• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydobycie opóźnione o dwa lata. Lotos grozi sądem.

erka
25 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Lotos może podjąć kroki prawne w stosunku do spółki Talisman w związku z opóźnieniem rozpoczęcia wydobycia na złożu Yme. Przewidywany termin rozpoczęcia produkcji ze złoża na szelfie norweskim to drugi kwartał 2012 r. Spółka planowała uruchomienia wydobycia na złożu YME od 1 lipca 2010.


Platforma na złożu Yme jest ogromna. Ciężar samego MOPU (Mobile Offshore Production Unit) to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton. Platforma na złożu Yme jest ogromna. Ciężar samego MOPU (Mobile Offshore Production Unit) to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton.

W 2008 r. Lotos Norge kupiło 20 proc. udziałów w złożu Yme. Zasoby wydobywalne ropy naftowej dla przejętych udziałów oszacowano na ok. 1,8 mln ton. Złoże Yme znajduje się na Morzu Północnym w odległości 110 km od brzegu. W przeszłości było eksploatowane przez koncern StatoilHydro. Aktualnie trwają przygotowania do jego ponownego uruchomienia. Obecnymi współwłaścicielami koncesji na złożu Yme oprócz Lotos Norge i Revus Energy są norweskie spółki Det Norske i Talisman.

Platforma produkcyjna, która ma obsługiwać złoże YME, została zainstalowana 26 czerwca 2011 roku. Aktualnie, w asyście platformy Rowan Stavanger, prowadzone są na niej prace, dzięki którym jednostka będzie mogła uruchomić wydobycie.

Spółkę Lotos Exploration and Production Norge AS, w całości zależną od Petrobaltiku, powołano do życia we wrześniu 2007 roku. Kieruje nią Henrik Carlsen - przez 33 lata związany z koncernem Statoil (obecnie StatoilHydro), z którym realizował wiele istotnych projektów rozwojowych z obszaru wydobycia ropy naftowej i gazu. Głównym zadaniem firmy, której siedziba mieści się niedaleko Stavanger - norweskiej stolicy biznesu naftowego - jest pozyskiwanie dla grupy kapitałowej Lotos udziałów w projektach poszukiwawczo-wydobywczych realizowanych na obszarze norweskiego szelfu kontynentalnego.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (35) 3 zablokowane

  • jestem jak najbardziej za tym, żeby LOTOS był polski, ale tylko wtedy gdy stacje paliw weszły w skład Grupy LOTOS, żeby były normalne zarobki i socjal

    • 1 0

  • Co jest przyczyną opóźnienia w wydobyciu? Zdaniem norweskich inspektorów platforma wiertnicza ma poważne wady konstrukcyjne. Póki nie zostaną usunięte, platforma nie może wiercić. To niesie zmniejszenie potencjalnych zysków z inwestycji. Jeszcze niedawno ceny ropy na światowych giełdach biły rekordy, ale przez opóźnienia Lotos z tej surowcowej hossy nie skorzystał.

    • 3 0

  • Platforma (3)

    A dlaczego Polska firma nie zleciła budowy platformy wiertniczej w Polskich firmach????

    • 2 0

    • (2)

      To jest pytanie,odpowiedz znajdziesz w prokuraturze gdańskiej.Dlaczego niszczy się polską firmę(PETROBALTIC) stworzony rekami polskiego robotnica zamiast dalej ją rozwijać wypompowano z niej ponad 1mld, ludzi w niej pozbawia sie pracy i tworzy miejsca pracy dla robola norweskiego,holenderskiego i angielskiego

      • 3 0

      • byłaby też dla polskiego, (1)

        ale ten z Polski rzadko zna angielski, a szkoda

        • 0 3

        • ty znowu z tym angielskim,a te trolle z lotosu w jakim języku się porozumiewali podpisując umowę z talissmanem?

          • 3 0

  • łapanie się za złoże z którego wycofał się Statoil ? (1)

    firma z o wiele większym doświadczeniem -łagodnie mówiąc nielogiczne chyba że się chce utopić kasę. Statoil by nie zostawił kury znoszącej złote jajka a raczej kule u nogi.

    • 1 0

    • Bardzo dobry sposób na wypompowanie z kraju pieniędzy.Na pewno jak wielu podobnych przypadkach nie będzie winnych.Statoil się wycofał ze względu na nie opłacalność wydobycia przy obecnych cenach ropy na rynkach światowych(78% wody w złożu)

      • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane