• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni powstaną nowe falochrony

VIK
27 listopada 2023, godz. 13:45 
Opinie (85)

W Gdyni powstaną nowe falochrony: jest decyzja lokalizacyjna, zaproszono do składania ofert, teraz czas na falochrony. Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosiły wspólny przetarg na zaprojektowanie i budowę morskiej infrastruktury koniecznej do funkcjonowania planowanego Portu Zewnętrznego.




Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). To jedna z najważniejszych i największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej ostatnich lat. Będzie stanowić przedłużenie Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał ok. 151 ha. Na nim ulokowany zostanie terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU. Będzie on dysponował głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości ok. 2,5 km, co pozwoli na obsługę największych jednostek, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie.



Falochrony warunkują budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia



- Budowa 2,5 km falochronów osłonowych umożliwi i warunkuje budowę Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Wzrost przepustowości, zwiększenie liczby obsługiwanych statków i bezpieczeństwo żeglugi to cele tego projektu. Zadań, związanych z zalądowieniem nowych obszarów, jest dużo, jednak żeby w ogóle można było zacząć, konieczne jest wykonanie falochronów osłonowych - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dzięki realizacji zadań określonych w ogłoszonym zamówieniu uzyskany zostanie akwen osłonięty od oddziaływania fal, umożliwiający manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach. Z kolei wzmocnienie istniejących falochronów wraz z wykonaniem narzutów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania.


Wybrany wykonawca będzie miał 490 dni na wykonanie prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, natomiast na roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.

Nowe falochrony w Gdyni kluczowe dla bezpiecznej żeglugi



- Budowa Portu Zewnętrznego stanowi odpowiedź na rosnące wyzwania związane z obsługą coraz większych jednostek morskich oraz zwiększającym się ruchem portowym. Nowe falochrony odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu bezpiecznych warunków żeglugi, chroniąc jednocześnie infrastrukturę portową i umożliwiając wyjście Portu Gdynia na morze - powiedział Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.


Przetarg - co obejmuje?


Przedmiot zamówienia obejmuje zaprojektowanie, a następnie wykonanie robót budowlanych polegających m.in. na:
  • wykonaniu dwóch falochronów wyspowych północno-wschodnich o łącznej długości 500+56 m wraz z oświetleniem nawigacyjnym;
  • wykonanie trzech północnych falochronów wyspowych o łącznej długości 800+800+250 m wraz z ich oświetleniem nawigacyjnym;
  • wzmocnienie istniejącego Falochronu Głównego Wschodniego - część północna na całej jego długości ok. 235 m;
  • wykonanie wygaszaczy falowania oraz niezbędnych prac w zakresie wzmocnienia istniejącego Falochronu Głównego Wschodniego na długości około 148 m.
VIK

Miejsca

Opinie (85) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Zabawnie będzie, gdy port zewnętrzny powstanie szybciej niż droga czerwona, a na to się zanosi - północ Gdyni przestanie funkcjonować.

    • 105 6

    • Droga Czerwona opóźniana od wielu lat (3)

      Droga Czerwona jest potrzebna jak powietrze. Torpedowanie jej powstania a teraz opóźnianie wspiera inne porty na Bałtyku. Zbudowanie jej w 33 r. to skandal ! Port w Gdyni już się dławi a zwiększony potencjał (+port zewn) nie bedzie wykorzystany !!

      • 6 0

      • (2)

        Zgadzam się, ale przez ostatnie osiem lat u władzy był człowiek nienawidzący trójmiasta więc nie ma się co dziwić, że wszystko tutaj opóźnione - niestety, samorząd nie jest w stanie samodzielnie sfinansować tej inwestycji.

        • 1 1

        • za to kochajacy gorali?!

          Zupelnie nie rozumiesz funkcjonowania wladzy. To nie dobry wuja, na ktorego kreowal sie Gierek. Nie przyjdzie i nie da...

          Trzeba miec pomysl i sile na jego realizacje.
          I decydentowi zapewnic sukces.
          Przy tym trzeba chodzic. Trzeba podjac ryzyko. I trzeba zdobyc zaufanie, ze to ryzyko zostanie zmitygowane a cel osiagniety.

          Moze niezbyt rozsadnie, ale Elblag dal rade, zdobyl zainteresowanie odpowiedznich osob i przekop zostal zrealizowany. W jakis "czarodziejski" sposob wszystkie rzady potulnie realizuja "zakopianke", droge o znikomym znaczeniu ekonomicznym.

          Na Pomorzu nikt takich zadan nie ma ochoty podjac, szczegolnie w Gdyni. Magistrat zastygl w marazmie samozadowolenia i dobrobytu. Bo dla nich wystarczy i micha zawsze pelna.

          A gdyby tak wynagrodzenie od przychodow wdrozyc? Od braku deficytu?
          Przeciez to mieszkancy/wyborcy sa pracodawca dla "wybrancow".

          • 0 0

        • nie kryj swojego lenistwa i braku kompetencji,

          ...pomorski samorzadowcu za mitem "przedmurza demokracji i oblezonej twierdzy praworzadnosci"...

          To wygodna przykrywka pozwalajaca na "nicnierobienie" i spokojne zajecie sie wlasnymi interesami.

          • 0 0

  • będą przeładowywać wyłącznie ze statku na statek (7)

    inaczej z pewnością zaczęliby od wykonania połączeń drogowych i kolejowych

    Przecież nikt tak nie zrobi, że rozbuduje port bez zapewnienia dojazdów bo zakorkowałby pół miasta i obwodnicę tirami.

    Pesymista myśli, że już gorzej być nie może, a optymista wie, że może być gorzej.

    • 43 20

    • ale wiesz, że połączenia kolejowe zostały wykonane? (3)

      Znajdź w sieci projekt o nazwie Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia przebudowa i elektryfikacja. Poszło na to 70 milionów.

      • 14 5

      • Kolej?

        Ok, ale potem i tak te kontenery jadą linią dalekobieżną, zjeżdżacjąc każdemu składowi osobowemi i tym samym pociąg do intermodalu w Warszawie dojeżdża w 5 dni. Więc znowu - powrót na drogę.
        To, że jest ileśtam km nowych bocznic niewiele da, skoro nie da się przewieźć tam towarów.

        • 10 5

      • poszedł na to (odtworzenie kolejowego systemu transportowego portu) ponad miliard

        Ale sporo jeszcze trzeba zrobić, głównie chodzi o linię 201 lub "coś" nowego.
        Najłatwiej byłoby zrobić place przy linii 202...
        No i ta jednotorowa prowizorka przez Hutniczą...

        Dużo do zrobienia.

        • 8 1

      • Nie, na razie zostały tylko rozbudowane same wjazdy do portu i bocznice.

        Tymczasem Gdynia praktycznie nie posiada połączenia kolejowego z resztą sieci kolejowej w kraju o przepustowości dostatecznej do obsługi poważnego terminala. Prowadzenie ruchu przez Gdańsk jest bardzo ograniczone i będzie stanowić wąsie gardło całej logistyki. Miała być rozbudowa do dwóch torów i elektryfikacja linii przez Kościerzynę bo to przecież ona jest naturalnym dojazdem do Gdyni dla pociągów towarowych. No ale tu nic się nie dzieje, przetargi unieważnione, brak widoków na cokolwiek. Obecny 1 tor i mijanki co 15 km to w zasadzie nic nie daje.

        • 11 2

    • Ta opinia nie dotyczy Gdyni, to tak jak z terminalem promowym, nowy terminal z przeciążonym dojazdem to samo z portem bedze

      • 3 0

    • To miasto nie jest wiochą rybacką tylko ze względu na port

      więc nawet jeśli na poczet drogi mieli wyburzyć dzielnicę to powinni to zrobić. Urząd Miasta nie powinien mieć tutaj nic do gadania. Zresztą tam jest dobra infrastruktura bo całość idzie na kolej (bocznice są i będą nowe) i przebudowana zostanie droga czyli ulica Polska i Wiśniewskiego

      • 9 1

    • Tragedia Gdyni to absolwenci Szkoły Morskiej.

      Kontener po wyładunku ze statku to nie ich problem. Terminal będzie większą porażką niż lotnisko. Tirami i koleją nie da się wywieźć takiej masy kontenerów. Boleśnie się o tym przekonał terminal w Gdańsku. Wpierw należy zacząć od pośrednich terminali: na Martwej Wiśle, Wiśle i Zalewie Wiślanym. Dopiero z nich można żeglugą śródlądową dowieźć kontenery.

      • 1 1

  • Dlaczego wspólny? (2)

    To UMG jest odpowiedzialny za budowanie falochronów.

    • 6 2

    • (1)

      Port nie jest własnością UM Gdynia

      • 2 0

      • To oczywiste. Za infrastrukturę zewnętrzną jest odpowiedzialny UM Gdynia.

        • 3 0

  • Wraca premier o którym wiadomo, że nigdy nie był entuzjastą rozwoju Polski (5)

    Nic z tego nie będzie

    • 31 24

    • spokojnie, Morawiecki tylko na dwa tygodnie wraca, później zostanie politycznym wrakiem (4)

      • 13 12

      • Chodzi o Niemca (3)

        • 11 4

        • (2)

          Ale Morawiecki to ruski

          • 7 5

          • To Niemiec jest człowiekiem Moskwy w Warszawie (1)

            • 4 1

            • Raczej rusek człowiekiem moskwy na żoliborzu

              Przyjaciele rosjanie

              • 0 2

  • Jak nowy/stary premier poprzednio rządził krajem, to w Gdyni nie było żadnej dużej inwestycji (3)

    Nie wierzę, że teraz będzie inaczej.

    • 20 13

    • (2)

      za to za obecnego premiera Horała został prezestem CPK (czyli łąk pod Łodzią).

      • 7 9

      • (1)

        Gdzie boi się pokazać, bo mieszkańcy nie rozumieją tej jakże kluczowej inwestycji, która już pochłonęła blisko 150 mln, a nawet jeden robotnik łopatą ziemi nie dotknął.

        • 4 8

        • Trzeba robić a nie zrobić

          Monter w fabryce elektryków pinokio

          • 0 2

  • Ręce opadają (31)

    A jak miałyby być wwożone i wywożone towary z tego zewnętrznego portu ? Port w Gdyni ma bardzo ograniczone możliwości funkcjonowania wszyscy wydawało się o tym wiedzą oprócz władz Portu Gdynia.
    Takie możliwości ma Gdańsk i ten port warto powiększać, wystarczy spojrzeć na mapę i nic więcej.

    • 46 88

    • te bardzo ograniczone możliwości (15)

      to zupełnie nowa i przebudowana infrastruktura kolejowa. Widać, dawno nie wyjechałeś poza Gdańsk.

      • 31 8

      • Jakie były a jakie są teraz możliwości tonażowe?

        • 3 3

      • (13)

        Infrastruktura kolejowa także jest słaba, bo obecna magistrala ogranicza się do dwóch nitek z których korzystają głównie pociągi dalekobiezne, regionalne no i towarowe. Ciężko jest ulepić z tego syfu cokolwiek, Gdańsk za to ma osobną magistralę towarową, która w dużej mierze omija główne miasto, drogi także są ułożone poza miastem, dlatego wyjazd z portu jest znacznie szybszy i nie powoduje korków na takich ważnych odcinkach jak w Gdyni na estakadzie. Gdynia niestety na swoje położenie jest stracona i nie będzie w stanie przerabiać tylu TSU co Gdańsk, bo ma ograniczoną infrastrukturę.

        • 12 19

        • i dlatego niezależnie od kadencji rządu od dwudziestu lat (5)

          port się rozwija i rozbudowuje. Widocznie nie mają ciebie za eksperta :)

          • 14 7

          • (4)

            No zobaczymy ile jeszcze wytrzyma ta Wasza estakada budowana przez 34 lata przez którą nawet piechotą nie można przejść.

            • 11 7

            • (2)

              znowu wypowiada sie jakis patus co nigdy nie był w gdyni

              • 8 3

              • (1)

                Jasne, to skąd wiem, że nie da się przejść piechotą Waszej nędznej estakady Kwiatkowskiego.

                • 2 2

              • zdjecia w internecie widziałaś albo ktoś ci opowiadal jakies bajki

                • 1 2

            • nie tylko da sie przejsc co nawet przejechac rowerem...

              Troche determinacji...

              Na estakadzie sa chodniki...

              • 1 0

        • Dobrze prawi, polać mu, widać, że fachowiec!

          • 3 2

        • "Gdańsk za to ma osobną magistralę towarową" (3)

          Która kończy się w Tczewie (Pruszczu) na kompletnie zapchanej magistrali nr 9

          "drogi także są ułożone poza miastem"
          Chwila moment i się to zmieni, deweloperzy już zabudowują Olszynkę i Rudniki...

          "Gdynia niestety na swoje położenie jest stracona..."
          Popatrz sobie jak są organizowane takie węzły na świecie i zamiast myśleć kategoriami "psa ogrodnika", pomyśl o synergii i dywersyfikacji operacyjnej. Rosjanie budują (za niemieckie pieniądze) nowe terminale, Szwedzi maja 24 porty, Duńczycy podwajają powierzchnię sztucznego lądu...

          Największym wrogiem portu w Gdyni jest właśnie takie czarnowidztwo (Gdyni) oraz interesiki lokalnych bonzów, którzy wszelkimi sposobami wpuszczają deweloperów na tereny portowe.

          • 17 2

          • Nowa linia która omija Tczew miała iść przez Nowy Dwór Gdański (2)

            • 0 2

            • miala, nawet jest wpisana w "szpryche" CPK (1)

              Wiesz jaki bedzie jej los?

              Tym bardziej, ze po stronie (wkrotce) rzadzacej jest "doswiadczony", kociewski senator, co ze 20 lat spedzil przy remoncie linii Kwidzyn, Gdudziadz, Malbork...

              • 4 0

              • Oni dużo stękają o CPK ale pewnie nie zrezygnują z niego

                Bo działki pod zabudowę nowych osiedli na terenach podlegających pod obecne Okęcie są warte miliardy złotych. Plan zamknięcia tego lotniska jest od 2000 roku bo wtedy wprowadzali większe restrykcje z hałasem związane i już nie było opcji na jego rozbudowę. Za tym był Piskorski i Gronkiewicz Waltz, Trzaska też deweloperka Warszawska przyciśnie do muru.

                • 3 0

        • Kia (1)

          I właśnie dlatego kolej zbuduje osobny trzeci tor dla pociągów towarowych. Na Port Zewnętrzny będzie jam znalazł.

          • 3 1

          • Tylko najpierw Gdynia musi przebudować wiadukty na Wielkopolskiej

            • 4 0

    • Nie masz racji (8)

      Potrzeba dywersyfikacji i konkurencji aby zapewnic wlasciwe funkcjonowanie portu. Gdansk jest slabo zarzadzany i tylko rozwoj Gdyni ma sens.

      • 12 5

      • (5)

        Trudno mi uwierzyć, że port w Gdańsku jest słabo zarządzany, skoro rok do roku padają rekordy w obsłudze kontenerów. Tak, centralizacja nie jest dobrym pomysłem, ale wyrzucanie pieniądzy w błoto jest jeszcze gorszym.

        • 5 9

        • Nie myl BH z portem (4)

          Ostatnio może i BH nie jest wzorem zarządzania, ale ZMPG nie jest nim od dawna. BH (jako DCT) musiał wydrapywać rozwiązania, inwestycje drogowe i kolejowe (bo hydrotechniczne przeprowadzili praktycznie sami). Pamiętasz, jak latami przejazd TIRów pod estakadą był jednokezdniowy z ograniczeniem wysokości? Jak do niedawna wyglądała stacja PPn? Jakie była droga ojazdowa na terminal? ZMPG wcale nie był taki chętny do udziału w rozwoju DCT, uważali, że to samodzielna prywatna inwestycja i "stać prywaciarza". Nie widzieli korzyści dla całego portu...

          • 6 1

          • to raczej bylo stanowisko miasta... (1)

            Ktore rozgoscilo sie na terenach portowych na prawym brzegu. Sami dobrze wiecie, dzieki komu...
            Niezaleznie od tego, kto winien, zaplecze portu (Przetoczna!!!) to zgroza i gleboka komuna...

            • 0 2

            • pewnie że każdy z Gdańska wie o kogo chodzi

              • 0 0

          • Nie prawda (1)

            Cały teren podlega pod ZMPG który całą infrastrukturę dodatkową zbudował i ciągle buduje. Tam nie było nic przez ponad 10 lat dojazd by jedną droga i prowizoryczną bocznicą kolejową. Dopiero jak kasa ze Skarbu Państwa poszła gruba na to to zrobili prawdziwe dojazdy i linię dwutorową plus nowe bocznice kolejowe. I to nie jest jeszcze gotowe. Most wantowy też był pod to robiony. W tym miejscu gdzie jest BH miał byś przed 2000 rokiem budowany port ale nic się nie opłacało i na nic kasy nie było. Nie porównuj też obrotów portu kontenerowego z jakimiś nabrzeżami do przeładunku kruszywa albo zboża.

            • 0 0

            • nie caly...

              Zajrzyj na mape wlasnosci GIS Gdansk i sie przekonasz...

              • 0 0

      • nie konkurencji (1)

        synergii

        • 3 0

        • 99

          • 0 0

    • (3)

      Mysle, ze warto zbudowac nowy port gdzies na srodkowym wybrzezu. W PRLu chyba analizowano okolice Koszalina. Warto rozlozyc ruch portowy w kraju na trzeci filar i dodatkowo miec port po srodku.

      • 2 5

      • pokaż mi port na otwartym morzu

        z ciągłym poprzecznym wiatrem i prądami.

        Jeden taki zbudowano na przekór opiniom, we Władysławowie.
        Dzięki temu znika Hel.

        • 4 2

      • Nigdy tam nie rozważano portu dużego

        ze względu na pogodę i drogą dodatkową infrastrukturę, gdy mieli równolegle do wyboru trójmiasto lub Świnoujście i Zalew Szczeciński.

        • 2 0

      • Koszalin?

        Już ci ekolodzy pozwolą kolejną mierzeję przekopać i ekosystem Jamna naruszać... ;)
        Niepomnyś losu Elbląga? ;)

        Poz tym "byznes" turystyczny z Mielna zjadłby takich chętnych na budowę portu nawet kości nie zostawiając.

        • 0 0

    • A o drodze czerwonej słyszałeś?

      • 1 2

    • Droga czerwona i kwiatkowskiego

      • 0 0

  • Zaraz znajdą się ,,zieloni" z Niemiec i ich przydu*asy z Polski opłaceni przez Berlin i nie będzie rozbudowy portu. Totalni POwiedzą iż w Niemczech mają to nam niepotrzebny żaden port. Teraz to dzieje się na Odrze.

    • 19 10

  • A dalej Estakadą Kwiatkowskiego? Trochę wyobraźni.

    • 8 2

  • Zbydować port zewnętrzny, potem wywalić sprzęt za- i wyładunkowy a następnie wpuścić tam deweloperkę.

    To jest najlepszy pomysł na rozwój miasta!

    • 14 3

  • (1)

    Gdynia to nie miasto dla rozwoju przemysłu to stan umysłu ....

    • 12 7

    • Napisał Janusz z wejherowa

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane