stat

Udany sezon turystyczny w trójmiejskich portach


Trójmiejskie porty zakończyły sezon turystyczny. Ostatnim wycieczkowcem w Gdyni była AIDAbella, a w Gdańsku - Marco Polo. Był to sezon dłuższy niż zwykle, ciekawy z uwagi na wpływające jednostki i bogaty z powodu dużej liczby turystów.



Tegoroczny sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia rozpoczął się 9 maja i trwał do 19 października 2018 roku włącznie. Port Gdynia gościł 50 dużych statków wycieczkowych, których przeciętna długość sięgała niemal 260 metrów, a liczba pasażerów to ponad 100 tysięcy osób. Każdy z pasażerów "zostawił" w regionie pomorskim przeciętnie 80 euro, co w sumie daje liczbę około 8 mln euro.

- Pasażerskie cruisery w Porcie Gdynia to już wieloletnia tradycja, która stanowi o prestiżu naszego portu wśród portów Morza Bałtyckiego i miasta. W tym roku statki pasażerskie cumowały nie tylko przy nabrzeżu Francuskim, ale również przy nabrzeżach: Pomorskim i Stanów Zjednoczonych. Obecność statków pasażerskich w Porcie Gdynia to najlepsza promocja zarówno regionu pomorskiego, jak i portu oraz miasta - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Queen Elizabeth w Gdyni



Sezon otworzyła wizyta MSC Orchestra o długości 294 m i szerokości 32 m, z ponad 3 tys. pasażerów i załogą liczącą 987 osób. Pływającą perłą w koronie tegorocznego sezonu wycieczkowców w Porcie Gdynia był Mein Schiff 1, zbudowany w 2018 roku w fińskiej stoczni w Turku (kosztował 500 mln euro) i będący w tym roku największą jednostką - długość 316 m - jaka przybiła do kei nabrzeża Francuskiego. Dużym wydarzeniem było także zawinięcie do Portu Gdynia 21 czerwca br. słynnego statku pasażerskiego Queen Elizabeth - najmłodszej jednostki legendarnej linii Cunard, zwodowanej w 2010 roku, którego matką chrzestną jest brytyjska monarchini Elżbieta II. Wizyta ta została uświetniona m.in. wmurowaniem tablicy pamiątkowej w Alei Statków Pasażerskich na skwerze Kościuszki.

Queen Elizabeth to najmłodsza jednostka legendarnej linii Cunard. Matką chrzestną statku jest brytyjska monarchini Elżbieta II.


Rekord zawinięć w Gdańsku



Tegoroczny, dłuższy niż rok temu sezon w Porcie Gdańsk otwarty został 18 kwietnia przez Astorię - najstarszą wciąż funkcjonującą jednostkę pasażerską. Sezon zakończyła wizyta jednostki Marco Polo, która gościła w porcie 20 października. Na pokładzie wycieczkowców do Gdańska przybyło ponad 30 tys. turystów, głównie z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji oraz Hiszpanii.

- Polska staje się coraz bardziej widoczna na turystycznej mapie świata. Jest to trend, który obserwujemy już kolejny rok. Potencjał turystyczny polskich miast i regionów jest ogromny, zaś zagospodarowanie tego segmentu to szansa, z której należy korzystać. Każda jednostka wycieczkowa to nie tylko pieniądze, ale także promocja miasta i całego Pomorza. Turyści przypływający do Gdańska zwiedzają m.in. miejskie zabytki, zamek w Malborku, uczestniczą w koncertach. Często także jadą w głąb Kaszub - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Msc Orchestra w gdańskim porcie.


W tym sezonie na nabrzeżach: Westerplatte, Ziółkowskiego i WOC II, Port Gdańsk gościł wycieczkowce z całego świata. Najdłuższym statkiem pasażerskim była prawie 240-metrowa Marina. Najkrótszym zaś 70-metrowy Variety Voyager. Liczba jednostek przełożyła się na pobicie zeszłorocznego rekordu - z 63 zawinięć liczba zwiększyła się do 67. Do puli nowych wycieczkowców w gdańskim porcie dołączył zwodowany w ubiegłym roku Viking Sun, armatora Viking Cruises, regularnie obsługującego połączenia pasażerskie z Portem Gdańsk.

Tak jak w ub. roku Gdańsk wygrywa pod względem liczby zawinięć, jednak Gdynia dalej zdecydowanie prowadzi pod względem wielkości jednostek i liczby pasażerów. Do Gdańska wycieczkowce zawijały aż 74 razy, a do Gdyni 54. Jednak liczba zawinięć to nie to samo co liczba statków, bo niektóre były w portach wiele razy. W sumie w Gdańsku było 27 różnych statków, a w Gdyni 21.

A jak się zapowiada przyszły sezon?



Zarządy portów już prowadzą akcje promocyjne. Przedstawiciele Portu Gdynia uczestniczą m.in. w cieszących się dużym zainteresowaniem armatorów oraz branży turystycznej targach branżowych SeaTrade Cruise Global w Fort Lauderdale w USA, stanowiących dla spółki doskonałą okazję do nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

Mein Schiff 1 został zbudowany w 2018 roku w fińskiej stoczni w Turku.

Opinie (28)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Absolwent wydziału prawa Uniwersytetu Gdańskiego, studia ukończone z I lokatą. Podczas studiów...