• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa prototypu niszczyciela min Kormoran II

erka
29 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości ok. 60 m, szerokości ok. 10 m, zanurzeniu ok. 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych niszczyciela min Kormoran II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.



W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku. W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończył się pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu okrętu ruszy wiosną 2014 roku.
Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Grupa Kapitałowa Remontowa Holding SA. Tworzą je również Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej. Umowę na budowę Kormorana II zawarto w 23 września 2013 w Gdyni, w obecności premiera Donalda Tuska i szefa MON Tomasza Siemoniaka.

Nowoczesne niszczyciele min Kormoran II mają zapewnić Marynarce Wojennej RP możliwości wszechstronnej walki ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane na okrętach wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i niszczenie min morskich wszystkich typów.

Kormoran II to okręt o wyporności 650-750 ton, długości około 60 m, szerokości około 10 m, zanurzeniu - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miałaby wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich. Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie. Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w małych prędkościach zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego. Załoga etatowa to 45 osób oraz siedem miejsc dodatkowych.

Uzbrojenie okrętu to: zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi, zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem, armata morska 23 mm, dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe, dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe, sonar podkilowy i samobieżny, zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min.

Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r. Kolejne okręty będą przekazywane w 2019 i 2022 r.
erka

Miejsca

Opinie (88)

  • sami znawcy, budowniczowie Polski...

    Najwięcej piszą Ci, co zielonego pojęcia nie mają o budowaniu statków, już nie mówię o okrętach takich jak wywołany powyżej Kormoran!!!
    Znajdźcie sobie jakieś inne zajęcie a nie zabieracie głos w temacie, którego w najmniejszym stopniu nie znacie. Spójrzcie na samych siebie w lustrze i odpowiedzcie sobie w duchu ile sami jesteście warci i co osiągnęliście w życiu, chociażby dla samych siebie... Oczywiście pytanie retoryczne, na które myślę, że znam odpowiedź, nie znając was samych... Wszechobecna krytyka!!!

    • 0 0

  • ciekawe osiągi ...

    Polskie trałowce wyprodukowane w latach 1934 - 1938 ("ptasia" seria) osiągały większą prędkość (18 węzłów) i były uzbrojone w armatę 76 mm i dwa do 4 ckm p-lot. miały też większy zasięg. Ponad 70 lat postępu i nic lepszego w tej klasie okręcikó nie da się wymyślić ?

    • 0 0

  • Kormoran II (2)

    Nareszcie Marynarka Wojenna będzie miała nowy okręt. Prześmiewcom , kpiacym z jego predkowści trzeba współczuć bo widać , że nic nie wiedzą jakie zadania ma ten okret wykonywać - prędkość w przypadku tego typu okretów nie jest najważniejsza nie ma takiej potrzeby by poruszał się bardzo szybko. Okrety te miały byc budowane w innej polskiej stoczni ale dobrze się stało , że to holding stoczni remontowej z gdanska wspólnie ze stocznia marynarki wojennej zbuduje te jednostki.Jestem pewien , że zbudowane będą w terminie kontraktowym.
    Okrety chciała budować stocznia NAUTA ale wskutek dziwnych działań prowadzonych przez ARP i MARS stało się to niemożliwe.W chwili obecnej Nauta nie jest w stanie zbudować żadnej jednostki pływajacej - ze względu na brak kadry technicznej, konstruktorów, technologów oraz wykonawców. Kadłub dawniej mogłaby zbudować najlepsza spółka kadłubowa Konrem Nauta - lecz dziś po upływie roku od zmian ludzi zarządzających spółka ta utraciła zdolność do wykonywania prac. Zmiany wprowadzone z inicjatywy MARS doprowadziły spółkę Konrem Nauta na skraj bankructwa , spółka zalega z płatnościami wobec swoich kontrahentów - czego nigdy nie było w 9 letniej historii istnienia spółki. Planuje się nie zapłacenie pracownikom za prace w godzinach nadliczbowych za listopad 2013.Widmo upadku spółki jest całkiem realne - na 2014 rok nie ma ona żadnych kontraktów , w przeszłości nie było takiej sytuacji , że nie wiadomo co spółka robić będzie w następnym roku.

    • 14 3

    • Przecież SMW jest w UPADŁOSCI

      Witam,

      Jakim cudem upadła Stocznia Marynarki Wojennej (upadłość likwidacyjna) bierze udział w konsorcjum, które dostało rządowy grant???
      Czyżby prawo dotyczące NIEUDZIELANIA zamówień przy niespłaconych zobowiązaniach publiczno-prawnych przestało obowiązywać?
      Czy może obowiązuje tylko niektórych?
      To wreszcie RP jest państwem prawa czy nie?

      • 0 0

    • Niestety nie zgodzę się z opinią. Prędkość jest równie ważna ponieważ aby wykonać zadanie najpierw trzeba dotrzeć do rejonu operacji a to w ciężkich warunkach meteorologicznych może stanowić problem. Takie doświadczenia mają ludzie z SNMCMG1 więc ich proszę zapytać.

      • 0 1

  • budowali korwetę, a teraz kolejne padło za miliardy. armia ma gest

    podatnicy zapłacą

    • 0 0

  • Bełkot trolli i innych pindo.....

    Zawsze ku..... źle. Zamykają polskie stocznie to źle. MON podpisuje kontrakt z polskimi stoczniami i firmami też źle. A wyp......... na zmywak do cudownej Europy.

    • 1 2

  • Dawniej

    okręty przeznaczone do niszczenia min nazywano po prostu "trałowcami""

    • 0 0

  • (3)

    marynarka wojenna rp
    buhahahahahaha
    zenada
    oni sa tylko po to żeby szmal wyciagac od nas
    aha nie jeszcze po to żeby się ladnie poddac , jakby co

    • 22 26

    • (2)

      Widzę wroga agentura nie śpi i trolluje ile może

      • 4 1

      • (1)

        kto sie sprzeciwstawia marnowaniu pieniedzy ten agent?
        ciekawe
        nie ten ktory kupuje niemieckie technologie majac do wyboru Polskie
        ale ten kto protestuje
        niezle
        to pewnego rodzaju nowum...

        • 2 2

        • Co do poddawania to zapewne byłbyś pierwszy bo zazwyczaj Ci mocni w gębie pierwsi wieją. Polskie technologie? No cóż, zależy które. Niektóre zasługują na uwagę ale niestety tylko niektóre. Telewizor Panascanix był tańszy od Panasonic. Pytanie czy warto było go kupić.

          • 0 0

  • A jest w Marynarce Wojennej zapotrzebowanie na tego typu okręty ?? raczej nie .... (11)

    • 30 26

    • Czasem lepiej milczeć i wyjść na durnia niż się odezwać i rozwiąć wszelkie wątpliwości. (6)

      Dla jasności.
      Tak jest takie zapotrzebowanie
      Miny to podstawa naszej obronności na Bałtyku.
      Wyobraź sobie konflikt zbrojny.
      Wystarczy zaminować Zatokę...prawda jakie proste?

      • 6 2

      • "Wyobraź sobie konflikt zbrojny." (2)

        Wyobrażam sobie konflikt zbrojny z Rosją.
        Przeciwnikiem jest tylko to co stacjonuje na Bałtyku (w Bałtijsku, Kaliningradzie i Kronsztadzie):

        -Siły rakietowe - taktyczne i taktyczno-operacyjne rakiety balistyczne krótkiego zasięgu OTR-21 Toczka (w kodzie NATO: SS-21 Scarab) o zasięgu 70 km i OTR-21 Toczka-U o zasięgu 120 km. Wszystkie one mogą zostać uzbrojone w głowice nuklearne. Dla ochrony tych instalacji umieszczono 2 brygady zestawów przeciwlotniczych średniego zasięgu S-300 (90 szt).

        - Siły morskie - 91 okrętów (niszczyciele rakietowe, fregaty rakietowe, korwety ZOP, okręty podwodne)

        -Siły powietrzne - 90 samolotów (głównie Su-27, Su-24), 40 śmigłowców (Mi-24, Ka-25, Ka-27)

        -Siły lądowe: ok. 25.000 (strzelcy zmotoryzowani, piechota morska, "rakietówka")

        • 0 0

        • Pytanie ile z tego sprzętu jest "na chodzie"

          Ponadto,czy to znaczy Twoim zdaniem że mamy zdemobilizować armie?
          Przedziwna logika.

          • 1 0

        • + dwie baterie ruchomych wyrzutni z rakietami S-400 Triumf o zasięgu 400 km.

          "Według źródeł rosyjskich, S-400 może jednocześnie namierzać i naprowadzać rakiety na 6 celów znajdujących się w odległości nawet 400 km. Jest zdolny zwalczać cele powietrzne tj. samoloty, rakiety typu cruise oraz rakietowe pociski balistyczne o zasięgu 3500 km, poruszające się z prędkością do 4.8 km/s. Co więcej, system ma być zdolny do zwalczania samolotów typu stealth"

          • 0 0

      • W razie konfliktu to te łajby nawet nie zdążą odbić od nabrzeża i w mig zakończą swój żywot.

        • 1 3

      • rzeczywiście - zaminujesz zatokę i desant wpadnie we Władysławowie lub na półwyspie od strony otwartego morza (1)

        a my nie wyjdziemy z portów bo będzie zaminowana zatoka. zresztą kto zdąży zaminować zatokę...parę minut i spotkanie z Św. Piotrem

        • 2 4

        • Ty tak na żarty piszesz czy na poważnie?

          Słyszałeś o obronie rakietowej ziemia-woda?
          Jaki desant???Człowieku o czym Ty gadasz?
          Jak to nie wyjdziemy z portów?
          Primo-my będziemy wiedzieć gdzie postawiliśmy miny.
          Drugie primo-my mamy bronić portów, Trojmiasta,ujścia rzek itd w razie czego, a nie wybierać się na Bałtyk...zresztą czym?
          Miny stawia się na długo przed wybucham konfliktu,ale ty widzę wiesz wszystko lepiej.
          Ludzie siedza w wojskowości od lat, misje, szkolenia taktyczne, manewry NATO ,ale polski "brawo mistrzu" sprzed kompa wie lepiej!!!

          • 3 0

    • a kto zamówił ten okręt UFOLUDKI? (1)

      a kto zamówił ten okręt UFOLUDKI?

      • 1 6

      • Czemu nazywasz dziennikarzy ufoludkami? Czy to do czytelników było?

        • 2 0

    • tu nie chodzi o zapotrzebowanie, a o stymulacje gospodarki (1)

      • 7 11

      • niemieckiej...

        • 10 10

  • Prototyp

    Będzie wyposażony w kierunkowskazy, śruby zimowe, lewarek pontonowy, kredę do gry w klasy, czterech łuczników, jednego oszczepnika, sześciu pałowych, psa na łańcuchu z budą na dziobie jako system wczesnego ostrzegania, napis na burcie " Eko Śmieciarka " Jako kamuflaż, Gołębie pocztowe, Miski z napisem Kryzys, i załogę emerytów.

    • 2 3

  • 16 węzłów (6)

    o matko ........ - kajakiem lepiej do tej unii włazić - szybciej będzie

    • 40 12

    • broń podwodna (2)

      Taki okręt ma siłownie zaplanowaną na uciąg trału. Nie musi szybko płynąć.
      Niszczyciel min, to po prostu trałowiec.
      Powinien również stawiać zapory minowe.

      • 2 1

      • Co za indolencja (1)

        Niszczyciel min to trałowiec - gratuluję fachowej wiedzy. Zupełnie jak profesor od Antka.

        • 0 1

        • Srajka

          ...

          • 0 1

    • speed

      To ptzecież tylko trałowiec, maszyna robocza do zgarniania min. Jak chcesz szybko do Uni, to jedź PKP Pendolino.

      • 3 0

    • Ekonomii się chciało uczyć?

      16 węzłów to już paliwożerna prędkość. Każdy węzeł więcej, to tony paliwa.
      Pytanie: po co?

      • 7 1

    • Myślę, że zdjęcie wykonano dla 15.5 kn co by za wiele nie upubliczniać. Jednostki tego typu spokojnie więcej dają radę, wystarczy zagłębić się w temat współczesnych okrętów wojennych.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane