• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej paliw i zboża. Rekordowe wyniki w Porcie Gdańsk

VIK
27 stycznia 2024, godz. 10:00 
Opinie (87)
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł.

Blisko 81 mln ton ładunków, czyli wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. i zysk netto w wysokości 224,4 mln zł. Port Gdańsk i operujące w nim spółki odnotował kolejny rekord. Najwyższe wzrosty były na towarach agro i paliwach.



Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t) i zanotowały wzrost o 60 proc.

Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację

Na wynik całościowy Portu Gdańsk, największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln t (w 2022 r. - 25,5 mln t). Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln t ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem "Przyjaźń" z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.


Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.


Podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln t. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe - 3,5 mln t (spadek o 0,9 proc.).

- Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln t przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dzięki inwestycjom, zwiększaniu konkurencyjności i udziału przeładunków, gdański port stał się najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z dynamiką wzrostu na poziomie 167 proc.

Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).


Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG SA wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF.


- Ze wsparciem unijnym poszerzyliśmy i pogłębiliśmy tor wodny, przebudowaliśmy 5 km nabrzeży oraz poprawiliśmy warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 r. zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz cztery nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2 otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027 - wylicza Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
VIK

Miejsca

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • Brawo Port/ (2)

    • 15 1

    • Brawo (1)

      Ciekawe, kto zarządzał Portem przez ostatnie osiem lat i czy ci ludzie będą musieli odejść, bo się zmieniła władza.

      • 5 4

      • Będą. Przedwczoraj dokonano zmian w Radzie Nadzorczej.

        • 9 0

  • Port to tylko hałas i brzydkie zapachy (2)

    Po co nam ten port skoro jest w Hamburgu? Tam załatwić przeładunki a tutaj pobudować apartamenty

    • 12 31

    • Wy macie w Radomiu

      • 2 2

    • Znowu odezwał się człek, co nie potrafi napisać nic ani konstruktywnego, ani śmiesznego, ani kreatywnego.

      • 0 0

  • brawo Port Gdańsk (16)

    kierunek 100 mln ton rocznie i 3 miejsce w Europie

    • 44 2

    • I ostatnie pod względem zarobków jak to w Polsce

      • 5 13

    • PO-kemony tylko czekają żeby sprzedać i to najlepiej...Niemcom (8)

      • 15 12

      • Pisuary już wcześniej sprzedały (7)

        Stocznię a teraz Lotos

        • 13 9

        • Trzeba powstrzymać Ryżego szaleńca przed demolowaniem Polski (3)

          • 7 12

          • Mam okazję zostać dzbanem roku (2)

            • 2 3

            • (1)

              przecież już jest,pan Czarnek.

              • 2 1

              • Czarnek był w 2023. Teraz jest walka o 2024.

                • 0 0

        • POkemony to czego nie sprzedały w latach 2007-2014 oddadza teraz za darmo szwabom.

          • 5 8

        • A ten dalej bzdury z twn powtarza (1)

          Orlen sprzedał część udziałów w Lotosie, by móc dokończyć fuzję z gdańskim koncernem. Był to wymóg Komisji Europejskiej, która w ten sposób chciała przeciwdziałać powstania absolutnego monopolisty na polskim rynku przetwórstwa ropy

          • 6 9

          • Ale nikt nie kazał Obajtkowi przejmować Lotosu.

            • 0 0

    • Rudy nie pozwoli żebyśmy wyprzedzili Hamburgu (1)

      • 12 12

      • Jestem dzban tu man

        • 4 2

    • Ale jak to? Przed Hamburgiem czy Bremenhaven? Rudy nie pozwoli... (2)

      • 4 4

      • Ty sam do siebie dzbanie piszesz? (1)

        • 4 5

        • On ma manię Tuska i Niemiec. Dla niego jest ciągle sierpień 1939 r.

          • 0 0

    • Zboze

      To fikcja lezy w porcie dla fikcyjnych firm tylko koszty

      • 2 3

  • Coraz więcej ładunków sie przewala (1)

    A Tankowcow i masowcow nowych nie produkują. Baltic Dry Index jest nisko, ale obstawiam ze dlugo tak nie będzie.

    • 5 8

    • Zamknac port i zbudowac apartamenty

      Na wynajem na godziny dla turystów pompujacych te nasze piękności!



      Bardzo dobry business! Nie wungiel czy zboże, po cholerę komuś wyngiel jak mamy wiatraki i panele elektryczne samochody!

      • 3 7

  • 45% z tego przeładował jeden operator - Naftoport...

    • 18 0

  • (4)

    Gdyby Tusk nie wybudował estakady Sucharskiego. Wizjoner.

    • 3 19

    • Przeładunki w Porcie..

      Ten rok jeszcze będzie rekrdowy bo pozawierane sa Umowy .Na drugi rok Tusk wszystko zniszczy i być może Portu nie będzie!

      • 10 12

    • Kto wybudował? (2)

      Trasa Sucharskiego została wybudowana, ponieważ została przywrócona w 2007 roku na listę inwestycji finansowanych prze UE. Rządziła wtedy koalicja PiS i PSL, a premierem był Jarosław Kaczyński.
      Naciskali wtedy na rząd wszyscy pomorscy ministrowie i parlamentarzyści, niezależnie od przynależności politycznej, o czym mówił prezydent Adamowicz:
      "- Dziękuję wszystkim, którzy włączyli się w reaktywację projektu. Mam tu na myśli parlamentarzystów zarówno z Platformy Obywatelskiej, jak i Prawa i Sprawiedliwości oraz ministrów - Grażynę Gęsicką , Rafała Wiecheckiego oraz w szczególności Przemysława Gosiewskiego . Wierzę, że podobny lobbing uda nam się wspólnie ustanowić również w sprawie życiodajnej dla Pomorza autostrady A1 - powiedział Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz."

      • 10 3

      • Wybudował Adamowicz

        • 1 0

      • Jaka koalicja?? PiS i PSL?? Jak PiS to nie PSL, jak PSL to nie PiS tylko PO. Właśnie koalicja PO-PSL przejęła rządy w 2007 r.

        • 0 0

  • A gdyby porównać zysk netto do (1)

    ...2011 to ile procent byłoby wzrostu?

    • 6 0

    • Wybiera się korzystne dane

      • 3 0

  • To trójmiasto już przekracza 100mln (2)

    Licząc Gdańsk i Gdynię to trójmiasto rośnie na główny hub trojmorza

    • 6 4

    • Główny hub czego? (1)

      Amerykańskiego "Trójmorza" zwanego w strategii amerykańskiej "kordonem sanitarnym", który ma oddzielać Rosję i Chiny od Europy, żeby uniemożliwić integrację gospodarczą Eurazji. Bo kto rządzi Eurazja ten rządzi światem, jak zauważył kiedyś brytyjski geopolityk Halford Mackinder. A na takie "bezeceństwo" USA nie może pozwolić, bo oznacza to ich marginalizację na arenie międzynarodowej, a swoją marynarką nie będą już w stanie blokować Chin bo znaczenie oceanów w handlu spadnie. Dlatego tak ważny jest ten "kordon sanitarny" z ochotników, którzy chcą się rzucić na stos w obronie interesów amerykańskich jak Ukraińcy, Polacy czy Litwini. Przestańmy hołdować tym niebezpiecznym wizjom, zacznijmy dbać o własny interes i bezpieczeństwo, albo zostanie z nas mokra plama.

      • 0 0

      • Integracja z Rosją i Chinami to śmierć.

        • 0 0

  • Zaraz KO zrobi z tym porzadek!!! Jest to niedopomyslenia!! Pomyslcie ile Niemieckie Porty na ty traca!!! (2)

    skandal!!!

    • 32 12

    • Trzeba zdelegalizować Peło jak PZPR i pod sąd pułkowniks i Rude za włam do TVP i aresztowania

      • 0 0

    • Zysk Polski to strata Niemiec, a więc w prostym podsumowaniu ogólnym jest to strata i należy ten stan naprawić (w imię demokracji, praworządności i szerzenia tolerancji). Na szczęście dla Niemców, mamy odpowiednich ludzi u sterów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane