• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska rafineria będzie większa o 13 hektarów

Robert Kiewlicz
2 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Akcjonariusze Grupy Lotos wyrazili zgodę na nabycie przez spółkę nieruchomości sąsiadujących z rafinerią w Gdańsku, przeznaczonych pod realizację przyszłych projektów inwestycyjnych. Akcjonariusze Grupy Lotos wyrazili zgodę na nabycie przez spółkę nieruchomości sąsiadujących z rafinerią w Gdańsku, przeznaczonych pod realizację przyszłych projektów inwestycyjnych.

Gdańska rafineria powiększy się o 13 hektarów. Tereny te zostaną przeznaczone pod rozbudowę instalacji petrochemicznych oraz przyszłe projekty, jakie Lotos ma realizować m.in. wspólnie z Grupą Azoty.


Czy w Gdańsku potrzebne są poważne inwestycje przemysłowe?


Zgodnie z decyzją Walnego Zgromadzenia akcjonariusze Grupy Lotos wyrazili zgodę na nabycie przez spółkę nieruchomości sąsiadujących z rafinerią w Gdańsku, przeznaczonych pod realizację przyszłych projektów inwestycyjnych. Łączna powierzchnia działek, za które Lotos zapłaci 17,5 mln zł netto, to ok. 13 ha.

Działki gdański koncern ma zakupić od osób prywatnych oraz Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. Chodzi o tereny na wschód od rafinerii, pomiędzy ulicami Benzynową i Płońską. zobacz na mapie Gdańska

- Jesteśmy na etapie negocjacji i nie możemy ujawnić szczegółów - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Nowe działki kupujemy z myślą o rozbudowie własnych instalacji rafineryjnych oraz przyszłych projektach inwestycyjnych.

W 2013 r. Grupa Lotos i Azoty podpisały porozumienie w sprawie powołania spółki celowej i wykonania pełnego studium wykonalności inwestycji w Gdańsku. Chodzi o fabrykę petrochemiczną, jaka ma zostać wybudowana na terenach należących do Lotosu. Koszt inwestycji szacowano wstępnie na 6 mld zł. Okazało się jednak, że będzie on dwukrotnie wyższy i wyniesie ok. 12 mld zł.

Powstanie kompleksu petrochemicznego to inwestycja na miarę budowy nowej rafinerii. Nakłady inwestycyjne na ten projekt są dwukrotnie wyższe od zrealizowanego przez Grupę Lotos w latach 2007-11 Programu 10+. Tej wielkości projekt ma zapewnić 5-7 tys. miejsc pracy w okresie budowy instalacji i ok. 2 tys. po oddaniu ich do użytku.

Obie firmy podpiszą też porozumienie z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi jako potencjalnym inwestorem finansowym w tym przedsięwzięciu. Jeśli decyzja dotycząca inwestycji będzie pozytywna, budowa fabryki mogłaby rozpocząć się w 2016 roku. Jej uruchomienie zaplanowano na 2019 rok.

Fabryka petrochemiczna to jedna z dwóch inwestycji przemysłowych w Gdańsku. Grupa Lotos i Grupa Azoty Puławy wybudują w Gdańsku także linię do produkcji tiosiarczanu amonu, wykorzystywanego przy produkcji nawozów azotowych. Jej oddanie do użytku przewidywane jest na 2016 rok. Nowa linia produkcyjna ma powstać na ternach należących do Grupy Lotos. Gdańska spółka ma także dostarczyć media. Natomiast koszty budowy w kwocie ok. 120 mln zł ma ponieść Grupa Azoty Puławy, wchodząca w skład Grupy Azoty.

Zdolności produkcyjne nowej instalacji docelowo mają wynieść do 100 tys. ton rocznie. Dodatkowo na terenach należących do Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych mają zostać wybudowane zbiorniki.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • a paliwo będzie pewnie jak zwykle w trójmieście i tak drorzsze niż kawałek dalej od trójmiasta

    • 5 4

  • 16 mld to tyle co cały budżet inwestycyjny Gdyni na najbliższe 64 lata (zakładając, że pozostałby na obecnym poziomie)

    Czyli Gdynia za swoje mogłaby to postawić do 2078r ;)

    • 8 0

  • 13 h terenu wiecej a dla raka tez cos skapnie? (1)

    Rafineria powinna placic mieszkancom Gdanska duza kontrybucje za trucie ich przez lata minione i za trucie w przyszlosci na jeszcze wieksza skale.

    • 2 9

    • ostatnio

      ostatnio rafineria nie truje tak jak kiedyś zainwestowała w system odpyleniowy, kominy nie wydzielają przecież już tak dawniej charakterystycznego dymu widzianego z daleka, stawia na bezpieczeństwo, posiada lepsze systemy w przypadku nieszczęść przemysłowych

      • 8 1

  • warto to przemyśleć (1)

    Obie firmy podpiszą też porozumienie z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi jako potencjalnym inwestorem finansowym w tym przedsięwzięciu. Jeśli decyzja dotycząca inwestycji będzie pozytywna, budowa fabryki mogłaby rozpocząć się w 2016 roku. Jej uruchomienie zaplanowano na 2019 rok.

    Fabryka petrochemiczna to jedna z dwóch inwestycji przemysłowych w Gdańsku. Grupa Lotos i Grupa Azoty Puławy wybudują w Gdańsku także linię do produkcji tiosiarczanu amonu, wykorzystywanego przy produkcji nawozów azotowych. Jej oddanie do użytku przewidywane jest na 2016 rok. Nowa linia produkcyjna ma powstać na ternach należących do Grupy Lotos. Gdańska spółka ma także dostarczyć media. Natomiast koszty budowy w kwocie ok. 120 mln zł ma ponieść Grupa Azoty Puławy, wchodząca w skład Grupy Azoty.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    i tu warto zadać sobie pytania; są inwestorzy gotowi do współpracy z rafinerią - są to stali inwestorzy wierzyciele firmy FOSFORY GDAŃSK -
    1) inwestorzy zainteresowani są ściślejszą współpracą z portem Gdańsk i firmą FOSFORY
    2) powinien powstać hotel i bardzo dobrze wyposażony parking dla kierowców samochodów ciężarowych TIR z łazienkami i możliwością odpoczynku dla tych kierowców przy nabrzeżu PRZERÓBKA
    3) należy przekierować ruch samochodowy na ruch kolejowy - by stamtąd przerzucić go na porty czyli na statki dalekomorskie - to oznacza mniejsze kolejki samochodów TIR i mniejszy ruch w zakładach FOSFORY
    4) należy wykorzystać stare poprzemysłowe tereny portowe - jeżeli firma LOTOS pragnie wydzierżawić kolejne tereny portu Gdańsk powinna wykorzystać właśnie nieużytki miasta Gdańsk, nie zaś tworzyć spekulacyjne rozmowy na temat dzierżawy terenów bagiennych - jeżeli zabraknie miejsca dopiero wówczas w drugiej kolejności zacząć osuszać te tereny - takimi terenami są także tereny przy ulicy Benzynowej ale potrzeba tam wielkich nakładów pieniężnych - czy LOTOS nie powinien się skupić wpierw na swoich nieużytkach ? a w szczególności na budynkach i nieużytkach położonych przy ulicy Sztutowskiej ?

    • 1 8

    • w przemyśle naftowym i chemicznym

      ważne jest dość bliskie położenie poszczególnych instalacji, aby zmniejszać energochłonność, która jest największym kosztem produkcji, zatem tereny w porcie odpadają w kontekście budowy instalacji produkcyjnych.

      • 2 1

  • A będą jakieś wakaty? Bo mam trochę długów do spłacenia.

    • 5 2

  • chcieli sprzedac

    a niedawno premier chciał sprzedac bo niby za mało rozwojowa jest ale dzieki pis została i sie rozwija

    • 3 1

  • To teraz wiadomo dlaczego Lotos szuka kupców

    na swoje dochodowe spółki tzw ,, złote jajka"

    Zakupy i rozbudowa kosztują , tylko co z pracownikami tych spółek ???

    • 3 2

  • Gest Rafinerii

    Czy Rafineria może wykonać gest pojednawczy dla zwolenników rowerów i ścieżek rowerowych w Trójmieście ? Chodzi o udrożnienie ul .Sztutowskiej nad Martwą Wisła tylko dla pieszych i rowerzystów.Ułatwiłoby to rowerzystom przejazd z Gdańska do Sobieszewa i dalej na Mierzeję Wiślaną z pominięciem dróg przemysłowych przy Oczyszczalni i Rafinerii. Czy szefostwo Rafinerii może zrobić prezent rowerzystom i spowodować przejezdność ul .Sztutowskiej?

    • 3 1

  • Mieszka obok rafineri coraz glosniej po nocach nie moge spac kiedy w koncu cos sie zmieni

    • 0 0

  • mieszkancy

    A co z ludzmi mieszkajacymi na ul.zagroble i firmami tam dzialajacymi ?

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane