Ruszyła przebudowa platformy "Petrobaltic". Kontrakt trafił do Nauty

Po trzech nieudanych przetargach i licznych zmianach dotyczących zakresu prac ruszyła przebudowa platformy "Petrobaltic". Jednostka została już przeholowana do basenu Stoczni Remontowej Nauta. Teraz rozpoczną się prace mające na celu przebudowę platformy na centrum produkcyjne, które stanie na bałtyckim złożu Lotosu.


Czy Lotos dobrze wyjdzie na wydobyciu ropy na Bałtyku?

tak, to powinien być jeden z priorytetów spółki 40%
trudno powiedzieć, ale nie może przestać inwestować w poszukiwania i wydobycie 40%
raczej nie, nasze złoża i możliwości spółki są zbyt małe 20%
zakończona Łącznie głosów: 182

- Platforma "Petrobaltic" została przeholowana 23 kwietnia 2016 roku do basenu nr VII zobacz na mapie Gdyni Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Decyzja o zmianie lokalizacji jednostki wynika z konieczności zabezpieczenia technicznych możliwości realizacji dalszych prac modernizacyjnych. Przebudowa platformy "Petrobaltic" jest istotną częścią projektu pełnego zagospodarowania złoża B8, które od września 2015 roku jest eksploatowane z wykorzystaniem platformy "Lotos Petrobaltic"- czytamy w oficjalnym oświadczeniu, jakie Lotos przesłał do redakcji Trojmiasto.pl.
Wcześniej platforma "Petrobaltic" była wykorzystywana do wykonywania otworów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. Teraz jednostka zostanie dostosowana do wydobywania i separacji ropy naftowej i gazu poprzez m.in. zabudowę instalacji technologicznych na pokładzie.

Więcej: Przebudowa platformy Petrobaltic. Lotos szuka chętnych na nogi

Przypomnijmy, że pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Koszt przebudowy platformy szacowano na ok. 380 mln zł. Umowę jednak zerwano i od tego czasu ogłoszono już trzy postępowania przetargowe dotyczące przebudowy platformy. Stale zmieniał się także jej zakres. Przez kilka ostatnich miesięcy platforma "Petrobaltic" była zacumowana w Naftoporcie zobacz na mapie Gdańska, gdzie spółka Lotos Serwis wykonywała roboty demontażowe oraz przeglądy systemów, które będą w przyszłości wykorzystywane.

Pierwszą umowę na przebudowę platformy "Petrobaltic" podpisano pod koniec października 2014 roku. Zająć się nią miały: Energomontaż - Północ Gdynia, Stocznia Remontowa Nauta i stocznia Crist związane z Grupą MARS. Nim prace na platformie na dobre się rozpoczęły, zamawiający, czyli Lotos, wycofał się z umowy. Oficjalnie chodziło o dołujący kurs ropy naftowej, w związku z czym Lotos musiał znacznie ograniczyć prace dotyczące przebudowy platformy. Szacowane koszty przebudowy zmniejszyły się o kilkadziesiąt procent.

Czytaj też: Lotos musiał zmienić plany, by nie dopłacać do każdej baryłki ropy

Ogłoszono więc drugi przetarg i pod koniec kwietnia 2015 roku wybrano ponownie ofertę złożoną przez konsorcjum spółek z Grupy MARS: Energomontaż-Północ Gdynia i Stocznia Remontowa Nauta. Druga oferta została złożona przez spółkę Crist SA. Kolejnym etapem miało być zawarcie umowy z wybranym wykonawcą, które planowane było na 30 kwietnia 2015 roku. Terminów tych jednak nie dotrzymano. Umowa podpisana została dopiero 23 czerwca 2015 roku, jednak mogła wejść w życie dopiero po spełnieniu przez Lotos warunków dotyczących uruchomienia finansowania. Co się nie udało.

W trzecim przetargu, w lutym 2016 roku, wystartowała tylko jedna firma - Gdańska Stocznia Remontowa. Lotos odrzucił jednak tę ofertę i unieważnił postępowanie, ponieważ GSR odmówiła zaakceptowania harmonogramu płatności przedstawionego przez Lotos. Po upływie terminu złożono też jeszcze jedna ofertę - stoczni Crist.

Po trzech nieudanych przetargach na przebudowę platformy Lotos zdecydował się na udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, kontrakt trafił do Stoczni Remontowej Nauta. Na razie nie wiadomo jednak, jaki jest zakres robót, które przeprowadzi Nauta.

- Na przełomie 2015 i 2016 roku inna spółka z grupy MARS - Energomontaż-Północ Gdynia - rozpoczęła wykonanie konstrukcji stalowych dwóch modułów produkcyjnych platformę Petrobaltic która będzie Centrum Produkcyjnym na złożu B8. Oba zlecenia stanowią część projektu przebudowy platformy Petrobaltic na morskie centrum produkcji ropy naftowej. Stocznia Nauta współpracowała już z grupą Lotos, niespełna rok temu stocznia z sukcesem wykonała remont platformy "Lotos Petrobaltic", która obecnie pracuje na złożu B8 - tłumaczy Natalia Soldecka, specjalista ds. marketingu w MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych do którego należy stoczniowa Grupa MARS.

Platforma Petrobaltic wpłynęła do portu w Gdyni.



W 2015 roku Nauta wykonała remont klasowy platformy "Lotos Petrobaltic". Koszt remontu wyceniono na ponad 3,3 mln zł.

Opinie (39)

  • zarzad petrobaltic jeszcze tylko przez 2 tygodnie (3)

    Postanowili na koniec podpisac umowe z wolnej reki? Ciekawe...

    • 56 2

    • Toż to jest Stary Grat

      Miałem okazję obejrzeć sobie ten złom jeszcze gdy stał w doku w Criscie. To jest Grat. Dosłownie stary złom. Gdyby zsumować koszty zakupu z kosztami budowy okazuje się że pawie równają się budowie od zera nowej jednostki. Nietrafiony interes Lotosu.

      • 13 2

    • Nie takie rzeczy z przetargami w Lotosie się działy i dzieją

      • 13 0

    • A co miał zrobić, gdy nie powiodły się żadne przetargi?

      Jeśli jest tylko jeden oferent, to nie ma mowy o przetargu, a gdyby kontynuację aktywności gospodarczej warunkować pomyślnym przetargiem, to Petrobaltic mógłby już dzisiaj ogłosić upadłość z powodu niemożności kontynuacji działalności.
      To, że PiS chce kogoś odwoływać nie oznacza, że ma przestać w tym momencie pełnić swoje obowiązki służbowe (za które wciąż pobiera pensję).

      • 1 6

  • (6)

    widziałem wczoraj tę platformę przy nabrzeżu. Szczerze mówiąc wydała mi się niewielka, myślałem że takie konstrukcje są większe.

    • 11 0

    • Facetom zazwyczaj wszystko wydaje się większe niż jest w rzeczywistości. (4)

      • 14 4

      • heheh (1)

        cios prosto w serce heheheh, dobre

        • 4 1

        • a Ty masz serce?

          pewnie z jajami gorzej, smutne, ale cóż

          • 1 0

      • Tak dlugo gdy sa to cycki, wszyscy sa zadowoleni. Gorzej gdy stwierdza, ze to d*pa jest wielka, podczas gdy jej posiadaczka twierdzi, ze jest inaczej.

        • 12 2

      • U kobiet

        jest odwrotnie.

        • 2 0

    • Jaki Baltyk taka platforma

      • 0 0

  • smiechu warte (3)

    Lotos myślał,że wszystko zrobią za free... he he (śmiech)
    Wybrzydzali,wybrzydzali i się zes... 2 lata platforma czeka do remontu i wiecznie coś. Jak im za drogo to sami krawaciarze niech ubierają się w kufajkę, palnik w dłoń i rura.. będzie za darmo :D

    • 63 2

    • GSR (1)

      Tylko GSR jest w stanie ogarnac takie remonty
      Widac lotos idzie na tanioche wiec beda mieli tanioche hehehe

      • 15 3

      • dziwie się, że to robią. Bo wydobycie ropy jest nieopłacalne. No ale cóż Polski rząd lubi inwestować w coś nierentownego ;)

        • 3 0

    • Braku kasy nie przeskoczysz.

      No, chyba że masz chody w obecnym rządzie i cię "zrestrukturyzują", a następnie zmuszą inne firmy państwowe do "zainwestowania" (patrz: PGG).

      • 1 0

  • Wiadomo

    w razie wtopy finansowej wszystko i tak zostanie w rodzinie państwowych firm, znamy to z Marsa. Mimo wszystko powodzenia dla Nauty!

    • 27 1

  • Kolejna (2)

    Ekipa polityczna się zmieniła ale dobrej zmiany nie widać.
    Kolejna katastrofa za państwowe pieniądze.
    Przerażający brak kompetencji i co gorsza strach przed tymi nielicznymi, którzy te kompetencje posiadają.
    To tylko pokazuje, że żaden zdrowo myślący przedsiębiorca lub manager nie będzie chciał robić interesów z instytucjami kontrolowanymi przez SP.
    Na tym jak zwykle straci nieświadomy tego co się dzieje podatnik.

    • 19 10

    • katastrofe zrobil za swoich czasow p.O byly prezes

      kiedy po nietrafionych decyzjach zysk w wys. 1oomln zmniejszyl do zera...

      • 9 1

    • Ale kontrakt podpisał odchodzący zarząd, nie nowy. Nowego jeszcze nie wybrano,

      Więc nie ściemniaj stoczniowcu tylko z nicka

      • 4 0

  • (2)

    Myślałem , że Energomontaż jest już spłukany. Słyszałem że nawet nie mogą znaleźć asystentki zarządu bo płacą jakieś grosze.

    • 22 4

    • Za duzo kombinowania, za malo pracy.

      • 9 0

    • kierownicy tez odchodzą. Nikt nie chce pracować z tym zarządem.

      • 0 0

  • normalny biznes

    dobrze, że chłopaki kombinują jak zrobić to tanio i dobrze. Biorą pod uwagę niskie ceny ropy. Podzielili na etapy i spokojnie realizują strategię. Normalny biznes.

    • 9 19

  • dadzą radę (1)

    Ja tam pamiętam jak Lotos wydobywał z Bałtyku kilka razy mniej ropy, a Norwegii w ogóle nie było. Dowieźli strategię, to i teraz dadzą radę z B8. A koniunkura prędzej czy później wróci

    • 10 7

    • a tak, już pamiętam TYŁOWŁAZ

      • 1 0

  • polski kapitał (1)

    @kolejna. Na całym świecie wspierają własny kapitał, krajowe firmy współpracują, a u nas hałas jak są zlecenia dla polskich firm. Nie łudźmy się kapitał ma narodowość. Nasze stocznie mają kompetencje, więc po co szukać gdzie indziej.

    • 16 3

    • Tak pracowałem w Polskiej firmie na tej platformie...Na szmal mnie oszukali, umowę podpisałem której nigdy nie dostałem , PIT-u też nie dostałem aby się rozliczyć z urzedem skarbowym !Miesiąc cięzkiej pracy ,zarobiłem 6,8 tyś dostałem 4 tyś w dwóch ratach !Masakra , prawo w tym kraju to jakaś fikcja !

      • 7 1

  • (5)

    Pracowałem tam przy demontarzu , częsci mieszkalno-socjalnej jak stała w naftoporcie , szmal część szmalu mi wypłacono 4 tyś a 2,8tyś zobaczyłem jak swinia niebo .Banda oszustów!

    • 11 8

    • (3)

      Do jastrzębia ortografii wiem piszę się demontaŻu . :-D

      • 4 3

      • (2)

        Do szpilki, jest tam rowniez opcja edytuj.

        • 5 0

        • (1)

          Wiem specjalnie zrobiłem sobie błąd ortograficzny aby sobie humor poprawić , bo jak widzę tą platformę to chu*mnie strzela . Części szmalu mi nie wypłacono(sic).Banda złodziei.

          • 5 6

          • mnie też jak widze platforme i jej "pracowników"

            to ch... strzela.

            • 1 0

    • a kiedyś ty tam pracował jak cały czas trolujesz naforach ?

      • 5 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...