- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (59 opinii)
- 2 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (264 opinie)
- 3 Czy chorobowe, to to samo, co zdrowotne? (9 opinii)
- 4 Sąd uznał, że Orlen mógł przejąć Lotos (128 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (232 opinie)
- 6 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (86 opinii)
Szerokie tory z Ukrainy do Gdańska? Ukraińcy chcą, my nie
Od granicy z Ukrainą do Gdańska powinny powstać szerokie tory, po których będą mogły poruszać się ukraińskie wagony. W ten sposób Polska zarobi na tranzycie ukraińskiego zboża - przekonuje Mykoła Solski, ukraiński minister rolnictwa. - Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert.
- W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
- Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W Polsce tory węższe niż w Ukrainie. Połączenie pozwoliłoby zarobić?
Przypomnijmy: ukraińskie pociągi jeżdżą po torach które mają szerokość 1520 mm. Tymczasem w większości krajów Unii Europejskiej (z wyjątkiem Hiszpanii i Portugalii), w tym i w Polsce, tory kolejowe mają szerokość 1435 mm.
Dlaczego więc mielibyśmy budować niestandardowy tor dla przewozów z Ukrainy? Solsky, cytowany przez branżowy portal farmer.pl, dowodzi, że w Ukrainie jest wielokrotnie więcej wagonów do przewozu zboża, niż łącznie w całej Europie.
- Oznacza to, że nie ma sensu inwestować w wagony, które jeździłyby po europejskich torach. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest budowa szerokich torów kolejowych od granicy z Ukrainą do Gdańska i Kłajpedy na Litwie. Dzięki temu Polska będzie mogła zarabiać na tranzycie i wysyłać ukraińskie zboże w świat przez Gdańsk - przekonuje Mykoła Solsky.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Marzy ci się dom z sauną? Są takie na sprzedaż
Ekspert: to nieopłacalna fantazja
W sprawie głos zabrał Jakub Jakóbowski, wicedyrektor Ośrodka Studiów Wschodnich.
- Utnę ekscytację: temat szerokiego toru z Ukrainy do Gdańska to zupełna fantazja, choć wraca regularnie. To miliardy euro, Unia Europejska jasno mówi, że pieniędzy [na budowę - dop. red] nie da, [projekt - dop. red.] nie istnieje w strategicznych planach UE (TEN-T), poza tym nie mamy tu jasnego interesu - twierdzi ekspert.
Przypomina, że tor o standardowych, europejskich wymiarach, prowadzi już z Unii Europejskiej do Lwowa.
- I zapewne pójdzie jeszcze dalej - podsumowuje.
Katastrofa kolejowa w Trójmieście. Nagrania
Opinie (298) ponad 100 zablokowanych
-
2024-04-02 20:32
Opinia wyróżniona
Odgrzewane kotlety z lat 90tych
Starzy kolejarze pamiętają pomysły na szeroki tor z Braniewa do portu w Gdańsku gdy powstały elewatory koło obecnego DCTu. Miało iść zboże z/do Kanady i Ukrainy. Ale jak to w Polsce sprawa się rypła, a elewatory stoją. Niech puszcza wszystko w kontenerach i sprawa się rozwiąże.
- 164 4
-
2024-04-02 20:32
Opinia wyróżniona
Nie (8)
Szerokie tory to ukłon dla ruskich. Ich logistyka wojskowa opiera się na transporcie kolejowym. Na granicy wschodniej są tysiące ramp do przeładunku z szerokich na wąskie tory. Miały służyć do przeładunku ruskich czołgów zmierzających w kierunku Paryża.
- 407 7
-
2024-04-03 08:45
(7)
Teraz są wagony z samoregulacją rozstawu kół w wózkach jezdnych, a kiedyś wymieniano wózki w wagonach.
- 13 2
-
2024-04-03 11:07
(2)
to po co im szeroki tor? ;)
- 14 0
-
2024-04-03 11:25
(1)
Musieliby zakupić technologię w firmie zewnętrznej, PKP Cargo takie rozwiązanie opracowała lata temu. Ale to nie tu jest problem. Chcą aby te tory były ich, ew. dzierżawa na kilkadziesiąt lat. Czyli taki eksterytorialny kanał transportowy. Nabrzeże w porcie gdańsim jest już w ofercie na dzierżawę (30 lat). Przypadek? Temat wydaje się być dograny.
- 20 0
-
2024-04-03 15:32
Tu chodzi o co innego.
Z automatu jak będzie szeroki tor, to te transporty będzie wozić ukraińska kolej, a nie polska. Poza tym strona ukr, mówi, że mają inwestora na zrobienie tychże torów. Czyżby ukr chciała dostępu do 'polskiego' morza?Dziwnie się to zbiega z trwającym przetargiem w porcie gdańskim na 30-letnią dzierżawę nabrze ża w Gdańsku...
Chcą nas zrobić w wuja, a znając nasze zarządzające orły tak z po jak i pisu - pójdą na to.- 27 0
-
2024-04-03 08:58
ile jest tych wagonów? (3)
- 3 3
-
2024-04-03 17:35
Ze czterdzieści! (1)
- 0 0
-
2024-04-03 19:37
popieram czterdzieści
W ósmym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W dziewiątym - same tuczone świnie,
W dziesiątym - kufry, paki i skrzynie.
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.- 3 1
-
2024-04-03 12:16
86 szt
- 3 0
-
2024-04-02 20:56
Opinia wyróżniona
(4)
A po co. Wystarczy wspólnie wyprodukować zestawy kołowe do wagonów towarowych i w okolicy granicy ze dwa zestawy przedstawcze SUV-2000 i sprawa załatwiona. Hiszpanie nas podpatrzyli i zrobili system Talgo , który z powodzeniem stosują.
- 193 8
-
2024-04-05 00:32
Magiczne słowo - skrajnia
Ukraińskie wagony nie spełniają wymogów skrajni UIC i nawet gdyby miały odpowiedni rozstaw kół to i tak nie mogłby wiechać na większość polskiej sieci. Zresztą to nie tylko zestawy kołowe, ale też inne sprzęgi.
- 0 0
-
2024-04-03 20:13
wojna wiecznie nie bedzie trwala,Morze Czarne odblokuja,na granicy systemy zmiany kol funkcjonuja i wystarczy!
- 2 0
-
2024-04-03 15:43
Po co wspólnie?
Jest system, który pozwala na jazdę po róznej szerokości torów i posiada go pkp. Jak chcą, to niech kupią go i wyposażą w niego swoje wagony, a my na granicy możemy je przepinać na nasze tory i lokomotywy.
- 9 0
-
2024-04-03 07:51
Ja bym pozostawiła jak było , po co zmieniać to co dobre.
- 13 1
Wszystkie opinie
-
2024-04-02 18:16
(6)
Niech Ukraińcy, naród aspirujący do bycia w UE, dostosuje się do unijnych torów i niech nie myśli, że UE dostosuje się do nich.
- 309 2
-
2024-04-02 18:22
a później te ich przesyłki dowieziemy do granicy z Niemcami i będziemy ich błagać za dodatkowa dopłata żeby to cos (1)
do siebie zabrali..?? Będziemy dopłacać do ukraińskiego interesu, Nonsens..
- 67 1
-
2024-04-03 07:44
A kto wpadł na genialny pomysł, żeby próbować sprzedać Niemcom zboże, które miało iść tranzytem do Afryki?
Skąd zboże nie spełniające standardów wzięło się na unijnym rynku i które firmy na tym zarobiły - cisza.
- 25 0
-
2024-04-02 19:20
Jak mają tak nie myśleć skoro UE cały czas się do nich dostosowuje.
- 40 2
-
2024-04-03 09:40
krotko po inwazji dwa lata temu minister transportu Ukrainy zapowiedzial przebudowe torow na Ukrainie na standard 1435mm
ale w tej chwili maja wazniejsze sprawy na glowie, nic przebudowa torowisk
- 4 1
-
2024-04-03 15:00
Zacznijmy od tego.
My im sponsorujemy wypłaty, socjale , emerytury, broń , jedzenie , wszystko a oni są tak bogaci, ze będą w Polsce swoja infrastrukturę budować za biliardy !!!
- 11 0
-
2024-04-03 16:59
Ale ono bronia nas przed... zmadrzeniem
Upadlinowe bajki produkowane przez usa
- 5 0
-
2024-04-02 18:18
(4)
Tak wybudujmy im jeszcze tory, potem autostrady
- 209 3
-
2024-04-02 21:03
Autostrady to juz im budował (3)
Człowiek tuska czyli Sławek Nowak. Ziobro musiał go ratować ekstradycja, bo dzisiaj by zegarmistrza z nami juz nie bylo.
- 35 4
-
2024-04-03 03:07
(1)
Wikipedia: Szef Narodowego Biura Antykorupcyjnego Ukrainy poinformował, że Sławomir Nowak jako prezes Ukrawtodoru miał przyjmować korzyści majątkowe za zlecenia budowy dróg.
- 22 2
-
2024-04-03 14:44
Jak Nowak poznał poziom
ukraińskiej korupcji, to pomyślał, że tam w ten sposób wypłaca się wynagrodzenie za pracę...
A tak na poważnie, to czy ktoś naprawdę uwierzył, że chłop jedzie na Ukrainę pracować praktycznie pro bono? Bo taką urzędniczą pensję miał tam pobierać.- 3 0
-
2024-04-03 09:42
dlatego teraz jest ich bohaterem narodowym
bo przez niego ruscy nie mieli jak dojechać pod Kijów :D
- 21 0
-
2024-04-02 18:19
XXX (4)
Żeby ruscy (znowu !!!) mogli do nas po nich wjechać ? O to wam chodzi ? Walcie się "bracia" !!!
- 249 7
-
2024-04-02 18:39
Dokładnie. Jesli Ukraina aspiruje (1)
Do miana kraju europejskiego to niech u siebie zmieni tory na rozmiar europejski odcinając się tym samym od rosji. To każdemu wyjdzie na dobre.
- 69 0
-
2024-04-03 05:57
Chiny mają takie jak my.
- 13 0
-
2024-04-03 11:27
Ucz się lepiej ukraińskiego bo jest u nas ich tak dużo, że wypada znać ten język (1)
- 0 21
-
2024-04-03 11:59
Moze tobie wypadna, nam nie wypada i nigdy to sie nie stanie
- 14 0
-
2024-04-02 18:19
no proszę Pana profesora... zastanawiam się czy Pan profesor swoj tytuł otrzymał
od Prezydenta Polski czy "prezydenta Unii Europejskiej"? Piszę na wszelki wypadek gdyby Pan profesor chwilowo zapomniał :)
- 75 7
-
2024-04-02 18:19
Wazystko w temacie, wierze Polskim ekspertom. (1)
"Ten temat wraca regularnie, ale nie ma to dla nas sensu - uważa polski ekspert." Jak Ukraina chce z nami współpracować to obydwie strony muszą się dostosować, nie jednostronnie. Tak czy inaczej, jako kraj bardzo dobrze położony, powinniśmy na tranzycie zarabiać
- 76 8
-
2024-04-03 08:55
Zarabiać trzeba umieć i można ale tylko tylko wtedy gdy jest pokój dookoła, a nie wojna. Teraz mamy tranzyt broni przez Polskę i wrogość na Wschodzie wobec Polski narasta.
- 9 1
-
2024-04-02 18:20
More juz koniec tych żadań..Czy oni myślą ze u nas na stale się zainstalowali ? (3)
- 245 4
-
2024-04-02 18:30
More jeszcze granice przesyłać by ,mieli bliżej do zachodu?
- 42 1
-
2024-04-02 19:29
Niestety, ale oni się tu rzeczywiście zainstalowali na stałe...
- 40 6
-
2024-04-02 20:04
Tak, a co?
- 2 22
-
2024-04-02 18:20
Żart na prima aprilis? Ile jeszcze absurdów?! (1)
- 188 2
-
2024-04-03 08:21
Tu masz lepszy żart. Ukraińskie dzieci, na Ukrainie ciągną 800+.
- 25 1
-
2024-04-02 18:20
(1)
Niech sobie budują tory u siebie! Z każdej strony tylko ich wymagania już słuchac się tego nie da!
- 189 2
-
2024-04-03 15:29
Dlatego - koniec gościny, wyp.... niewdzięczne sq.ny
- 7 0
-
2024-04-02 18:20
Jest to rozwiązanie całkowicie pozbawione sensu ekonomicznego.
Do tego zachodzi też ryzyko strategiczne. W wypadku przejęcia przez Rosjan kontroli nad Ukrainą, lub ataku z Królewca te tory mogłyby ułatwić Rosjanom logistykę.
Całe szczęście, że minister Solski jest ministrem tymczasowo. Kolejny figurant i marionetka oligarchów kontrolujących Ukraińską produkcję zbóż.
Ukraina musi się pozbyć oligarchów. Oni są głównym niebezpieczeństwem dla tego państwa, nawet większym niż Rosja, bo wewnętrznym.- 166 1
-
2024-04-02 18:21
Dlaczego szersze tory? (2)
Gdy w Rosji budowano pierwszą linię kolejową, inżynierowie pytają cara, czy zrobić szersze tory? Car na to, "na ch..j szersze?" No to zrobili....
- 116 2
-
2024-04-02 19:18
(1)
Hehehe
Dzięki wujku Marianie
Zapomniałem, że słyszałem to 30 lat temu.- 19 0
-
2024-04-02 20:48
No i powiedz, czy coś się u nich zmieniło od wtedy?
- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.