• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie szanse w rywalizacji o duński tunel

Wioletta Kakowska-Mehring
22 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel ma mieć prawie 18 kilometrów długości i ma zostać wybudowany na głębokości 40 metrów. Tunel ma mieć prawie 18 kilometrów długości i ma zostać wybudowany na głębokości 40 metrów.

Według wstępnych zapowiedzi 22 września Duńczycy mają przedstawić koncepcje przetargów na realizację dostaw elementów dla największej inwestycji w Europie, czyli podmorskiego tunelu przez cieśninę Bełt Fehmarn. Na te informacje niecierpliwe czekają trójmiejskie firmy, które liczą na udział w tym projekcie.


Tunel ma połączyć dwie wyspy rozdzielone cieśniną Bełt Fehmarn. Tunel ma połączyć dwie wyspy rozdzielone cieśniną Bełt Fehmarn.
Według planów ma być przygotowany do ruchu samochodowo-kolejowego. Według planów ma być przygotowany do ruchu samochodowo-kolejowego.

- Dopiero kiedy zostanie ogłoszona koncepcja przetargów, będzie można dyskutować o tym, w jakiej formie i w których projektach polskie firmy wezmą udział - mówi Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zaangażowana w przygotowania polskich firm do udziału w projekcie. - Będzie więc czas na dobór partnerów do konsorcjum czy tworzenie spółek celowych. W gotowości jest kilkanaście polskich firm, głównie z sektora przemysłu stoczniowego i budownictwa.

Eksperci podkreślają jednak, że szanse w tak dużym projekcie mają tylko duże podmioty. W tej sytuacji trzeba więc mówić o wspólnej polskiej ofercie. - Dlatego ważne jest, aby polskie firmy razem wypracowały koncepcję udziału. Tylko wówczas będziemy mogli konkurować na międzynarodowym rynku - dodaje Teresa Kamińska.

Tunel samochodowo-kolejowy ma połączyć dwie wyspy rozdzielone cieśniną Bełt Fehmarn, czyli duńską Lolland i niemiecką Fehmarn. Chodzi o stworzenie drogi łączącej bezpośrednio Kopenhagę z Hamburgiem. Plan zaakceptowały już Parlamenty Danii i Niemiec. Według projektu i wstępnych szacunków inwestycja ta pochłonie ponad 5 mld euro, a pokrycie jej całkowitych kosztów wzięła na siebie strona duńska. Rozpoczęcie prac zaplanowano na 2014 rok, natomiast oddanie do użytku gotowego tunelu - na rok 2020.

Początkowo nad cieśniną Bełt Fehmarn, rozdzielającą dwie wyspy, miał powstać most. W 2008 roku Dania i Niemcy podpisały już nawet porozumienie o jego budowie. Miała nim przebiegać linia kolejowa łączącą Kopenhagę z Hamburgiem oraz dwie dwupasmowe jezdnie. Duńczycy zmienili jednak zdanie.

Tunel o długości ok. 18 km i wysokości 13,1 m ma zostać wybudowany na głębokości 40 metrów. Główne argumenty, które przeważyły za budową tunelu, a nie mostu to mniejszy wpływ na środowisko, ale przede wszystkim niezależność od warunków atmosferycznych.

Według przewidywań, tak duża inwestycja ma w znacznym stopniu poprawić kondycję firm nie tylko w samej Danii, ale i na terenie innych państw Unii, przede wszystkim Niemiec i właśnie Polski. Nic więc dziwnego, że chrapkę na udział w tej inwestycji mają też firmy z Trójmiasta. W marcu tego roku mówiono o projekcie budowy na obszarach Portu Północnego lub Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni zakładu do produkcji prefabrykatów części tunelu. Zainteresowane firmy i instytucje, zachęcone przez marszałka województwa pomorskiego, podpisały nawet w Gdańsku deklarację współpracy i poparcia podmiotów zaangażowanych w realizację projektu Femern Sund Baelt.

Niestety, Duńczycy zadecydowali, że zakład prefabrykacji elementów tunelu powstanie w Danii. Pocieszające jest jednak to, że polska oferta spełniała wszelkie oczekiwania Duńczyków i została bardzo dobrze oceniona. To dobrze rokuje na przyszłość. Bowiem to nie koniec szans na udział w tej inwestycji.

Według planów liderem polskiego konsorcjum ma zostać warszawski Polimex-Mostostal. Pod tą zananą na rynku międzynarodowym marką łatwiej będzie rywalizować o udział w największej obecnie inwestycji w Europie. Duże szanse na udział, ma więc gdyńska firma Energomontaż Północ, która wchodzi w skład grupy kapitałowej Polimex-Mostostal.

- Jesteśmy zainteresowani udziałem. Naszym atutem jest nabrzeże i dostęp do transportu morskiego - mówi Piotr Lejman, prezes zarządu Energomontaż Północ Gdynia. - Potrafimy prefabrykować duże konstrukcje i transportować je drogą morską na miejsce. Wiemy, że teraz jest czas na podział tego zadania przez stronę duńską. Czekamy na szczegóły ofertowe. Czy jako wykonawcy czy podwykonawcy, mamy nadzieję, że weźmiemy udział w tej inwestycji. A konkurencja będzie duża. Będziemy rywalizować między innymi z firmami niemieckimi, austriackimi, francuskimi czy duńskimi. W tej sytuacji ważne abyśmy nie konkurowali, a współpracowali z polskimi firmami.

Szanse na uszczknięcie kawałka tego "duńskiego tortu" mają wszystkie trójmiejskie stocznie. Ich atutem jest posiadanie nabrzeży i hal montażowych. Do tego firmy budowlane - i te specjalizujące się w budowie infrastruktury drogowej, jak i hydrotechnicznej. A takich firm nie brakuje w Trójmieście.

Opinie (32) 2 zablokowane

  • Szkodnicy finansowi i brudasy chcą budować Danię. Gdańsk miasto brudu i bałaganu na budowach (7)

    najpierw posprzątajcie brudy w gdańsku i nauczcie sie czystej i wysoko-jakosciowej roboty oraz porządku na waszych budowach oraz szanowania innych już wykonanych inwestycji - szkodniki i niszczyciele - brak wam czystosci jakosci smaku i piękna oraz iskry bożej - dlatego wasze inwestycje są takie umęczone i brudne.

    • 24 78

    • ..,ale burak. (1)

      • 17 2

      • DO KOSA

        najpierw naucz się zasad pisowni - wysokiej jakościowo a nie wysoko-jakościowej potem jęcz i narzekaj

        • 7 1

    • Takie u nas budowy jakie mamy wymagania

      czyli nijakie. Miasto nie ma norm estetycznych tylko użytkowe więc powstają klocki gdzie popadnie.

      • 4 5

    • A co to ma do rzeczy?!

      Przecież to mają być prywatne firmy a nie miasto Gdańsk. Dramatycznie niski poziom wypowiedzi...

      • 6 1

    • Kos odstaw KOKS...

      • 3 0

    • ja juz korzystam z tego tunelu

      jezdze nim kilka razy w miesiacu do Szwecji. Spoko wodza, oplaty to tezy lody i jeden kufer))

      • 1 0

    • prawda w oczy kole

      czego czepiacie sie KOSa? bo napisal prawde? widac wielu z was prawda w oczy kole

      • 0 3

  • "zakład prefabrykacji elementów tunelu powstanie w Ronneby w Danii" (2)

    Ronneby jest w Szwecji nie w Danii.

    • 26 1

    • oj tam oj tam... (1)

      Ronneby czy Rødby mała różnica i to i to, to i tak Skandynawia (znaczy się po drugiej stronie Bałtyku) dla nas szczurów lądowych przyzatokowych mała różnica i tak tam często nie jeździmy

      • 3 3

      • acha - Gdańsk czy Gdynia - to i tak to samo Trójmiasto...... - a wystarczy poczytac opinie pod artykułami :)

        • 0 0

  • duńczycy pewnie zorganizują przetarg (6)

    za kwotę za którą u nas zbuduje się tunel pod motławą.

    • 25 16

    • Tunel będzie pod Martwą Wisłą gdańszczaku (2)

      • 6 2

      • Poprawnie by bylo

        Tunel ma byc pod Martwa Wisla,a gdzie wyjdzie - ktoz to moze wiedziec.

        • 4 0

      • GDANSZCZANINIE !

        Rybak

        • 2 0

    • Czytanie się kłania (2)

      "Według projektu i wstępnych szacunków inwestycja ta pochłonie ponad 5 mld euro". Zas nasz tunel jeśli dobrze pamiętam ma kosztować cos ok 800-900 mln ZŁOTYCH... Kolejna maruda, zajmij się czymś pożytecznym a nie tylko gderasz bez sensu.

      • 12 1

      • pożyjemy zobaczymy (1)

        za 800mln to dochodzi kilometr autostrady w tym najszczęśliwszym kraju w Europie.

        • 0 4

        • Herbata badz precyzyjny,gdzie dochodzi ten kilometr autrostady?

          • 5 0

  • ten tunel nie bedzie drazony tylko ukladany (3)

    prefabrykaty stanowiace czesci tunelu beda zatapiane i laczone pod woda. to nie jest drazenie tylko ukladanie tunelu na dnie jak z klockow Lego. Prosto, szybko i tanio.

    • 24 2

    • I nie wszędzie możliwe zastosowanie takiej technologi

      • 6 0

    • Dokladnie taka metoda buduja tunel laczacy Erope z Azja w ciesninie Bosfor

      • 3 0

    • DOBRZE NAPISALI-TRZEBA WYDRĄŻYĆ RÓW BY MOŻNA TE PREFABRYKATY POUKŁADAĆ

      • 2 0

  • NA PEWNO SKORZYSTACIE JAK WYBUDUJECIE AUTOSTRADE DO SZCZECINA !!!!!! (1)

    KTORA POWINNA BYC PRIORYTETEM POLNOCNEJ POLSKI

    • 33 3

    • Na dobry początek

      może jednak wystarczy parę obwodnic i gdzieniegdzie przyzwoite pobocze, tu i ówdzie druga jezdnia

      • 9 0

  • Ide o zaklad (2)

    Dunczycy uloza tunel,a u nas zakoncza sie spory, kto ma budowac tunel pod Martwa Wisla.

    • 28 1

    • JUŻ SIE SKOŃCZYL (1)

      • 1 0

      • Tak,ale w pierwszej instancji

        • 2 0

  • wkoncu coraz wiecej słyszy sie że trójmiejskie firmy to i tamto... (1)

    ...może i nie budują jak na zachodzie a według co niektórych ludzi jest bałagan....racja jest bałagan...ale jeszcze wiekszy bałagan był przed tymi drogowymi inwestycjami....wole sie przemeczyć te 5 lat i miec ładne drogi...niżeli jeździć non stop po dziurach. Każdy wie że jeżeli zostaną oddane inwestycje typu Nowa Łódzka, Łostowicka, Estakada, węzeł karczemki z trasą W-Z , słowackiego, sucharskiego itd to odciąży już dośc bardzo zatłoczone zwykłe drogi-co pozwoli na ich remont... Śmieszą mnie opinie że niby nic nie robią albo że jest bałagan niewiadomo jaki...JAK K.... ROBISZ REMONT W MIESZKANIU TO MASZ KAŻDY KURZ STARTY?????????? WĄTPIE

    • 4 0

    • niestety

      niestety korki drogowe w duzych miastach nie znikna nigdy. Zwyczajnie samochodów przybywa szybciej niz dróg. No i ilosc miejsca pod inwestycje drogowe jest ograniczona. Kazdy chcialby miec pusta droge, ladne biura, duze przestrzenie zielone, baseny, boiska sportowe, place zabaw... - i najlepiej 5 min od domu. piechotą.... :)

      • 0 0

  • tunel na koniec

    chyba się niektórym nudzi ja już się napracowałem a mam 35 lat niech idą ci z rent a i emeryturą ...

    • 2 1

  • Polskie firmy za proponują pracownikom 10 zł na godzinę na czarno abo w najlepszym przypadku na jakiejś śmieciowej umowie o pracę , a za tą samą robotę w Niemczech albo Danii co najmniej 10 euro na legalu . I znowu będzie płacz że w Polsce nikt nie chce pracowac i że fachowcy wyjeżdżają .

    • 3 0

  • Po co im ten tunel

    Na około przez mosty do Kopenhagi jest przecież droga, fakt, trochę dalej, ale 5mld Euro?... Duńczycy chyba mają nadmiar pieniędzy...

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane