• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olechnowicz: Lotos nie potrzebuje dobrego wujka

Robert Kiewlicz
29 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, twierdzi, że jedną z najważniejszych kwestii prywatyzacji Lotosu powinno być zachowanie jego siedziby w Gdańsku. Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos, twierdzi, że jedną z najważniejszych kwestii prywatyzacji Lotosu powinno być zachowanie jego siedziby w Gdańsku.

Debata na temat prywatyzacji jednej z największych spółek paliwowych w kraju od kilku miesięcy rozpala nie tylko polityków i biznesmenów, ale także zwykłych mieszkańców Pomorza. O przyszłości Grupy Lotos, prywatyzacji i wymarzonym inwestorze strategicznym rozmawiamy z prezesem zarządu Grupy Lotos, Pawłem Olechnowiczem.



Dużymi krokami zbliża się od dawna zapowiadana prywatyzacja Grupy Lotos. Akcjami spółki zainteresowany jest kapitał amerykański, rosyjski, a nawet chiński. Czym będzie kierował się Skarb Państwa wybierając inwestora dla Lotosu?

Paweł Olechnowicz: O przebiegu i wynikach prywatyzacji zadecyduje zapewne liczba i jakość ofert. Lotos jest położony strategicznie, z dostępem do morza, w miejscu z rozwiniętą infrastrukturą i logistyką morską. Jest bardzo istotnym aktywem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne państwa. Można Lotos sprzedać w całości, jednak trzeba mieć zagwarantowane funkcjonowanie sieci przesyłowej, bazę magazynową i dostęp do terminali w portach. Skarb Państwa nie tak dawno zadecydował o odkupieniu akcji Naftoportu od Lotosu i Orlenu, tak aby aktywa strategiczne, które powinny być w rękach państwa, w nich pozostały.

Trzeba myśleć nie tylko o sprawach bezpieczeństwa, ale także o sprawach społecznych i o tym, czy siedziba Lotosu pozostanie w Gdańsku. Jesteśmy nie tylko strategiczną firmą dla Polski, ale przede wszystkim strategiczną firmą dla Pomorza. Nie ulega wszelkiej wątpliwości, że Lotos ma ogromny udział w jakości funkcjonowania i rozwoju gospodarki nie tylko Gdańska, ale też regionu. Przy tych obrotach, które obecnie ma Lotos i przy perspektywie jeszcze większych obrotów ma to bardzo duże znacznie.

Wystarczy dokonać analizy tego, jak inne firmy, funkcjonujące na lokalnym rynku, skorzystały i nadal korzystają na ogromnej inwestycji, jaką jest Program 10+. Jeśli po prywatyzacji nie będzie dalszych inwestycji w Lotos, wiele firm z naszego regionu straci możliwość rozwoju. Zakładam, że w procesie prywatyzacji zostaną wzięte pod uwagę interesy spółki, regionu i bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Czyli każdy inwestor, który zapewni rozwój bez względu na pochodzenie kapitału, jest inwestorem dobrym dla Lotosu?

- Jesteśmy poważnym aktywem Skarbu Państwa, firmą traktowaną bardzo poważnie w układzie międzynarodowym. Nie potrzebujemy kogoś, kto nas tylko dokapitalizuje, obniżając wartość zadłużenia. Mamy dobrą pozycję finansową i nie ma powodów, abyśmy się martwili, że trzeba natychmiast "dosypać" pieniędzy, bo bilans jest w niebezpieczeństwie. Jesteśmy obecnie na poziomie lepszym niż zakładaliśmy w biznesplanie. Kończymy nasze inwestycje. Na początku przyszłego roku urządzania do hydrokrakingu oraz instalacja ROSE zostaną włączone w normalny ciąg produkcyjny. Program 10+ jest faktem i rafineria o potencjale 10 mln ton przerobu ropy naftowej rocznie także jest faktem. Będziemy mieli najlepsze produkty na rynku i przy odpowiednim działaniu naszych służb handlowych nie powinniśmy mieć problemu ze sprzedażą całości naszej produkcji na rynku. Nie ma potrzeby, abyśmy mieli szybko dobrego wujka, który nam pomoże w problemach finansowych. Dobry wujek, jeśli się pojawi, będzie pomocą w rozwoju upstreamowym [chodzi o sektor wydobywczy - przyp. red.], a do tego potrzeba miliardów. Lotos miał 6 mld zł przychodów w 2002 roku. W 2011 r., przy takim przerobie ropy i obecnie istniejących stawkach, będzie to pięć razy więcej. Nasz stopień zadłużenia będzie spadać i będziemy mieli coraz lepszą płynność finansową.

Czy obecnie jest dobry okres poszukiwania inwestora dla Lotosu i sprzedaży jego akcji?

- Sprzedaż realizuje właściciel i ma pełne prawo to uczynić. Ważne jest pytanie, co chce osiągnąć poprzez sprzedaż akcji. Jeśli chodzi tylko o wpływy do budżetu, to ze sprzedaży akcji będą one jednorazowe. Trzeba więc zadbać o efekt długoterminowy, aby wpływy do budżetu państwa były coraz większe przy nowym właścicielu. Wiele zależy od tego, kiedy transakcja zostanie sfinalizowana i jak wtedy będzie wyglądał rynek. Sytuacja stale się poprawia i mogę spokojnie patrzeć na rok 2011.

W Porcie Północnym powstaje baza PERN. Głównym partnerem PERN-u jest firma Oiltanking, największa niezależna firma, świadcząca usługi magazynowe i przeładunkowe dla branży naftowej, paliwowej. Czy zlokalizowanie tej bazy na Pomorzu nie zaszkodzi Lotosowi i nie zmniejszy jego wartości i możliwości rozwojowych?

- Wszystko zależy od tego, jaka będzie to baza. Jeśli będzie to baza surowcowa ropy naftowej, to nie mamy żadnych oporów przed tą inwestycją. Jeśli będzie to baza paliwowa, to pytanie, w jaki sposób ktoś chce realizować proces wprowadzania na polski rynek produktów. Gdyby był to olej napędowy, którego w tym samym czasie będziemy produkować więcej z naszych instalacji i razem z dodatkową produkcją Orlenu będzie to tyle, ile brakuje obecnie na polskim rynku, to możemy mieć problem. Nasuwa się pytanie, czy na początku bilansowania rynku nie powinniśmy mieć odpowiedniego komfortu.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • to bardzo dobrze!! (1)

    niech lotos sprywatyzują,to i paliwo może troszke stanieje!!! no chybaże rząd Polski będzie kłody pod nogi prywaciarzowi pakował!! nie pominę faktu,ze państwo Polskie nas po chamsku okrada(chciałbym zaznaczyć,że 75% ceny paliwa to są AKCYZA i PODATKI !! ),a paliwo kosztuje 1.5pln, a nie 4.50 pln !! trzy czwarte ceny z kazdego litra paliwa zabiera nam rząd Polski,pod postacią akcyz,podatków itp. bo przecież za malo bylo by gdyby zarobili na litrze 100% i kosztowaloby 3 złote !!prawda??ząd okrada nas na tysiące sposobów,a to jeden z nich!! w polsce samochody liczone są w milionach,sztucznie generowane korki,ustawiane atrapy radarów,a wszystko po to by wiecej paliwa kazdy wypalil...i to nie są żarty....bo wtedy dopiero dobrze rzad zarabia!! i jak kiedys (kilka lat temu)alkohol stanial,to z paliwem bedzie cieżko,bo przcież paliwa sam sobie człowiek w piwnicy "nie napędzi"

    • 5 2

    • Taa niech sprywatyzuja...akurat.

      GDZIE CI CENA SPADNIE...? ktos kto wylozyl duza kase bedzie chcial szybko dostac zwrot..odbije sie to niestety na cenie ktora na pewno nie spadnie a pojdzie w gore..Dla poprawienia twojego humoru dodam ,ze ceny energii elekrtycznej w ciagu 2 lat wzrosna o 200 %..

      • 2 1

  • Lotos jest w dobrych rękach (2)

    Tak dobrze temu Olechnowiczowi z oczu patrzy że raczej Lotos może byc o swoją przyszłośc spokojny.

    • 2 5

    • Z jego !!

      oczu tryska ropa naftowa , to wzrok szatana !!

      • 0 0

    • Jemu

      z oczu tryska ropa naftowa , to wzrok szatana !!

      • 0 0

  • Nie potrzeba prywatyzacji

    Teraz niech się rząd cieszy, bo jak sprzeda LOTOS to może nowy inwestor zarejestruje swoją działalność w jakimś fajnym raju podatkowym i nie będzie płacił podatków i co wtedy zrobi rząd:) Opcja żeby ceny paliwa spadły to zmiana podatku który jest w paliwie innej drogi nie ma. Rząd na to nie pójdzie a jak sprzeda to nowy własciciel marżę swoją sobie sam ustali:) taniej nic nie będzie

    • 2 1

  • do ola (1)

    a ten pe. dal na zdjeciu dalej hapie kasiore i zyje na "europejskim " poziomie reszta pracownikow sie nie liczy i ma ich gleboko w d.upie ciekawe ile wezmie cala szlachta kadrowa A.. slyszalem ze 7krotna pesje.. chcialbym zeby jeden z drugim wyszedl z tej swiecacej zarowki i poprostu zabral sie do roboty ... a bo bym zapomnial panie prezesie .. szmelka jest za..jebista. az psy uciekaja na sam zapach

    • 2 4

    • Olo

      kapitalista wychowany w komunistycznych szkolach , no jak tam Olus dobrze cie wyszkolili ze normalnych pracownikow traktujesz jak powietrze , niedlugo Ruski cie wykna !!!

      • 0 0

  • mieszkanka gdańska

    dlaczego my na siłe musimy wszystko co dobre zniszczyć .Zamiast armi dyrektorów i kierownikow ktorzy za darmo biora forse lepiej to wykorzystać na unowocześnienie lotosu ale po co lepiej go sprzedac.obcy nie będzie sie cackał wyciagnie co sie da i już. CHOCIAŻ MY SAMI NTEŻ UMIEMY WIELE spieprzyć wystarczy popatrzeć na PETRO BALTIC KTORY połączono z lotosem i nic z tego nie wynikło

    • 1 1

  • burak Olechnowicz zapomina

    że nie jest właścicielem rafinerii

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę,...

Najczęściej czytane