• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa deregulacyjna, czyli mniej biurokracji

r. pr. Jarosław Hałoń, r.pr. Maciej Kucharski
4 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o ograniczaniu barier administracyjnych. Dzięki niej ponad 200 obecnie wymaganych zaświadczeń zastąpią oświadczenia. Według prezydenta firmy i obywatele zaoszczędzą na tym ponad 6 mld zł. Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o ograniczaniu barier administracyjnych. Dzięki niej ponad 200 obecnie wymaganych zaświadczeń zastąpią oświadczenia. Według prezydenta firmy i obywatele zaoszczędzą na tym ponad 6 mld zł.

Z początkiem lipca w życie wchodzi szereg zmian wynikających w głównej mierze z tzw. ustawy deregulacyjnej z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier dla obywateli i przedsiębiorców. Jej głównym celem jest redukcja obciążeń finansowych i biurokratycznych. Ma ona przyczynić się do rozwoju gospodarczego w Polsce oraz ułatwić kontakty obywateli i przedsiębiorców z organami administracji rządowej i samorządowej.



Wprowadzone przez Rząd rozwiązania w ustawie dotyczą szerokiego spektrum działalności gospodarczej. W swoim zamierzeniu mają one przynieść korzystny skutek nie tylko gospodarce, ale przede wszystkim przedsiębiorcom. Ustawa została przygotowana po kompleksowym przeglądzie polskiego prawa gospodarczego - w sumie przeanalizowano 209 ustaw. W wyniku tej analizy zaproponowano nowelizację 96 z nich.

Niższe opłaty

Zachętą dla rozwoju przedsiębiorczości mają być również niższe koszty wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, zarówno przy rozpoczynaniu prowadzenia działalności gospodarczej, jak również w trakcie jej prowadzenia. W myśl znowelizowanych przepisów z dniem 1 lipca 2011 r. koszty wpisu nowego podmiotu obniżone zostaną z tysiąca złotych do 500 zł, a koszty związane z dokonaniem zmiany we wpisie z 400 zł na 250 zł.

Oświadczenia w miejsce zaświadczeń

Zgodnie z przepisami nowelizującymi m.in. kodeks postępowania administracyjnego oraz ordynację podatkową, organ administracji publicznej i organ podatkowy nie mogą żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli: znane są one organowi z urzędu, oraz w przypadku, kiedy możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych, innych rejestrów (do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej), wymiany informacji z innym podmiotem publicznym, przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów (np. dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych, itd.).

Ponadto, od dnia 1 lipca 2011 r., organ administracji publicznej, żądając od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, obowiązany będzie wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza z dniem 1 lipca 2011 r. system teleinformatyczny, którego celem jest w szczególności ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi oraz informacji o nich, jak też umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego.

Wpisowi realizowanemu w drodze przekazu formularzy elektronicznych podlegać będą m.in. wszelkie zdarzenia związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej, ale także jej zawieszenie, informacje o ogłoszeniu upadłości lub wszczęciu postępowania naprawczego, informacje o powstaniu lub ustaniu wspólności majątkowej małżeńskiej lub zawarciu umowy spółki cywilnej.

Warunkiem dla skorzystania z możliwości elektronicznego przesyłu danych będzie jednak posiadanie przez przedsiębiorcę tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego. W pozostałych wypadkach wszystkie dostępne formularze CEIDG będą mogły zostać złożone osobiście lub przesłane listem poleconym w formie papierowej.

Przekształcenie działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Nowe regulacje wprowadzając zmiany do kodeksu spółek handlowych dopuszczają całkiem nową dla polskiego systemu prawnego możliwość przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową, przy jednoczesnym zachowaniu, co do zasady, jego dotychczasowych praw i obowiązków (z wyjątkami dotyczącymi np. ulg podatkowych).

Przekształcenie przedsiębiorcy wiązać się będzie m.in. z koniecznością: sporządzenia planu przekształcenia (w formie aktu notarialnego) wraz z opinią biegłego rewidenta, złożeniu oświadczenia o przekształceniu przedsiębiorcy; powołaniu członków organów spółki przekształconej, zawarciu umowy spółki przekształconej i wykreśleniu przedsiębiorcy przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Z dniem przekształcenia dotychczasowy przedsiębiorca stawać się będzie wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej. Jeżeli w związku z przekształceniem przedsiębiorcy zmiana firmy (nazwy) nie będzie polegała jedynie na zmianie formy prowadzonej działalności, spółka przekształcona będzie miała obowiązek przynajmniej przez rok od dnia przekształcenia podawać w nawiasie, obok nowej firmy, nazwę dawnej firmy, z dodaniem wyrazu "dawniej".

Odpowiedzialność członków zarządów spółek


O ile w dotychczasowym stanie prawnym odpowiedzialność za działanie na szkodę spółki mogła ciążyć jedynie na osobach wchodzących w skład jej organów (zarządu, rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej), względnie na likwidatorze, o tyle znowelizowane przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. rozszerzają krąg podmiotów odpowiedzialnych również na osoby faktycznie prowadzące sprawy spółki (co w praktyce może mieć zastosowanie do wspólników spółki jawnej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, mających prawo do prowadzenia spraw spółki).

Doprecyzowane zostały również przesłanki odpowiedzialności rozszerzonego kręgu osób poprzez jednoznaczne wskazanie, iż narażenie spółki na bezpośrednie niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody majątkowej polegać musi na nadużyciu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązku.

Kolejną istotną zmianą w tej mierze jest rezygnacja z trybu publicznoprawnego (czyli wszczynania przez prokuraturę postępowań "z urzędu", czasami wbrew stanowisku wspólników) na rzecz trybu prywatnoskargowego. Oznaczać to będzie, że tego typu postępowania wszczynane będą tylko na podstawie prywatnego aktu oskarżenia, wnoszonego przez pokrzywdzonego (spółkę, wspólnika, wierzyciela).
Kancelaria Hałoń i Kucharskir. pr. Jarosław Hałoń, r.pr. Maciej Kucharski

Opinie (3)

  • a co ze zniesieniem przymusu meldunku?

    od lat to obiecujecie i nic

    • 2 0

  • Dobrze

    Że coś się wreszcie robi, oświadczenia zamiast zaświadczeń to dobry mam nadzieję początek głębszych zmian.

    • 1 2

  • Jeszcze ZUS

    Z 1000 na 100 i będzie można rozpocząć działalność, nie ryzykując i nie narażać rodziny, ze do gęby nie będzie co włożyć. Bo wszelkie sępy Ciebie dopadną, gdy się nie powiedzie. Od ZUS, US, sądy, komornicy, inspekcje pracy, czynsze dzierżawne, gminne i inne charytatywne instytucje - czekające na Twoją porażkę.
    Obacz, tyś jeden, a ile czeka Ciebie inicjatyw egzekucyjnych.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane