Kary dla influencerów za brak współpracy
29 czerwca 2022
(39 opinii)
Już w 2020 roku pierwsza lokomotywa wodorowa wyruszy z Trójmiasta do Helu, w planach jest też testowanie wodorowego transportu miejskiego. To tylko część działań zaplanowanych przez członków Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Docelowo chcą oni, aby nasz region był w czołówce, jeśli chodzi o wszelkie obszary gospodarki związanej z zastosowaniem technologii wodorowych. O tym, czemu warto inwestować w wodór, a nie w elektromobilność, i czy oraz kiedy pojazdy wodorowe staną się normą na naszych drogach, rozmawiamy z Piotrem Maksysiem oraz Damianem Muchą z Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych.
Wdrożenie wodoru w Polsce nie musi długo trwać. Czekamy na odpowiednie przepisy, by móc formalnie działać. Przemysł i odbiorcy są gotowi na czystą energię i ekologiczne paliwo do samochodów, autobusów, pociągów czy statków.
Pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem firmy Alstom.
Przy technologii wodorowej nie musimy już inwestować w badania i rozwój. Wystarczy ją kupić i wdrożyć. Obserwacje tego rynku pokazują, że obecnie wszystkie inwestycje polegają na rozbudowie infrastruktury do tankowania.
Mamy problem z zapóźnieniem infrastrukturalnym, a przede wszystkim legislacyjnym. Brak jest "obudowania" prawnego, które umożliwiłoby powstawanie infrastruktury wodorowej, nie tylko dla przemysłu, lecz także dla zwykłych użytkowników.
Bez silnego programu dotowania przez rząd samochody wodorowe są w Polsce kompletnie poza rynkiem. Decyzja dotycząca dofinansowania zakupu samochodów wodorowych w Polsce natychmiast uruchomiłaby ten rynek.
29 czerwca 2022
(39 opinii)
29 czerwca 2022
(113 opinii)
29 czerwca 2022
(185 opinii)
2019-12-09 08:30
Opinia wyróżniona
Niewątpliwa zaletą jest brak duzych akumulatorów i zero emisji, ale żeby paliwo wodorowe powstało trzeba je wytworzyć. Dzieje się to z użyciem prądu. Jeśli pochodzi ze źródeł odnawialnych to mamy czystość, ale jeśli z węgla-to już niezbyt ekologicznie
2019-12-09 09:38
fakt ze można je ekologiczniej produkować.
2019-12-09 11:10
Opinia wyróżniona
i na ciężarówki transport. Najtańszy elektryczny samochód kosztuje 100 tyś . z dotacjami Ale i tak chodzi oto by zmniejszyć maksymalnie liczbę aut w mieście.Auta na naped bez emisji spalin mogły być masowo wprowadzone już 20lat i wcześniej ,ale było to blokowane przez lobby wydobywcze ropy naftowej. Głownie kraje arabskie. Ropa jest najbardziej
i na ciężarówki transport. Najtańszy elektryczny samochód kosztuje 100 tyś . z dotacjami Ale i tak chodzi oto by zmniejszyć maksymalnie liczbę aut w mieście.Auta na naped bez emisji spalin mogły być masowo wprowadzone już 20lat i wcześniej ,ale było to blokowane przez lobby wydobywcze ropy naftowej. Głownie kraje arabskie. Ropa jest najbardziej szkodliwym surowcem na świecie, terroryzm na świecie w 80% jest finansowany właśnie przez te kraje które ,tylko z tego żyją a pozostałe 20 % to uprawa narkotyków. Gdyby auta przestały zuzywac rope oznaczało by to straty dla nich nie wyobrażalnych .Zasoby ropy przewidziano jeszcze na jakies maksymalnie 100-200 lat.To wcale nie jest długo.
2019-12-09 11:42
Teraz tysiąc kosztuje 10 centów
2019-12-09 08:04
Wodór to przyszłość. Zero emisji spalin! natomiast pojazdy elektryczne , a dokładniej ich akumulatory nie są takie eko, jak nam się wydaje, bo bardzo ciężko je zutylizować.
2019-12-09 08:24
Tyle tylko, ze pojazd wodorowy to pojazd elektryczny. Tyle, ze zamiast akumulatora ma ogniwo wodorowe. Zgadzam sie, jest to swietne rozwiazanie
2019-12-09 10:10
ogniwo wodorowe nie lubi dynamicznych obciążeń, więc pojazd wodorowy ma normalnie litowo-jonowy akumulator ładowany stałym prądem z wodorowego ogniwa.
2019-12-09 10:27
Oooo, dzieki. Tego nie wiedzialem
2019-12-09 08:28
naturalnie rosyjskiego
2019-12-09 09:25
2019-12-09 09:33
2019-12-09 10:31
a nie da się zamontować tam odpowiednika alternatora, tzn. urządzenia, które odbiera część energii mechanicznej z końca układu i przetwarza na elektryczną potrzebną do elektrolizy?
2019-12-09 10:54
Nie trzeba, tam jest normalny uklad jak w samochodzie elektrycznym, tylko z malutka bateria ktora jest stale pompowana przez ogniwo wodorowe, przy hamowaniu mozna te energie odzyskac tak samo jak w elektryku.
2019-12-09 18:45
Teoretycznie. A w rzeczywistości z gazu ziemnego, bo ten proces jest tańszy.
No i oczywiście potrzeba do tego prądu.
2019-12-09 08:33
Sama produkcja prądu jest u nas oparta na spalaniu węgla...
2019-12-09 09:26
jak zawsze ignoranctwo. niewiem ale sie wypowiem , akumulatory tak przez ciebie obrzydzane sa uzywane w wodorowcach,ot zagadka tylko nazywa sie to ogniwem paliwowym) dla wlasnie takich nie ogarnietych nazwa co by koncerny paliwowe dalej mogly zarab iac) , swoja droga zawsze mnie zadziwia to ignoranctwo do baterii ze przeszkada w elektrykach ( bardzo przyjazdne do recyklingu) a nie przeszkadzaja olowiane bardzo szkoldliwe .pakowne w2 miliardach aut na swiecie 2, jestem zwolennikiem wodoru ale samochody elekryczne sa po prostu lepsze poki co a irytuje mnie po prost0 ignoranctwo i brak wiedzy
https://autokult.pl/11543,samochody-napedzane-wodorem-jak-to-dziala
2019-12-09 09:51
Być może konieczne jest równoległy rozwój obu opcji. Ktoś kto na co dzień potrzebuje małego auta miejskiego i robi dziennie niewiele kilometrów zadowoli się autem stricte elektrycznym. Osoba jeżdżąca często w dalekie trasy powinna zaś wybrać auto na wodór, które ma większy zasięg, a przede wszystkim czas uzupełnienia paliwa jest krótki.
2019-12-09 11:14
w końcu nawet takich nie brakuje co twierdzą ze stary diesel mniej truję niż auto elektryczne ,czy rower elektryczny ale niestety ciemniaków w tym miescie jest jeszcze spora grupa.
2019-12-09 10:04
Dziennikarze motoryzacyjni tacy jak Clarkson pisali o tym już przed 2006r. wodór jest produktem ubocznym rafinowania ropy naftowej więc jest wytwarzany mimochodem, rafinowaniea ropy naftowej i tak nie zatrzymamy a lepiej jest wykorzystywać i tak produkowany wodór przy rafinacji ropy naftowej niż specjalnie produkować akumulatory do samochodów elektrycznych które jeżdżą i tak na paliwie pochodzącym z węgla natomiast skutkiem zasilania wodorem pojazdów jest tylko para wodna, nie wspominając już o skomplikowanym utylizowania new akumulatorów które zanieczyszczają środowisko również na poziomie ich produkcji.
2019-12-09 11:25
zaczyna się bać, przy wysokich cenach benzyny po prostu wysiądę z samochodu (z żalem) ale przy wysokich cenach wody nic nie poradzę...
2019-12-09 08:23
Pierwiastek, którego jest najwięcej we wszechświecie, a dopiero teraz wchodzi do naszego obiegu. To już powinno wejść spokojnie lata temu. No ale cóż, lobby przecież musi na czymś zarobić jeszcze...
2019-12-09 09:20
sama eksportuje paliwa kopalne - ropa naftowa, gaz ziemny, więc mają z czego robić swoje eksperymenty
2019-12-09 08:25
"W samochodzie elektrycznym wystarczy, że włączymy radio czy klimatyzację, a zasięg natychmiast drastycznie spada."
Większych bzdur nie widziałem. Na 1h postoju, klimatyzacja zużywa 250W energii. Faktycznie dużo.
Nikt nie pisze, że po zatankowaniu wodoru, w zbiornikach stacji powinno być wyrównane ciśnienie przez około 10 minut. Plus to, że ciśnienie w zbiornikach auta/stacji jest o wiele większe niż w przypadku LPG.
2019-12-09 08:35
czyli zużyje 250 Wh ale to jest jakaś pierdziawka skoro klima w samochodzie normalnym pobiera od 7-11 kW.
2019-12-09 08:53
zapomnij o chłodzeniu z takiej mocy,
2019-12-09 10:08
Większych bzdur to tu nikt od ciebie raczej jeszcze nie napisał...
2019-12-09 11:59
to zimą włącz sobie ogrzewanie i zobaczymy jak daleko pojedziesz, pomijając fakt że przy niskich temperaturach pojemność i sprawność dosyć znacząco spada. Życzę sukcesów jazdy zimą samochodem na baterie. Rozsądnym wyjściem w naszym klimacie to ewentualnie hybrydy.
2019-12-09 17:08
bo baterie są podgrzewane i dodatkowo same produkują ciepło w czasie pracy. Spadek zasięgu nie jest duży.
2019-12-09 12:09
Tak czysta energia dla auta-elektryczna ...
W Polsce?!? Prąd z węgla, a kto będzie składował te akumulatory?!?! To będzie gorsza plaga od plastiku
2019-12-09 08:26
Bum bum eksplozja
2019-12-09 08:30
2019-12-09 08:36
wszystko wybuha, nawe monotlenek diwodoru (DHMO)
2019-12-09 09:14
wodór tylko z wolnego wybiegu
2019-12-09 09:15
jeszcze jest wersja radjoaktywna DTMO (ditritium monoxide), jak to pieprznie czasem, to nie ma co zbirać!
2019-12-09 10:28
wybucha nawet tzw. gaz dópny (etan, metan, propan, butan, srutan - tak, to ten ostatni)
2019-12-09 09:42
2019-12-09 09:54
A jak się zapali samochód na wodór, to znajdzie się odważny, by podejść go gasić? :D
2019-12-13 21:42
Spalanie wodoru daje nam wodę. W czasie pożaru sterowca Hindenburg w Nowym Jorku ciekła z niego woda.Widać to na archiwalnym filmie.
2019-12-09 10:39
Płonie ekologicznie :P
2019-12-09 11:37
2019-12-09 12:45
Wodór wybucha w połączeniu z atmosferą.
2019-12-09 13:30
Na otwartej przestrzeni trudno o takie warunki żeby wybuchło. Zapali się jak każde inne paliwo.
Zbiorniki są tak wytrzymałe że te od LPG to jak baloniki pękają przy tych do H2
2019-12-13 21:49
Ciśnienie wodoru w zbiorniku samochodowym to minimum 500 bar,zbiorniki na stacjach do tankowania to ciśnienie nawey żędu 1100 bar.
2019-12-11 15:53
2019-12-09 08:30
Kapitaliści przedsiębiorcy a mówią o dopłatach państwa do samochodów :) nie wierzę co za bzdury, to niech rozwijaja tak tą technologię, żeby dla każdego konsumenta była dostępna
2019-12-09 09:21
2019-12-09 10:28
tak, jasne, z kapitałem 1000zł :) weź ty tu neoliberalnie nie pajacuj lepiej, bo się ośmieszasz raz za razem
2019-12-09 11:04
2019-12-13 21:51
Tu to jesteś jakąś mendą
2019-12-09 08:30
Opinia wyróżniona
Niewątpliwa zaletą jest brak duzych akumulatorów i zero emisji, ale żeby paliwo wodorowe powstało trzeba je wytworzyć. Dzieje się to z użyciem prądu. Jeśli pochodzi ze źródeł odnawialnych to mamy czystość, ale jeśli z węgla-to już niezbyt ekologicznie
2019-12-09 09:38
fakt ze można je ekologiczniej produkować.
2019-12-09 08:41
Napęd wodorowy to miał być przecież silnik na wodę! Samochód sam miał pozyskiwać wodór, wlewałoby się do niego H2O. Taka jest przecież koncepcja, a nie stacje tankowania wodoru!
2019-12-09 09:26
a jak sobie wyobrażasz pozyskiwanie wodoru w samochodzie?
2019-12-09 10:27
Pozyskiwanie wodoru z wody drogą elektrolizy. Temat znany, metoda prosta i tania, starczy poszukać w góglu i zrobisz to sobie nawet w domu. Jest chyba nawet odcinek Skyfuna na ten temat.
2019-12-09 12:12
aha.. coś więcej? A energia do elektrolizy będzie z... ?
2019-12-10 13:17
2019-12-13 21:53
Perpetum mobile.
2019-12-10 13:36
2019-12-09 08:44
są przecież takie samochody
2019-12-09 12:09
Tzn jesz fasolke albo bigos, podpinasz kabelek w d... i jedziesz? O samochodach na sprezone powietrze pierwsze slysze
2019-12-09 13:36
ciśnienie powietrza podobne jak ciśnienie wodoru w butlach a o ile bezpieczniejsze przy kolizji. Z 10 lat temu oglądałem już takie gotowe rozwiązania w internecie.
family: 6-cio osobowy
Wymiary: 3.84m, 1.72m, 1.75m
Waga: 750 kg
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Zasięg: 200 300 km
Ładowność: 500 kg
Czas tankowania: 4 godziny (elektrycznie)
Czas tankowania: 3 minuty (ze stacji spręż. pow.)
2019-12-09 08:59
Lepiej nie mogli trafić :D
2019-12-09 09:55
I powinni nazwać go Słoneczko, bo tam takie same reakcje zachodzą XD
2019-12-13 22:01
Hel to gaz niepalny.
2019-12-09 09:06
czy na hel? ;)
2019-12-09 09:17
Do Helu
2019-12-09 10:41
Sam jesteś "do".
2019-12-09 09:34
2019-12-11 15:54
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.