• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej paliw i zboża. Rekordowe wyniki w Porcie Gdańsk

VIK
27 stycznia 2024, godz. 10:00 
Opinie (87)
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł.

Blisko 81 mln ton ładunków, czyli wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. i zysk netto w wysokości 224,4 mln zł. Port Gdańsk i operujące w nim spółki odnotował kolejny rekord. Najwyższe wzrosty były na towarach agro i paliwach.



Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t) i zanotowały wzrost o 60 proc.

Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację

Na wynik całościowy Portu Gdańsk, największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln t (w 2022 r. - 25,5 mln t). Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln t ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem "Przyjaźń" z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.


Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.


Podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln t. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe - 3,5 mln t (spadek o 0,9 proc.).

- Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln t przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dzięki inwestycjom, zwiększaniu konkurencyjności i udziału przeładunków, gdański port stał się najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z dynamiką wzrostu na poziomie 167 proc.

Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).


Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG SA wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF.


- Ze wsparciem unijnym poszerzyliśmy i pogłębiliśmy tor wodny, przebudowaliśmy 5 km nabrzeży oraz poprawiliśmy warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 r. zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz cztery nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2 otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027 - wylicza Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (87)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane