• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pomysł połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen i PGNiG

Robert Kiewlicz
11 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W skład Grupy Kapitałowej Lotos wchodzi 35 spółek o profilu produkcyjnym i usługowym w tym: 14 spółek zależnych od GL i 21 spółek pośrednio zależnych od GL.
W skład Grupy Kapitałowej Lotos wchodzi 35 spółek o profilu produkcyjnym i usługowym w tym: 14 spółek zależnych od GL i 21 spółek pośrednio zależnych od GL.

Resort skarbu rozpoczął analizę możliwość połączenia PKN Orlen, Grupy Lotos i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Do końca pierwszego kwartału 2016 roku Ministerstwo Skarbu Państwa chce wstępnie określić, czy takie połączenie miałoby sens.


Jakie rozwiązanie byłoby najlepsze dla Grupy Lotos?


Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen czy fuzji nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2003 roku. Blisko realizacji tego planu było przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Wtedy analitycy rynku nie byli do końca pewni, czy połączenie koncernu paliwowego i gazowego ma sens. Ich zdaniem połączenie Lotosu i PGNiG musiałoby się opierać na rozsądnym podejściu do całej sprawy. Choć rafinacja ropy naftowej różni się całkowicie od wydobycia gazu, to takie rozwiązania działają. Wystarczy spojrzeć na MOL, węgierskie przedsiębiorstwo przetwórstwa ropy naftowej i gazu ziemnego, zajmujące się również dystrybucją tych produktów.

Warto przypomnieć, że Grupa Lotos i PGNiG zacieśniły w ostatnich latach współpracę i  zawarły porozumienie dotyczące współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Chodzi o wydobycie ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych. Obie spółki mają zintensyfikować prace poszukiwawcze na terenie Polski. Rezultatem ma być wzrost wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny. A ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju i dodał, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Obecnie nowe władze resortu skarbu odgrzewają pomysł poprzednich rządów. Jak podaje Serwis Ekonomiczny PAP, resort do końca pierwszego kwartału 2016 roku ma podjąć decyzję co do dalszych działań.

- Rozpocząłem prace analityczne nad ewentualnym połączeniem PKN Orlen, Lotosu i PGNiG, nie chcę przesądzać, w jakiej formie i konfiguracji mogłoby dojść do tego połączenia. To będzie przedmiotem dalszych analiz. Na razie chcemy w ciągu kilku-kilkunastu tygodni, najpóźniej do końca I kwartału, określić wstępnie, czy takie połączenie miałoby sens - powiedział PAP minister skarbu Dawid Jackiewicz.
Obecnie Skarb Państwa posiada 53,19 proc. udziałów w Grupie Lotos, 6,35 proc. jest w rekach ING OFE, a pozostali akcjonariusze mają 40,46 proc. udziałów. Pozostaje mieć nadzieję, że wszelkie pomysły resortu skarbu będą powstawały w oparciu o rachunek ekonomiczny, a nie politykę.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (104)

  • PO się nie udało, bo obywatela protestowali, to teraz PiS będzie próbował?

    To jest ta dobra zmiana?

    • 10 0

  • wszystko co panstwowe jest zle, firmy, szkoly, szpitale itd. Wszystko ! (1)

    • 2 6

    • Tak, za to prywatne szpitale i szkoły są cudowne.

      • 0 0

  • Dziękuję Ci PiS ... (1)

    • 0 3

    • Nie ma za co przecież i tak wyjeżdżasz..

      PO zostawiłeś niebotyczne długi w Lotosie a nie ma z czego spłacać. Chyba że sprzedadzą spółki...

      • 1 3

  • skandal i dewastacja !

    a w nagrodę siedziba w... Warszawie !

    • 5 0

  • A po co tyle spółek ? Administracja rozbuchana do granic (nie)przyzwoitości

    za ciepłe posadki kolesiów prezesów 35 spółek płacimy w paliwie.

    • 3 4

  • D

    Pracę analityczne. Kasa dla kumpli.

    • 2 0

  • Kara

    To kara dla Pomorskiego za niepoprawność polityczną

    • 2 3

  • Kaczystom...

    mówię... łapy precz od Lotosu, naszego Gdańskiego. A Kurski Jacek niech już stawia w proteście autobus czerwony. Zobaczymy jaki z niego patriota terytorialny!

    • 5 3

  • niemiec albo francuz

    podoba mi się wpis pana z VII Dworu, jest to możliwe :)

    • 0 0

  • Jak Lotos wyjdzie z Gdanska , wplywy podatkowe miasta poleca na twarz ...

    ... moze to byc doskonala kara dla regionu nieprzychylnego nowemu rezimowi ...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane