• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olechnowicz: Lotos nie potrzebuje dobrego wujka

Robert Kiewlicz
29 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, twierdzi, że jedną z najważniejszych kwestii prywatyzacji Lotosu powinno być zachowanie jego siedziby w Gdańsku. Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, twierdzi, że jedną z najważniejszych kwestii prywatyzacji Lotosu powinno być zachowanie jego siedziby w Gdańsku.

Debata na temat prywatyzacji jednej z największych spółek paliwowych w kraju od kilku miesięcy rozpala nie tylko polityków i biznesmenów, ale także zwykłych mieszkańców Pomorza. O przyszłości Grupy Lotos, prywatyzacji i wymarzonym inwestorze strategicznym rozmawiamy z prezesem zarządu Grupy Lotos, Pawłem Olechnowiczem.



Dużymi krokami zbliża się od dawna zapowiadana prywatyzacja Grupy Lotos. Akcjami spółki zainteresowany jest kapitał amerykański, rosyjski, a nawet chiński. Czym będzie kierował się Skarb Państwa wybierając inwestora dla Lotosu?

Paweł Olechnowicz: O przebiegu i wynikach prywatyzacji zadecyduje zapewne liczba i jakość ofert. Lotos jest położony strategicznie, z dostępem do morza, w miejscu z rozwiniętą infrastrukturą i logistyką morską. Jest bardzo istotnym aktywem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne państwa. Można Lotos sprzedać w całości, jednak trzeba mieć zagwarantowane funkcjonowanie sieci przesyłowej, bazę magazynową i dostęp do terminali w portach. Skarb Państwa nie tak dawno zadecydował o odkupieniu akcji Naftoportu od Lotosu i Orlenu, tak aby aktywa strategiczne, które powinny być w rękach państwa, w nich pozostały.

Trzeba myśleć nie tylko o sprawach bezpieczeństwa, ale także o sprawach społecznych i o tym, czy siedziba Lotosu pozostanie w Gdańsku. Jesteśmy nie tylko strategiczną firmą dla Polski, ale przede wszystkim strategiczną firmą dla Pomorza. Nie ulega wszelkiej wątpliwości, że Lotos ma ogromny udział w jakości funkcjonowania i rozwoju gospodarki nie tylko Gdańska, ale też regionu. Przy tych obrotach, które obecnie ma Lotos i przy perspektywie jeszcze większych obrotów ma to bardzo duże znacznie.

Wystarczy dokonać analizy tego, jak inne firmy, funkcjonujące na lokalnym rynku, skorzystały i nadal korzystają na ogromnej inwestycji, jaką jest Program 10+. Jeśli po prywatyzacji nie będzie dalszych inwestycji w Lotos, wiele firm z naszego regionu straci możliwość rozwoju. Zakładam, że w procesie prywatyzacji zostaną wzięte pod uwagę interesy spółki, regionu i bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Czyli każdy inwestor, który zapewni rozwój bez względu na pochodzenie kapitału, jest inwestorem dobrym dla Lotosu?

- Jesteśmy poważnym aktywem Skarbu Państwa, firmą traktowaną bardzo poważnie w układzie międzynarodowym. Nie potrzebujemy kogoś, kto nas tylko dokapitalizuje, obniżając wartość zadłużenia. Mamy dobrą pozycję finansową i nie ma powodów, abyśmy się martwili, że trzeba natychmiast "dosypać" pieniędzy, bo bilans jest w niebezpieczeństwie. Jesteśmy obecnie na poziomie lepszym niż zakładaliśmy w biznesplanie. Kończymy nasze inwestycje. Na początku przyszłego roku urządzania do hydrokrakingu oraz instalacja ROSE zostaną włączone w normalny ciąg produkcyjny. Program 10+ jest faktem i rafineria o potencjale 10 mln ton przerobu ropy naftowej rocznie także jest faktem. Będziemy mieli najlepsze produkty na rynku i przy odpowiednim działaniu naszych służb handlowych nie powinniśmy mieć problemu ze sprzedażą całości naszej produkcji na rynku. Nie ma potrzeby, abyśmy mieli szybko dobrego wujka, który nam pomoże w problemach finansowych. Dobry wujek, jeśli się pojawi, będzie pomocą w rozwoju upstreamowym [chodzi o sektor wydobywczy - przyp. red.], a do tego potrzeba miliardów. Lotos miał 6 mld zł przychodów w 2002 roku. W 2011 r., przy takim przerobie ropy i obecnie istniejących stawkach, będzie to pięć razy więcej. Nasz stopień zadłużenia będzie spadać i będziemy mieli coraz lepszą płynność finansową.

Czy obecnie jest dobry okres poszukiwania inwestora dla Lotosu i sprzedaży jego akcji?

- Sprzedaż realizuje właściciel i ma pełne prawo to uczynić. Ważne jest pytanie, co chce osiągnąć poprzez sprzedaż akcji. Jeśli chodzi tylko o wpływy do budżetu, to ze sprzedaży akcji będą one jednorazowe. Trzeba więc zadbać o efekt długoterminowy, aby wpływy do budżetu państwa były coraz większe przy nowym właścicielu. Wiele zależy od tego, kiedy transakcja zostanie sfinalizowana i jak wtedy będzie wyglądał rynek. Sytuacja stale się poprawia i mogę spokojnie patrzeć na rok 2011.

W Porcie Północnym powstaje baza PERN. Głównym partnerem PERN-u jest firma Oiltanking, największa niezależna firma, świadcząca usługi magazynowe i przeładunkowe dla branży naftowej, paliwowej. Czy zlokalizowanie tej bazy na Pomorzu nie zaszkodzi Lotosowi i nie zmniejszy jego wartości i możliwości rozwojowych?

- Wszystko zależy od tego, jaka będzie to baza. Jeśli będzie to baza surowcowa ropy naftowej, to nie mamy żadnych oporów przed tą inwestycją. Jeśli będzie to baza paliwowa, to pytanie, w jaki sposób ktoś chce realizować proces wprowadzania na polski rynek produktów. Gdyby był to olej napędowy, którego w tym samym czasie będziemy produkować więcej z naszych instalacji i razem z dodatkową produkcją Orlenu będzie to tyle, ile brakuje obecnie na polskim rynku, to możemy mieć problem. Nasuwa się pytanie, czy na początku bilansowania rynku nie powinniśmy mieć odpowiedniego komfortu.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Gr Lotos (3)

    o Pawle Olechowiczu, czyli prezesie jednego z największych polskich przedsiębiorstw oraz dyrektorze generalnym jednej ze strategicznych
    polskich spółek, świadczą wyniki podczas Jego urzędowania, oraz to,
    że podczas dowodzenia spółką Skarbu Państwa,w którym działo się wieeele różnych operacji, mógł spokojnie realizować i unowocześniać zakład - zwiększajac jego przerób, niemal dwukrotnie !
    "Po owocach Ich poznacie" !

    • 9 6

    • No to chłopie mądry ty że chej (2)

      Ile licencjatów zrobiłeś że by się dowiedzieć że jak coś się rozbuduje to więcej produkuje.
      I pewno myślisz że tylko jeden prezes mógł na to wpaść napisz nlepiej TYŁOWŁAZ jestem.

      • 3 1

      • "..jak coś się rozbuduje, to więcej produkuje" - pełna zgoda !
        Tyle tylko, że jakoś poprzednicy na to nie wpadli, czyli na pomysł rozbudowy,
        więc nawet, gdybym miał doktorat, to przy takich wypocinach, jak Twoje
        cofnęłaby mi się inteligencja..

        • 1 3

      • a Ty co?

        świeżo magistra na WSTiH obroniłeś ? :D

        • 0 0

  • NAJLEPSZE JEST TO ŻE PALIWO W IŁŻY-500 KM OD GDAŃSKA JEST TAŃSZE NIŻ W SAMYM GDAŃSKU!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 15 0

    • bo do Iłży leci takim dużym balonem na hel

      a po Gdańsku musi zostać rozwiezione przez cysterny, Z TOND cena

      • 0 0

  • jeżeli jakiś zdrajca sprzeda to Rosjanom

    to chyba wie , że to będzoe koniec Lotosu

    • 5 2

  • podobno niedługo Lotos na koszulkach Lechii

    • 2 7

  • JAK ZWYKLĘ POD PUBLIKĘ (3)

    ŻADEN REDAKTOR NIE ZADA TRUDNYCH PYTAŃ PANU PREZESOWI O. TYLKO TAKIE NA JAKIE MU PREZES POZWOLI, A TU TRZEBA ZAPYTAĆ:

    1. JAKIE JEST ZADŁUŻENIE LOTOSU ?
    2. KTO KUPI 10 MLN TON ROPY ROCZNIE ?
    3. SKĄD TA ROPA DO PRZEROBU - BO NIE OD PETROBALTICU KTÓRY JEST SYSTEMATYCZNIE WYNISZCZANY A LOTOS NORGE MA JUŻ 2 LATA POŚLIZGU Z WYDOBYCIEM ?
    4. NO I KIEDY PREZES O. IDZIE NA EMERYTURĘ BO W WARSZAWIE MAJĄ GO JUŻ DOSYĆ ?

    • 10 8

    • to Lotos ma kupić 10 ml ton ropy i ją przerobic otrzymując wiele produktow o ktorych "PROGRAM 10 minus" nie ma pojęcia". I to nie tylko benzyny i olej napędowy. Tak na marginesie.

      • 0 0

    • Jest Pan chyba z PO

      • 0 0

    • najważniejsze widać jest pytanie numer 4

      Czyli nieważne co się dzieje, ale w Warszawie mają go dosyć. Jeśli ci z Warszawy mają go dosyć, to znaczy że robi kawał porządnej roboty

      • 0 0

  • Skąd mądrośc Olechnowicza? (1)

    Jasne, że z szerokich pleców. Może Pan Borusewicz coś wie na ten temat. Dziwnym jest, że zawirowania polityczne (zmiany władzy) jego osobę ominęły. Jednak to dobrze! Nawet l człowiek z lewicy może być menagerem przy rozumnych władzach RP i samorządowych. Zasada polityków "kto nie z nami itd....." powinna iść do kosza, co widać na załączonym przykładzie.

    • 5 2

    • Platfusy kręcą się przy spółkach Lotosu,warto zbadać tę sprawę.....To polityczna bomba....

      • 2 0

  • PRywatyzacja w dobie kryzysu...Czy Pan Olechnowicz zwariował? (1)

    Min.Skarbu potrzebuje kasy na armię urzędasów,za rządu Tuska zatrudnienie w administracji publicznej wzrosło o 43%....
    Tanie państwo dla frajerów....

    Kryzys to realny spadek wartości "Lotosu".

    Stawiam 10 tys. zł że "Lotos" kupi za zaniżoną cenę jakaś firma putinowskiej Rosji.....

    • 5 4

    • "menedżer" to Ty chyba jesteś zmiany w Mc Donald'sie :-)

      • 0 0

  • skandalem to jest to

    "Nasuwa się pytanie, czy na początku bilansowania rynku nie powinniśmy mieć odpowiedniego komfortu"

    ???? !!!! jednym słowem Lotos boi się, że ktoś inny mógłby zacząć sprzedawać produkty przetworzone np. olej napędowy !!!! I musiałby konkurować cenowo !!
    Skandal. Lotos z Orlenem podzieliły rynek i lecą w ciula

    • 4 1

  • Sprostowanie (4)

    Akurat tak się składa, że pracuję w Lotosie i jak to niektórzy nazywają na forum jestem w tym "korycie". Choć w pełni nie uznaję tego określenia. LUDZIE!!!!! dlaczego tak nagabujecie prezesa Olechnowicza? Zazdrośni? Zakompleksieni? Uważam, że ten człowiek to jeden z najlepszych menedżerów w Polsce jak nie dalej. Kto wyprowadził na szczyty rafinerię, kto tak rozbudował, kto przynosi niesamowite zyski? No chyba nie cud, tylko człowiek w jego wydaniu. Czy znacie inną Polską firmę, która zbudowała takie imperium w 5 lat???? Tak szczerze. Takich ludzi nam trzeba w Polsce, trzymających rękę na pulsie i ogarniających wszystko. Inne firmy bankrutują, nie mają zysków, a tu psikus, firma pod jego rządami to coś dobrego dla całego ogółu.Tak uważam i tak będę myśleć i złego słowa nie powiem na niego.

    • 12 9

    • stary nie przesadzaj. nie macie konkurencji, ceny wysokie (aż się konkurencji prezio boi, to się rozbudowaliście, rozbudowa zawsze jest łatwa jak jest zbyt, w czym problem ?? zrobił swoje za niezłą kasę i tylę a zaraz tam gadanie jaki wspaniały
      Województwo ma dochody z podatków, trochę ludzi ma robotę a Lotos śmieszny biurowczyk to fakty
      Ale mieszkańcy to mają głównie najwyższe w PL ceny paliwa, ot co szczęśliwy pracowniku Lotosu

      • 5 5

    • (1)

      każdy mający choć odrobinę oleju w głowie prezio zbudowałbym imperium, tak to jest z interesami petrochemicznymi, oleju ani benzyn z zagranicy wozić się nie opłaca niestety, choć i tak te Łukoile wszystkie mają chyba swoje paliwa w lepszej cenie a jakość absolutnie nic nie gorsza bo z tej samej podłej ruskiej ropy czy jak ona się tam zwie, ropa brent to to nie jest

      • 1 0

      • a najlepsza stacja Lukoil to jest ta,

        którą budują od 3 lat na przeciwko Lotosu :-)

        • 1 1

    • bo lepiej byc platformersem i pracować w lidlu za 1200

      niż w Polskiej firmie za godziwe pieniądze.

      Skoro ja platformers mam spaparane życie, niech inni też takie mają.
      Sprzedać wszystko i zostać z ręką w nocniku !
      Niech żyje PełO i miłość polsko - rosyjska !

      • 0 0

  • Kapitalizm i wolny rynek (1)

    "...czy na początku bilansowania rynku nie powinniśmy mieć odpowiedniego komfortu".Czy to nie jest wołanie o monopol?Taki stan daje dyktat cenowy.
    Panie Olechnowicz nie ten ustrój!Ale wtopa.Warto rzucić ten cytat do świata biznesu.

    • 4 0

    • Dureń

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane