• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręty podwodne nie spełniają wymagań, ale i tak kupimy je od Niemców?

Robert Kiewlicz
9 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben. Na zdjęciu okręt podwodny typu Kobben zacumowany w Porcie Wojennym w Gdyni. Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben. Na zdjęciu okręt podwodny typu Kobben zacumowany w Porcie Wojennym w Gdyni.

Projekt modernizacji polskiej floty i pozyskania niemieckich okrętów podwodnych wzbudził duże kontrowersje. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy poinformował o prowadzonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej rozmowach na temat zakupu okrętów typu U-212A od Niemców. Okazało się jednak, że okręty te nie spełniają obowiązkowych wymagań taktyczno-technicznych. MON, zamiast odrzucić całkowicie tę ofertę postanowił... zmienić wymagania wobec dostawcy.



Okręty podwodne typu 212A – niemieckie okręty podwodne o napędzie hybrydowym opartym na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych. Okręty podwodne typu 212A – niemieckie okręty podwodne o napędzie hybrydowym opartym na bateriach akumulatorowych oraz systemie ogniw paliwowych.
W lipcu 2013 poinformowaliśmy, że Ministerstwo Obrony Narodowej planuje pozyskać dwa okręty podwodne U-212A wyprodukowane przez niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems. Pomysł MON-u od początku budził poważne wątpliwości polskich ekspertów do spraw uzbrojenia.

Ministerstwo Obrony Narodowej nie chciało jednak ujawnić, z czego wynika ta decyzja, jak ma się ona do programu rozwoju Marynarki Wojennej RP i czy zamówienia na takie okręty nie powinny trafić do polskich stoczni. MON poinformował jedynie, że procedura ta ma charakter poufny.

Rąbka tajemnicy uchylił jednak gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. - Planowane postępowanie na dostawę okrętów podwodnych nowego typu nie będzie prowadzone w celu zawarcia umowy leasingowej - stwierdził Skrzypczak. - Przedmiotowe okręty zostaną pozyskane zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Odnosząc się do kwestii uczestnictwa polskiego przemysłu, w tym krajowych stoczni, zarówno w budowie, jak i w późniejszym serwisowaniu okrętów podwodnych Marynarki Wojennej RP, wyjaśniam, że o udzielenie zamówienia będą mogli ubiegać się wykonawcy, którzy będą spełniali warunki udziału w postępowaniu oraz nie będą podlegali wykluczeniu. Ponadto okręty podwodne, które mogą być zaoferowane stronie polskiej, będą musiały odpowiadać kryteriom postawionym przez Sztab Generalny WP w wymaganiach operacyjnych.

Czy Marynarka Wojenna RP doczeka się nowych okrętów?


W międzyczasie jednak do MON wpłynęła opinia od ekspertów Marynarki Wojennej RP. Stwierdzili oni jednoznacznie, że U-212A nie są idealnymi okrętami podwodnymi dla polskiej marynarki. Nie posiadają uzbrojenia rakietowego, nie są wyposażone w nowoczesne systemy ratownictwa i nie spełniają wymagań dotyczących układu napędowego.

Polski resort obrony zamiast odrzucić ofertę wyraził zgodę na powołanie grupy specjalistycznej do weryfikacji wymagań operacyjnych na okręt podwodny 212A. - Zakłada się, że najpóźniej do 8 listopada 2013 zostanie zakończony proces weryfikacji przedmiotowego wymagania operacyjnego - informuje gen. Skrzypczak. - Po jego zatwierdzeniu dokonana zostanie weryfikacja dokumentów fazy analityczno-koncepcyjnej systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego, takich jak: wstępne założenia taktyczno-techniczne i pełne studium wykonalności na pozyskanie okrętu podwodnego nowego typu.

Jak twierdzą eksperci do spraw uzbrojenia, oznacza to zmianę danych technicznych tak, aby U-212A pasował do nowych specyfikacji Sztabu Generalnego WP. Według naszych informacji negocjacje pomiędzy MON a ThyssenKrupp Marine Systems są w toku, a umowa może zostać podpisana już w lutym 2014 roku.

Miejsca

Opinie (230) 4 zablokowane

  • Naucz się poPRAWNIE pisać, 'redachtorku -iczu'! Nie KUPIMY, a k u p i

    jakiś jełop z drugiego jełopa poLECENIA, tak jak przestarzałe samoloty i szereg innego badziewia-vide wiecznie uziemione Dreamlinery!!!

    • 4 0

  • Marynarka Wojenna do likwidacji

    a okrętów nam nie trzeba granicą zajmie się straż graniczna

    • 2 5

  • Dość kupowania! (1)

    Czas produkowania.

    • 7 2

    • brak doświadczenia

      Niestety Polska nie produkowała OP, a zbieranie doświadczenia kosztuje - patrz niedokończony projekt Gawron

      • 1 2

  • specjalistów z MW zadowala chyba tylko najnowszy lotniskowiec USA R.R.

    Te okręty to unikalna technologia prawdziwe rarytasy eks-niem-norw. Kobbeny to złom których kadłuby nie można nawet oczyszczać piaskując bo są już za cienkie, ORZEŁ to dobry okręt ale technologia ZSRR nie do modernizacji,2e eks-USA korwety też nie do unowocześnienia a GAWRON to 400mln porażka POLSKA TO NIE KUWEJT nie mamy takiej kasy-zakup-POpIERAM

    • 4 1

  • Ssman

    Tak najlepiej kupic okrety od zydow wtedy to bedzie cool

    • 0 0

  • Jesteśmy dla szwabów wołami roboczymi, rynkiem zbytu

    i złomowiskiem.

    • 6 0

  • (1)

    U-212 to obecnie NAJLEPSZE okręty podwodne o napędzie nieatomowym,które przewyższają możliwościami część jednostek nuklearnych(Polecam lekturę specyfikacji łodzi;szczególną uwagę zwracają ogniwa paliwowe,które sprawiają,że U-212 jest jeszcze cichszy od swoich atomowych konkurentów,co sprawia,że są praktycznie niemożliwe do wykrycia przez konwencjonalne urządzenia). Szkopuł tkwi w źle rozpisanych wymaganiach przetargu,a nie samych okrętach.Forumowe polactwo jednak wie najlepiej.

    • 4 0

    • Teraz wojny nie prowadzi się OP tylko dronami

      • 0 0

  • (1)

    i dobrze ciesze sie bynajmnei stocznowcy w n iemcech beda mieli prace i je tam remotowali zamnkas stocznei w gdyni wyboracaPO

    • 0 2

    • nasi stoczniowcy

      Również będą mieli pracę ale w niemieckich stoczniach za 1/3 stawki niemca. ;-)

      • 1 0

  • Dziś kupować okręt podwodny bez wyrzuni rakiet to pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 4 1

  • Jak nie macie pojęcia (4)

    to się nie wypowiadajcie na ten temat... jak już chcecie zabłysnąć to najpierw poczytajcie o okrętach podwodnych jakie się produkuje,kto produkuje,jakie są między nimi różnice a potem się wypowiadajcie wszyscy nagle mądrzy i obeznani w temacie... tempaki

    • 2 4

    • tempaki czy tępaki??? (3)

      Ile klas skończyłeś?

      • 3 0

      • okręty się nie produkuje tylko buduje tępaku!!! (2)

        • 2 0

        • marin (1)

          jest ekspertem bo pewnie w stoczni MW pracuje jako cieć. Stoi na bramie i przyciskiem od szlabanu steruje. Nie jedno w swojej karierze widział.

          • 1 0

          • marin czytałeś o tym w bravo girl???

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane