• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręty podwodne nie spełniają wymagań, ale i tak kupimy je od Niemców?

Robert Kiewlicz
9 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben. Na zdjęciu okręt podwodny typu Kobben zacumowany w Porcie Wojennym w Gdyni. Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben. Na zdjęciu okręt podwodny typu Kobben zacumowany w Porcie Wojennym w Gdyni.

Projekt modernizacji polskiej floty i pozyskania niemieckich okrętów podwodnych wzbudził duże kontrowersje. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy poinformował o prowadzonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej rozmowach na temat zakupu okrętów typu U-212A od Niemców. Okazało się jednak, że okręty te nie spełniają obowiązkowych wymagań taktyczno-technicznych. MON, zamiast odrzucić całkowicie tę ofertę postanowił... zmienić wymagania wobec dostawcy.



Okręty podwodne typu 212A – niemieckie okręty podwodne o napędzie hybrydowym opartym na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych. Okręty podwodne typu 212A – niemieckie okręty podwodne o napędzie hybrydowym opartym na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych.
W lipcu 2013 poinformowaliśmy, że Ministerstwo Obrony Narodowej planuje pozyskać dwa okręty podwodne U-212A wyprodukowane przez niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems. Pomysł MON-u od początku budził poważne wątpliwości polskich ekspertów do spraw uzbrojenia.

Ministerstwo Obrony Narodowej nie chciało jednak ujawnić, z czego wynika ta decyzja, jak ma się ona do programu rozwoju Marynarki Wojennej RP i czy zamówienia na takie okręty nie powinny trafić do polskich stoczni. MON poinformował jedynie, że procedura ta ma charakter poufny.

Rąbka tajemnicy uchylił jednak gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. - Planowane postępowanie na dostawę okrętów podwodnych nowego typu nie będzie prowadzone w celu zawarcia umowy leasingowej - stwierdził Skrzypczak. - Przedmiotowe okręty zostaną pozyskane zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Odnosząc się do kwestii uczestnictwa polskiego przemysłu, w tym krajowych stoczni, zarówno w budowie, jak i w późniejszym serwisowaniu okrętów podwodnych Marynarki Wojennej RP, wyjaśniam, że o udzielenie zamówienia będą mogli ubiegać się wykonawcy, którzy będą spełniali warunki udziału w postępowaniu oraz nie będą podlegali wykluczeniu. Ponadto okręty podwodne, które mogą być zaoferowane stronie polskiej, będą musiały odpowiadać kryteriom postawionym przez Sztab Generalny WP w wymaganiach operacyjnych.

Czy Marynarka Wojenna RP doczeka się nowych okrętów?


W międzyczasie jednak do MON wpłynęła opinia od ekspertów Marynarki Wojennej RP. Stwierdzili oni jednoznacznie, że U-212A nie są idealnymi okrętami podwodnymi dla polskiej marynarki. Nie posiadają uzbrojenia rakietowego, nie są wyposażone w nowoczesne systemy ratownictwa i nie spełniają wymagań dotyczących układu napędowego.

Polski resort obrony zamiast odrzucić ofertę wyraził zgodę na powołanie grupy specjalistycznej do weryfikacji wymagań operacyjnych na okręt podwodny 212A. - Zakłada się, że najpóźniej do 8 listopada 2013 zostanie zakończony proces weryfikacji przedmiotowego wymagania operacyjnego - informuje gen. Skrzypczak. - Po jego zatwierdzeniu dokonana zostanie weryfikacja dokumentów fazy analityczno-koncepcyjnej systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego, takich jak: wstępne założenia taktyczno-techniczne i pełne studium wykonalności na pozyskanie okrętu podwodnego nowego typu.

Jak twierdzą eksperci do spraw uzbrojenia, oznacza to zmianę danych technicznych tak, aby U-212A pasował do nowych specyfikacji Sztabu Generalnego WP. Według naszych informacji negocjacje pomiędzy MON a ThyssenKrupp Marine Systems są w toku, a umowa może zostać podpisana już w lutym 2014 roku.

Miejsca

Opinie (230) 4 zablokowane

  • Niewielu wie , że do Niemców dopłacamy od dawna a od czasu wstapienia do UE

    To już na całego.

    Właśnie dlatego rozszerzono UE na nowe/biedne kraje by je drenować.

    Na każdy możliwy sposób.

    Europa Wschodnia, rozpad Układu Warszawskiego i rozszerzenie UE , dała złapać oddech Zachodowi na jakieś 20 lat.

    • 6 1

  • Tusk obiecał już Merkelowej

    a to przecież słowny człowiek.

    • 7 0

  • trzeba zapytać szwedów i estończyków

    Czy w razie wojny będą mieli miejsce na trzymanie takich okrętów u siebie w czasie internowania. W 39 mieliśmy podwodniaki których dowództwo MW nie umiało wykorzystać. Nieudacznicy zmarnowali wszystkie szanse na ich zastosowanie. Teraz było by tak samo.

    • 7 1

  • Zbudować okręty w Gdyni! (1)

    Nie kupować złomu z zagranicy.

    • 5 3

    • hehehehehehe

      polacy nie umia zbudowac patrolowca a co dopiero lodz podwodna. hehehehe mrzeniaaaaaaaaaa

      • 0 0

  • Polski przemysł zbrojeniowy musi zapokajać nasze potrzeby!

    Musimy zwiększać ilość miejsc pracy dla Polaków.

    • 3 0

  • przyjaźń

    no bo przyjaciół się POpiera, nie ważne czy ma rację czy nie...

    • 1 0

  • 2012 nie spełnia wymagań?? Trzymajcie mnie

    ale niech zgadnę korweta GAWRON spełania z naddatkiem

    • 7 0

  • panie redaktorze Kiewlicz ! (1)

    a jakiegoś pancernika na zbyciu nie ma ? Z mola popatrzyliby ludziska i fotkę można pstryknąć na pamiątkę. Tego badziewia ze szrotu to nawet nie będzie specjalnie widać.

    • 2 0

    • Pancernikow juz nie ma w sluzbie

      Jedynie w USA jako muzeum sa ze trzy. Chyba. Pancernik New Jersey stoi zacumowany w stanie o tej samej nazwie New Jersey.

      • 1 1

  • Zły podpis

    Zacumowany jest ORP "Orzeł" - klasa Kilo. A Kobben dopiero podchodzi do kei

    • 7 0

  • Trzeba było postaszyć Francuzów, za dużo wołali

    Wg poprzednich wymagań na zamówienie "łapał" się tylko OP Scorpene z Francji, więc ci "zaśpiewali" taką cenę z sufitu, że nawet nasi MONowcy przysiedli. Francuzi wystąpili z pozycji monopolisty, to i cena z sufitu.
    Niemiecki U212 w wersji dla Izraela ma możliwość wystrzeliwania rakiet manewrujących z wyrzutni torpedowej.
    Każdy typ ma wady i zalety oraz możliwość modyfikacji pod polskie warunki zamówienia.
    Niestety z kasą jest tak, że nie stać nas na kupienie trzech OP produkowanych jednym ciągiem, lecz z kilkuletnimi przerwami, wiec cena nie bedzie dla serii. No chyba, podobny typ zamówimy z inną marynarką, ale to takie gdybanie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane