• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielony dźwig KONE "przełamany" na pół

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (114)

Wymiana łożysk w dźwigu KONE.

Po tym, jak Karstensen Shipyard Poland przeprowadziła się na tereny po Stoczni Gdańskiej, zielone dźwigi KONE znów pracują. Jeden z nich właśnie przechodzi gruntowny remont. Po latach pracy wymienione zostanie łożysko. Operacja jest bardzo skomplikowana, dlatego przygotowywano się do niej od dłuższego czasu.



W październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła duńska stocznia Karstensen Shipyard Poland. Stroną sprzedającą była Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z KolnaMapka w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki Zielone dźwigi KONE znów będą budowały statki

- Będziemy budowali statki, dźwigi KONE będą pracowały i już dziś zapraszamy mieszkańców oraz turystów na pierwsze wodowania - mówią przedstawiciele stoczni Karstensen.


Grupa siedmiu dźwigów KONE w rejonie pochylni B1-B5 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów panoramy Gdańska. Są to dźwigi zarówno najwyższe na terenach stoczniowych, jak i położone najbliżej ogólnodostępnych ciągów komunikacyjnych. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985. Dźwigi dostarczyła fińska firma KONE, będąca wówczas europejskim liderem w budowie żurawi portowych i stoczniowych. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 m. Choć są w rejestrze wojewódzkiego konserwatora zabytków, to dalej są sprawne i dopuszczone do użytkowania.


Zielone dźwigi KONE są jednym z ulubionych elementów zdobiących pamiątki z Gdańska. Są na kubkach, magnesach, T-shirtach, a nawet na skarpetkach, które bardzo chętnie kupują turyści.

Dziś rozpoczął się generalny remont jednego z nichMapka, jakiego jeszcze nie było. Dźwig zostanie rozłożony (w połowie) i wymienione będzie łożysko, które waży ok. 7 ton. Do jego montażu zostanie użytych 200 śrub. Aby to zrobić, trzeba pół tego obiektu podnieść przy pomocy innego dźwigu. Z uwagi na gabaryty tej konstrukcji i jej wiek jest to bardzo skomplikowana operacja.

Miejsca

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Smutne jest to ze dopiero kiedy zachodnia stocznia przejmuje ta infrastrukture (20)

    to musi zaczynac od remontow zurawii, pewnie jeden za drugim potem odmalowac naprawic nabrzeza. Wyremontowac hale odnowic zaplecza socjalne itp. itd. Nasza polska wizytowka to skrajna dewastacja.
    Dobrze ze to sie teraz zmieni, skoro zainwestuja miliony w remonty to szybko nie odejda.

    • 104 8

    • Klasyka (8)

      Podziękujmy za upadłość i likwidację naszych stoczni biurwom z unii a w szczególności szwabskiej komisarz Steibach.A niemieckie stocznie mają się dobrze dzięki dotacjom.

      • 22 13

      • Oczywiście, a te tysiące "pracowników" wynoszących po druciku, blaszce, pręcie i rzeczach które w stoczni i tak się nie przydadzą, to pewnie ręki nie przyłożyło do upadku. Śmieszy mnie to gardlowanie byłych stoczniowców, jak to zła unia zamknęła im stocznie, a że tysiące chałup pobudowano na blaszkach, srubkach, narzedziach i wszystkim co dało się ukraść ze stoczni, to nie powiedzą. Proste rozkradliście stocznie, byliście nierentowni, zamknieto was. Zero magii, trzeba było traktować stocznie jak dobro wspólne, a nie jak frajera do obgolenia.

        • 0 0

      • (1)

        podziękuj swojej wspaniałej Polskiej Zjednoczonej Prawicy Razem która przy pomocy sierot po Solidarności najpierw wszystko zniszczyła a potem sprzedała . Przecież z tymi wiecznie i o wszystko strajkującymi solidaruchami nikt nie chciał poważnie rozmawiać a potem sprzedali Ukraińcom i innym typom. Teraz "suweren" za wszystko wini Unię. Głupich nie sieją, sami się rodzą

        • 7 6

        • bylo pozamiatane

          Dlugo przed interesami z Ukraina.
          Doucz sie...
          No chyba, ze na zoldzie jestes...

          • 3 0

      • przeciez to politycy na ktorych glosowales nie ue

        • 2 3

      • Stocznię Gdańska sprzedawał narodowy PIS

        • 12 9

      • Klamiesz

        Po wielu niemieckich stocznniacch nie ma już śladu ,jak np dwóch stoczniach w Hamburgu w których pracowałem . Wiele przeszło restrukturyzację a w Wismundzie i Weimarze stocznie wykupił kapitał rosyjski za pół darmo. W styczniu br.stocznia Bremenhaven ogłosiła upadłość.

        • 7 6

      • Fałszywy stoczniowiec siejący rządową propagandę? (1)

        Nowe, nie znałem. Młodszym przypominam: Stocznia Gdańska / Stocznia Gdańsk jako spółka państwowa była niszczona przez każdą kolejną władzę, obsadzana aparatczykami i reanimowana tylko po to, żeby dalej doić kasę na marzeniach zwykłych ludzi o prężnie działającej stoczni. Podobnie było z chyba każdą państwową stocznią. A trąbienie o likwidacji stoczni kłóci się z istnieniem Remontowej, Wisły, Marine Projects czy wszystkich pomniejszych zakładów typu Aluship czy Sunreef.

        • 22 5

        • stocznie to ty na obrazkacxh widziałes

          • 9 3

    • (1)

      Nasza polska wizytówka to polska stocznia Ship Building Remontowa SA . A nie padła bo była prywatna a rządził rachunek ekonomiczny a nie kombatanci!

      • 7 5

      • rzadzil wlasciwy czlowiek na wlasciwym miejscu

        Stosunki wlasnosciowe maja niewielkie znaczenie.

        • 3 0

    • remontu nie robią z powodu dewastacji tylko dlatego że się resurs skończył na łożysko (2)

      takie rzeczy są dużo wcześniej planowane. Jak się kończy resurs to się przestaje używać i tyle.

      • 14 3

      • Tak? To proste pytanie, kiedy konczyly sie poprzednie resursy? (1)

        Jacy poprzedni wlasciciele robili tego typu remonty?

        • 3 2

        • Zadzwoń do właściciela i zapytaj. Ma to wszystko w dokumentacji.

          Podejrzewam że raczej inżynierem budowy maszyn to ty nie jesteś skoro cię to tak dziwi.

          • 2 0

    • Karstensen shipyard Poland niewiem czy dadzą radę to wszystko wyremontowac

      • 1 0

    • No przeciez tak z wszystkim zrobili (1)

      Sowiety się wycofały, a Janusze (jaki przypadek, heh) biznesu zrobiły deale życia na dzikiej prywatyzacji, bo nie opłacało się inwestować.

      • 20 1

      • myślisz że mogłeś jako Janusz wejść w układ i coś kupić ?

        chyba sobie żartujesz, żeby coś kupić lub zrobić musiałeś zapłacić komu trzeba lub przysłużyć się komu trzeba. Podobnie rozparcelowywali ziemie po PGRach. Zwykli rolnicy nawet jak zarobili na zachodzie i chcieli kupić wtedy ziemię nie mieli często nawet wstępu na przetarg, zazwyczaj wygrywała jakaś partyjna k która zarządzała tym.

        • 15 0

    • to wizytówka wzajemnych powiązań i biznesów

      wystarczy poczytać jakie firmy jeszcze za działania stoczni ustawiały się w kolejce aby kupić ziemie na terenach działającej jeszcze stoczni. Zmieniły się nazwy, wizytówki ale wszystko idzie zgodnie z planem.

      • 7 0

    • Jak to leiało?

      Dobre bo polskie...

      • 0 0

    • Lepiej w ten sposób

      Bo często było tak ze remont robiono z kasy państwa i wtedy sprzedawano za nie wiele

      • 7 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

    Kone (5)

    Pierwsze Kone przypłynęły na wydz K-3 Stoczni Gdańskiej w 1974 roku . Był to skok techniczny i technologiczny bo można było budować większe bloki i statek krócej stał na pochylni. Do tego Stocznia kupiła przyczepy samojezdne. W 1977 rozpoczęto bić pale pod Centralny Ośrodek Obróbki i Prefabrykacji Kadłuba na Holmie.

    • 53 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      Bzdura

      Pierwsze KONE przypłynęły na K2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      Kone (1)

      Pierwsze KONE przypłnęły na wdz.K-2 w 1974r.
      Proszę sprostować.

      • 4 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

        Klania sie Dawna Komuna Paryska.

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      I przyszła solidarność i wszystko rozpieprzyli.

      • 6 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wymiana łożyska dźwigu KONE

      A w Gdyni postawili suwnicę zamiast żurawi

      Suwnica jest lepsza, praktyczniejsza dla budowy statków niż żurawie. Nie ma w suwnicy łozyska jak w żurawiu i więcej może unieść i zasięg jest calkiem inny. Szkoda, że w Gdańsku nie zamontowano suwnic w latach 70 tych.

      • 5 1

  • 1 wodowanie (1)

    Nie mogę doczekać się wodowania po latach....Aż łezka się w oku kręci....
    Powodzenia.

    • 2 0

    • Wodowanie

      Tez nie moge sie doczekac... Wychowywalem sie obok, bylem na ostatnim wodowaniu... Ciezko sie patrzylo jak to wszystko stoi... Szczegolnie, ze od dzieciaka chcialem wlasnie tam pracowac - gdy wkroczylem w doroslosc, to przylozylem tylko reke do ostatniego projektu na praktykach na K1. Potem tylko wodowanie i czesc.

      Niech sie buduje jak najdluzej!

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Cieszę się, że w stoczni coś się dzieje i teren nie poszedł pod deweloperke (9)

    • 182 6

    • To się dzieje że złodzieje z Pis sprzedali teren stoczni Żurawie i pochylnie do wodowania statków Duńczykom !!!!!!!!!! (3)

      • 4 9

      • chyba słabo orientujesz się w temacie kto i co sprzedał oraz kiedy (2)

        W sieci krąży film Wincentego Komana w którym jest wątek poruszony. Niektóre z wymienionych firm nadal istnieją, niektóre zmieniły tylko nazwy i lub udziałowców i teraz zajmują się deweloperką.

        • 5 0

        • Źródło Wikipedia mówi wyraźnie kto i w którym roku sprzedał stocznie Ukraińcom . Zgadnij kto był u władzy w 2006 roku ? (1)

          W grudniu 2006 5% akcji Stoczni Gdańsk objęła spółka ISD Polska (której właścicielem jest ukraiński ISD Związek Przemysłowy Donbasu), zaś w listopadzie 2007 objęła ona akcje nowej emisji o wartości 300 mln złotych, stając się w ten sposób właścicielem 83% (z kwoty 405 mln zł) akcji.
          Marzec 2008: spółka ISD zażądała od państwa polskiego 400 milionów złotych gotówkowej pomocy, w związku ze stanowiskiem Komisji Europejskiej. Komisja oczekiwała przyjęcia planu restrukturyzacji zakładu, który będzie rokował efektywność finansową przedsiębiorstwa, pod rygorem zwrotu pomocy publicznej udzielonej stoczni przez państwo, co doprowadziłoby przedsiębiorstwo do bankructwa. Według Komisji pomoc publiczna (to jest: gwarancje bankowe, pożyczki, umorzenia długów itd.) udzielona stoczni wyniosła 760 milionów złotych. Warunkiem wstępnym komisji było zamknięcie przez stocznię m.in. dwóch (z trzech działających) pochylni. Stocznia Gdańsk zatrudniała wówczas ok. 2200 pracowników.

          • 0 1

          • poczytaj sobie o sprawach, które ci się wręcz podsuwa

            deal z Ukraińcami to resztki oskrobanego szkieletu.
            Pozamiatane było już dawno. A strategiczne tereny nie należały już do stoczni, bo zostały z niej wydzielone. Stocznia musiała płacić, aby z nich korzystać. Działo się to na blisko dziesięć lat przed ukraińskim dealem. Wtedy rozparcelowano tereny "młodego miasta".
            Cała historia gdańskiej stoczni od czasu gdy stała się "kolebką" to obraz żerowiska i szemranych interesów, na których wyrósł również "układ gdański".
            Jeśli chcesz wskazać jednego "winowajcę", to się lecz człowieku, bo masz problem.

            • 2 0

    • Dzwigi piękne. (2)

      Żadnych statków budować nie będą i dobrze dla dzwigów.Niech odpoczywają i cieszą oczy turystów.Buduje statki Korea PŁd i Chiny.Narze rządy nigdy gospodarka morska nie interesowała i mamy efekt Port Elbląg.Śmiech i złośc w jednym.

      • 3 14

      • juz buduja

        I to na dwoch pochylniach rownoczesnie.

        • 6 0

      • ktoś kto krytykuje port w Elblągu i pośrednio między wierszami przekop ma to samo w głowie jak ci co krytykują CPK

        • 6 11

    • Kwestia czasu i będą tam mieszkania i sklepy.

      • 9 9

    • ato dobre trolku wlasnie ze poszedł pod deweloperke ale POkemon zyje w matrixie

      • 9 20

  • Nie dźwig tylko żuraw, dźwigi są w blokach, wożą między piętrami (8)

    Aż wstyd się podpisać pod artykułem

    • 25 32

    • kolejny czepialski (1)

      w slangu na motocykl mówimy motor, a na lekki samolot jednosilnikowy - awionetka. Nie wiem czy wiesz ale awionetki nie latają już po niebie od parudziesięciu lat. Na cichobiegi mówimy adidasy nawet jeśli nie są tej marki. Przyjęło się to w mowie potocznej więc tego używam. A że nie jest to literalnie tym jak to nazywamy... no i? Każdy wie o co chodzi. Język się rozwija, nie jest sztywno ustalony.

      • 14 8

      • Przyjęło się...

        ... ponieważ nnaczytali się takich przykładów jak w tym artykule.

        • 0 0

    • Operator

      Ja zawsze mówię tak : Dzwigowy ch..jowy towarowy lub osobowy .
      Ale ma prawo nie wiedzieć ;)

      • 0 0

    • a gdzie są windy? (1)

      czy żurawie latają?

      • 5 2

      • Nazewnictwo.

        Tak to jest prawda że żurawie latają. Po niemiecku żuraw to kran, jak będziesz miał okazje obserwować przelatujące te ptaki, usłyszysz na pewno ich odgłosy od których wywodzi się ta nazwa. A i spacerujące też mają podobieństwo do tych urządzeń, które nazywamy dżwigamy czy żurawiami.

        • 0 1

    • Jak się nie ma czym zabłysnąć to się nie odzywa (1)

      Dźwig urządzenie podnoszące obsługujące określone poziomy, wyposażone w podstawę ładunkową poruszającą się wzdłuż sztywnych prowadnic, nachylonych do poziomu pod kątem większym niż 15 stopni, lub urządzenie podnoszące poruszające się po określonym torze.

      Dźwigi dzielą się na:

      dźwigi szybowe potocznie zwane windami
      dźwigi budowlane pionowe
      dźwigi pochyłe
      dźwigi okrężne
      dźwigi portowe zwane też żurawiami portowymi
      Potocznie określenia dźwig używa się do całej grupy dźwignic.

      • 8 1

      • I na pewno dźwigowy... Dźwignicowy

        W dobrych czasach TDT wtedy zwanego GUM za powiedzenie na kursie na żuraw dźwig,z automatu było się oblanym.

        • 2 2

    • i nie w blokach a w budynkach, ,
      w blokach są konie ... startowych

      • 8 0

  • (3)

    Na studiach o szczegółach operacji wymiany takiego łożyska opowiadał pan dr inż. R. Kościelny. Robiło to wrażenie.
    Czy ktoś z czytających zna producenta takich łożysk? Ja znam jedna firmę które jest potencjalnie wykonać takie łożyska.

    • 1 0

    • (1)

      Takie łożyska wykonuje SKF. Ogromne pieniądze. Jak ostatni fachowcy ze starej stoczni Gdynia obecnie pracujący w Suwremie pójdą na emeryturę to nie będzie ludzi którzy podejmą się takiej operacji.

      • 2 1

      • Myślałem o Rothe Erde. Cena na pewno musi być stosowna do gabatytu;)

        • 0 0

    • Wow, lol

      • 0 1

  • Ja pierd.... (9)

    Czy my nie potrafimy sami nic zrobić. Tylko sprzedawać wszystko zachodniemu kapitałowo ?!

    • 60 19

    • jacy my? Chcesz państwowych przedsiebiorstw? (2)

      Taki system już był i na szczęście odszedł w niepamięć.

      • 0 4

      • system (1)

        Właśnie taki system wraca

        • 0 4

        • na szczęście nie aż tak szybko i może coś się zmieni

          niemniej bawi mnie utyskiwanie jak to nie możemy nic zrobić. Nie my tylko ten narzekający bo my jako przedsiębiorstwo nie istniejemy.

          • 0 0

    • Potrafimy!

      1 mln samochodów elektrycznych, 1 mln mieszkań, CPK, Ostrołęka, elektrownie atomowe, rewitalizacja Odry, przekop dla jachtów sfinansowany z wydobycia bursztynu. Wymieniać dalej?

      • 2 3

    • takie czasy (4)

      co pis weźmie w ręce, to spier...

      • 9 11

      • każdą rzecz

        czyli odwrotność Midasa

        • 0 3

      • (2)

        A to nie przypadkiem członkowie PO mówili ze nic Polsce nie jest potrzebne bo już jest w Berlinie?

        • 10 8

        • Przeciez tusk zamykal stocznie

          Merkel mu kazała, a piesek posłusznie robił

          • 8 7

        • nie,nie to bylo we wladaniu skarbu panstwa!,nie spychaj wszystkiego na PO i Dulkiewicz!!.o kranach pisalem wczesniej.

          • 7 3

  • Bbb (1)

    Jak to jest ze nam unia kazała zamknąć pochylnie. Dunczycy odkupili udziały i mogę budować statki

    • 3 1

    • Durniu , doucz sie w czytaniu ze zrozumieniem .

      • 0 2

  • Emeryt stoczniowy (2)

    Bardzo dobrze że Dunczycy będą użytkować ten teren i budować statki, tylko wielka szkoda że to nie Polacy, będziemy podziwiać statki budowane ze stoczni Gdańskiej (kolebki)

    • 28 2

    • Polak sieje i orze, po co mu morze? (1)

      Nie mamy drygu do spraw morskich. Dla nas łąki i pola bo miasta i fabryki też nie ;)

      • 5 3

      • do siania i orania to i moze sie nadajemy (nami)

        Bo juz ze zbieraniem to jest kiepsko...

        W tym obszarze Dunczycy rowniez nas bija na glowe, choc sa 7x mniejszym narodem a i warunki maja znacznie gorsze. Jednak sprobuj kupic w Danii ziemie... Za to hurtowo przejmuja Pomorze Zachodnie.
        Mieszczaca sie we Wrzeszczu Arla to dunska... spoldzielnia rolnicza...

        • 6 1

  • Dobra wiadomość.

    Powodzenia.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane