• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne środki na modernizację Portu Wewnętrznego

VIK
15 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kolejny etap modernizacji Portu Wewnetrznego obejmuje: Nabrzeże Wiślane, Bytomskie, Rudowe III i częściowo Węglowe  znajdujące się Basenie Górniczym. Kolejny etap modernizacji Portu Wewnetrznego obejmuje: Nabrzeże Wiślane, Bytomskie, Rudowe III i częściowo Węglowe  znajdujące się Basenie Górniczym.

Port w Gdańsku przygotowuje się do modernizacji czterech kolejnych nabrzeży o łącznej długości 1916 m wraz z infrastrukturą kolejową w Porcie Wewnętrznym. Całkowita wartość projektu to ok. 533 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych, w wysokości 85 proc. kosztów, stanowić będzie nieco ponad 453 mln zł. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2022-2026.



Projekt nosi nazwę "Poprawa dostępu do Portu Gdańsk - modernizacja toru wodnego 2". W ramach tego przedsięwzięcia przewiduje się rozbudowę czterech nabrzeży. Chodzi o Nabrzeże WiślaneMapkaBytomskie,Mapka które zlokalizowane są wzdłuż kanału portowego, oraz Nabrzeże Rudowe IIIMapka i częściowo WęgloweMapka, znajdujące się Basenie Górniczym. Projekt posiada wszelkie niezbędne dokumenty: projektowe, środowiskowe, a także zgody i pozwolenia. Zakończenie procesu oceny projektów przez CINEA przewidywane jest na czerwiec 2022 r. Całkowita wartość projektu to ok. 533 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych, w wysokości 85 proc. kosztów, stanowić będzie nieco ponad 453 mln zł.

Czytaj też:

W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny



- 18 stycznia złożyliśmy do Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) wniosek o dofinansowanie tej inwestycji, w ramach Instrumentu CEF 2" - wyjaśnia Monika Charlińska-Bodziony, dyrektor Działu Pozyskiwania i Rozliczania Funduszy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Dzięki tej inwestycji ulegną poprawie jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy, wzrośnie zdolność przeładunkowa oraz możliwość obsługi większych jednostek. Ponadto zwiększy się długość linii cumowniczej, a linie brzegowe będą dostosowane do potrzeb jednostek o maksymalnym dopuszczalnym zanurzeniu, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w kanale portowym.

  • Nabrzeże Bytomskie po przebudowie ma pełnić funkcję nabrzeża uniwersalnego. Rozbudowa planowana jest na odcinku o długości 204 m. Inwestycja związana jest z dostosowaniem istniejącej linii brzegowej do planowanego ruchu statków w Kanale Portowym oraz w obrębie Głównej Obrotnicy Portowej.
  • Rozbudowa kolejnego nabrzeża - Rudowego III - ma na celu utworzenie uniwersalnego stanowiska przeładunkowego, przystosowanego do obsługi statków pełnoładownych o nośności 35.000 DWT. W ramach zadania przebudowany zostanie odcinek o długości 232 m i fragment Nabrzeża Administracyjnego o długości 18 m.
  • Kolejne nabrzeże, które jest planowane do przebudowy, to Nabrzeże Wiślane na odcinku o długości 918 m. Zadanie będzie polegało na wykonaniu nowej płyty nabrzeża, posadowionej na nowej ściance szczelnej i nowym układzie palowym. Wykonane zostaną też prace czerpalne przy nabrzeżu. Dzięki temu zwiększą się dopuszczalne wartości parametrów eksploatacyjnych (w tym głębokość Kanału Portowego przy nabrzeżu do 12 m. Ponadto mają zostać wykonane niezbędne elementy sieci uzbrojenia terenu i modernizacja układu torów kolejowych na nabrzeżu.
  • Pierwszy etap przebudowy Nabrzeża Węglowego obejmuje z kolei odcinek o długości ok. 540 m. W ramach tego przedsięwzięcia przewiduje się wykonanie kilku stanowisk przeładunkowych.


Dobiega końca "Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku", dofinansowana z Instrumentu CEF. Roboty budowlane zostały już zakończone, obecnie trwają czynności odbiorowe oraz końcowe rozliczenia. Finał całości projektu jest planowany na koniec czerwca br. Koszt tej inwestycji to ok. 595,5 mln zł. Ta wieloletnia inwestycja ZMPG obejmuje swoim zakresem Nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki Nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego i BON o łącznej długości ok. 5 km oraz 7-kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Dzięki modernizacji toru wodnego zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. W Kanale Portowym mogą być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim - statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.
VIK

Opinie (28) 3 zablokowane

  • Brawo panowie profesorowie ! Co byśmy bez naszych naukowców zrobili. (2)

    • 3 2

    • szczególne podziękowania dla Katedry Modernizacji Portu Wewnętrznego Gdańskiego Uniwersytetu Portowego Wewnętrznego

      • 9 1

    • reparowanie starego kotleta i znowu miliony w bloto, co z prawdziwym planowanym portem ?

      • 4 9

  • (2)

    Zapylenie pyłem węglowym w okolicy PGE jest straszne i widać, że jest deal z wydziałem ochrony środowiska bo nikt z tym jic nie robi. Rondo przy tunelu jest czarne.

    • 25 5

    • w okolicy zbożowców pyli z czarnych hałd w NP,po całej okolicy.

      • 4 0

    • W okolicy PGE

      Ale to nie PGE tylko inni operatorzy portowi np Speed - firma prężnie się rozwija i nie patrzy na skutki swojej działalności

      • 5 0

  • Nowy Port (5)

    Kiedy doczekamy się obwodnicy dzielnicy Nowy Port?Tiry z portu gdańskiego niszczą naszą dzielnicę,jadąc środkiem osiedla mieszkaniowego,gęsto zamieszkałego ul.Wyzwolenia.Smog i hałas całodobowy,mieszkańcy chorują przewlekle.

    • 33 4

    • (3)

      Może ktoś mnie uraczy informacją na temat tego "wyzwolenia"? O co w tym wszystkim chodzi?

      • 0 2

      • (2)

        Chodzi o wprowadzenie zakazu wjazdu dla ciężkiego transportu portowego na ulicy,która kiedyś była lokalna,dla osobówek.Nie jest przystosowana do takiego obciążenia.

        • 0 0

        • Przeładunki w porcie rosną,a dojazdu brak.UMi port gdański powinien dogadać się w tej sprawie lata temu.Dzielnica jest w trakcje rewitalizacji,i wszystko zostanie zniszczone poprzez przeciążony nadmiernie ruch samochodowy do portu.Port ma swoje tereny i powinien je wykorzystać,a nie rozjeżdżać środek osiedla mieszkaniowego,ul.Wyzwolenia.

          • 1 0

        • Mieszkańcy liczą na skuteczną pomoc rady dzielnicy w sprawie obwodnicy dzielnicy NP dla tirów i ciężarówek portowych.

          • 1 0

    • Ale po co obwodnica?

      Ważne, że będzie przejście naziemne pod LOTem

      • 2 1

  • (1)

    Jak to, przecież tuż przed konfliktem na wschodzie unia była taka zła, nie dość, że wstrzymałam kasę, to jeszcze przyczepiala się do naruszen praworządności, nawet niektórzy politycy z pewnego obozu nazywali UE antypolska czwarta rzeszą. To już tak nie jest? Ziobrze ta kaska już nie śmierdzi? Swoją drogą, za celowe sklocanie nas z zachodem, które miało miejsce w poprzednich latach powinno być prowadzone dochodzenie.

    • 16 17

    • Nie ma żadnego mitycznego "zachodu", jakiegoś jednorożca, którego musimy obłaskawiać, żeby dostać nagrodę. Są państwa unijne, działające w ramach umów stowarzyszeniowych, do których przestrzegania są zobowiązane wszystkie w ten sam sposób: nikt nie jest, a właściwie nie powinien być lepszy lub gorszy - bo rzeczywistość jest już trochę inna, prawda?

      Ustawianie nas w roli wiecznego petenta i ubogiego krewnego to prawdziwe działanie na szkodę Unii.

      • 17 0

  • I

    • 3 0

  • (1)

    Nie szkoda na to pieniedzy?. Przeznaczyc na uchodźców, pardon, przesiedlencow

    • 1 12

    • Inne kraje też niech pomagają,są bogatsze.

      • 1 0

  • (1)

    Ale pisowscy troglodyci nadal będą szczekać, że Unia nam niepotrzebna.

    • 7 18

    • Ciekawe, bo slowa jakich jedynie uzyli to cos w stylu "unie trzeba naprawic" a nie zostawic. Zgadzam sie z nimi w 100% bo idą w zlym kierunku - czwarta rzesza wspolpracujaca z russkimi a ich komisje sa upolitycznione...jedyną osobą ktora mowila cos opuszczaniu uni to byl donald....

      • 5 3

  • a pinokio i reszta tych osóbek twierdzili, że UE to wyimaginowana wspólnota. I nei będą nam tu w obcych językach. (4)

    No patrzcie, a te pieniądze z UE, w tym pieniądze pracowników na kontach, to pewnie też wyimaginowane.

    • 7 10

    • Po co Ci niepdłegość, jak możesz mieć pieniądze? (1)

      • 3 3

      • saszka, melduj putinkowi.

        • 0 0

    • właśnie widać jak pomgają Ukrainie (1)

      dla nich za Odrą to już barbaria nie warta zainteresowania a życie dzieci jest mniej warte niż np. niemieckich

      • 1 4

      • wania. melduj putinkowi.

        Już od n lat rozwalacie unię sponsorując nacjonalistyczne partyjki i co? I nic.

        • 0 0

  • Jan

    To będzie z czego potrącać kary, które rosną każdego dnia

    • 7 4

  • Zaraz koledzy donalda padną na kolana i beda blagac jak ostatnio i znowu nie dostaniemy naszych pieniedzy.

    • 9 7

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane