• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojsko jeszcze poczeka na Ślązaka

Wioletta Kakowska-Mehring
7 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Potem mówiło się, że pod koniec lipca 2018 roku, później, że w marcu 2019 roku, potem - że w czerwcu, czyli po 18 latach od rozpoczęcia budowy. Początkowo patrolowiec miał trafić do służby z końcem listopada 2016. Potem mówiło się, że pod koniec lipca 2018 roku, później, że w marcu 2019 roku, potem - że w czerwcu, czyli po 18 latach od rozpoczęcia budowy.

Miał być marzec, potem mówiło się o końcu czerwca, dziś nie wiadomo, kiedy. Mowa o okręcie Ślązak. Okazuje się bowiem, iż to, że będzie gotowy wcale nie oznacza, że zostanie "automatycznie wprowadzony do służby w Marynarce Wojennej RP".



W połowie maja PGZ Stocznia Wojenna pochwaliła się pomyślnie przeprowadzonymi próbami infrastruktury lotniczej, m.in. lądowania śmigłowca SH2G z 43 Oksywskiej Bazy Lotnictwa Morskiego na ORP Ślązaku, okręcie który zbudowała. Z udziałem samolotu Bryza z kolei sprawdzono strefę pokrycia i dokładności określania namiaru  na okręt. Z udziałem śmigłowca W3 Anakonda wykonano transfer ładunków pomiędzy okrętami i  ewakuacji  z okrętu osoby poszkodowanej. Wszystkie próby wyszły pomyślnie.

Przypomnijmy, że pierwszy raz okręt wyszedł na próby morskie 14 listopada ubiegłego roku. Trwały one 2,5 miesiąca. Przez ten czas PGZ Stocznia Wojenna sprawdzała prawidłowość działania wszystkich urządzeń i systemów oraz przeprowadzono ich regulację. Usunięto także kilka usterek, m.in. w układzie przekładni, systemu wentylacji i zasilania elektrycznego. W styczniu tego roku rozpoczęto próby zdawczo-odbiorcze okrętu Ślązak. To ostatni etap prac stoczniowych, a zarazem pierwszy zmierzający do przekazania okrętu do służby. Według wstępnych zapowiedzi miało to nastąpić do końca marca tego roku. Potem mówiło się o czerwcu.

Na jakim etapie są prace i czy uda się dotrzymać tego terminu? - pytamy władze PGZ Stoczni Wojennej.

- Wszystkie próby, których wykonanie znajdowało się pod kontrolą Stoczni zostały zakończone w założonym terminie. Wyniki wykonanych prób są pozytywne i potwierdzają osiągnięcie przez okręt kontraktowych parametrów i funkcjonalności wymaganych przez Marynarkę Wojenną RP. Obecnie realizowane są próby z wojskiem. Zgłoszono nam kilkanaście prac dodatkowych. Od decyzji zamawiającego zależeć będzie, czy okręt zostanie przyjęty jeszcze przed ich wykonaniem, czy też zamawiający zdecyduje się, iż będzie czekał na ich wykonanie - otrzymaliśmy w odpowiedzi.
Zaznaczono jednak, że "termin zakończenia prób nie oznacza automatycznego wejścia okrętu do służby w Marynarce Wojennej RP. Decyzja o wejściu okrętu do służby, czyli podniesienie bandery - to decyzja wojska".

O to, kiedy okręt zostanie odebrany, a przede wszystkim kiedy trafi do służby zapytaliśmy w Ministerstwie Obrony Narodowej.

- Pragniemy poinformować, że wykonanie zawartej 29 czerwca 2018 r. umowy na dokończenie budowy okrętu Ślązak zostało określone na 2020 rok. Przekazanie jednostki Marynarce Wojennej RP przewidywane jest, na obecną chwilę, na koniec I półrocza 2019 r., co jest oczywiście uwarunkowane pomyślnym zakończeniem prób zdawczo-odbiorczych. Jednocześnie informujemy, że przekazanie jednostki użytkownikowi nie oznacza automatycznie wprowadzenia jej do służby w Marynarce Wojennej RP - poinformowano nas w Wydziale Prasowym Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej.
"Ślązak" jest okrętem patrolowym

  • Jednostka ma 95 m długości i 13 m szerokości oraz 1,8 tys. ton wyporności.
  • Ma rozwijać prędkość około 30 węzłów.
  • Jest uzbrojona w 76-milimetrową armatę OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm.
  • "Ślązak" to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej "Gawron", której budowa została formalnie zarzucona 24 lutego 2012 roku.

ORP Ślązak na pierwszych próbach morskich.

Miejsca

Opinie (118)

  • Oby były jeszcze jakieś poprawki (9)

    Gdyby nie ten statek, cała stocznia nie miała by co robić. Cała załoga brała by pensje za nic nie robienie.

    • 91 9

    • Akurat Ślązak to nie statek? (7)

      • 8 14

      • Okręt wojenny tez nie

        Kajak. Przeplacony.

        • 2 0

      • a co to jest?! (3)

        ekspert specjalista zaraz nam odpowie , że to :"okręt"

        • 23 5

        • Łódź podwodna zapewne, nieprawdaż? (2)

          • 5 2

          • (1)

            Latający holender

            • 4 0

            • A może B52?

              • 1 2

      • Z uwagi na uzbrojenie bliżej mu do statku (1)

        niż do okrętu wojennego.

        • 21 1

        • Ok.

          Przyjmuję wyjaśnienie:)

          • 6 0

    • Żadna nowość

      • 0 0

  • pis pis pis

    okrety , helikoptery no piekne mamy wojsko ale terytorialne tzn weekendowe hahah

    • 2 3

  • Rozumiem, że to te wydatki na wojskowość, które maja stanowić (4)

    ileś tam % PKB na wojsko. I tak właśnie wydaje się w Polsce kasę. Ale przed Trumpem jesteśmy dumni, że to my wydajemy aż tyle kasy na zbrojenia. Jak krew w piach

    • 75 3

    • Nie wiem czy ludzie zdają sobie sprawę ale większość z budżetu MON idzie na pensje i emerytury
      a wojskowym emerytura należy się już od 15 (sick!) lat w armii stan do 2013 r i po 25 latach od 2013 r.

      • 2 0

    • (1)

      Taa, w piach od razu

      • 4 1

      • No to odmień być ;-)

        • 3 0

    • Główny koszt tych wydatków to pyry i mielone

      • 4 1

  • Czy Polski Rejestr Statków

    odnawiał co 4 lata świadectwo klasy tej jednostki ?

    • 3 1

  • jak prezes zostanie królem polski

    • 5 2

  • Co ma do tego (1)

    projektu rząd PiS ? Pamiętam jak w 2015 roku p.Siemoniak szef MON-u ((P.O.) był na podniesieniu (kolejnym) bandery na tym okręcie.
    Za tonący dok w S.R. Naucie to chyba odpowiada sam zakład,a nie władze w Warszawie ?
    Aby pisać o " stępce"- w Stoczni Szczecińskiej trzeba tam pojechać i zobaczyć na jakim etapie są prace.
    Wyjątkowym czasem dla rozwoju Polskiego przemysłu stoczniowego były niewątpliwie lata 2008-2009 r.-kiedy decyzją KE to zamykano stocznie (w tym czasie finansując stocznie niemieckie) i mamiono jakimś "Katarskim" inwestorem....Jest wolny rynek i zakłady mają pełną autonomię w działaniu i dobrze , że nie są sterowane centralnie. Słabo to faktycznie wygląda ale to jest swoista na razie taka reanimacja prawie "trupa"-Na początku muszą być konkretne zamówienia,a póżniej ich realizacja. To jak po spaleniu ..budowa na nowo czegoś co było i zniszczono,a zacząć prawie od podstaw.

    • 5 10

    • Ad Szczecin

      Prace nie są na żadnym etapie. Stępkę (pożyczoną) oddano i ..... koniec !!!

      • 3 0

  • Wojsko nie ma kasy ????

    Nie płaci RSB za Albatrosa, holowniki, nie śpieszy się ze Ślązakiem. Wyborcza korupcja obywateli kosztuje ..

    • 5 3

  • Do dzisiaj jest dla mnie

    zagadką wydarzenie z 14/ 15 lutego 2015 roku...Dwaj rosyjscy "wędkarze" na 3.5 metrowym pontonie (desantowym?)-wypłynęli w Obwodzie Kaliningradzkim ( płw.Taran(Sambia) rzekomo na połów-przy rzekomo b.trudnych warunkach atmosferycznych (mgła?+wiatr +deszcz?). Po kilku godzinach zgłosili problem ,że błądzą we mgle ...Strona Rosyjska rozpoczęła poszukiwania-bez rezultatu (???).....Strona Polska również. Dryfujących (na niewidzialnym pontonie ?)- 2 rozbitków szukały cztery polskie jednostki nawodne i do akcji wystartował nawet śmigłowiec W3 Anakonda....Poszukiwania prowadzone na tak szeroką skalę nie przyniosły jednak rezultatu. Jednak w niedzielę (15.02.2015r.)- a więc po niespełna 20 godzinach od zgłoszenia "zaginięcia" i od rozpoczęcia akcji- dwóch "wędkarzy"+ ponton (desantowy ?)- odnaleziono przez S.G ...całych i zdrowych na Helu. (100-120 km od brzegu Federacji)

    • 9 0

  • FARSA...

    jakiej nie grano w żadnym teatrze świata !!!

    • 2 0

  • śmiechu warte

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane