. Oni są głównym niebezpieczeństwem dla tego państwa, nawet większym niż Rosja, bo wewnętrznym.

    • 166 1

  • Dlaczego szersze tory? (2)

    Gdy w Rosji budowano pierwszą linię kolejową, inżynierowie pytają cara, czy zrobić szersze tory? Car na to, "na ch..j szersze?" No to zrobili....

    • 116 2

    • (1)

      Hehehe
      Dzięki wujku Marianie
      Zapomniałem, że słyszałem to 30 lat temu.

      • 19 0

      • No i powiedz, czy coś się u nich zmieniło od wtedy?

        • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane