• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu podczas manewrów w gdańskim porcie

Patryk Szczerba, Ewelina Oleksy
21 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)

W sobotę przed południem prom Wawel należący do linii Polferries podczas manewrów na obrotnicy, przy nabrzeżu WesterplatteMapka w porcie w Gdańsku uszkodził kadłub, uderzając w nabrzeże. Pasażerowie opuścili pokład - nikomu nic się nie stało. Z promu przetransportowano też przewożone ładunki. Przyczyny zdarzenia będą wyjaśniane.



Do zdarzenia doszło ok. godz. 11:30. Prom Wawel uległ uszkodzeniu podczas wejścia do portu w Gdańsku - przy wykonywaniu manewrów. Jednostka znajdowała się w kanale na Westerplatte, na tzw. obrotnicy, by rufą wejść do portu.

Nasi czytelnicy uwiecznili moment przed wypadkiem na nagraniu, które przesłali nam do Raportu z Trójmiasta. Widać na nim jak prom płynie w kierunku nabrzeża. Bardzo dziękujemy za zgłoszenia!

16:15 21 STYCZNIA 23 (aktualizacjaakt. 18:50)

Prom Wawel po wypadku w gdańskim porcie (36 opinii)

manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek
manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek


Prom Wawel walczy z wiatrem



Prom Wawel: na pokładzie ponad 150 osób



Prawdopodobnie przez silny wiatr, który pojawił się w sobotę na wybrzeżu, prom został zepchnięty na nabrzeże. Doszło do uszkodzenia poszycia kadłuba.

- Statek został uszkodzony 2-3 metry nad linią wody, więc istniało małe ryzyko, że nabierze wody. Ocena techniczna dokonana przez inspektorów będzie podpięta pod raport i uwzględniona w dalszych czynnościach - tłumaczy Michał Arciszewski, rzecznik Polferries, właściciela promu.

Porty i terminale kontenerowe



Na pokładzie było 151 osób, które bezpiecznie opuściły pokład. W porę zabezpieczono też ładunki przewożone na jednostce.

- Przyczyny tego zdarzenia ma wyjaśnić raport kapitana statku. Pasażerom nic się nie stało i to jest najważniejsze - mówi Michał Arciszewski.

Wypadek promu Wawel: sprawa będzie wyjaśniana



Sprawę zbada Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.

- Kapitanat Gdańsk sporządza dokumentację. Komisję powiadomiono standardowo i zgodnie z procedurami - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dwa najbliższe wypłynięcia promu Wawel są odwołane. Do wtorku prom będzie unieruchomiony i pozostanie w gdańskim porcie.

Turystyka morska



Kiedy powstał prom Wawel?



  • Prom Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni i ma blisko 164 m długości.
  • Prom Wawel został przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven.
  • W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

Jednorazowo prom Wawel może przewieźć nawet 1000 pasażerów.

Prom Wawel w porcie. Film z 2015 roku

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (305) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Rosjanom to właściwie od dawna zależało na przejęciu Morza Czarnego. Początki tego były już widoczne w Abchazji, kiedy ruscy tam wkroczyli, kilka lat później igrzyska w Soczi (blisko tego), później wiadomo: aneksja Krymu, budowa mostu krymskiego, no i dzisiejsza wojna. I też znaczna część wojska koncentruje się na południu Ukrainy blisko Morza Czarnego: Chersoń, Mariupol, Melitopol, Mikołajów. To wszystko w tym rejonie.

    • 0 1

    • No i?

      • 0 0

  • Czy za asystę holowników trzeba dodatkowo płacić? (1)

    Hmmm... tak tylko pytam

    • 6 0

    • Tak

      • 1 0

  • (1)

    Tyle się o tym trąbi a baran zawsze nagra filmik trzymając fona w pionie.

    • 4 4

    • Taki filmowiec

      • 0 0

  • Czytelnik (1)

    Wawel mial zbyt mala odleglosc do nabrzeza i podmuch wiatru zrobil zwoje spychajac na nabrzeze. Przy takiej pogodzie powinien obrocic sie na zatoce. I wchodzic rufa w asyscie holownikow

    • 8 1

    • Powinien mieć dwa dzioby

      Nie musiałby się obracać na zatoce ani gdziekolwiek. Z Rostoku do Danii takie pływają.
      Brawa poproszę!

      • 1 0

  • A gdzie holowniki

    Ciekawe ,że przy takiej pogodzie nikt nie pomyślał o holownikach. Sam wchodziłem statkiem do portu w Gdańsku i zawsze były obowiązkowe dwa holowniki . Nawet jak nie było wiatru. No ale oczywiście promy nie muszą bo mają przywileje. I tak to się konczy.

    • 10 1

  • kapitan na emeryturę (1)

    • 7 1

    • Już jest, kapitan M/S PiS

      Ma całkiem godną komunistyczną

      Tymczasem mają problem z załogą.
      Zjadają się nawzajem.
      O kasę chyba chodzi i kompleksy

      • 4 1

  • Stare silniki już nie radzą?

    To zapewne znak, że nadeszła pora by ten statek zakończył swoją ponad czterdziestoletnią wachtę.

    • 3 3

  • Nie dość, że polacy nie potrafią jeździć

    to okazuje się, że pływać również.

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

    gdzie to uderzenie

    nie widac zeby gdzie kolwiek uderzyl poprostu sie ustawia w ciasne miejsce
    koles szuka zainteresowania zeby dostac jak najwiecej wyswietlen i za interesowania

    • 2 4

  • Bo to pierwszy raz w tym miejscu

    Prom musi w płynąć rufą do terminala i ta nieszczęsną obrotnica powoduje tyle komplikacji Naprawiałem już 20 m nabrzeża od strony portu straży granicznej A prom się tylko oparl

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane