• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos będzie miał najnowocześniejszą rafinerię w Unii Europejskiej

erka
4 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.

Budowa wielkiego kompleksu instalacji w rafinerii Grupy Lotos przekroczyła półmetek. Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.



Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji.

Obecnie najbardziej zaawansowane są prace w obszarze projektowania (95 proc.), wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology (KT), głównego wykonawcy większości instalacji Projektu EFRA. Natomiast zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji Projektu EFRA przekroczyły poziom 86 proc. Wokół placów budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują wysoko nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

- Jesteśmy na półmetku naszej inwestycji i jak na razie projekt wyprzedza przyjęty harmonogram. Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA rafineria Lotosu w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie - podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju. - Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
Zakończono prace związane z palowaniem gruntu. 3,8 tys. potężnych żelbetowych pali ma zapewnić właściwą stabilność gruntu dla fundamentów i konstrukcji. Do tej pory wylano ok. 21,5 tys. ton betonu (na planowane 24,4 tys. ton), postawiono ok. 2,7 tys. ton konstrukcji stalowych (z planowanych 5 tys. t). Do prefabrykacji przekazano ok. 1000 ton rurociągów. Do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, co stanowi 41 proc. budżetu projektu.

Przy budowie instalacji Projektu EFRA pracują głównie polscy pracownicy jako podwykonawcy firmy KT oraz zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę Lotos. Prace realizują: Mostostal Zabrze, KB Pomorze, Mostostal Płock, Przembud Gdańsk, Strabag, Keller Polska, Elektromontaż Gdańsk, Lotos Serwis, Energoaparatura, ABB, Uniserv-Piecbud, Tebodin i szereg innych. Duża część dostaw urządzeń i materiałów realizowana jest przez polskie firmy (m.in. Mostostal Siedlce, Pekabex).

Zakończenie budowy instalacji Projektu EFRA przewidziane jest na drugi kwartał 2018.

Kolumna o masie 290 ton rozładowana w rafinerii.

erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 3 zablokowane

  • I najlepsze paliwa, nieco chrzczone (7)

    • 24 29

    • Jak to jest z polskim paliwem?? (3)

      Jak zatankuję w Niemczech, to zrobię minimum 850 km...w Polsce 800
      Już nawet zrobiłem mały eksperyment bo może różnica wzniesień, zatankuję w Poznaniu i zrobię trasę Poznań-Berlin-Poznań bak pusty. Zatankuję w Berlinie i zrobię trasę Berlin-Poznań-Berlin i jeszcze 1/2 trasy do Poznania a więc ponad 100 km więcej.

      • 8 5

      • Potwierdzam

        Nie raz jeżdzę za granicę sporo kilometrów, zawsze na niemieckim, austriackim czy holenderskim paliwie palę od 1-2L na 100 mniej :) Cena paliwa w Austrii kto był ten wie więc bardziej by sie oplacało tam tankować przy takiej jakości. Ale to polska, trzeci swiat.

        • 1 2

      • To magia tego, że wszystko co niemieckie jest najlepsze.

        • 9 1

      • Może to tak jest, jak z proszkami do prania ?

        Niemieckie proszki do prania produkowane w Radomiu.

        • 4 2

    • Dział PR Lotosu jest najzabawniejszy.

      Na podstawie czego uważają, że będą mieli najnowocześniejszą rafinerię? Chyba biją się z działem HR o złoty mikrofon; słynne konkursy na stanowiska dyrektorskie i powołania pociotków pisiaków bez kompetencji.

      • 1 1

    • Już 3 rok tankuje na Orlenie bo sparzylem się na lotosie

      • 0 13

    • I ten parking z płyt drogowych...

      Faktycznie wizytówka ;-)

      • 10 0

  • A pełowcy (5)

    chcieli oddać rafinerię ruskom, za przysłowiową złotówkę.

    • 12 16

    • Re/pełowcy (3)

      Może jakieś fakty kolego, czy tylko szczekanko?

      • 6 1

      • Poczytaj resztę komentarzy zobaczysz prawdziwe już nie szczekanie ale ujadanie i plucie jadem.Faktów tyle,że nie znalazłem ani jednego,jedynym faktem jest to,że niesamowicie boli was du.a,a PiS was dyma jak chce i dobrze :-)

        • 0 0

      • Faktem jest że nie masz mózgu,jak każdy leming.

        • 0 0

      • sr*nko czy szczekanko

        sr*nko w sianko.

        • 0 0

    • Wiemy, wiemy

      Tak konkretnie to chciał sprzedać Rudy. W akcie zemsty za wyrzucenie go kiedyś z terenu rafinerii przez inspektora za palenie papierosów przy malowaniu rurociągów. Kto ciekawy, znajdzie w sieci nawet stosowny dokument.

      • 3 8

  • Polska rozwija się najszybciej z całej UE. (12)

    Europa podziwia rozwój Polski ilość inwestycji, potężny spadek bezrobocia i wzrost wynagrodzeń. Będzie jeszcze lepiej, czeka nas złoty wiek. Brawo dla rządzących. Takich ludzi nam trzeba.

    • 32 72

    • (1)

      Adam co ty za świństwo ćpasz.

      • 3 2

      • Nie stać Ciebie na to nieudaczniku.Możesz dalej wąchać butapren i skakać na wiecach KOD.

        • 2 3

    • (1)

      Chciałeś chyba napisać "Europa ma nas coraz bardziej w d...". Z rozhisteryzowanym bachorem nikt nie chce gadać.

      • 23 8

      • Petru Ci tak powiedział?

        • 3 3

    • inż. (1)

      Trzeba się zastanowić najpierw ile pracy wymaga przygotowanie takiej inwestycji, kiedy proces został zapoczątkowany, a kiedy tak naprawdę powstał pomysł. Dla tych ludzi należą się medalem, a nie dla nowych. Inną kwestią jest oczywiście na ile inwestycja jest rentowna, ale nie jestem w tej dziedzinie specjalistą więc się nie wypowiadam.

      • 8 0

      • Bez dofinansowania-nigdy. Z dofinansowaniem- bardzo szybko będzie rentowny. Tendencja w Polsce jest na 2-3 lata zwrot nakładów, więc nie ma co się dziwić, iż pensje odbiegają od europejskich.

        • 2 2

    • (1)

      Niech będzie błogosławione łono które Jarka nosilo

      • 5 2

      • .. i kropidlo, ktore go poczelo.

        • 5 2

    • (1)

      Tylko czemu w orlenie pensje rosną a w lotosie nie

      • 4 1

      • Bo lotos będzie przejęty przez Orlen

        Wtedy podrosna w Płocku

        • 2 1

    • Przekaż tylko koledze Morawieckiemu, żeby się odwalił od naszych pieniędzy.

      • 13 3

    • To żeś pojechał. Rządzący są żałośni

      • 27 9

  • (1)

    Spokojnie, pisiorki to zmienią. Już długo nie będzie

    • 32 22

    • już tam się zatrudniaja w zarządach i za duże pensje

      nie musisz sie znać ważne że masz legitymacje PIS i znasz prezesa HOM

      • 2 1

  • okrągłostołowcy chcieli sprzedać.

    Tak jak kwidzyńską celulozę też najnowocześniejszy wtedy zakład papierniczy . Ciekawe czy Lewandowski sprzedał by swój samochód za 20% wartości bo jakoś skrupułów w prywatyzacji nie miał.

    • 3 0

  • (2)

    i mega zarobki niewiele powyzej min placy gratulacje:)

    • 7 0

    • Jeszcze powinni wam zakazać poruszania się służbowymi samochodami w celach prywatnych. Przed 8 jeżdżą jak wariaci po obwodnicy południowej, mistrzowie prostej w skodach i passeratach

      • 3 0

    • 3000 brutto

      ale przecież to LOTOS.

      sama praca pod banderą tej firmy to DUMA.
      Dzieci nakarmisz, kredyt spłacisz - może Ci zostanie coś na imprezę związkową - bo to jedyne co im wychodzi w tej firmie. Organizowanie imprez.

      aha - RAK w gratisie.

      • 6 3

  • (2)

    To jest zasługą prezasa Olechnowicza.A ten zarząd oprócz wymian płacowych prezesa i wirtualnego zysku noc nie zrobił.A zrobił czyste wśród kierowniczej kadry technicznej -głupota.

    • 33 5

    • Bardzo dobrze że nastąpiła zmiana kierownitmcwa. Teraz czekamy jeszcze na usunięcie z Lotosu Goca, kierownika utrzymania ruchu automatyki. I wtedy bedzie nam sie pracowac o wiele lepiej

      • 0 0

    • A duszpasterz to już zapomniało się! ???

      • 6 0

  • Max

    Ciekawe kiedy zapłacą wykpnawcom

    • 4 0

  • Duszpasterz (3)

    Ciekawe. Jak połączą LOTOS z ORLENEM, Który DUSZPASTERZ będzie górą.

    • 17 1

    • (1)

      Proponuj Głodzia. Zawsze to biskup. Niechciany i nielubiany u nas, ale purpurat.

      • 0 0

      • Swój chłop co to za kołnierz nie wylewa(ł?).

        • 2 0

    • Będzie tandem. A nawet dostaną jeszcze dwóch

      dodatkowych do brydża.

      • 2 0

  • Szacun dla poprzedniego Zarządu (1)

    Wieki szacunek dla poprzedniego Zarządu LOTOS, który wypracował i wdrożył koncepcje rozbudowy rafinerii.

    • 59 7

    • Nie do końca

      Jak ja nie lubię niesłownych cwaniaków

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane