stat

Udany sezon turystyczny w trójmiejskich portach


Trójmiejskie porty zakończyły sezon turystyczny. Ostatnim wycieczkowcem w Gdyni była AIDAbella, a w Gdańsku - Marco Polo. Był to sezon dłuższy niż zwykle, ciekawy z uwagi na wpływające jednostki i bogaty z powodu dużej liczby turystów.



Tegoroczny sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia rozpoczął się 9 maja i trwał do 19 października 2018 roku włącznie. Port Gdynia gościł 50 dużych statków wycieczkowych, których przeciętna długość sięgała niemal 260 metrów, a liczba pasażerów to ponad 100 tysięcy osób. Każdy z pasażerów "zostawił" w regionie pomorskim przeciętnie 80 euro, co w sumie daje liczbę około 8 mln euro.

- Pasażerskie cruisery w Porcie Gdynia to już wieloletnia tradycja, która stanowi o prestiżu naszego portu wśród portów Morza Bałtyckiego i miasta. W tym roku statki pasażerskie cumowały nie tylko przy nabrzeżu Francuskim, ale również przy nabrzeżach: Pomorskim i Stanów Zjednoczonych. Obecność statków pasażerskich w Porcie Gdynia to najlepsza promocja zarówno regionu pomorskiego, jak i portu oraz miasta - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Queen Elizabeth w Gdyni



Sezon otworzyła wizyta MSC Orchestra o długości 294 m i szerokości 32 m, z ponad 3 tys. pasażerów i załogą liczącą 987 osób. Pływającą perłą w koronie tegorocznego sezonu wycieczkowców w Porcie Gdynia był Mein Schiff 1, zbudowany w 2018 roku w fińskiej stoczni w Turku (kosztował 500 mln euro) i będący w tym roku największą jednostką - długość 316 m - jaka przybiła do kei nabrzeża Francuskiego. Dużym wydarzeniem było także zawinięcie do Portu Gdynia 21 czerwca br. słynnego statku pasażerskiego Queen Elizabeth - najmłodszej jednostki legendarnej linii Cunard, zwodowanej w 2010 roku, którego matką chrzestną jest brytyjska monarchini Elżbieta II. Wizyta ta została uświetniona m.in. wmurowaniem tablicy pamiątkowej w Alei Statków Pasażerskich na skwerze Kościuszki.

Queen Elizabeth to najmłodsza jednostka legendarnej linii Cunard. Matką chrzestną statku jest brytyjska monarchini Elżbieta II.


Rekord zawinięć w Gdańsku



Tegoroczny, dłuższy niż rok temu sezon w Porcie Gdańsk otwarty został 18 kwietnia przez Astorię - najstarszą wciąż funkcjonującą jednostkę pasażerską. Sezon zakończyła wizyta jednostki Marco Polo, która gościła w porcie 20 października. Na pokładzie wycieczkowców do Gdańska przybyło ponad 30 tys. turystów, głównie z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji oraz Hiszpanii.

- Polska staje się coraz bardziej widoczna na turystycznej mapie świata. Jest to trend, który obserwujemy już kolejny rok. Potencjał turystyczny polskich miast i regionów jest ogromny, zaś zagospodarowanie tego segmentu to szansa, z której należy korzystać. Każda jednostka wycieczkowa to nie tylko pieniądze, ale także promocja miasta i całego Pomorza. Turyści przypływający do Gdańska zwiedzają m.in. miejskie zabytki, zamek w Malborku, uczestniczą w koncertach. Często także jadą w głąb Kaszub - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Msc Orchestra w gdańskim porcie.


W tym sezonie na nabrzeżach: Westerplatte, Ziółkowskiego i WOC II, Port Gdańsk gościł wycieczkowce z całego świata. Najdłuższym statkiem pasażerskim była prawie 240-metrowa Marina. Najkrótszym zaś 70-metrowy Variety Voyager. Liczba jednostek przełożyła się na pobicie zeszłorocznego rekordu - z 63 zawinięć liczba zwiększyła się do 67. Do puli nowych wycieczkowców w gdańskim porcie dołączył zwodowany w ubiegłym roku Viking Sun, armatora Viking Cruises, regularnie obsługującego połączenia pasażerskie z Portem Gdańsk.

Tak jak w ub. roku Gdańsk wygrywa pod względem liczby zawinięć, jednak Gdynia dalej zdecydowanie prowadzi pod względem wielkości jednostek i liczby pasażerów. Do Gdańska wycieczkowce zawijały aż 74 razy, a do Gdyni 54. Jednak liczba zawinięć to nie to samo co liczba statków, bo niektóre były w portach wiele razy. W sumie w Gdańsku było 27 różnych statków, a w Gdyni 21.

A jak się zapowiada przyszły sezon?



Zarządy portów już prowadzą akcje promocyjne. Przedstawiciele Portu Gdynia uczestniczą m.in. w cieszących się dużym zainteresowaniem armatorów oraz branży turystycznej targach branżowych SeaTrade Cruise Global w Fort Lauderdale w USA, stanowiących dla spółki doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

Mein Schiff 1 został zbudowany w 2018 roku w fińskiej stoczni w Turku.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (28)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane