• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście przybywa nowoczesnych magazynów

Ewa Budnik
8 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pomorskie Centrum Logistyczne przy DCT to największy projekt magazynowy w Trójmieście. Do tej pory wybudowana została jedna hala, powstanie kolejnej jest w trakcie przygotowania. Pomorskie Centrum Logistyczne przy DCT to największy projekt magazynowy w Trójmieście. Do tej pory wybudowana została jedna hala, powstanie kolejnej jest w trakcie przygotowania.

Trójmiasto nie ma zbyt wielu nowoczesnych magazynów, ale rynek się rozwija. Najwięcej powierzchni magazynowych powstaje w Gdańsku i jego okolicach. Gdynia jest w trakcie przygotowywania portfela nieruchomości pod nie.



Czy twoim zdaniem Trójmiasto potrzebuje magazynów?

Nowoczesny magazyn to nie zimna hala z blachy falistej. Najemcy takich powierzchni mają określone potrzeby, które trzeba spełnić - inaczej spełni je konkurencja. I tak budowane współcześnie magazyny mają co najmniej 10 metrów wysokości w świetle, ogrzewanie, które precyzyjnie pozwala ustalić temperaturę w magazynie i części biurowej, nowoczesne, elektronicznie sterowane doki rozładunkowe, czułą i precyzyjną instalację przeciwpożarową, posadzkę o podwyższonej nośności. Istotna jest także przestrzeń wokół magazynów - samochody muszą mieć możliwość swobodnego manewrowania między halami.

Coraz więcej powierzchni

Informacje pochodzące z działów analiz agencji zajmujących się najmem powierzchni komercyjnych nieco się różnią. Według JLL w Trójmieście mamy 307 tys. m kw. powierzchni magazynowych, według Cushman&Wakefield 312 tys., według Colliers niecałe 314,5 tys. Drobne różnice wynikają z przyjętych metod analitycznych. W 2012 roku takich powierzchni mieliśmy niecałe 130 tys.

- W całej Polsce mamy już ponad 9,5 miliona metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Trójmiasto przekroczyło 300 tysięcy metrów kwadratowych i uznawane jest za rynek rozwijający się. Na dodatek jest to rozwój równomierny, bo co roku oddawana jest podobna liczba metrów - co najmniej kilkanaście tysięcy. Jest to czwarty pod względem powierzchni magazynowych rynek regionalny w Polsce, a na dodatek jedyny, który ma dostęp do morza i do portów - to go wyróżnia i daje wielką szanse na przyszły rozwój - ocenia Mateusz Iłowiecki z agencji JLL.
Według raportu Cushman&Wakefield na koniec trzeciego kwartału w budowie pozostawało 45,5 tys. m kw. Rok temu po trzecim kwartale w budowie była podobna ilość powierzchni. Wskaźnik pustostanów, który pomaga zinterpretować równowagę między podażą a popytem, wynosi ok. 4,9 proc. czyli wynosi obecnie około 15 tys. m kw.

Według raportu Cushman&Wakefield czynsze nominalne wynoszą 2,8-3,2 euro za m kw., efektywne 2,50-2,80, Colliers czynsze efektywne podaje na poziomie 2,5 - 3,5 euro. Podobnie JLL.

Magazyny i porty

Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe rośnie i będzie rosło wraz z rozwojem portów i połączeń lądowych.

- Problemem rozwojów portów i terenów przyportowych była kwestia rozwoju komunikacji. Teraz ta sytuacja się poprawiła, więc spodziewamy się przyspieszenia. Oczywiście jest jeszcze wiele do zrobienia, chcielibyśmy mieć drugą linię kolejową, zakończone projekty dróg: S6 i A1, ale dziś już nie jest źle - oceniał w czasie panelu dotyczącego magazynów na konferencji Property News Trójmiasto Marcin Faleńczyk, zastępca dyrektora w Invest in Pomerania. - Mamy nadzieję, że dostrzeżone zostaną polskie porty, a firmy zechcą zmienić swoje łańcuchy logistyczne, by z nich korzystać. Wymaga to wielkiej pracy promocyjnej.
Atuty lokalizacyjne Trójmiasta dostrzega także Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Śląsk jest popularny, bo stamtąd dla przykładu dystrybuuje się towary w stronę Czech, Słowacji, Węgier i Polski południowej, czyli do całej Europy Centralnej. Liczba magazynów wokół Poznania jest uzasadniona bliskością Europy Zachodniej. Warszawa i okolice to oczywistość - tam są centra związane z obsługą stolicy. Trójmiasto musi natomiast wykorzystać atuty lokalizacji związane z bliskością morza. To nie jest miejsce na magazyny, które mają przechowywać towary, które podlegają spedycji w kierunku Europy Środkowej, bo to się robi drogami lądowymi. Są natomiast firmy, które przewożą towary drogą morską, dostarczają je pod Łódź, tam dokonują różnych procesów, a następnie z powrotem wysyłają do portów, by eksportować. To jest totalny absurd logistyczny i szansa dla Trójmiasta. Przygotujemy tereny, gdzie będzie można dokonywać takich operacji - przekonuje Dorota Raben.
W Gdańsku i jego okolicach takich terenów nie brakuje, w tym obszarze regularnie przybywa powierzchni magazynowych. Gdynia terenów na takie cele ma mniej, ale planuje stworzyć portfel nieruchomości pod inwestycje związane z logistyką.

- W samej okolicy portu w Gdyni terenów pod magazyny już w zasadzie nie ma, więc trudno byłoby tu stworzyć centrum magazynowe na miarę obiektów budowanych przez Goodman w Gdańsku. W Gdyni port jest po prostu otoczony miastem - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni. - Myślimy o projekcie Doliny Logistycznej. Przygotowujemy w tej chwili bazę nieruchomości, które mogą się na to składać. Nie patrzymy przy tym, kto jest właścicielem tego terenu, ani na terenie jakiej gminy leży. Najważniejsza jest odległość od portu.
Najwięcej projektów w Gdańsku

W niewielkiej odległości od lotniska (przy ul. Bysewskiej zobacz na mapie Gdańska) od lat funkcjonuje Prologis Park Gdańsk-Airport. W tej chwili są tu trzy hale magazynowe o łącznej powierzchni ponad 90 tys. m kw., niemal w całości są wynajęte. Park nie będzie rozbudowywany.

Dalej - na linii obwodnicy, obok węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska - za sprawą 7r Logistic rozbudowuje się Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale. W październiku współwłaścicielem inwestycji został amerykański fundusz Hillwood Investment Properties. We wrześniu rozpoczęła się budowa kolejnej - czwartej - hali magazynowej, tym razem o powierzchni 17,5 tys. m kw. (wspólne przedsięwzięcie 7R Logistic i Hillwood Europe). Magazyn będzie gotowy do użytkowania na początku przyszłego roku. W dużej mierze ma on już najemców, mimo że na etapie rozpoczęcia budowy nie były podpisane żadne umowy najmu - projekt wystartował jako spekulacyjny.

Kolejny duży obszar, gdzie powstają magazyny, znajduje się przy węźle Rusocin, czyli przy wjeździe na autostradę. Tutaj rozbudowuje się Segro Logistic Park Gdańsk, który docelowo może mieć nawet 95 tys. m kw. powierzchni w pięciu halach magazynowych. W tej chwili wybudowane są dwie z nich (27,1 i 5,2 tys. m kw.). Budowa kolejnych jest planowana.

Po drugiej stronie trójmiejskiej obwodnicy, bliżej Pruszcza Gdańskiego zlokalizowane jest Logistic Center Pruszcz Gdański. To jedna hala magazynowa o powierzchni 11 tys. m kw., która dedykowana jest raczej mniejszym najemcom. Możliwe jest tu również prowadzenie lekkiej produkcji.

Pomorskie Centrum Logistyczne w Gdańsku (Goodman) to w z kolei największy projekt magazynowy w Trójmieście i północnej Polsce. Łącznie przy DCT, przy ulicy Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, powstać ma 0,5 mln m kw. nowoczesnych powierzchni magazynowych. W tej chwili stoi i prawie cała wynajęta jest pierwsza hala o powierzchni ponad 50 tys. m kw. Powstawała ona w trzech etapach. Budowa kolejnej jest przygotowywana.

Niedaleko od tej inwestycji, również blisko oznaczającej łatwy wyjazd w stronę autostrady Trasy Sucharskiego (przy ulicy Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska), powstał Panattoni Park Gdańsk, na który składają się cztery hale magazynowe o łącznej powierzchni 46,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej.

W Gdyni przy ulicy Hutniczej 53 zobacz na mapie Gdańska od lat funkcjonuje Centrum Magazynowe Hutnicza I, o powierzchni ok. 12 tys m kw. Istnieje także projekt budowy Centrum Magazynowego Hutnicza II. Może w tym miejscu powstać ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowych. Inwestor (Mega Invest) wstrzymuje się jednak z realizacją projektu do momentu, kiedy pewne będzie, że znajdzie się najemca powierzchni.

W ubiegłym roku nowy magazyn (Magazyn Wysokiego Składowania) został oddany do użytkowania w gdyńskim porcie, przy ulicy Janka Wiśniewskiego 27 zobacz na mapie Gdańska. Ma on niecałe 19 tys. m kw. całkowitej powierzchni, a w jego sąsiedztwie na obszarze 30 ha Zarząd Morskiego Portu w Gdyni planuje powstanie nowoczesnego Centrum Logistycznego.

Opinie (71) 3 zablokowane

  • Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni od spraw portowych :) się wypowiada...
    Jest takie powiedzenie o podkuwaniu koni i żabie...

    • 3 0

  • Czy któreś z magazynów korzystają z systemu SAP ? (3)

    Czy kojarzycie Państwo czy któryś z magazynów korzysta z systemu do zarządzania gospodarką magazynową? Jeśli tak, to czy jest to system SAP z modułem WM , MM lub LE ? Pytam z ciekawości w branży systemów ERP.

    • 5 0

    • SAP

      T mobile korzysta z SAP R3

      • 2 0

    • (1)

      Jak szukają wykształconych ludzi to zwykle ze znajomością SAP

      • 2 0

      • przestań mi tu SAPAĆ

        • 2 0

  • Oczywiście

    żę magazyny są potrzebne.... Powinny być też blisko portów, ale jakoś tak bardziej te piękne tereny nad samym morzem, bardziej mi się kojarzą z turystyką, rekreacją, z napędzaniem rynku turystycznego. Magazyny, strefy przemysłowe, powinny być jednaj ciut dalej od piękna Zatoki.

    • 6 2

  • 7r Logistic rozbudowuje się Centrum Logistyczne Gdańsk-Kowale. (4)

    Wszystko fanie i popieram takie inicjatywy, ale proszę niech będą robione głową! Rozbudowa centrum na Kowalach bez bezpośredniego połączenia z obwodnicą S6 to jakieś nie porozumienie. Droga dojazdowa do budowy centrum poprowadzona pod oknami domów jednorodzinnych i cichej kiedyś dzielnicy. A jak się przewiduje ruch do magazynów również będzie realizowany przez tą drogę. A wyjazd w Kowalach na drogę nr 221 na małe, już teraz niewydolne rondo to jakaś kpina. Już teraz zapraszam do jazdy w godzinach szczytu od strony Kolbud korek zaczyna się już w Bąkowie, brak 2 zjazdów z obwodnicy i od strony łodzi w kierunku miasta i brak zjazdu na Kolbudy powoduje gigantyczne korki już na samych zjazdach z obwodnicy. O tym,że jest tam bardzo niebezpiecznie niech świadczy fakt ciągłych kolizji. A GDDKiA nie planuje dobudowania dodatkowych zjazdów. Więc rozbudowa centrum logistycznego bez jednoczesnego rozwoju infrastruktury drogowej jest to kpina. Proszę spojrzeć jak jest wyjazd/wjazd do istniejących magazynów przez ulicą Magnacką (wąską, ciemną i wciąż zapchaną. Współczuję najemcą kiedy będą czekali na swoje dostawy i kierowcom ciężarówek którzy będą tkwili tam w wielokilometrowych zatorach.

    • 17 10

    • zglosiles ten wniosek do prezydenta miasta ? (2)

      bo najgorzej jak sie wylewa zale na forach a nic samemu sie nie zglasza do organow zajmujacych sie tymi sprawami. Zglos wniosek do prezydenta , przedstaw swoj plan , plan finansowania itd ....bo tam musisz kierowac swoje pomysly a nie zalic sie myslac ze inni to za ciebie maja zrobic.

      • 0 5

      • Jaki plan? Człowiek prawdę piszę. Komunikacja węzła Kowale to jakiś absurd, ale Pan Prezydent miasta ma to w d..pie woli przebudować węzeł Szadółki, który wypada o niebo lepiej niż Kowale. Zapraszam mądralińskiego kolegę do wjazdu od strony Kolbud, wyjazdu z osiedla NH, Cytrusowe, 4Pory itp...a najbardziej zapraszam do wjazdu w stronę Oruni Górnej od strony Pruszcza (Łodzi). Potem polecam wjechać od dwóch stron na Szadółki i porównać sobie.
        Po próbie obu węzłów zapraszam do dyskusji. Pożyczyłbym nawet swoje auto na ww próby ale wątpię czy zdołasz człowieku cało wybrnąć z sytuacji i zadania...

        • 2 0

      • a dlaczego prezydent miasta ma z moich podatków budować drogę dojazdową dla jakiejś firmy?

        tak z ciekawości pytam

        • 3 0

    • skoro kolbudy pozwoliły

      Korki są wszędzie na tzw południu i okolicach. Co do ronda koło stacji - po czym wnosisz że jest ono mało wydajne skoro sznur samochodów ciągnie się od zjazdów z obwodnicy na węźle Kowale, Osobiście uważam że rondo to jest najlepsza rzecz w tamtym miejscu, po warunkiem że kierowcy myślą, bo co do tego mam spore wątpliwości - widzi taki że po drugiej stronie nie ma jak przejechać to wjeżdża i blokuje rondo tak że nie da się na Jankowo skręcić. A korek na kowalach spowodowany jest przez:
      - kierowców którzy nie wiedzą co to jazda na zamek - którzy albo nie patrzą że ktoś chciałby zjechać z obwodnicy albo jak już koledze przed nim się taki zjazd umożliwi to się na chama próbuje wepchać powodując nierzadko kolizje drogowe.
      - tatusiów i mamusie którzy koniecznie muszą samochodem odebrać dziecko a wyjeżdżając stają w poprzek drogi i nie wiedzą co robić dalej
      - 3 sygnalizatory które nijak się do siebie mają (najbardziej ten na wysokości Jaworzniaków)
      Kolejność dowolna
      Sam nie lubię stać w korkach dlatego nadrabiam tygodniowo około 30 km ekstra żeby w nich nie stać.
      Pozdrawiam i życzę spokoju na drogach

      • 5 1

  • (1)

    Że w Gdyni jest wielokrotnie mniej powierzchni magazynowej niż w Gdańsku to wiadomo od dawna ale że nawet Rusocin, Kowale i Pruszcz Gdański są lepsze od Gdyni to już pokazuje jak Szczurek "radzi sobie" z przyciąganiem nowych inwestorów..

    • 26 6

    • Oj tam oj tam

      Ważne że Gdynia jest najszczęśliwszym miastem w Polsce.

      • 11 1

  • trzeba szybko stawiać co się da (5)

    bo Pisiory już niedługo wszystko zablokują i nasz wspaniały kraj zacznie się cofać niestety.

    • 51 38

    • Grunt żebyś ty się nie cofała w rozwoju.

      • 3 1

    • brawo dla tego Pana (1)

      brawo!!
      wszystko zablokują i niczego nie bedzie!!!
      a tak na poważnie, leki wzięte? bo pieprzysz pan jak potłuczony

      • 12 8

      • a skad wiesz ,że Pan?

        Ja leki oddam Tobie bardziej się przydadzą. Nikt normalny na pis nie głosuje. a najśmieszniejsze jest to ,że partia której tak bronisz faktycznie zemści się za wynik wyborów a naciekawsze jest to ,ze na Tobie pisiorze również haha. Bo zablokują nasz rozwój i swoich wyborców również ukażą

        • 9 7

    • Szybko nie znaczy mądrze (1)

      POprany móżdżku

      • 9 11

      • jest popołudnie

        a zapomniałem pisiory widzą świat inaczej, idz poleż krzyżem

        • 12 13

  • (4)

    Zanim w Gdyni zacznie się coś budować przy ul. Hutniczej najpierw trzeba pomyśleć o zrobieniu dróg dojazdowych, Hutnicza jest prawie przez cały dzień zakorkowana, Estakada Kwiatkowskiego też w godzinach szczytu stoi. Dlatego inwestycje w infrastrukturę w Gdańsku opłaciły się i teraz będą procentować przez wiele lat.

    • 37 8

    • (3)

      Pomyślano już dawno - OPAT znakomicie rozwiązałby obydwa problemy. Skromniejsze rozwiązanie w postaci Drogi Czerwonej również akurat w tym temacie by pomogło. Niestety OPAT przepadł a i Droga Czerwona ma mizerne szanse (listy intencyjne są niewiele warte).

      • 7 3

      • Pomyślano na zasadzie zaprojektujmy tak drogo jak się tylko da i niech inni nam zbudują.. (2)

        • 5 4

        • (1)

          No cóż, Obwodnica Południowa cieszyła się większą łaskawością władz... I "inni" zbudowali. Najwyraźniej punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

          • 5 6

          • Bo to część drogi ekspresowej S7 między trójmiastem a stolicą Polski

            • 6 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane