• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu podczas manewrów w gdańskim porcie

Patryk Szczerba, Ewelina Oleksy
21 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)

W sobotę przed południem prom Wawel należący do linii Polferries podczas manewrów na obrotnicy, przy nabrzeżu WesterplatteMapka w porcie w Gdańsku uszkodził kadłub, uderzając w nabrzeże. Pasażerowie opuścili pokład - nikomu nic się nie stało. Z promu przetransportowano też przewożone ładunki. Przyczyny zdarzenia będą wyjaśniane.



Do zdarzenia doszło ok. godz. 11:30. Prom Wawel uległ uszkodzeniu podczas wejścia do portu w Gdańsku - przy wykonywaniu manewrów. Jednostka znajdowała się w kanale na Westerplatte, na tzw. obrotnicy, by rufą wejść do portu.

Nasi czytelnicy uwiecznili moment przed wypadkiem na nagraniu, które przesłali nam do Raportu z Trójmiasta. Widać na nim jak prom płynie w kierunku nabrzeża. Bardzo dziękujemy za zgłoszenia!

16:15 21 STYCZNIA 23 (aktualizacjaakt. 18:50)

Prom Wawel po wypadku w gdańskim porcie (36 opinii)

manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek
manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek


Prom Wawel walczy z wiatrem



Prom Wawel: na pokładzie ponad 150 osób



Prawdopodobnie przez silny wiatr, który pojawił się w sobotę na wybrzeżu, prom został zepchnięty na nabrzeże. Doszło do uszkodzenia poszycia kadłuba.

- Statek został uszkodzony 2-3 metry nad linią wody, więc istniało małe ryzyko, że nabierze wody. Ocena techniczna dokonana przez inspektorów będzie podpięta pod raport i uwzględniona w dalszych czynnościach - tłumaczy Michał Arciszewski, rzecznik Polferries, właściciela promu.

Porty i terminale kontenerowe



Na pokładzie było 151 osób, które bezpiecznie opuściły pokład. W porę zabezpieczono też ładunki przewożone na jednostce.

- Przyczyny tego zdarzenia ma wyjaśnić raport kapitana statku. Pasażerom nic się nie stało i to jest najważniejsze - mówi Michał Arciszewski.

Wypadek promu Wawel: sprawa będzie wyjaśniana



Sprawę zbada Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.

- Kapitanat Gdańsk sporządza dokumentację. Komisję powiadomiono standardowo i zgodnie z procedurami - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dwa najbliższe wypłynięcia promu Wawel są odwołane. Do wtorku prom będzie unieruchomiony i pozostanie w gdańskim porcie.

Turystyka morska



Kiedy powstał prom Wawel?



  • Prom Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni i ma blisko 164 m długości.
  • Prom Wawel został przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven.
  • W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

Jednorazowo prom Wawel może przewieźć nawet 1000 pasażerów.

Prom Wawel w porcie. Film z 2015 roku

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (305) ponad 20 zablokowanych

  • Ponoć M/S PiS idzie na górę lodową!

    Ale nawet gdy będzie tonął, pinokio stanie na rufie jak w Titanicu i powie że idą do góry.
    A ta góra lodowa to Niemiecka jest

    • 2 2

  • Gdybyś nie miał parkinsona to może byłoby coś na nagraniu widać

    Dobra rada - zaczynasz filmować to przestajesz chodzić!
    Nie wiem czy masz heinego medina czy coś innego z nogami ale tak się kiwasz że choroby morskiej można dostać.

    • 4 2

  • Wiatr to nie wymówka żadna. Wina kapitana bo powinien to przewidzieć . A po drugie prom to nadaje się na szrot.

    • 1 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

    Same bzdury (2)

    Przeleciałem komentarze i co drugi jest kompletną bzdurą.
    Po pierwsze czasy kiedy załogi piły skończyły się 30 lat temu, to jakieś absolutne bzdury i kompania realizuje bardzo częste próby alkoholowe i osoby pod wpływem są natychmiast i na stałe wyrzucane, załoga jest trzeźwa i profesjonalna.
    Po drugie prom i maszyna jest utrzymana w prawidłowym stanie, prom skonstruowany z najlepszej szwedzkiej stali na Kockums w latach świetności, kadłub pewnie bezpieczniejszy od 10 letnich promów budowanych u chińczyka, statek przechodzi bez problemów najbardziej rygorystyczne polskie i zagraniczne inspekcje dopuszczające do przewozu pasażerów (PSC, Bahama, PRS, audyty). Wszystkie maszyny jak silniki, elektrownia i stery strumieniowe pracują z pełną znamionową sprawnością. Jak Stena dźwigi wywraca w Gdyni to oj tam oj tam, jak Polacy mają obcierkę przy sztormie to pożywka dla narodowych kompleksów co widać w komentarzach. Prom ma swoje lata ale faktem jest że stan techniczny jest dobry a w ciągu roku ma setki manewrów (dosłownie). Ten się nie myli kto nic nie robi

    • 16 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

      a Heweliusz?

      • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

      W większości firm, poważnych firm się nie pije, przynajmniej twardego alkoholu , są testy na alko i narko, trzeba wiedzieć kiedy można wypić na mieście albo wnieść na statek a kiedy absolutnie nie można. Z tym 30 lat to gruba przesada bo parę lat temu w polskiej bardzo dobrze znanej firmie na cargo pracowałem to alkohol lał się szerokim strumieniem i na burcie i na mieście bez problemu

      • 2 0

  • Do większości komentujących:

    Dlaczego stalowe statki nie toną, skoro sama stal jest cięższa od wody?
    Odpowiedź w najnowszym komputerświat.pl
    Jakkolwiek jestem pewien, że będą uwagi.

    • 2 1

  • Emocje jak na grzybach.

    • 2 1

  • (1)

    poco kapitan widząc ze statek jest wpychany na nabrzeże przez wiatr włącza jeszcze śrubę dziobową i jeszcze bardziej wpycha statek na nabrzeże powinien przeciwdziałać i przerwać manewr lub poprosić o pomoć

    • 1 4

    • Watpie czy ten statek ma pędniki dziobowe raczej tylko ster strumieniowy

      • 1 0

  • Trzy razy jakiś p aj ac kasuje pytanie czy w Gdyni sa lepsze warunki do obracania czy w ogóle do cumowania promu (1)

    w oczywistym kontekście przeprowadzki Polferries, która miała nastąpić

    Ale pajacowi nie przeszkadzają inne i**otyczne i hejterskie wpisy - co za denny portal

    • 6 0

    • W Gdyni z tego co widziałem Sten stała przy nabrzeżu francuskim koło muzeum a nie wchodziła na nowy terminal, może to właśnie ze względu na niekorzystne warunki do manewrowania

      • 0 0

  • Panie Przepiórka gdzieś ty jest i Twoi Oficerowie Portu jak prom uszkadza infrastrukturę krytyczną

    a Hiszpanami się zajmujecie!!!

    • 1 0

  • to trzej hiszpanie doprowadzili do kolizji promu z infrastrukturą krytyczna

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane