• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmień Gdynię w miasto przyszłości

Michał Sielski
16 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Innowacje to często nie tylko przysłowiowe domy ze szkła, ale pomysły, które da się wcielić w życie szybko i niewielkim kosztem. - Wiele można sprzedać za pokaźną sumę po kilku miesiącach - przekonują doradcy. Innowacje to często nie tylko przysłowiowe domy ze szkła, ale pomysły, które da się wcielić w życie szybko i niewielkim kosztem. - Wiele można sprzedać za pokaźną sumę po kilku miesiącach - przekonują doradcy.

Pomysł na zmianę w przestrzeni publicznej Gdyni sprawdzi się w każdym mieście na świecie - twierdzą doradcy biznesowi i zapraszają do konkursu, w którym można wygrać wyjazd do Doliny Krzemowej oraz pieniądze na realizację projektu.



Przyszedł ci kiedyś do głowy pomysł, który wydawał się świetnym biznesem?

- Jeszcze 20 lat temu Gdynia była potęgą gospodarki morskiej. To było 65 proc. potencjału, który wkrótce wyparował. Katastrofa miasta mogłaby wisieć na włosku. Udało się jednak do tego nie dopuścić, dzięki sukcesowi pojedynczych ludzi, który stał się sukcesem społecznym. Dziś gospodarka morska to 8-10 proc. wartości gdyńskiej gospodarki i miasto się rozwija - przekonuje prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

I przywołuje najgłośniejszy sukces ostatnich lat, czyli rozwój firmy Ivona Software (wcześniej Ivo Software), którą stworzyło dwóch młodych informatyków z Gdyni, Łukasz Osowski i Michał Kaszczuk. Wymyślony przez nich syntezator mowy Ivona zrobił furorę na świecie, a firmę niedawno kupił światowy gigant - Amazon.

To właśnie indywidualny pomysł sprawił, że ten projekt odniósł tak wielki sukces. Była ich zresztą cała masa, choć oczywiście zazwyczaj na mniejszą skalę. Nie zmienia to jednak faktu, że bezrobocie w Gdyni zawsze - nawet po upadku stoczni - było jednym z najniższych w Polsce.

Często jednak świetne pomysły umierają śmiercią naturalną w starciu z urzędniczymi barierami, bądź brakiem środków na ich wdrożenie. Właśnie temu przeciwdziałać chce Instytutu Wolności, który organizuje konkurs "Innowacyjna Polska. Jak przeskoczyć kryzys".

- W Polakach jest dużo większy potencjał niż w mieszkańcach krajów zachodnich - oni są syci i trochę zmęczeni, nam się ciągle bardzo chce. Dlatego wybieramy pomysły na przedsięwzięcie przynoszące zyski, ale też zmieniające coś w naszej rzeczywistości. Chodzi o pomysły, które mogą zmienić życie w mieście. Pomysły w postaci kilkunastu zdań, a nie profesjonalnych biznesplanów ze szczegółową rozpiską finansowania i rozwoju. Najważniejsza jest idea, my zadbamy o resztę - podkreśla Igor Janke z Instytutu Wolności.

Twórcy pięciu najlepszych pomysłów wezmą udział w dwudniowym szkoleniu w Warszawie, po którym napiszą biznesplan i przygotują 10-minutowe wystąpienie publiczne. Główna nagroda to wyjazd na dwa tygodnie do Doliny Krzemowej, gdzie odbędą się warsztaty z najlepszymi specami od innowacji, a na koniec spotkanie z aniołami biznesu.

- Ivo to model biznesowy, który można było sprzedać po 10 latach. Ale są też takie pomysły, które po kilku miesiącach można zamienić na pokaźną gotówkę - zaznacza Kacper Nosarzewski, zajmujący się prognozowaniem biznesowym oraz doradztwem w firmie 4CF. - Każdy model wymyślony dla Gdyni można przeskalować. Dziś miasta się suburbanizują, wręcz rozpadają na samodzielne dzielnice. Np. Los Angeles składa się z dzielnic zamieszkanych przez kilkaset tysięcy osób, które w tej skali żyją. Nie jest ważne czy w sumie w metropolii mieszka 20 czy 30 mln osób - dodaje.

Pomysły można przesyłać na adres: konkurs@instytutwolnosci.pl do 10 maja. Więcej informacji o konkursie na stronie Instytutu Wolności.

Opinie (233) 7 zablokowanych

  • Szczurek hamuje rozwój portu (9)

    • 100 45

    • Bo to jest szczur lądowy. (6)

      Miasto portowe powinno mieć władzę, która czuje morze i gospodarkę związaną z morzem, a zwłaszcza porty. Ta obecna nawet nabrzeża portowe widzi jako miejsca do zabudowania przez deweloperkę mieszkaniową i biurową.

      • 43 5

      • (2)

        A co to miejsce ma stać puste ? Czyja to wina że gospodarka wodna (Dalmor, stocznie zostały rozłożone na łopatki) podziękujcie UE i naszym rządzącym od 1989 r.

        • 18 15

        • (1)

          Tak, stocznie "rozłożono" na łopatki. Bo nie pompowano w te związkowe grajdołki grubej kasy? Gdyby nie państwowa pomoc te stocznie by upadły krótko po 89 roku

          • 18 4

          • Dobrze to czemu ludzie teraz wjeżdżają na Szczurka ? Chce wykorzystać teren.

            • 0 1

      • a wiesz,że (2)

        zna sie na tym? Nawet doktorat na temat portu obronił

        • 3 12

        • : )

          Tak? To na prawie broni się sędziowskie doktoraty z portu?

          • 5 2

        • pewnie najlepszy by był SZTAPLER

          a może DOKER?

          • 0 0

    • Taa i Szczurek pewnie jest też odpowiedzialny za rozłożenie przemysłu stoczniowego.

      • 8 15

    • a co poza gołosłowiem powiesz?

      a raczej masz do powiedzenia

      • 2 1

  • A infoboksy nie są takim pomysłem? (1)

    Jestem przekonany, że samorządowcy z całego kraju kupią ten pomysł przed wyborami!

    • 66 13

    • nie sądzę bo to się Szczurkowi odbiło czkawką

      • 12 5

  • STREFA PRESTIŻU (2)

    Zrobić z Gdyni Polski Dubaj. Dowalić wysokościowce postawić kasyna i domy publiczne zaraz przy "waterfroncie" :) Pozdrawiam całą GP:P

    • 58 10

    • Kamro nie spamuj

      • 1 5

    • Gdynia to wciąż polskie Miami

      a Dubaj za 10 lat

      • 9 2

  • Planować, działać i odnosić sukcesy!

    • 27 7

  • (2)

    Takie domy widziałbym na gdańskiej Wyspie Sobieszewskiej i dalej, za Wisłą wzdłuż przymorza Zatoki Gdańskiej. Potrzebne tylko tunele - najpierw między Górkami Zachodnimi a Górkami Wschodnimi. Rozwój turystyki, handlu... wszystkiego.

    • 8 14

    • z tunelu widok nie jest atrakcyjny (1)

      wyjdź na świeże powietrze i poszukaj lepszych pomysłów.

      • 5 2

      • To ryty w tej chwili tunel pod Martwą Wisłą jest niedobry? A co proponujesz?

        • 1 0

  • Tęsknię za Gdynią !! (3)

    Jeśli Gdynia zacznie rozbudowywać się na terenie Dalmarze i na sąsiadujących działkach z miłą chęcią wrócę do Gdynia !!!!

    Gdynia ma potencjał

    • 49 55

    • (2)

      Źle życzysz Gdyni.

      • 12 10

      • (1)

        dlaczego źle życzy? w naszym kraju się przyjęło że jak się zabudowuje jakieś poprzemysłowe nieużytki to się źle dzieje. a co, ma leżeć odłogiem dla sentymentalnych wielbicieli przemysłu morskiego?

        • 7 7

        • Dlatego źle życzy, że pragnie zabudowania nabrzeży po Dalmorze i Naucie budynkami mieszkaniowymi i biurowymi, zamiast przekazania ich portowi, który nie ma się gdzie rozwijać.

          • 10 2

  • propagandowy bełkot (7)

    Na razie mamy namiastkę przyszłości w formie infoboxu i zdublowanej estakady dla rowerzystów, którą rowerzyści jeździć nie chcą.

    • 88 19

    • (4)

      i perspektywa utrzymywania zbędnego lotniska

      • 26 6

      • choć lepsze lotnisko, niż stadion i ECS (3)

        Może kiedyś na siebie zarobi

        • 9 11

        • (2)

          Co do stadionu - ludzie się oburzają o stadiony. Ale EURO to się chciało. Dlaczego nie słyszałem wcześniej protestów przeciwko EURO? Skoro więc nam je przyznali to stadiony trzeba było zbudować. Kluczową sprawą jest odpowiednie zarządzanie nimi tak aby przynajmniej nie ponosiły strat.

          Co do ECS - dla mnie rzecz zbędna, ale trzeba zauważyć, że większość wykłada UE. Więc Gdańsk za ECS zapłaci mniej niż Gdynia za lotnisko mimo iż ma mniejszy budżet.

          • 4 8

          • Co do ECS i gdyńskiego lotniska... (1)

            W ekonomii jest zasada, że koszty poniesione należy uważać za stracone i nie należy już do nich wracać. A więc, w tym sensie, argument poniesienia większych lub mniejszych kosztów w budowę ECS, niż w rozbudowę gdyńskiego lotniska nie będzie miał większego znaczenia wobec prawdopodobnej nie rentownej działalności tych obiektów po oddaniu ich do użytku. A te koszty mogą okazać się na tyle niebagatelne, że miasta mogą być w przyszłości zmuszone do pozbycia się ich z własnych budżetów poprzez, na przykład, sprzedaż tych obiektów. Ze stadionem może być podobnie.

            • 3 3

            • Nie wyraziłem się precyzyjnie. Oczywiście, koszty funkcjonowania tych obiektów nie będą bezpośrednio obciążać budżety samorządowe, ponieważ będą one funkcjonować w ramach odrębnych podmiotów gospodarczych w formie spółek, ale, generując ciągłe straty, będą wymagały ich pokrycia prawdopodobnie z dopłat do kapitału przez samorządy, jako ich właścicieli. A tak w dłuższej perspektywie się "nie pojedzie".

              • 2 0

    • (1)

      Podoba mi się gdy politycy podobają się pod sukcesy prywatnych przedsiębiorców jednocześnie utrudniając im życie podatkami

      • 10 0

      • Taka rola polityków

        • 0 1

  • To nie możliwe. (2)

    Gdynia to komuna, 100% przeszłości...

    • 31 51

    • (1)

      Pokolenie Smoleńskie - co ma oznaczać ten nick?

      • 6 2

      • Książkę piszesz?

        • 2 1

  • Ale się uśmiałem (1)

    ubaw po pachy,
    megalomania Gryzonia wyskoczyła ponad zenit,
    lądowisko w Kosakowie już działa?
    słyszałem że Chiny wyprodukują miniatury A-380 zdolne do lądowania w Rat-aeroport Kosakowo

    • 71 38

    • ja jestem ciekaw jak władze Gdyni wytłumaczą kiepskie wyniki portu gdy już zostanie otwarty. obawiam się, że skończy się na wycieczkach do nieprzychylnych polityków którzy nie chcą pomóc w tak szczytnej idei drugiego lotniska sąsiadującego z istniejącym. obym się mylił

      • 15 3

  • DOBRY POMYSL !!! Napewno Kwiatkowski by tak zaczynal zmiany ! (1)

    Na calym swiecie myslac o zmianach szuka sie najpierw pomyslow wsrod ludzi aby miec swieze spojrzenie . W USA jest nawet ciekawa metoda iz wiele konkursow jest zlecanym przedszkolakom :) TAK ! dobrze czytacie ,,,przedszkolakom ! bo to one maja niekonwencjonalne podejscie do zycia ktore u osob starszych juz zamienilo sie w stereotyp. Wiele wynalazkow jest opartych na pomyslach przedszkolakow jak np. ladaowanie lazika na Marsie przy pomocy '' balonow '' smieszne ale ten pomysl zrodzil sie w przedszkolu a potem go opracowano. Wiec konkurs to dobry wstep do zmian w miescie.

    • 32 14

    • Kwiatkowski przewraca się w grobie , kiedy zabudowują port w Gdyni

      • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane