• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trojmiasto.pl zaprasza do dyskusji na temat przyszłości Lotosu

VIK
20 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Do dyskusji na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu chcemy zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Do dyskusji na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu chcemy zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie.

Ograniczenie konkurencji na rynku paliw, głównie polskim, czy szansa na powstanie dużego konkurencyjnego podmiotu na rynku europejskim? W każdym zakątku kraju, oprócz Pomorza, dyskusja o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos opiera się głównie na wymianie opinii na temat rynku czy konkurencji. W Trójmieście emocji jest więcej, bo chodzi o podatki, miejsca pracy, lęk przed utratą gospodarczej lokomotywy, jaką jest Lotos. Jak ma wyglądać ta wspólna przyszłość Orlenu i Lotosu? O tym porozmawiamy na debacie z ekspertami, a pytania zadamy w imieniu mieszkańców Trójmiasta.



Dyskusja o wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu w kraju toczy się głównie na poziomie merytorycznym, czasem politycznym. Rynek, konkurencja, stabilność gospodarki krajowej, to terminy, które często padają, choć ostatecznie mieszkańca Katowic czy Lublina i tak interesuje głównie to, ile zapłaci za paliwo.

Lotos i Orlen - razem, czy osobno. Emocje i argumenty



- W biznesie skala ma znaczenie. Rozumieją to wszyscy znaczący europejscy i światowi gracze w branży paliwowo-energetycznej, którzy procesy konsolidacyjne mają dawno za sobą. Jeden silny podmiot to możliwość skutecznego konkurowania na wymagającym rynku, większa stabilność krajowej gospodarki, również w obszarze cen paliw, a także intensyfikacja inwestycji ukierunkowanych na rozwój - twierdzi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jednak na Pomorzu, w Trójmieście, rozmowa o przyszłości Orlenu i Lotosu to bardziej złożony temat. Dla trójmiejskiej społeczności połączenie Orlenu z Lotosem to coś więcej niż dywagacja na temat gospodarki krajowej i pozycji naszych firm na globalnym rynku paliwowym.

- Brak informacji dotyczących formuły organizacyjno-kapitałowej Grupy Lotos po przekształceniach budzi obawy dotyczące dalszego znaczenia i roli odgrywanej przez Lotos w systemie gospodarczym regionu. Brak konkretnej wiedzy, szczególnie w zakresie skutków finansowych i rozwojowych dla regionu w zakresie procesu połączenia wzbudza obawy, które mogą być rozwiązane tylko przez przekazanie rzetelnych informacji i wiedzy dotyczącej proponowanych działań - alarmują członkowie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Gdańsku.
W ankiecie zapytaliśmy naszych czytelników, co dla nich oznacza połączenie Lotosu i Orlenu. Dla 11 proc. jest to dobra decyzja. Dla 22 proc. w skali kraju może i dobry pomysł, ale dla regionu tragiczny. Jednak dla 67 proc. jest to czysto polityczna decyzja, bez żadnych pozytywnych efektów. Dlatego uznaliśmy, że rozmowa na temat wspólnej przyszłości Orlenu i Lotosu jest bardzo potrzebna.

Debata z udziałem Lotosu, Orlenu, ekonomistów i przedsiębiorców



Już we wtorek 27 sierpnia w siedzibie portalu Trojmiasto.pl odbędzie się debata, na którą razem z Orlenem zaprosiliśmy ekspertów, którzy reprezentują różne poglądy na temat połączenia spółek paliwowych.

W debacie wezmą udział:

  • Krzysztof Nowicki, prezes zarządu Lotos Oil,
  • Artur Cieślik, doradca zarządu PKN Orlen,
  • Andrzej Sadowski, polski ekonomista, publicysta gospodarczy, prezydent Centrum im. Adama Smitha,
  • Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
  • Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska
  • Bogdan Kucharski, prezes BP Polska.


Dobór gości gwarantuje ciekawą i merytoryczną dyskusję, niepozbawioną trudnych pytań.

Czekamy na pytania naszych czytelników



Do tej dyskusji chcemy też zachęcić naszych czytelników. Za naszym pośrednictwem będziecie mogli zadać pytania gościom uczestniczącym w debacie. Swoje propozycje należy wysłać na adres biznes@trojmiasto.pl

Na pytania czekamy do niedzieli 25 sierpnia.

Relację ze spotkania zamieścimy w piątek 30 sierpnia. Do obejrzenia będzie też m.in. pełen zapis video ze spotkania.

W najbliższym czasie odbędzie się też debata na temat spraw, które przede wszystkim nurtują pracowników obu koncernów i spółek zależnych. Na spotkanie zaproszeni zostaną przedstawiciele związków zawodowych.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • Chciałbym wiedzieć od kiedy będą droższe paliwa.

    Bo że będą droższe to już wiem.

    • 0 0

  • Ojej, rodzina i znajomi pracę stracą po znajomości. Bidulki

    Siedlisko znajomków politycznych od lat. Kogo to obchodzi!

    • 0 0

  • Ryzy (PO) Ruskim chcieli sprzedac. Trzeba przy urnach o tym pamietac co przez 8 lat wyczyniali Pełowcy

    • 1 2

  • Glos Gdanszczanina i ratusza

    Trzeba oddać lotos panom naszym z Niemiec .koniec i kropka .to my tworzymy historię. ha ha ha ha.

    • 1 1

  • Odejścia

    Zaraz jak nie po lepszą się warunki pracy i kasa to Lotos będzie trzeba zamknąć. W spółkach płacą na start 3330 brutto czyli tyle ile w biedronce, w grupie trochę lepiej ale bez szału. Pracowników coraz mniej a pracy coraz więcej i wymagań

    • 2 1

  • Kto w debacie (9)

    Moze zaprosic byłego prezesa pana Olechnowicza. Ma największą wiedzę z zakresu zarzadzania koncernem paliwowym i jakos ciężko wierzyć słowom obecnym prezesom Lotosu czy Orlenu którzy sa mianowani z nadania a nie za kompetencje.

    • 47 11

    • Ole... kto ? Kpisz czy prowokujesz ? (6)

      Wiedzę ? Chyba o tym jak dobrze robić za króla w Lotosie, tak żeby w papierkach wszystko było ok.
      Może zaprosić jeszcze Żurawika, niejakiego profesora ?

      • 4 17

      • Wiedza (5)

        Za jego prezesury poczyniono największe inwestycje. Jakoś wtedy nie zdarzały się przestoje z powodu awarii na produkcji a ostatnio biura przez 2 dni stały bo system ERP nie działał. Przypadek? Sadze, że raczej obecny brak kompetencji do zarządzania i wiedzy biznesowej.

        • 15 4

        • buhehehehe, dobre (4)

          Biura stały 2 dni..... dramat......
          Przestoje na produkcji zdarzały się zawsze i najwięcej ich było za czasów Olechnowicza, a to z tego prostego powodu że dość długo był prezesem....
          Jacku, czas dokończyć szkołę podstawową.

          • 2 9

          • "Biura stały 2 dni..... dramat......" (1)

            Brawo, toś się popisał wiedzą !
            ERP - to sprzedaż, faktury, zamówienia itd.
            Fakt, że bez ERP się produkuje do zbiornika ale nalew już nie idzie.
            Bez ERP nie kupisz części, ropy a nawet z czasem pracy i wypłatami jest problem.

            hmmm... może to jednak ważny system, co ?

            • 2 1

            • Czy jest i w jakim stopniu jest ważny - nie mam takiej wiedzy.

              Tzn. nie wiem jakie straty (o ile były takowe), wygenerowała taka awaria programu.
              Wiem natomiast ile, z rubsza, ksztuje awaryjny postój jakiejś istotnej instalacji.
              Ale, skoro nie miało to wpływu na przerób surowca i nie brakowało paliwa na stacjach, jest to dla mnie sprawa o drugorzędnym znaczeniu.

              • 0 1

          • To było płytkie (1)

            Wiesz jak sie wysuwa w tego typu rozmowach jakieś insynuacje osobiste w kierunku rozmówcy (pisze o tekście o szkole) oznacza to, że zabrakło innych argumentów i trzeba znizac sie do takiego poziomu.

            • 5 0

            • owszem, to było płytkie i zamierzone

              Skoro ktoś nie ma bladego pojęcia o "przestojach na produkcji", dodatkowo wiąże to z w jakiś sposób z osobą prezesa i wypowiada się na forum, to co można o takim ktosiu powiedzieć ?
              Nic, tylko odesłać takiego delikwenta do szkoły.
              Czasem nie wystarczy tylko potrafić pisać, trzeba też wiedzieć o czym się pisze.

              • 3 1

    • Olechnowicz powinien siedzieć w więzieniu !!

      Za złoże YME i stracone miliardy złotych powinni go posadzić na dużo lat do kicia.

      • 0 2

    • zaproszeni goście

      A czemu nie zaprosić dwóch ostatnich Prezesów?
      a czemu nie zaprosić kogoś naprawdę z zewnątrz ?
      kto w gronie zaproszonym powie coś sensownego i z neutralnej pozycji ?
      perełką jest niejaki prezes nowicki
      może opowie ilu pracowników L Oil straci zatrudnienie i dlaczego to za jego urzędowania Spółka z lidera sprzedaży środków smarnych w kraju spadła na zaszczytne 3 miejsce ?
      w połowie 2016 czyli na 2 miesiące przed jego nastaniem jeszcze była liderem...

      • 5 2

  • Zarząd Grupy lotos bez jaj!!!

    Zobaczyć warto dokonania ludzi z zarządu, gdzie poprzednia praca to po kilka miesięcy i zero sukcesów , bo jak mieć sukces , gdy się zostaje prezesem lub wiceprezesem z nadania po układach towarzyskich , a nie z powodów merytorycznych czy też dokonań zawodowych - życiowych. Przykład ? Proszę prześledzić drogę zawodową wiceprezesa Jarosława Wittstocka , a poźniej kolejnych prezesów spółek zależnych tzw. córek. Tragedia !! Mądrzą się tym co im opowie lub napisze doradca za grubą kasę - płaconą z kasy firmy.

    • 1 2

  • Obajtek- specjalista od paliw z Pcimia...

    • 3 2

  • Szkoda ze WRDS nie martwiła się jak Tusk chciał sprzedać Lotos ruskim (9)

    Więc teraz niech siedzą cicho!

    • 43 60

    • A o tym że Tusk chciał sprzedać powiedział ci Jarek czy Jacek? Bezzasadne zarzuty. Jak wszystkie z ust pisu

      • 1 1

    • porównaj ilość węgla importowanego z Rosji (2)

      za Tuska i za Kaczyńskiego i odpowiedz sobie na pytanie, kto chodzi na ruskim sznurku

      • 11 6

      • Węgiel importują prywatne spółki Kulczyk Trading. (1)

        • 1 9

        • Rozśmieszasz ludzi. PiS popiera Putina, Putin popiera PiS.

          Tak wygląda "wstawanie z kolan", a ciemny lud to kupuje.

          Ps. Gdzie jest wrak??

          • 3 1

    • PiS sprzedał Stocznię, kiedy pierwszy raz rządził (2005-2007).

      Ci złodzieje wciskają ludziom kit.

      • 2 1

    • Tusk nawet swemu synowi nie załatwił posady. Młody musiał harować na umowach-zleceniach w jakichs spółkach.

      Politycy obecnie rządzący swoje rodzinki poupychali na intratnych posadkach.

      • 7 0

    • Z taką marną propagandą to nawet cukierka od Jarka byś nie dostał dzieciaku.

      • 2 3

    • Co za bzdura

      • 1 2

    • Co za bzdury. Skąd takie i**otyczna informacje.

      • 1 2

  • straszenie fuzją (3)

    Nie wiem dlaczego jest tak silny hejt na tę fuzję. To nie jest pomysł pisu tylko pojawił się dużo wcześniej i to z ramienia prywatnego (Kulczyk). Co do podatków to małe podsumowanie: Gdańsk ma 3 mld zł dochodu rocznie, z czego w 2016 Lotos wpłacił 4,5mln a w 2017 22mln (czyli 0,73% całego budżetu). Polecam zarzjeć na strone urzędu miasta i sprawdzić skąd miasto dostaje pieniądze. Te dane są publicznie dostepne. Więc nawet jak się spełni najgorsza opcja, że 'zbierają lotos do warszwy', to Gdańsk wbrewa pozorom, specjalnie tego nie odczuje.

    • 6 4

    • Ruski troll, albo troll od Ziobry. (2)

      PiS to złodziejstwo, kolesiostwo i przestępczość zorganizowana. Tak wygląda Dojna Zmiana.

      • 1 2

      • spójrz najpierw na dane (1)

        Czy od razu trzeba pluć jadem? Nie umiesz porozmawiać merytorycznie? Czyżby dane się nie zgadzały? Może powinno się Ciebie z automatu zakwalifikować do obozu KO, jako przeciwnika PiS, tak jak Ty to robisz? No ale czy KO byłaby dumna z takiego reprezentanta? Dla rozluźnienia atmosfery dodam, że PiS ma swoich ludzi zarówno w Orlenie jak i w Lotosie. Lotos to nie jest firma stworzona przez Urząd Miejski w Gdańsku, tylko spółka giełdowa z 53% udziałem Skarbu Państwa (nie Gdańska), plus całą listą funduszy emerytanych i inwestycyjnych, często z zagraniczym właścicielem. Skarb Państwa obsadza stołki swoimi specjalistami. Jak rządzi SLD to są ludzie z SLD, jak rządzi PO to są ludzie z platformy, a jak PiS to ludzie z PiS. Dziwne by było, jakby obsadzali stołki ludźmi, którym nie ufają. Tak to działa. Duży plus tej całej fuzji to ograniczenie wpływu Skarbu Państwa. W Orlenie, który jest z grubsza 3x większy od Lotosu, jest to tylko 27% udział. Po połączeniu będzie to zatem około 33%, więc tak naprawdę PiS straci trochę władzy :) Więc skoro tak tego PiSu nie chcesz, to pownieneś się na tę fuzję cieszyć.

        • 1 1

        • Nie do końca jest tak, jak piszesz, Skarb Państwa zapewnił sobie kontrolę nad Orlenem poprzez statut spółki i było to za PO :) I tak wielkie dzięki za posty oparte na racjonalnej ocenie sytuacji, bez politycznych uprzedzeń, o co niełatwo pod artykułem na temat Lotosu ;)

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013 roku prezes zarządu spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. z o.o. jednej z największych polskich kancelarii audytu i doradztwa gospodarczego. Obecnie rozwija Grupę REWIT, w ramach której w chwili obecnej pracuje ponad 60 specjalistów z zakresu księgowości, podatków, kontrolingu oraz doradztwa biznesowego. Grupa obecna jest w Gdańsku, w Warszawie oraz w Bielsku-Białej. Przez ponad 10 lat...

Najczęściej czytane