• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W "Remontowej" zwodowano prom dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
31 października 2023, godz. 12:45 
Opinie (103)
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Stoczni Remontowa

W Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W kolejnych miesiącach jednostka będzie wyposażana, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 roku.



- Cały kadłub o wadze 11 tysięcy ton jest już scalony i wyposażony m.in. w silniki, zbiorniki kriogeniczne na LNG i pędniki. Został zwodowany poprzez zanurzenie doku, do momentu osiągnięcia przez prom pływalności. Bloki nadbudówki zostaną zintegrowane z kadłubem, gdy będzie już na wodzie. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie, aż do odbycia programu prób morskich gotowego promu i jego przekazania, co ma nastąpić w 2025 roku - poinformował Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Statek rybacki Hákon już na wodzie Statek rybacki Hákon już na wodzie

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.

Prom składa się z tzw. bloków - sześciu kadłuba i siedmiu nadbudówki, które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Bloki powstają zarówno w GSR, jak i u jej kooperantów, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard, skąd są transportowane do "Remontowej" i tam scalane w doku nr 5. Największy megablok, mieszczący siłownię promu, ważący 3351 ton i składający się z 74 sekcji, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa.


Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.

  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

W budowie jest już kolejny prom z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło 28 marca 2023 r.

Promy powstające dla PŻM to jedne z najnowocześniejszych, niskoemisyjnych jednostek Ro-Pax na Bałtyku. Każda napędzana będzie czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnego wału i śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu promy będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na początku 2025 roku.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • O Bosze! (5)

    Będziemy mieli promy? Nie za późno? Stępka była położona w 2017r.

    • 9 45

    • taak

      może i była ale nie pod ten statek

      • 13 5

    • Uzupełnij wiedzę troku.

      • 6 1

    • O Bosze !

      śmieszny jetseś..i pustek

      • 3 1

    • jak ja polozyli tak sobie lezy!.

      • 2 3

    • I po co taki komentarz? Pochwalić się głupotą

      • 2 1

  • Brawo Stoczniowcy! (1)

    Gratuluję osiągnięcia kolejnego etapu, powodzenia w kolejnych.
    Cieszy fakt, że nie wykorzystaliście politycznej stępki ze Szczecina.
    Cieszyn podwójnie gdy czyta się o niej komentarze

    • 72 14

    • Brawo

      naprawdę masz wątpliwości ???

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Trójmiasto górą! (12)

    Brawo. Ważne, że będą polskie promy. Zostawmy politykę na boku.

    • 97 8

    • Za chwilę przekonamy się, czy możemy

      zostawić politykę na boku.

      • 10 2

    • Dlaczego? (8)

      Przecież reanimacja przemysłu stoczniowego to program pis przy udziale solidarności...
      Ich poprzednicy mieli ambicje spełniania woli europejskich komisarzy i topić Stocznię za tzw nieuprawnioną pomoc publiczną...

      • 13 18

      • Remontowa

        nie potrzebowała reanimacji. Od 2004 r. jest firmą prywatną. Nawet jak zdarzały się grube wtopy, obywało się bez państwowych kroplówek.

        • 22 3

      • "reanimacja przemysłu stoczniowego to program pis ..." (5)

        Ha, ha, ha
        Poproszę o szczegóły tego programu dla przemysłu stoczniowego. Chociaż kilka punktów.
        Rządzący obudzili się po kilku latach zwlekania z koniecznością wymiany promów dla PŻM i PŻB.
        I to chyba rządzący potrzebowali pomocy a nie Remontowa

        • 10 3

        • Przynajmniej PiS coś zrobił dla polskich stoczni (4)

          Budowa promów w Polsce a nie tak jak to proponowała PO w Chinach, budowa kormoranów w Polsce, fregaty rakietowe w SW w Gdyni przy zakupie technologii. A teraz PO co zrobiła a raczej czego nie zrobiła. Zaorała stocznie w Szczecinie i Gdyni co potwierdza raport NiK z 2011 mówiący o tym, że PO nie złożyła żadnego odwołania w sprawie decyzji UE nakazującej zwrot przez stocznie udzielonej pomocy. W tym samym czasie Niemcy i Francja pomogły swoim stoczniom i koncernom motoryzacyjnym nie ponosząc żadnych konsekwencji. No ale m.in dzięki takiej decyzji później się zostało prezydentem UE...

          • 7 7

          • Przynajmniej PiS coś zrobił dla polskich stoczni

            W 2020 zlikwidował następną! W Świnoujściu

            • 7 2

          • Sprzedał Gdańską Ukraińcom rękoma tow. Jaworskiego. (1)

            • 10 3

            • Ale potem dzielnie odkupił

              Co i za ile to tajemnica pispartii i pinokio

              • 3 2

          • taaa zbierał cegiełki i wyprzedał majątek rękami Jaworskiego ... tyle zrobili

            • 0 2

      • I jaki jest dorobek tych zrenacjonalizowanych stoczni?

        Bo jak na razie, pierwszy prom zwodowała stocznia prywatna.

        • 6 1

    • Były/przyszły premier, bez mrugnięcia okiem, zaorał stocznię w Gdyni i Szczecinie (1)

      Wrócił żeby dokończyć dzieła

      • 7 6

      • Nic tak pięknie się im nie udawało

        jak mnożenie strat. Ktoś musiał powiedzieć dosyć. Do Remontowej, ani do Crista nikt nie dopłaca.

        • 3 2

  • To powinna zbudować zagranica (12)

    Po co nam stocznia skoro jest w Hamburgu?

    • 28 62

    • Już niedługo tak będzie, konowały dorwą się do władzy i będzie sprzedawane wszystko po kolei

      • 17 14

    • Po co nam patrole Policji... (2)

      ...skoro są na Żoliborzu?

      • 17 14

      • Po co tobie rozum skoro mają go w TVN? (1)

        • 13 7

        • To raczej za was TVPiS myśli

          Tam już jednak panika. Strach przed upadkiem pispluralizmu

          • 4 5

    • A komu PIS-owcy zlecili budowę promu dla PŻB? (3)

      Tamten we Włoszech też jest już zwodowany. Ale tym ci hipokryci się nie chwalą.

      • 12 12

      • kiedys cie znajde (2)

        chwalą się, tylko szukasz nie tam gdzie trzeba

        • 1 0

        • W GW mu nie napisali to nie wiem (1)

          • 6 2

          • a jak pan od portretu prezesa nakaz swoim piosowym kundlom dziś ujadać ?

            • 0 1

    • I zbudowała, tak że się tak nie napinaj.

      W stoczni Cantiere Navale Visentini Srl w Porto Viro niedaleko Chioggii na północy Włoch zwodowano i wydokowano 6 kwietnia prom budowany dla firmy zależnej stoczni z przeznaczeniem pod czarter w Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries).

      • 6 4

    • Po co nam stocznia skoro jest w Hamburgu?

      Albo w Radomiu

      • 8 8

    • po co nam stocznia państwowa (1)

      jak ta w Szczecinie która nie dała rady zbudować tych promów i trzeba było zlecić stoczni prywatnej , działającej na prawach rynkowych bez związków zawodowych i dotacjii

      • 7 8

      • Coś ci się pomieszało chyba robaki przedawkowałeś akurat w GSR są związki zawodowe.

        • 10 0

  • Brawo PIS (6)

    • 49 45

    • (3)

      co ma pis do prywatnej stoczni? brawo pis chyba za stępkę na złomie

      • 18 12

      • PŻM sobie wygooglaj ma to le (2)

        • 6 2

        • milo poznac,,Ma To La".

          • 2 5

        • PLo- Arciszewska - straty... już mi wystarczy tych waszych "Pisowych sukcesów"

          • 2 0

    • heh

      • 3 2

    • Barwo co?

      A co z odbudową przemysłu stoczniowego w Szczecinie? Tyle kasy tam zmarnowano, że stępka to małe miki.

      • 12 7

  • Do pierwszego sztormu. (2)

    Tyle pracy a fale i tak te blachy powyginają...

    • 0 78

    • (1)

      Norbert?

      • 3 0

      • Donald

        • 4 0

  • Szczecin to miasto srodladlwe

    A Statki buduje się w Trójmieście

    • 25 0

  • PiS stocznie i kopalnie likwidował, ostatnio w Świnoujściu 2020. A niby chciał odbudować to co sam likwidował (3)

    2020
    -Stocznia w Świnoujściu do likwidacji. Odbudowa polskich stoczni to bolesna porażka rządu-

    • 18 38

    • (1)

      Weź ty chłopie się utop bo widzę że źle u ciebie z garem.

      • 6 4

      • Nie wygodna prawda co?

        • 3 6

    • Ruskim sprzedali Gdańską, potem z sukcesem odkupili

      Fajny ten pis

      • 4 5

  • Ani słowa (2)

    o RSB, która uczestniczy w tej budowie....

    • 15 3

    • To prawda

      Gratulacje dla Remontowki i wszystkich podwykonawców, w tym RSB, Holm, Montexu, Stoczni Wisła (choć teraz trzeba to po nich kończyć i poprawiać), Stal-Rem, Stazenow, Marine Stal i pozostałych, jak od prac rusztowaniowych czy malarskich.

      • 12 0

    • Ani słowa o RSB

      Tymczasem ta stocznia najlepiej wykonuje swoją część prac

      • 1 0

  • Gróbarczyk?

    Najgorszy minister i szkodnik czekam niecierpliwie na zarzuty i czarny pasek na oczach

    • 27 30

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane