- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Okręty podwodne nie spełniają wymagań, ale i tak kupimy je od Niemców?
Projekt modernizacji polskiej floty i pozyskania niemieckich okrętów podwodnych wzbudził duże kontrowersje. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy poinformował o prowadzonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej rozmowach na temat zakupu okrętów typu U-212A od Niemców. Okazało się jednak, że okręty te nie spełniają obowiązkowych wymagań taktyczno-technicznych. MON, zamiast odrzucić całkowicie tę ofertę postanowił... zmienić wymagania wobec dostawcy.
W lipcu 2013 poinformowaliśmy, że Ministerstwo Obrony Narodowej planuje pozyskać dwa okręty podwodne U-212A wyprodukowane przez niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems. Pomysł MON-u od początku budził poważne wątpliwości polskich ekspertów do spraw uzbrojenia.
Ministerstwo Obrony Narodowej nie chciało jednak ujawnić, z czego wynika ta decyzja, jak ma się ona do programu rozwoju Marynarki Wojennej RP i czy zamówienia na takie okręty nie powinny trafić do polskich stoczni. MON poinformował jedynie, że procedura ta ma charakter poufny.
Rąbka tajemnicy uchylił jednak gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. - Planowane postępowanie na dostawę okrętów podwodnych nowego typu nie będzie prowadzone w celu zawarcia umowy leasingowej - stwierdził Skrzypczak. - Przedmiotowe okręty zostaną pozyskane zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Odnosząc się do kwestii uczestnictwa polskiego przemysłu, w tym krajowych stoczni, zarówno w budowie, jak i w późniejszym serwisowaniu okrętów podwodnych Marynarki Wojennej RP, wyjaśniam, że o udzielenie zamówienia będą mogli ubiegać się wykonawcy, którzy będą spełniali warunki udziału w postępowaniu oraz nie będą podlegali wykluczeniu. Ponadto okręty podwodne, które mogą być zaoferowane stronie polskiej, będą musiały odpowiadać kryteriom postawionym przez Sztab Generalny WP w wymaganiach operacyjnych.
W międzyczasie jednak do MON wpłynęła opinia od ekspertów Marynarki Wojennej RP. Stwierdzili oni jednoznacznie, że U-212A nie są idealnymi okrętami podwodnymi dla polskiej marynarki. Nie posiadają uzbrojenia rakietowego, nie są wyposażone w nowoczesne systemy ratownictwa i nie spełniają wymagań dotyczących układu napędowego.
Polski resort obrony zamiast odrzucić ofertę wyraził zgodę na powołanie grupy specjalistycznej do weryfikacji wymagań operacyjnych na okręt podwodny 212A. - Zakłada się, że najpóźniej do 8 listopada 2013 zostanie zakończony proces weryfikacji przedmiotowego wymagania operacyjnego - informuje gen. Skrzypczak. - Po jego zatwierdzeniu dokonana zostanie weryfikacja dokumentów fazy analityczno-koncepcyjnej systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofania sprzętu wojskowego, takich jak: wstępne założenia taktyczno-techniczne i pełne studium wykonalności na pozyskanie okrętu podwodnego nowego typu.
Jak twierdzą eksperci do spraw uzbrojenia, oznacza to zmianę danych technicznych tak, aby U-212A pasował do nowych specyfikacji Sztabu Generalnego WP. Według naszych informacji negocjacje pomiędzy MON a ThyssenKrupp Marine Systems są w toku, a umowa może zostać podpisana już w lutym 2014 roku.
Miejsca
Opinie (230) 4 zablokowane
-
2013-11-09 16:48
Naucz się poPRAWNIE pisać, 'redachtorku -iczu'! Nie KUPIMY, a k u p i
jakiś jełop z drugiego jełopa poLECENIA, tak jak przestarzałe samoloty i szereg innego badziewia-vide wiecznie uziemione Dreamlinery!!!
- 4 0
-
2013-11-09 16:55
Marynarka Wojenna do likwidacji
a okrętów nam nie trzeba granicą zajmie się straż graniczna
- 2 5
-
2013-11-09 16:58
Dość kupowania! (1)
Czas produkowania.
- 7 2
-
2013-11-09 17:01
brak doświadczenia
Niestety Polska nie produkowała OP, a zbieranie doświadczenia kosztuje - patrz niedokończony projekt Gawron
- 1 2
-
2013-11-09 17:29
specjalistów z MW zadowala chyba tylko najnowszy lotniskowiec USA R.R.
Te okręty to unikalna technologia prawdziwe rarytasy eks-niem-norw. Kobbeny to złom których kadłuby nie można nawet oczyszczać piaskując bo są już za cienkie, ORZEŁ to dobry okręt ale technologia ZSRR nie do modernizacji,2e eks-USA korwety też nie do unowocześnienia a GAWRON to 400mln porażka POLSKA TO NIE KUWEJT nie mamy takiej kasy-zakup-POpIERAM
- 4 1
-
2013-11-09 17:35
Ssman
Tak najlepiej kupic okrety od zydow wtedy to bedzie cool
- 0 0
-
2013-11-09 17:58
Jesteśmy dla szwabów wołami roboczymi, rynkiem zbytu
i złomowiskiem.
- 6 0
-
2013-11-09 18:09
(1)
U-212 to obecnie NAJLEPSZE okręty podwodne o napędzie nieatomowym,które przewyższają możliwościami część jednostek nuklearnych(Polecam lekturę specyfikacji łodzi;szczególną uwagę zwracają ogniwa paliwowe,które sprawiają,że U-212 jest jeszcze cichszy od swoich atomowych konkurentów,co sprawia,że są praktycznie niemożliwe do wykrycia przez konwencjonalne urządzenia). Szkopuł tkwi w źle rozpisanych wymaganiach przetargu,a nie samych okrętach.Forumowe polactwo jednak wie najlepiej.
- 4 0
-
2013-11-10 22:30
Teraz wojny nie prowadzi się OP tylko dronami
- 0 0
-
2013-11-09 18:49
(1)
i dobrze ciesze sie bynajmnei stocznowcy w n iemcech beda mieli prace i je tam remotowali zamnkas stocznei w gdyni wyboracaPO
- 0 2
-
2013-11-09 20:50
nasi stoczniowcy
Również będą mieli pracę ale w niemieckich stoczniach za 1/3 stawki niemca. ;-)
- 1 0
-
2013-11-09 18:49
Dziś kupować okręt podwodny bez wyrzuni rakiet to pieniądze wyrzucone w błoto.
- 4 1
-
2013-11-09 19:26
Jak nie macie pojęcia (4)
to się nie wypowiadajcie na ten temat... jak już chcecie zabłysnąć to najpierw poczytajcie o okrętach podwodnych jakie się produkuje,kto produkuje,jakie są między nimi różnice a potem się wypowiadajcie wszyscy nagle mądrzy i obeznani w temacie... tempaki
- 2 4
-
2013-11-09 20:56
tempaki czy tępaki??? (3)
Ile klas skończyłeś?
- 3 0
-
2013-11-09 20:58
okręty się nie produkuje tylko buduje tępaku!!! (2)
- 2 0
-
2013-11-09 21:19
marin (1)
jest ekspertem bo pewnie w stoczni MW pracuje jako cieć. Stoi na bramie i przyciskiem od szlabanu steruje. Nie jedno w swojej karierze widział.
- 1 0
-
2013-11-10 09:02
marin czytałeś o tym w bravo girl???
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.