• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ABW zatrzymało byłych prezesów Petrobaltiku. Chodzi o przebudowę platformy

Robert Kiewlicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Petrobaltic będzie częścią PGNiG Upstream
 Zatrzymanym osobom zostaną przedstawione zarzuty niedopełnienia obowiązków w trakcie realizacji inwestycji dotyczącej wykorzystania jednego ze złóż ropy naftowej oraz przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic".  Zatrzymanym osobom zostaną przedstawione zarzuty niedopełnienia obowiązków w trakcie realizacji inwestycji dotyczącej wykorzystania jednego ze złóż ropy naftowej oraz przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic".

Trzy osoby ze ścisłego kierownictwa spółki Lotos Petrobaltic zostały zatrzymane przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Zatrzymani to Zbigniew P. - były prezes Petrobalticu i wiceprezes Grupy Lotos, Dariusz W. - były wiceprezes oraz Robert N. - kierownik realizowanego projektu. Zatrzymania mają związek z przebudową platformy "Petrobaltic".


Czy Lotos powinien zwiększać wydobycie ropy ze złóż morskich?


W godzinach porannych, na polecenie prokuratora Prokuratury Regionalnej w Gdańsku, funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymali trzy osoby w związku z zarzutami dotyczącymi wyrządzenia szkody w mieniu spółki Lotos Petrobaltic SA.

- Zatrzymanym osobom zostaną przedstawione zarzuty niedopełnienia obowiązków w trakcie realizacji inwestycji dotyczącej wykorzystania jednego ze złóż ropy naftowej oraz przebudowy platformy wiertniczej "Petrobaltic", czego skutkiem było wyrządzenie w mieniu tej spółki szkody w wielkich rozmiarach, w wysokości nie mniejszej niż 47 mln zł - informuje Maciej Załęski, rzecznik Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

Nawet 10 lat za złe decyzje zarządu



Remont platformy "Petrobaltic" miał zakończyć się we wrześniu 2015 roku. Problemy wokół remontu przez lata jednak narastały. W efekcie nie został on zakończony do dnia dzisiejszego. Koszty poniesione przez firmę, związane z samym zakupem niewykorzystanych nóg platformy, szacowano na kilkadziesiąt milionów złotych.

- Działanie ABW dotyczy byłych menadżerów spółki Lotos Petrobaltic będącej częścią Grupy Kapitałowej Lotos. Zatrzymany dziś były prezes spółki pracował do maja 2016 roku. Informujemy, że przedstawiciele koncernu deklarują współpracę z organami ściągania i udzielają wszystkich niezbędnych informacji, które przyczynią się do pełnego wyjaśnienia sprawy - mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Z ustaleń śledztwa wynika, że podejrzani, doprowadzając do zawarcia z włoską firmą aneksu do umowy na przebudowę platformy wiertniczej, nie zweryfikowali kosztów tej inwestycji i podjęli nieuzasadnione gospodarczo decyzje dotyczące wyboru technologii do jej realizacji w zakresie posadowienia platformy. Decyzje te, dotyczące lat 2014-2015, skutkowały znaczącym zwiększeniem kosztów inwestycji.

Za przestępstwa zarzucane podejrzanym (art. 296 par 1 i 3 kk) grozi kara do 10 lat pozbawienia wolności.


Ciągłe opóźnienia i liczne przetargi



Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedną ofertę - stoczni Crist. Ostatecznie po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac przebudowa platformy ruszyła w kwietniu 2016 roku, a kontrakt trafił do stoczni Nauta. W październiku 2017 roku przerwano jednak prace a platforma została odholowana do konkurencji - Gdańskiej Stoczni Remontowa.


Sprawa platformy trafia do prokuratury



Po zmianie zarządu spółki Petrobaltic nowe władze postanowiły znaleźć winnych kłopotliwej przebudowy. W listopadzie 2016 roku zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa trafiło do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.

We wrześniu 2017 roku Grupa Lotos złożyła kolejnych pięć zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa. Część z nich miała dotyczyć remontu platformy "Petrobaltic".

W zawiadomieniu nowe władze spółki zarzucały byłym władzom Lotosu niegospodarność i straty szacowane na kilkadziesiąt milionów złotych.

Pod koniec lipca 2018 roku poinformowano, że wyjście w morze centrum produkcyjnego, czyli przebudowanej platformy "Petrobaltic" zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2019 roku, a zaawansowanie projektu wynosi ponad 80 proc. Platforma nadal zacumowana jest w Gdańsku.

Operacja dokowania platformy "Petrobaltic".

Miejsca

Opinie (111) ponad 10 zablokowanych

  • niech zamkną Macierowicza i innych za 20letni remont Ślązaka

    • 1 3

  • Wreszcie

    Wreszcie się ktoś wziął za tą sprawę bo to był prawdziwy wałek. Do tej pory same bzdury. A tu wypompowano miliony i cisza.

    • 4 0

  • Jacy jesteśmy ?

    a jak wahadło odbije to obecne "franty" na państwowych etatach powąchają aresztu bo ryzyko biznesowe inaczej widzi biznes a inaczej organ ścigający-a bez ryzyka nie ma biznesu

    • 1 2

  • Ale że Obajtek...

    kupił zniszczony dworek i remontuje mu to fundacja z pieniędzy podatników, nie napiszecie? Przecież to jawne złodziejstwo. Dał na to kasę ze spółki skarbu państwa a jak wyremontują, to najem dla fundacji się skończy.

    • 3 5

  • wode mącicie i zawracacie głowe jakimś przewałem za 47 mln.zł.

    W PLO było 180 statków ! - były w cenia od parudziesięciu tyś. $ do 100 mln. za sztuke !!! gdzie one się podziały ? może w końcu tym się zająć i to wyjaśnić i wskazać odpowiedzialnych i winnych ! Było , zginęło , wsiąkło i cicho sza ! jak to tak ?... tu działa przedawnienie czy liczenie na zapomnienie ?... swego czasu było głośno o konieczności powołania Komisji Morskiej mającej wskazać winnych
    i wyjasnić upadek i likwidacje ,stoczni , firm armatorskich , i innych firm związanych z gospodarką morską !- i co ?

    • 4 2

  • ile Miglanców zostało milionerami po rozszabrowaniu PLO ?...

    firma której szacunkowa wartośc w latach 80 to 1miliard $ !!! , gdzie się to podziało ?

    • 4 2

  • karać i rozliczać lewactwo (13)

    sprzedawali wszystko, robili wałki na czym się da.

    • 86 87

    • Komuna bis (3)

      znaczy Pis.
      Pozamykać bogaczy i inteligencję, rozdać ludowi pracującemu !

      • 11 6

      • PRL Bis

        Dodam więcej:
        - system oświaty powrót do PRL (likwidacja gimnazjów)
        - służba zdrowia powrót do PRL (sieć szpitali czyli kasa z budżetu "czy się toi czy się leży")
        - wymiar sprawiedliwości powrót do PRL - likwidacja niezależności prokuratury
        - kwestia konstytucji - powrót do PRL - niewygodny dokument schowany w szufladzie
        - sposób sprawowania władzy - powrót do PRL - decyzje zapadają w kierownictwie partii a rząd to fasada.

        Hasłem PiS jest "Socjalizm tak, wypaczenia nie", nie ma się co łudzić

        • 1 1

      • Zgadzam się

        Tak jest!
        Rozdawać każdemu równo, wszystkim gó_no!
        Suweren oczywiście podwójnie.

        • 1 0

      • ludowi rzucić ochłap a swoim dać tyle, żeby nie pyskowali. A najswojsi to sami sobie wezmą, bo im się po prostu należy

        • 2 1

    • (8)

      Dla tego Schetyna chciał zlikwidować CBA.

      • 16 19

      • "dlatego" pisowski dzbanie (5)

        ale czego wymagać od leminga który wiedzę czerpie z tvpis :) a do szkoły miał pod górkę :) a teraz mu się tylko należy :)

        • 22 20

        • Wiesz pajacu tu nie chodzi o CBA (1)

          Że tak krytykujesz PiS ale o ABW ale tej organizacji PeOwiaki nie chciały likwidować tylko dla przypomnienia CBA. Wiem że wam PeOwiakom wszystko co stoi na straży anty korupcji przeszkadza bo nie możecie robić wałków na wszystkim co jeszcze w tym kraju nie zostało sprywatyzowane, a Lotos do takich nielicznych jeszcze należy aż schetyniaki przerabiają nóżkami by się POnownie dorwać do "wadzy" TKM w PełO obowiązuje Teraz K...wa My

          • 5 7

          • wam pisiorom nie, bo wam się po prostu należy. Przez osiem lat nie było tylu przekrętów co teraz przez trzy, no i nie na takie kwoty. Ale wam się po prostu należy, a gołopdupce co na was głosują niech się cieszą, że mają pićet

            • 6 5

        • mował miłości tolerancyjnego europejskiego wyborcy platformy:)) (2)

          • 14 16

          • "mował" co jeszcze wymyślisz pisowski kmiocie? :)

            • 6 5

          • To jakieś niepisane prawo kosmosu?

            Ze i**otów trzeba obowiązkowo tolerować?

            • 9 3

      • I dlatego od czterech lat nikomu winy nie potrafią udowodnić.

        ABW czy CBA zamyka, bo może to robić w zasadzie bez dowodów. Potem prokuratorzy się głowią jak by tu z g. bat ukręcić, a ze, jak powszechnie wiadomo, się nie da, to nikt nie siedzi.

        • 11 3

      • dla tego

        no ,,nie żle ,,. MORZE sie w karzdym bodź razie pomylił, morze kupywać głosy chce

        • 3 3

  • Nogi do platformy (2)

    kupione od włochów (stalowe) warte 8 mln dalej leżą w Świnoujściu w krzakach?

    • 57 2

    • Sprawdź zrodlo (1)

      Nogi dawno popalone i zezłomowane!!!

      • 0 1

      • widzisz stwierdzenie czy pytanie?

        panie zrodlo

        • 0 0

  • Przyszedł bidak z trabantem do kowala (1)

    Zrób mi pan z niego autobus cysternę no i dźwig pływający.
    Tak się kończy zatrudnianie nie specjalistów do pracy na offshore w Polsce tylko OSM i VShip ma odpowiednie zasoby kadrowe do takich robót

    • 11 1

    • Krypto reklama Januszy Offshorowych

      OSM i VShip to Janusze zatrudniajacy znajomkow albo tanich frajerow

      • 0 0

  • platformowicz (10)

    platforma przerobiona na centrum produkcyjne(bez możliwości wykonania odwiertów) za te pieniądze można bylo kupić nowoczesną platformę wiercącą, aktualne działania tej spółki to również cyrk, malo ktora osoba nie jest tam zatrudniona dzięki znajomości kogoś z rodziny

    • 69 6

    • (2)

      po co odwierty, skoro Petrobaltic już je wywiercił? zaczopował i czeka na wydobywczą

      • 3 0

      • (1)

        czyli najlepiej stać w miejscu i się nie rozwiajać? morze bałtyckie skrywa dużo skarbów a każde złożę musi być rozwiercane

        • 0 2

        • Geolog się znalazł. Nie każde złoże opłaca się eksploatować.

          • 2 0

    • Buduję w Norwegii te jak je nazywasz ,,nowoczesne platformy wiercące" Koszt jednej to miliardy zł. (5)

      Za 47 mln to sobie możesz kupić platformę widokową na Szadółki

      • 18 3

      • (2)

        jakie 47?! haha ta kwota sięga miliarda zł dla twoich wiadomości

        • 4 1

        • albo 5 miliardów (1)

          a co się będę ograniczał, powiem 40 miliardów Nie znam sprawy, ale co mi tam, wypowiem się na forum

          • 0 3

          • to jak widać nie znasz sprawy;)

            • 2 0

      • (1)

        a kto powiedział że nowa?

        • 1 3

        • Nowoczesna to raczej nie nowa!

          • 6 0

    • Zbyszek Cię nie wkręcił do zarządu ?

      • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane