• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak powstaje autostrada. Asfalt z Lotosu na A1

VIK
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Budowa kolejnego odcinka autostrady A1 to także szansa dla pomorskich firm.


Już pod koniec tego roku gotowy będzie kolejny odcinek autostrady A1. Wówczas z Rusocina za Pruszczem Gdańskim będzie można dojechać aż do Czerniewic pod Toruniem. Swój udział w tej budowie ma Lotos Asfalt, spółka należąca do gdańskiej Grupy Lotos, która zaprosiła nas z kamerą na plac budowy autostrady.



Kolejny odcinek A1 z Nowych Marz do Czerniewic. Kolejny odcinek A1 z Nowych Marz do Czerniewic.
Wytwórnia Masy Bitumicznej. Wytwórnia Masy Bitumicznej.
Odcinek z Nowych Marzów do Czerniewic ma 62,4 km. Generalnym wykonawcą jest Skanska-NDI, a asfalt dostarcza właśnie spółka Lotosu. W tym celu pod Lisewem postała Wytwórnia Mas Bitumicznych.

Lotos Asfalt to jeden z czołowych dostawców asfaltu w Europie oraz lider w sprzedaży najbardziej zaawansowanych technologicznie asfaltów modyfikowanych MODBIT na rynku krajowym. Spółka powstała w 2004 roku i od początku koncentruje swoją działalność na produkcji i handlu asfaltami drogowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami oraz specyfikami asfaltowymi.

Nawierzchnie asfaltowe stanowią w Europie ponad 90 proc. długości sieci drogowej, lepiszcze asfaltowe stanowi masowo jedynie 4-6 proc. mieszanki mineralno - asfaltowej (MMA), z której wykonana jest nawierzchnia drogowa. Obecnie asfalty stosowane w budownictwie powstają przede wszystkim w rafineriach, w procesach rafinacji ropy naftowej, choć przy okazji warto nadmienić, że asfalt pochodzący ze źródeł naturalnych występujących w przyrodzie (asfalt skalny, "jeziora asfaltowe") był stosowany już w starożytności (czasy Persji i Babilonu, 2800-2500 r. p.n.e. ), tym samym lepiszcze asfaltowe jest najdłużej stosowanym materiałem budowlanym na świecie.

Dzisiejsze asfalty trudno porównać z produktami dostępnymi kilkanaście lat temu, przede wszystkim ze względu na wymagania stawiane materiałom budowlanym. Zastosowanie dodatku odpowiednio wyselekcjonowanych polimerów pozwoliło znacznie podwyższyć kluczowe właściwości asfaltów, co w konsekwencji pozwala wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych o ponad 25 proc.

W Polsce stosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami upowszechniło się w latach 90-tych XX wieku, obecnie udział modyfikowanych asfaltów wynosi ok. 20 proc. w całej puli lepiszczy drogowych.
VIK

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (121) 5 zablokowanych

  • Przecież PIS i SLD mówiły, że Tusk i PO nie budują autostrad i stadionów! (26)

    Więc jak to jest?

    • 128 67

    • zbudowanie 1 km auostrady na kilka lat ...wow

      • 0 0

    • No bo nie budują!!! (9)

      Kontrakty na te opisywane odcinki podpisano wiele lat temu. Tusk podpisał za to kontrakt z Chińczykami na A2, a te żółtki pomyślały,że złapały Pana Boga za nogi. Przejechali się na tym i uciekli z budowy, po czym Tusk oświadczył, że niby on ich wygonił, że taki dzielny obrońca polskich interesów. Myślał matoł, że zaoszczędzi kilka milionów na tańszej umowie z podejrzanym wykonawcą, ale teraz to my wszyscy mamy kupę do sprzątnięcia.
      Po rządach Platformy będziemy jeszcze wiele kup sprzątać.
      Już nigdy na nich nie zagłosuję. PISu też nie lubię, więc chyba tylko PJN.

      • 24 28

      • oprócz kłamców z parlamentu jest jeszcze opcja

        Proponuję zainteresować się partią Kongres Nowej Prawicy (KNP). W przeciwieństwie do kłamców z parlamentu, nie okradali nas, i uważam że mają dobre pomysły na przyszłość Polski.

        • 0 0

      • za to dzieki polakowi z PiSu nie mamy A1 po taniosci tak jak to mozna bylo zrobic (2)

        dziekujemy PiS

        • 23 11

        • (1)

          czymś się pis od po różnią? ja dziękuję i jednym i drugim i w ogóle im wszystkim

          • 3 1

          • czas juz skonczyć z utrzymaywaniem darmozjadów, czas na demokrację bezpośrednią

            • 2 0

      • wiele lat temu to Pol palcem nie kiwnął tylko unieważnił przetargi (2)

        i tyle PiS ma wspólnego z autostradami - ZERO!!!

        • 22 6

        • a1 (1)

          polaczek z pisu zerwał kontrakt z gtc na a1 z grudziądza do torunia przegrał to w sadzie i trzeba było podpisać nową umowę ale już na nowych ( droższysz warunkach) a kontrakt na a2 pis podpisał na kolanie bo było to tuż przed wyborami, i tak właśnie pis buduje autostrady

          • 23 5

          • no i do tej pory nie wiem czemu tego (przypadkowo nazywanego) polaka nie postawiono przed trybunałem stanu

            • 3 1

      • Polaczek z PiS odebrał GTC koncesję na budowę A1, bo według niego była za droga. Sąd uznał tą decyzję za bezprawną i z powrotem przyznał koncesję GTC, tylko że po dwukrotnie wyższej cenie. A budowę A1 pchnięto do przodu w 2004 roku, jak wiceministrem infrastruktury został były wojewoda pomorski Ryszard Kurylczyk.

        • 5 0

      • Ustawa o zamówieniach publicznych wymusza pewne decyzje. Warto by się z nią zapoznać choć pobieżnie, a potem dopiero pleść banialuki o "zaoszczędzeniu kilku milionów na tańszej umowie z podejrzanym wykonawcą".

        Uważam, że w szkołach powinno się uczyć podstaw prawa i podstaw ekonomii. Bo w przeciwnym razie demagodzy pokroju autora powyższego wpisu dostają poparcie.

        • 7 0

    • łał (2)

      60 km autostrady pozwoliło zapomnieć pomorzanom o odłożonej budowie S7, braku przedłużenia S6, odłożonej trasie Kaszubskiej i drugiej obwodnicy metropolitalnej... I tak własnie dział propaganda sukcesu... No i polecam pierwszy wpisać w google np "brak przetargów 2012" i zobaczycie jakie bedziemy mieli drogi...Ale wtedy bedzie inny rząd i to on poniesie konsekwencje. Oczywiście cieszę się z kolejnej kropli w morzu potrzeb bo zawsze to chociaż krótsza podróż do torunia...

      • 5 0

      • heh (1)

        S7 cały czas się buduje, a póki co odłożono jeden odcinek, który i tak nie jest najgorszy. JAk wybudują to co aktualnie jest już w budowie to i tak sporo ułatwi.

        S6 to od dawna było wiadome, że nie ruszy.

        Trasa Kaszubska sama poległa bo za długo szły uzgodnienia.

        Druga obwodnica metropoliitarna, póki co utknęła na uzgodnieniach więc możemy mieć głównie pretensje do okolicznych mieszkańców którzy jej tam poprostu nie chcą.

        To co się buduje i tak jest wystarczające na obecne potrzeby i możliwości. Oczywiście możnaby chcieć więcej, ale spokojne sądzę że w kolejne lata inne rządy też będą budować. A dzięki tym odsunięciom w czasie nasz budrzet jako tako się zamknął.

        • 1 0

        • Po pierwsze nie budrzet tylko budżet - nawet autokorekta podpowiada. Po drugie S7 buduje się tylko to co jest w budowie, bo nie da się tego zatrzymac - sprawdź sobie mapę na wikipedii - to nie jest nawet 40 % drogi do warszawy, o dalszej części nie wspominając. Po trzecie decyzja o nieprzedłużaniu S6 zapadła w maju tego roku. Po czwarte to co się buduje NIE JEST wystarczające na polskie potrzeby.

          • 1 0

    • to zależy kto o tym mówi :) (6)

      Jeśli zmieni się rząd, to wszystko co teraz jest budowane (a podobno się nie buduje) będzie otwierane przez tych, którzy twierdzą, że nie jest budowane. Ale wtedy przyjadą i będą przecinac wstęgi :). To normalne. A ciemny lud i tak to kupi :)

      • 51 9

      • (5)

        Pisiorów nie trzeba sluchać .
        Pisiory to banda oszołomów i tyle

        • 44 46

        • pis i po to jedni warci drugich (2)

          • 32 17

          • Autostrady (1)

            są budowane przez robotników, majstrów i inżynierów, a do tego z naszych podatków, więc nie upartyjniajcie tej prostej sprawy.

            • 27 1

            • decyzje o ich budowie lub budowy wstrzymaniu podejmują politycy

              • 1 0

        • Ty chyba jesteś UO

          • 1 1

        • ludzie TYLKO TUSK

          JEST W STANIE UWOLNIC POMORZE OD OKUPACJI POLSKIEJ!!! NAPOCHYBEL LACHOM!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 10 27

    • Autostradę buduje Skanska, a co ma PO z tym wspólnego? (1)

      próbują sprzedać Lotos strategiczną firmę Rosjanom za bezcen

      • 12 6

      • ogłosi się że Lotos oddajemy w ramach walki z PISem i POpaprańcy będą zadowoleni

        • 7 2

    • ty młody demokrata

      a ołtarzyk Toli już zbudowałeś czy dalej masz tylko Donalda

      • 5 1

    • Auto (1)

      ~piskiller , ty żałosny durniu , powinneś leczyć się psychicznie !!!

      • 12 36

      • Oj Masa, Masa ciemna Masa

        • 5 4

  • Nowe M-a-r-z-y! Do jasnej ciasnej!!! (1)

    Czy to naprawdę tak trudno się nauczyć? Nowe Mar-zy, z Nowych Mar-z,
    w Nowych Mar-zach? Ja rozumiem że mogą popełniać błąd ludzie z Warszawy, ale na Trójmieście? Wstyd, panowie - wstyd!

    • 1 0

    • jeżeli po polsku mamy fonetyczne "ż" złożone z r i z, to dlaczego błędem jest wymowa "Marże"?

      • 0 0

  • Budowa odcinka A4 z Rzeszowa do granicy z Ukrainą i znowu coś.

    Przedstawiciele Budimexu ostrzegają, że w przypadku gwałtownych ulew latem, zaczną rozmawiać z GDDKiA o przesunięciu terminu oddania drogi do użytku.

    • 0 0

  • Byle tylko nie brali się za łby

    Czarne chmury nad budowaną autostradą z Torunia w kierunku Łodzi. Wykonawca i GDDKiA pokłóciły się o technologię wykonania nasypów

    • 0 0

  • Rekord pobity

    Rekord Guinessa jeśli chodzi o tempo budowy autostrad w Polsce.

    • 0 0

  • "...co w konsekwencji pozwala wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych o ponad 25 proc." (9)

    A to dlatego nasze drogi wytrzymują teraz 5 lat a nie 4 jak kiedyś.

    • 213 13

    • niestety, dla naszych decydentów asfalty modyfikowane są zbyt drogie (w przetargach najważniejszym kryterium jest zawsze CENA), stąd też udział MMA, jak to napisano w artykule "wynosi ok. 20 proc. w całej puli lepiszczy drogowych". Nie inaczej było na Armii Krajowej, gdzie tylko króciutki odcinek był wykonany z tego najlepszego asfaltu. Tak pojmowana oszczędność zawsze później odbija się na naszych kieszeniach (naprawy tych "tanich" dróg po kilku latach - oczywiście już po upływie terminu gwarancji, zniszczone zawieszenia naszych aut). Tak więc "...co w konsekwencji pozwala wydłużyć trwałość nawierzchni asfaltowych o ponad 25 proc." - można to osiągnąć, tylko trzeba taki asfalt położyć...

      • 0 0

    • (1)

      5 lat ? to ty chyba optymista z cywila jestes

      • 2 0

      • Bez przesady niektore dorogi sa dobrze robione :)

        naprzyklad obwodnica dobrze sie trzyma, a juz ma troche lat :)

        • 3 0

    • To wszystko jest zamierzone !
      Polacy jako jedyny naród na świecie mają najbardziej ekologiczne drogi !
      Drogi w Polsce po upływie 5 lat ulegają biodegradacji ! Możemy być dumni, żaden kraj nie ma tak zaawansowanej technologii ;)

      • 24 2

    • (2)

      Z ciekawosci pytam ile "dzialala" Armii Krajowej z centrum na Chelm? Po ilu latach pojawily sie koleiny na prawym "tirowym" pasie?

      • 7 3

      • koleiny pojawiły się od razu, bo jakiś aparatczyk zdecydował zbyt szybko o puszczeniu ruchu na świeży asfalt

        pewnie jakieś święto było i trzeba było przeciąć wstęgę

        • 7 0

      • wikipedia twierdzi ze,

        "odcinek I (1980-1988) o długości 1,8 km od skrzyżowania z ul. 3 maja (Śródmieście) do węzła drogowego z al. Sikorskiego (Chełm). Odcinek ten został wybudowany wraz z wiaduktami i kładkami pieszymi przeznaczonymi do stworzenia linii tramwajowej na Chełm."

        • 11 0

    • (1)

      to samo mi przyszło do głowy jak to czytałem;)

      Ale myśle ze jeśli chodzi o A1 to chyba dłuużej bedzie działać...

      ...conajmniej mam taką nadzieje;d;)

      • 16 1

      • Spoko

        TIR-y wam rozjeżdżą asfaltową szosę gładką.

        • 9 1

  • ABSURDY NA A1 !!

    Kto ustanawiał kompletnie nielogiczny sposób naliczania opłat A1 ??? Czy wiecie, że jadąc autem osobowym np. VW Polo z małą przyczepką towarową jesteście traktowani w tej samej kategorii co 30-tonowa ciężarówka? W obydwu przypadkach opłata wynosi 41,80zł!!! Tylko żeby taka osobówka przyczyniła się do zużycia drogi w tym samym stopniu co TIR, musiałaby przejechać tą drogą kilka tysięcy razy!
    Jako częstego użytkownika A1 ciekawi mnie również bezsensowny pomysł na marnotrawienie pieniędzy z opłat na cykliczne koszenie trawników wzdłuż autostrady.
    Co jakiś czas, kilkanaście ekip po 5-6 osób każda, zaiwania z kosiarkami w pasie 30m od autostrady do ogrodzenia. Po jaką cholerę tyle etatów jest bezsensownie opłacanych zamiast po prostu obniżyć koszt przejazdu? Po co komu skoszony trawnik przy autostradzie? Rozumiem w 2-metrowym pasie znaków i barierek, ale te połacie? Końca absurdów w Polsce nie widać.

    • 0 0

  • W Polsce buduje się grubo ponad tysiąc kilometrów autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic (7)

    a media musiały zrobić panikę na cały kraj, że Chińczycy nie dają rady i 50 km autostrady może się opóźnić o parę miesięcy.

    My to lubimy narzekać...

    • 79 32

    • chlopaku z pomorskiej mlodzierzówki

      napisz list do premiera a nie na forum troluj

      zapoznaj sie z raportem nik i opiniami niezaleznych espoertów apropo opozniej, prac, standardow, przetargow oraz planow a pozniej pisz

      • 0 0

    • Skąd masz te dane o gruo ponad 1000 km ? Wariat. (1)

      jak w temacie.

      • 3 5

      • Zobacz sobie dane z GDDKiA

        tu też jest trochę: http://www.emapi.pl/
        Np. Cały odcinek Grudziądz-Łódź, granica-Nowy Tomyśl pod Poznaniem, Właśnie kończą kawałek S7 pod Elblągiem, POG, A4 ...

        • 4 2

    • trafiłeś w sedno kolego.Cała Polska budową stoi, tu drogi, tu stadiony, markety, osiedla, muzea, kolej ale polaki lubią tylko o problemach gadać. Nikt sie nie zastanowi jaki w tym momencie robimy ogromny skok do przodu, skok w strone zachodu. Juz niedługo przujadą inwestorzy, zaczna jezdzic ciezarówki od zachodu na wschod przez nasz kraj (ViaToll) sie kłania. Jeszcze musi uplynac tyle ile uplynęło od komuny, a to niemcy przejada tu za pracą. ps. odcinek A2 o ktorym sie tak mowi, to 1,3 % budowanych dróg w skali calego kraju.

      • 5 1

    • NIK (2)

      NIK w ostatnim raporcie mówi o opóżnieniu w budowie 400km dróg szybkiego ruchu i autostrad, tak więc to nie tylko A2

      • 8 6

      • NIK to przechowalnia politycznych sierot po Lechu Kaczyńskim

        Tak się znają na budowie dróg jak Polaczek ;)

        • 18 7

      • Pisiorze według ciebie to im gorzej tym lepiej co??
        Pajac

        • 12 12

  • Dlaczego artykuł reklamujący rosyjską spółkę nie ma podpisu, że jest sponsorowany? (6)

    Szlag mnie trafia, że to wszystko pójdzie z grosze do ruskich.

    • 47 24

    • teoria spiskowa ala kaczynski - dziekuje (1)

      pierd..lenie kotka za pomoca młotka, ze niby lotos rosyjski? nawet gdyby, to jeszcze nie teraz. i szybko nie.

      • 2 3

      • Jak znajdziesz chwilę czasu,

        to spróbuj kiedyś posłużyć się rozumem. To naprawdę nie boli. No i znajdź sobie dziewczynę, jeżeli rozumiesz co mam na myśli

        • 1 0

    • W lodówce też wszędzie widzisz Ruskich? (2)

      • 10 12

      • Poparłem cię (+) nie przez pomyłkę. Moja lodówka jest marki Mińsk, więc nie pytaj dlaczego widzę w niej ruskich. (1)

        Ruskie rżną nas na każdym kroku, a Tusk wmawia wszystkim, że to w ramach normalizacji stosunków. Jak on lubi takie stosunki, to niech stanie na wschodniej granicy i się wypnie na wschód.

        • 11 8

        • w lodówce mam ruskie pierogi

          a Lotos pójdzie za kopiejki

          • 14 2

    • Te grosze są potrzebnee, żeby Rostowski mógł utrzymać przez kilka tygodni 200 tysięcy zatrudnionych ostatnio palformowych

      członków, kolegów, kuzynów i szwagrów w urzędach wojewódzkich, centralnych, agencjach i fundacjach. W końcu muszą za coś pospłacać te domy, samochody, działki na Mazurach i las pod wyciągiem.
      Tusk na pewno nie zmarnuje ani grosza z tej kasy.
      Boże! Widzisz i nie grzmisz?

      • 16 6

  • asfalt czy smoła (1)

    Ciekawe jak to ma się z jakością, czy latem rozjeżdżą i zostaną koleiny ?Za 2 lata do remontu?

    • 27 12

    • powtarzasz głupoty sprzed 30 lat

      w Polsce od wielu lat nie używa się już asfaltów parafinowych

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane