• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos będzie miał najnowocześniejszą rafinerię w Unii Europejskiej

erka
4 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.
  • Projekt EFRA przewiduje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej.

Budowa wielkiego kompleksu instalacji w rafinerii Grupy Lotos przekroczyła półmetek. Dzięki realizacji Projektu EFRA, wartego 2,3 mld zł, zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.



Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji Projektu EFRA został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych. W skład tych siedmiu obszarów wchodzą zarówno przyszłe instalacje, jak i mniejsze obiekty niezbędne dla funkcjonowania całej rafinerii po zakończeniu inwestycji.

Obecnie najbardziej zaawansowane są prace w obszarze projektowania (95 proc.), wykonywane przede wszystkim we Włoszech, w biurach KT - Kinetics Technology (KT), głównego wykonawcy większości instalacji Projektu EFRA. Natomiast zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji Projektu EFRA przekroczyły poziom 86 proc. Wokół placów budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w ok. 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują wysoko nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości ok. 700 kg paliw i 300 kg koksu.

- Jesteśmy na półmetku naszej inwestycji i jak na razie projekt wyprzedza przyjęty harmonogram. Po zakończeniu realizacji Projektu EFRA rafineria Lotosu w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie - podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. strategii i rozwoju. - Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów ciężkiego oleju opałowego. To produkt nieekologiczny, którego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli większą ilość wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie uzyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o ok. 2 dolary na baryłce.
Zakończono prace związane z palowaniem gruntu. 3,8 tys. potężnych żelbetowych pali ma zapewnić właściwą stabilność gruntu dla fundamentów i konstrukcji. Do tej pory wylano ok. 21,5 tys. ton betonu (na planowane 24,4 tys. ton), postawiono ok. 2,7 tys. ton konstrukcji stalowych (z planowanych 5 tys. t). Do prefabrykacji przekazano ok. 1000 ton rurociągów. Do końca stycznia 2017 wydano 211 mln euro, co stanowi 41 proc. budżetu projektu.

Przy budowie instalacji Projektu EFRA pracują głównie polscy pracownicy jako podwykonawcy firmy KT oraz zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę Lotos. Prace realizują: Mostostal Zabrze, KB Pomorze, Mostostal Płock, Przembud Gdańsk, Strabag, Keller Polska, Elektromontaż Gdańsk, Lotos Serwis, Energoaparatura, ABB, Uniserv-Piecbud, Tebodin i szereg innych. Duża część dostaw urządzeń i materiałów realizowana jest przez polskie firmy (m.in. Mostostal Siedlce, Pekabex).

Zakończenie budowy instalacji Projektu EFRA przewidziane jest na drugi kwartał 2018.

Kolumna o masie 290 ton rozładowana w rafinerii.

erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (113) 3 zablokowane

  • (3)

    Czy paliwo będzie tańsze? Bo ceny mamy europejskie, a zarobki 3-4 razy mniejsze.

    • 16 7

    • (1)

      Może dlatego, że ropę kupujemy po europejskich cenach, a nawet wyższych. Do tego 70% ceny paliwa to podatki, czyli cena samego paliwa (surowiec, koszty przetworzenia, transportu) to jakieś 1,5 zł/l.

      • 5 1

      • może dlatego że akcyza i inne podatki na paliwa to ok. połowa ich końcowej ceny detalicznej

        Od lat kolejne pazerne władze w tym nieszczęśliwym kraju muszą za coś budować socjalizm.

        • 2 0

    • telewizory i samochody też mamy w cenach europejskich

      • 4 3

  • no i co z tego.... (2)

    ..jak paliwo głano warte ....

    • 6 2

    • A co na BP czy Shellu paliwo lepsze?

      • 5 0

    • A co na BP czy Shellu paliwo lepsze?

      • 5 0

  • a jak nowy prezes misiewicz Energii? (2)

    ten z zarzutami kryminalnymi chyba...?

    • 22 1

    • (1)

      Uczy się czym jest MW i MWh oraz robi spis stanowisk, które obsadzi kolegami z PiS.

      Zamówił też kolejny akt zawierzenia.

      • 17 0

      • gzdie się przenieść z Energii? podpowiedźcie

        • 3 0

  • I najdroższe paliwo w Gdańsku.

    • 9 9

  • Nowotwory (2)

    położona jest praktycznie w mieście i truje ludzi

    • 22 30

    • Pamiętam jak pojawił się czarny dym w dzień nad rafinerią. Rzecznik ze spokojem powiedział, że to jest zrzut techniczny odpadów, tylko zawsze robią to w nocy i w tedy nie widać tego. Nie ma się czego bać, to normalne.

      • 11 7

    • głupek

      i tyle

      • 12 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane