• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz barkę Zourite od środka

Wioletta Kakowska-Mehring
25 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jednostka NB105 nazywana Zourite to barka o wielkości 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych.


Stocznia Crist przekazała francuskiemu konsorcjum specjalistyczną barkę samopodnośną, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica powstała w 400 dni. Kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 40 mln euro.



Jednostka NB105 nazywana Zourite to barka o wielkości 4 pełnowymiarowych kortów tenisowych - ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Jednostka posiada osiem nóg jack-up o długości 55 m i średnicy 3 m każda, dzięki którym będzie w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o pojemności 2400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku.

Czytaj też: Twórcy stoczni Crist walczą o swoją stocznię z państwowym wspólnikiem

- To pierwszy tego typu obiekt na świecie. Co ważne, został przyjęty z dużym zainteresowaniem przez rynek. Wygląda też na to, że był to kontrakt bardzo opłacalny dla stoczni - powiedział Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist.
Barka dysponuje własnym napędem jedynie do przemieszczania się na małe odległości i do celów pozycjonowania, dlatego na miejsce zostanie przetransportowana na pokładzie specjalistycznej ciężarowej jednostki. Z Gdyni wypłynie prawdopodobnie w niedzielę 27 marca o 3:30 w nocy.


Zourite została zbudowana na zlecenie Bouygues Travaux Publics i zgodnie ze swoim przeznaczeniem zostanie wykorzystana do budowy najdłuższego i najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działać będzie wokół wyspy Reunion, stanowiącej zamorski departament Francji, położonej na Oceanie Indyjskim, charakteryzującej się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie. Wiadukt ma mieć długość 5,4 km, z czego aż 48 z 50 podpór ma znajdować się w morzu. Barka NB105 będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza.

- Stocznia Crist wykonała doskonałą pracę - powiedział obecny na uroczystości Patrick Kadri, prezes spółki Vinci Construction, czyli lidera francuskiego konsorcjum budującego autostradę. - Zourite jest najważniejszym narzędziem potrzebnym przy tym projekcie, ponieważ 95 proc. elementów konstrukcji jest przygotowywanych na lądzie. Potem właśnie dzięki barce będziemy je transportować i usadawiać na dnie morskim.
Budowa barki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Gdyńska stocznia rywalizowała o ten kontrakt z kilkunastoma stoczniami, w ostatecznej w rywalizacji zdeklasowała stocznie z Dubaju i Korei.

Miejsca

Opinie (30)

  • Gratulacje

    • 27 4

  • Ech (3)

    Suwnice pomostowe... Które mają udźwig, a nie pojemność... I jeszcze urządzenia te to dźwignice, a nie dźwigi...

    • 17 9

    • Nie kabli a przewodów

      jak sie czepiać to czepiać

      • 10 0

    • Panowie (1)

      To drobiazgi:) ale fajnie ze to wiecie:)

      • 3 0

      • Tyle, że takie drobiazgi...

        składają się na wizerunek piszącego/ej, jeśli chodzi o poziom wiedzy ew. rzetelności dziennikarskiej.

        • 1 0

  • Gratulacje dla Cristu (1)

    Mam nadzieję, ze finansowo tez lepiej od Vidara... Wg opinii p. Kulczyckiego tak jest.

    • 24 5

    • Za Vidara i Beluge jest inna sprawa.

      Crist za te statki nie dostał jeszcze wszystkich pieniędzy

      • 8 0

  • Brawo crist

    Brawo, tak trzymać!

    • 20 5

  • Fajna

    ta barka :)

    • 12 1

  • Pamiętam jak dzisiaj...

    ... jak nocami dymało się na to GTK an odprawy i widywało takie cuda w kanale.

    • 3 2

  • Co jest najsmieszniejsze (3)

    Że statek po wykonaniu mostu będzie bezuzyteczny. Armator planuje go sprzedać a jak się nie uda to chce dać go na złom.

    • 10 4

    • A może nie takie najsmieszjenijsze ? (2)

      Czyli finalnie musi mu się opłacać wybudowac taka jednostkę.

      • 10 0

      • Nie było innej opcji (1)

        Niż ta aby wybudować tą barke. Inaczej by wiadukt nie powstal.

        • 7 0

        • w sumie można go było zbudować przy pomocy jednostek do stawiania turbin wiatrowych

          oraz nasuwania, ale 1. byłoby to skomplikowane z punktu widzenia logistyki 2. na pewno dłuższe 3. finalnie droższe

          • 3 1

  • PiS doszedł do władzy i od razu przemysł ruszył...brawo (2)

    • 11 39

    • Robota ruszyła długo przed pisem p...elcu jeden:) (1)

      • 12 5

      • Północna

        haha a północna nie może małych kontenerowców w rok od zwodowania oddać

        • 4 2

  • (2)

    "...w ostatecznej w rywalizacji zdeklasowała stocznie z Dubaju i Korei."
    cóż w w/w krajach ludzie nie orzą (nie mylić z pracą) na umowach o dzieło lub na "samozatrudnieniu" bez praw pracowniczych wywalczonych tu i tam w XIX wieku...

    • 14 7

    • W Dubaju?

      • 4 0

    • mało świata widziałeś

      • 1 0

  • Ta barka miała już 24.02 wypłynać więc jak zawsze poślizg (5)

    Dodatkowo robiona tanią siłą roboczą. Pracowała tam cała masa Ukraińców łącznie z kobietami które zajmowały się malowaniem rurociągów. Współczułem tym kobietom w takim smrodzie pracować same chemikalia i dodatkowo bez masek. Wynagrodzenie to też śmiech na sali 10-12zł h (Wiem, bo rozmawiałem z nimi)

    • 18 10

    • pytanie (1)

      A czy te kobiety zostały zaciągnięte do pracy siłą, czy może same złożyły CV i zostały przyjęte do pracy?

      • 8 7

      • ...

        Tak siła,za line ciagneli je

        Ha ha ha ha ha.
        No raczej ze same

        • 3 1

    • Internetowy cwaniak (1)

      Co za glupoty czlowieku gadasz,jakie 24.02 ??? Z kad ty to bierzesz.statek zszedł przed terminem,jakie masa ukraincow??? Polacy zapier... tam caly czas,chyba ty zarabiasz 10 zl to wspolczuje masz pecha.na przyszlosc dowiedz sie dokladnie jak jest i nie pierd... farmazonow

      • 9 2

      • Tez widzialem ze b.duzo Ukraincow tam pracowalo zobacz firme Fast i Anelec. Nie wiem Ty chyba na hali pracowałeś. I stawki zeczywiscie mieli takie jak wyzej ktos napisał, oczywiście mowa o ukraincach.

        • 3 3

    • ile daja w 3miescie za wyrabianie??

      ile daja w 3miescie za wyrabianie?? fast 12
      Muehlhan 14 ale na dg
      remontowa Coating Equipment 13 .. idz na polnocna zapytaj ide daje jurha w kobieta z ukrainy .. jak sie zyje na ukrainie ze spawacz w dieprze zarabia 1000zl .. wiem bo sam robilem jko malarz i mam wielu kolegow z ukrainy a wiec skoncz mi tu pie.rolicz

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane