• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy konsorcja chcą wybudować terminal PERN w Gdańsku

Robert Kiewlicz
8 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
Inwestycja PERN "Przyjaźń" obejmuje budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów. Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy. Inwestycja PERN "Przyjaźń" obejmuje budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów. Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy.

Otwarto ostateczne oferty na budowę Terminala Naftowego w Gdańsku. Na obszarze 28 ha PERN chce wybudować 20 zbiorników o całkowitej pojemności blisko 700 tys. m sześc. Oferty na budowę Terminala złożyły trzy konsorcja.


Projekt będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim część paliwowa i chemiczna. Projekt będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim część paliwowa i chemiczna.

Szacowany koszt inwestycji PERN "Przyjaźń" w Gdańsku to ok. 800 mln zł. Zakończenie budowy Terminala do przeładunku i magazynowania ropy naftowej planowane jest na 2015 rok. O milionowy kontrakt powalczą trzy konsorcja.

Pierwszym jest IDS - BUD SA z siedzibą w Warszawie - Lider Konsorcjum i Partnerzy Konsorcjum: Vahostav - SK a.s. (Słowacja), Vahostav - PL Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, PSJ Hydrotranzit a.s. (Słowacja), Korporacja ALTIS-Holding z (Ukraina).

Za drugą ofertą stoi konsorcjum: Budimex SA - Lider Konsorcjum, oraz Felguera I.H.I S.A. (Hiszpania) - Partner Konsorcjum. Do dalszego postępowania zakwalifikowało się także konsorcjum złożone z firm hiszpańskich: FCC Construccion SA - Lider Konsorcjum i Partnerzy Konsorcjum: FCC Actividades de Construccion Industrial SA, oraz Monesa Ingenieria Y Construccion S.L.

- Obecnie komisja przetargowa analizuje oferty pod kątem zgodności ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia - informuje Roman Góralski, rzecznik prasowy PERN. - Po zakończeniu prac Komisja przedstawi zarządowi spółki rekomendacje dotyczące wyboru Generalnego Wykonawcy Inwestycji.

To już drugie podejście do wyłonienia wykonawcy inwestycji PERN w Gdańsku. W 2012 nie udało się wybrać generalnego wykonawcy terminala naftowego. Wybranych zostało pięć konsorcjów, jednak oferty przez nie przedstawione były zbyt wysokie. Tym razem wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zakładanym przez zamawiającego.

Inwestycja PERN "Przyjaźń" obejmuje budowę bazy przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów o łącznej pojemności 700 tys. m sześc., z czego 400 tys. dla ropy naftowej, a 300 tys. dla pozostałych produktów.

Projekt będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim (którego kształt będzie zależał od potrzeb rynku) - część paliwowa i chemiczna. Terminal będzie połączony z Naftoportem krajową siecią przesyłu ropy, a tym samym znacząco zwiększy możliwości wykorzystania istniejącej już infrastruktury i wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Miejsca

Opinie (23)

  • Hydrobudowa (1)

    A gdzie hydrobudowa?!
    Może niewiele wiem na temat firm startujących do przetargu, ale nie powinniśmy wpuszczać hiszpanów, słowaków na nasz teren.
    Pamiętam jak hiszpanie prowadzili budowę mostu w kiezmarku - skończyło się wybraniem przez nich kasy i wykopaniem ich na bruk!!!!
    Budimex?? przecież oni domu osiedla stawiają a na takie prace podwykonawców a hydrobudowa, energopol - wlasne bazy sprzętowe, fachowcy zatrudnieni - nierozumiem - cały czas idzie wszystko w złym kierunku!!!!

    • 4 1

    • IDS

      Uwierz mi IDS-BUD jest najbardziej polski z tych wszystkich którzy tu startują. Dwóch pozostałych na pewno wypompuje kase za granicę gdzie ich centrale jakiś Budimex czy inne , IDS-BUD jest polski i z polskim kapitałem

      • 0 0

  • lokalizacja terminalu PERN w złym miejscu

    moim zdaniem obecna lokalizacja to marnowanie nabrzeża. Terminal powinien być zbudowany bardziej na północ, przy Naftoporcie

    • 0 0

  • Rozkradanie Polski ...

    Czy znów kolejne miliardy jakiś zagraniczny pociotek wyprowadzi z PO-lski ? Nasz KRAJ okradany jest na PO-tęgę za czasów rudego i PO-miotów !

    • 0 0

  • qba

    gdansk znowu inwestycja za kilkaset milionow- gdynia zero. Sorka w gdyni plany powtarzam plany rozbudowy szpiata za 80 mln zl. Co na to urzad miasta w gdyni?

    • 0 0

  • dobrze że TECHNIP nie wygrał (1)

    • 2 0

    • a w czym TECHNIP zły?

      Program 10+ za który częściowo odpowiadał Technip został zakończony w terminie

      • 0 0

  • Znowu do cyca sie zagranica przyssie ! (4)

    My to mamy łeb do biznesow

    • 22 1

    • (1)

      a wiechu, rychu i miro już biznesów razem nie robią?

      • 2 2

      • robią

        Ale z Wołodią, bo się przyssał do naszego polskiego cyca. A cyc mamy niezgorszy.

        • 0 0

    • ... (1)

      Mogłeś startować w przetargu, nikt Ci nie bronił.

      • 1 0

      • nie mógł ...

        nie mógł ... ponieważ Polacy tak rozpisują przetargi, że tylko firmy zagraniczne spełniają kryteria a jeśli już się uda to polskiej to i tak musi polegać na referencjach jakiegoś dużego kolosa zagranicznego... swoją drogą to ciekawe nieprawdaż ?

        • 0 1

  • Z jednek strony, ok, ale ... (3)

    z drugiej strony, takie terminale, to jest niezły biznes i szkoda, że tutaj państwo nie jest w stanie wybudować takiego terminalu i czerpać z tego zyski. A wiadomo ten zysk zasilałby budżet i co za tym idzie większe możliwości na np. budowę dróg ekspresowych.

    • 4 9

    • (2)

      PERN jest spółką skarbu państwa. Naszego państwa!

      • 7 0

      • (1)

        A co ma piernik do wiatraka? Przecież tu chodzi o konsorcja, które chcą wybudować terminal (być firmą wykonującą prace budowlane!).

        • 0 1

        • ...

          Jest wolny rynek. Każdy mógł składać oferty, jeśli spełniał wymagania.
          Ale chyba Państwo nie jest firmą budowlaną, co?

          • 2 0

  • no prosze,Gdansk szyk i elegancja (1)

    • 8 2

    • yyy daaa łoooot?

      • 1 1

  • Ciekawe czy już się zmówiły?

    żeby zrobić kokosy na publicznej inwestycji. Tak to jest w POlandii,

    • 7 2

  • Proponuję "terminalu" w miejsce "terminala"

    "Terminala" to mi się kojarzy z "terminala komputerowego" a z "terminalu" to, z kolei z "terminalu nafotwego"

    • 4 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na Uniwersytecie Gdańskim; wcześniej studiował matematykę i ekonomię na Uniwersytecie Gdańskim. Był nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Gdańskim, wykładowcą wielu przedmiotów z zakresu ekonomiki usług, handlu, reklamy. ARGO jest firmą handlową działającą w Polsce i Europie Środkowo - Wschodniej od 1990 roku. Działalność handlową firma rozpoczęła w 1991 roku, początkowo jako Biuro Handlu...

Najczęściej czytane