• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej paliw i zboża. Rekordowe wyniki w Porcie Gdańsk

VIK
27 stycznia 2024, godz. 10:00 
Opinie (87)
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł.

Blisko 81 mln ton ładunków, czyli wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. i zysk netto w wysokości 224,4 mln zł. Port Gdańsk i operujące w nim spółki odnotował kolejny rekord. Najwyższe wzrosty były na towarach agro i paliwach.



Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton (rok wcześniej ok. 2 mln t) i zanotowały wzrost o 60 proc.

Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację Spór zbiorowy w Stoczni Gdańskiej? Związkowcy apelują o mediację

Na wynik całościowy Portu Gdańsk, największy wpływ miały jednak paliwa płynne. Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln t (w 2022 r. - 25,5 mln t). Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln t ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem "Przyjaźń" z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą.


Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.


Podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę. Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln t. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe - 3,5 mln t (spadek o 0,9 proc.).

- Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln t przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Jak twierdzą władze Portu Gdańsk, dzięki inwestycjom, zwiększaniu konkurencyjności i udziału przeładunków, gdański port stał się najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady, z dynamiką wzrostu na poziomie 167 proc.

Rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).


Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG SA wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF.


- Ze wsparciem unijnym poszerzyliśmy i pogłębiliśmy tor wodny, przebudowaliśmy 5 km nabrzeży oraz poprawiliśmy warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 r. zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz cztery nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2 otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027 - wylicza Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
VIK

Miejsca

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • Trzeba powstrzymać Reżim (1)

    Niemiecka minister zgoda landu na rozbudowę portu w Świnoujściu było błędem, niezgodna z niemiecką racją stanu ,co tu komentować!!!

    • 10 9

    • Jestem sługusem Putina opłacanym sowicie

      I na Nowogrodzkiej w Warszawie wiodę beztroskie życie
      Codziennie tylko czyszczę kuwetę prezesa
      a od tego pęcznieje mi kiesa

      • 6 2

  • 13 grudnia 2023 roku przejdzie do historii jako dzień podobny do tego, który był we wrześniu 1939 roku ! Niszczy się Polskę i (1)

    • 9 12

    • Piszę to ja - sługus Putina zamieszkały w Warszawie na Nowogrodzkiej

      • 7 1

  • berlin nakazal demontaz Polski, folksdojcz gorliwie go wykona. to jest jego normalnosc. sprzeciwiajmy sie temu, jak kto moze (1)

    • 13 8

    • Znowu piszesz do siebie dzbanie tu manie?

      • 4 1

  • (1)

    A ciezarowki masowo jada przez Przerobke i walacy sie Most Siennicki

    • 4 2

    • Kiedy Nowa Wyzwolenia?

      i przez środek osiedla mieszkaniowego ul..Wyzwolenia w Nowym Porcie!

      • 0 1

  • Brawo Orlen i Naftoport. Brawo Port

    • 6 2

  • PiSowski wungiel (6)

    Po 400 USD za tonę syfu .
    Płacimy za to wcrachunkach za ogrzewanie komunalne i prąd .
    Trzeba ich rozliczyć, zakup w cenie fix kilka mln ton . Po 1,5 tygodnia notowania spadły do 200.

    • 17 29

    • syf masz między uszami twoich z po rozliczymy za wyprzedaż majątku narodowego bez odbioru kaczorku

      • 5 9

    • A skad mielismy brac wegiel (1)

      Skoro unia nam zamyka kopalnie deklu a z Rosją nie ma obecnie handlu ?

      • 0 7

      • a przypłynął miał węglowy

        • 4 0

    • Tusk mówił, że nie będzie węgla, że będziemy siedzieli w kurtkach

      Mówił też o chlebie za 30 złotych

      • 2 7

    • MOrawiecki

      cela+ , natychmiast za te machloje

      • 5 1

    • pro+

      zapomniales jak pelo darlo jape ze wegla zabraknie rok temu glabie

      • 0 0

  • Wynik jest bo wojna jest

    Już siadło wszystko - a na pge psy zaczynają du*a szczekać

    A rana RN - zmpg - znowu jest z PIS bo pan Łukasz G były prezes znowu próbuje przejęć zmpg i kontrol

    Oj będzie komisja za ten węgiel i próbne prywatyzacji pge - przez lebala

    • 8 4

  • A jak w Eksploatacji? (2)

    • 2 2

    • Bieda (1)

      PiS zostawił spółkę bez klientów

      • 3 0

      • Co to znaczy bez klientów? Jak przeładunki w 2022?

        • 0 0

  • To ostatni taki rok

    Noe moze tak być. My z KO zrobimy z tym porządek

    • 2 5

  • Boję się , że to już ostatni tak dobry wynik.Niedlugo okaże się, że mamy kryzys i nic nam się nie oplaca. (2)

    Wolne media wytłumaczą nam, że tak po prostu musi nic z ty nie można zrobić. Ważne, że mamy już praworządność i jesteśmy dobrymi Europejczykami.

    • 27 25

    • Hamburg musi zarabiać (1)

      Rudy dopilnuje

      • 6 5

      • Śmiechem żartem, ale to trochę przykre, że o osobach w rządzie mówimy (nawet pół-serio) jako o przedłużeniu ręki Niemiec. Fundamentem tych konfliktów politycznych niech sobie będzie co chce, ale taka sytuacja jest trochę upokarzająca dla nas.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane