• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Władze terminalu kontenerowego zdecydowały, że DCT Gdańsk po 15 latach działalności zmieni nazwę. Teraz będzie to Baltic Hub. Według operatora nowa nazwa "ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe".



Czy zmiana nazwy po 15 latach działalności firmy to dobra decyzja?

Od momentu uruchomienia kompleksu jego operator zanotował znaczący wzrost, zaczynając od jednego nabrzeża głębokowodnego i zdolności przeładunkowej sięgającej 500 000 TEU (20-stopowych kontenerów), aby w 2021 roku stać się prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, które obsłużyły w ciągu roku ponad 2,09 mln TEU.

Obecnie już nie DCT Gdańsk, tylko Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1,3 tys. m, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU. Terminal stał się też bramą transportową dla Europy Środkowo-Wschodniej z usługami obejmującymi rynki śródlądowe, takimi jak: Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy.

- To efekt doskonałego położenia naszego hubu, z dobrym dostępem do morza i brakiem ograniczeń pływowych, ale także doskonałych możliwości operacyjnych oraz wsparcia i inwestycji w infrastrukturę - powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT 100 mln euro na rozbudowę terminalu kontenerowego DCT

W najbliższej przyszłości zdolność przeładunkowa z obecnych 750 tys. podniesie się do ponad miliona TEU, ponieważ wkrótce rozpocznie się budowa trzeciego nabrzeża głębokowodnego znanego jako T3. Otwarcie działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

- Dzięki tej inwestycji stanie się jednym z największym kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk. Uruchomienie dodatkowego nabrzeża oznacza dalsze wspieranie gospodarki Polski, krajów Europy Środkowo-Wschodniej i bałtyckich, ich międzynarodowych rynków handlowych oraz znaczące wzbogacenie oferty usługowej, dostępnej dla klientów Baltic Hub i impuls do pozyskania nowych usług i sojuszy żeglugowych. W ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie głębokowodne nabrzeże o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym - poinformowano w komunikacie.
Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin Co z budową terminalu instalacyjnego w Gdańsku? Znów przesunięto termin

Zmiana nazwy zbiegła się z 15-leciem powstania terminalu. W tym czasie obsłużył ponad 15 mln TEU, 700 statków, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata, 6 tys. pociągów i 600 tys. ciężarówek rocznie. W 2019 roku jako pierwszy terminal na Bałtyku obsłużył ponad 2 mln TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 roku pobił swój rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku - 20 207 TEU. W listopadzie tego samego roku BH pobił również swój rekord, obsługując 70 statków w ciągu miesiąca.

BH jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Gdański Terminal Kontenerowy (1)

    Dodatkowa reklama dla Gdańska i łatwe do zlokalizowania. Ale Podlaskie kompleksy wychodzą, musi być po zagranicznemu....

    • 0 0

    • Polskie oczywiście miało być, polskie kompleksy.

      • 0 0

  • S co slychac w gdyni w miescie morza i marzen?

    • 0 0

  • Nowa nazwa - nowe umowy dla pracowników (7)

    Ciekawe czy zmienią się zarobki? Byłem na rozmowie kwalifikacyjnej, i jak zaproponowano mi 3500 brutto za pracę w dzień i w nocy , święta kościelne i państwowe i w weekendy to niech sobie jeszcze Koreańczyków ale z tej północnej zatrudnią, bo to śmiech na sali, jak niby największy port nad Bałtykiem i taka kasa, to wolę do o wiele mniejszego portu w Norwegii, Danii , Szwecji pójść i 6 razy więcej zarobić. Jądro zarządzająca, czy Wam nie wstyd. Pozdrawiam z Bremefhaven.

    • 49 5

    • zapomniałes napisac ze ceny w sklepie tez masz X razy wyzsze, (1)

      I jak zapraszasz rodzine w odwiedziny to pozyczasz od kolegów żeby było Cie stać ich przyjąć. Tam zarabiac u nas wydawac to jestes Pan ale jak tam zarabiac i tam wydawac to sie robi problem..

      • 0 3

      • " tam zarabiac i tam wydawac to sie robi problem"

        Dużo mniejszy niż sugerujesz...

        • 3 0

    • Tak

      • 0 0

    • 7 brutto

      Mi zaproponowali 7000 brutto, ale odmówiłem.

      • 2 0

    • A jakie masz doświadczenie? Ile masz lat?

      • 1 2

    • 3500 brutto

      To byłeś na rozmowie najszybciej 3-4 lata temu ?

      • 2 3

    • Czyli ok 2k Eur, szału nie ma

      • 3 0

  • Czytam uwaznie dane podane przez autorkę i czegoś nie rozumiem , DCT przeładowało

    ponad 2mln TEU a dyrektor wypowiada sie ze po przebudowie zrośnie jego mozliwość przeładunku do ponad 1mln TEU . To pracuje obecnie ponad swoje mozliwosci?

    • 0 0

  • To nasza morska wizytówka. Cieszę się, że polski rząd odkupił port od Australijczyków (13)

    • 23 23

    • Jakby odkupił (11)

      To bym tam nic nie działało. Za to miałby kilkunastu dyrektorów z zapleczem, którzy wplacaliby swoje premie i procent wypłaty jako darowiznę na rzecz pewnej Partii politycznej.

      • 24 12

      • Tak jak w sprzedanym Niemcom przez władze miasta GPEC? (10)

        Tam w radzie nadzorczej siedział prezydent miasta i zarabiał kilkaset tysięcy złotych rocznie. Za wszystko płacą mieszkańcy.

        • 14 8

        • paradoksalnie dzięki sprzedaży GPEC terminal DCT w ogóle powstał (9)

          w 2003 roku była bieda i brak kasy na inwestycje, za te kilkaset milionów wybudowano m.in. Most im. Jana Pawła II, który kosztował wtedy ok. 200 milionów złotych, niektórzy pukali się w czoło, mówili, że to most donikąd, okazało się, że Prezydent Paweł Adamowicz był wielkim wizjonerem, parę lat póżniej przekonano Australijczyków, że warto na terenach przylegających do Portu Północnego wybudować terminal kontenerowy, dzisiaj największy nad Bałtykiem, stale rozbudowywany, dzisiaj tym mostem każdego dnia przejeżdząją setki milionów pln i terminal zarabia na dzień dzisiejszy dla Skarbu Państwa 12 miliardów złotych rocznie.

          • 17 11

          • Wizjoner

            Gdyby był wizjonerem to był by w śród nas

            • 0 0

          • Ile kosztował? Co to za opowieści...
            "Budowę mostu zrealizowało za kwotę prawie 70 mln zł. konsorcjum dwóch firm: francuskiej Demathieu et Bart oraz polskiej Mosty Łódź S.A. Środki finansowe pochodziły w połowie: z pożyczki Banku Światowego w ramach programu poprawy infrastruktury portów morskich oraz państwowej dotacji budżetowej - realizowanej poprzez Urząd Miasta Gdańska."

            • 1 1

          • Inwestorem była GDDKiA Oddział Gdańsk (2)

            czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Gdańsk. A jest to instytucja rządowa.

            • 5 7

            • inwestorem zastępczym (1)

              jeśli już...
              Most, tunel i Sucharskiego powstały z budżetu miasta. Na parkingi i infrastrukturę już zabrakło. Lewy brzeg Wisły to "postapo"...

              • 8 2

              • "Budowa mostu trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 70 mln zł. Co ciekawe, środki na jego budowę nie pochodziły z Unii Europejskiej (Polska do wspólnoty dołączyła dopiero trzy lata później), a z pożyczki Banku Światowego i państwowej dotacji budżetowej."

                Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nietypowe-Budowle-Trojmiasta-Most-Wantowy-nad-Martwa-Wisla-n158041.html

                • 2 0

          • Most i drogi dojazdowe powstały za pieniądze rządowe (2)

            On był takim wizjonerem, że załatwił sobie stołek w radzie nadzorczej

            • 8 16

            • nie załatwił, a załapał na skutek eksperymentu, który przerodził się w przewał...

              "Ustawy portowe" z "przełomu wieków" stworzyły możliwość partycypacji miast w działalności portowej. Jednak w realnej działalności gospodarczej, partycypacja to nie tylko przy kasie do zysku a również (a wręcz przede wszystkim) udział w majątku i kosztach. Miasta kasy nie miały... To przekazano im "tereny portowe" z obowiązkiem wniesienia aportu, jako udziału miast w spółkach zarządzających portami.

              "Lecz gminy miast portowych najzwyczajniej w świecie tego nie zrobiły, mimo że upłynęło już 20 lat. Co więcej, ani rząd, ani działający w jego imieniu wojewodowie, którzy te tereny przekazali, przez cały ten okres nie próbowali nawet wykonania tego przepisu ustawy od gmin wyegzekwować. W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie (w przypadku Szczecina i Świnoujścia są nimi naprzemiennie reprezentanci obu tych gmin). Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów. W Gdańsku, na przykład, powstaje na nich wielkie centrum logistyczne firmy Goodman, a w Gdyni stoi wielka elektrociepłownia.

              Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.
              Gospodarka Morska 2017
              "

              • 10 3

            • Most powstał z budżetu Miasta Gdańska

              ponad 20 lat tremu

              • 12 5

          • Jeśli ktokolwiek Australiczyków przekonał, to na pewno nie był to nikt z kręgów miejskich czy rządowych "kręgów gospodarczych"

            Od lat 90 paru Brytoli krążyło po Pomorzu z tym pomysłem.
            Zaczęli od Gdyni, "kolebki" konteneryzacji w Polsce. Tam ich wyśmiano, bo interes się kulał a nikt nie chciał zakłócać sobie spokoju w przedemerytalnej drzemce. "niedasie, nieopłacasie"... Poza tym, Gdynia miała inne plany dla nabrzeża i "międzytorza".

            To poszli do Gdańska, gdzie również towarzyszyły im uśmiechy i dowcipy o moczących kasę Angolach... Ale co tam, niech się bawią na "polach ryżowych" i nieużytkach. Po paru latach te uśmiechy zniknęły, zastąpione przez opad szczęki. I zaczęło się "doklejanie". A przecież Gdańsk jest jedynym miejscem w Polsce, gdzie terminal kontenerowy... zbankrutował...
            Wielbiciele rankingów podkreślają "największość", nie zmienia to faktu, że 50% obrotów na Bałtyku należy do Rosji, 25 do Szwecji a reszta... do reszty. "Największość" już przerabialiśmy i taka centralizacja ma poważne wady. Dlatego Szwecja i Rosja ma mniejsze terminale, ale jest ich znacznie więcej. Przez co są lepiej skomunikowane i łatwiejsze do zarządzania. Zajmują mniej cennych terenów...
            Port nie zarabia podawanych kwot, bo to kwoty ceł i podatków, które płacimy my w finalnych produktach. Faktyczne zyski szły za granicę i dzięki temu inwestor mógł skapitalizować założony zysk (z górką) na 10 lat przed upływem terminu dzierżawy... Na której też nie zarabiamy, bo jest ona kompensowana przejęciem majątku...
            Na pewno powstanie DCT jest dużą korzyścią, szczególnie w warstwie pojęciowej i jako doświadczenie. Może kogoś nauczy fakt, że przedsięwzięcia nie ocenia się po bieżących potrzebach rynku, bo to możliwości rynek stymulują. I jest to ciągła praca (a raczej wojna...)... Ryzyko i odpowiedzialność, której tak nie znoszą nasi "wybrańcy".
            Rosyjską Bronkę finansuje... Hamburg... Stojący przed faktem rozwijającego się niekonieczne przyjaznego przejęcia przez Chińczyków.

            • 14 0

    • Ale odsprzedał chińczykom za 1 mld euro

      • 1 6

  • ile tam mozna zarobic netto? (1)

    • 0 0

    • 500+

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    I bardzo dobrze, często był błędnie nazywany terminalem DCT (podobny błąd jak dioda LED), a w sumie i tak nikt nie wiedział co oznacza skrót DCT. Nowa nazwa trochę przaśna ale przynajmniej niesie ze sobą ambicje.

    • 34 35

    • Baltic...

      Dziwne masz ambicje

      • 0 0

    • To jak proponujesz mówić o np. BCT czy LED bez słów terminal, dioda itp.? (1)

      • 3 0

      • No tak się powinno mówić, wstawiłem LEDy a nie wstawiłem diody led, pojechałem na DCT a nie na terminal dct.

        • 1 0

    • Deepwater Container Terminal, mów za siebie. (1)

      • 28 2

      • No dokładnie, terminal deepwater containter terminal. Dlatego właśnie dlatego to głupio brzmi głupio.

        • 2 2

    • Dla nie wiedzacych

      Deepwater Container Terminal.
      Gdańsk meine Stadt.

      • 4 5

    • Jak to nikt nie wiedział (1)

      Deep Container Terminal, to oznacza. Uważam że zmian jest ok. Teraz nie będzie się go myliło z bct, gct szczególnie w rozmowach telefonicznych, bo czasami są z tego tytułu nieporozumienia.

      • 8 6

      • to nie jest możliwe...żeby człowiek z branży tak angielski kaleczył!?

        • 3 3

  • pewnie same kaszuby i kociewiaki

    • 1 1

  • Co to jest hub? (2)

    O ile wiem jeszcze w tym kraju obowiązuje Jezyk Polski.

    • 9 3

    • A jak zamieniasz

      Weekend ? Zawsze mówisz "mam wolną sobotę i niedzielę" ?

      • 0 0

    • Ten kto zminusował

      Przypomnę ze nie jesteśmy jeszcze kolejnym stanem państwa zza wielkiej widy.

      • 0 4

  • Teraz

    To kasa dla ludzi będzie bo będą hubem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane