• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

500 mln zł na terminal instalacyjny T5 w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
7 marca 2024, godz. 15:00 
Opinie (47)
  • Według projektu ukończenie robót palowych pod T5, czyli terminal instalacyjny, ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r., a ukończenie zalądowienia - do końca III kw. 2025 r.
  • W Baltic Hub trwa rozbudowa. Powstaje terminal kontenerowy T3.
  • W Baltic Hub trwa rozbudowa. Powstaje terminal kontenerowy T3.
  • W Baltic Hub trwa rozbudowa. Powstaje terminal kontenerowy T3.

Polski Fundusz Rozwoju właśnie poinformował, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Spółka Istrana, spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła z kolei przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5 dla obsługi farm wiatrowych. Do tego Port Gdańsk wciąż prowadzi przetarg na zalądowienie akwenów wodnych pod terminal instalacyjny. Nie, to nie trzy różne konkurencyjne projekty, a ten sam "temat", choć komunikowany w... dziwacznej kolejności.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

Kilka dni temu portal branżowy gospodarkamorska.pl poinformował, że Istrana - spółka celowa Baltic Hub - uruchomiła przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5. Powstała nawet specjalna strona internetowa z dokumentacją. Terminal ma służyć jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych (Offshore Wind Installation Base). Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy. Ostateczne oferty w przetargu należy dostarczyć do południa 5 kwietnia 2024 r.

Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind

W czwartek (7 marca) z kolei Polski Fundusz Rozwoju poinformował w komunikacie, że zainwestuje 500 mln zł w terminal instalacyjny w Gdańsku dla obsługi offshore. Jak podano, inwestycja PFR w nowy terminal w porcie w Gdańsku powiększy powierzchnię Polski o 21 ha. Część finansowania inwestycji ma pochodzić ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Tu należy wyjaśnić, że Polski Fundusz Rozwoju ma 30 proc. udziałów w terminalu Baltic Hub. W tej sytuacji należy wnosić, że projekt PFR i przetarg spółki celowej Baltic Hub to ten sam projekt. Jak ogłoszono, "zakończenie projektu planowane jest w 2026 r".

Problem w tym, że oficjalnie wciąż nie podjęto decyzji ws. postępowania nr 1/NH/2022 ogłoszonego przez Port Gdański. A okazuje się, że właśnie ono dotyczy tego, kto i gdzie zbuduje terminal instalacyjny w Gdańsku. Jak się dowiedzieliśmy zgłosił się jeden oferent. Obecnie Port Gdańsk, na prośbę uczestnika postępowania, zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 5 kwietnia 2024 (pierwszy termin 8 czerwca 2022 r., potem kilkukrotnie przekładany). Istrana, spółka celowa Baltic Hub, która ogłosiła przetarg na budowę T5, może więc zostać dzierżawcą tego terenu i wybudować na nim terminal instalacyjny, ale dopiero po... zakończeniu wspomnianego postępowania nr 1/NH/2022 i tylko wówczas, gdy zakończy się ono dla niej korzystnie.


Ale cóż, mniejsza o przetargowe... szczegóły, faktem jest to, że na ten terminal Trójmiasto czeka już długo. Najpierw miał powstać w Porcie Gdynia. Potem rząd zdecydował, że jednak w Gdańsku. Kiedy nad trójmiejskim terminalem instalacyjnym trwały dyskusje, zaczął powstawać terminal instalacyjny w Świnoujściu. Tam również zainwestowano 500 mln zł. Obiekt ma być gotowy już w 2025 r. i wówczas rozpocznie się montaż 76 turbin farmy Baltic Power (projekt Orlenu).

Wracając jednak do komunikatu Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu BalticHub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 ha, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m - czytamy w komunikacie.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja realizowana jest w modelu "zaprojektuj i wybuduj".


- Morska energetyka wiatrowa jest kluczowa dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki. Inwestycja PFR w terminal instalacyjny w gdańskim porcie to strategiczny projekt, który będzie impulsem dla rozwoju w Polsce całego łańcucha dostaw dla budowy farm wiatrowych na Bałtyku" - powiedział prezes PFR Paweł Borys, cytowany w komunikacie.
Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.

Mówi się, że gdańskim terminalem zainteresowana jest Polska Grupa Energetyczna, zaangażowana w projekt farm wiatrowych Baltica.

Miejsca

Opinie (47) 2 zablokowane

  • Czy można prosić o mapkę z aktualnym stanem? (3)

    Bo usiłowałem zobaczyć na google, ale chyba mają sprzed paru lat.

    • 7 1

    • Nie ma takiej (1)

      Według mojej wiedzy nie ma obecnie zdjęć satelitarnych lub ortofotomapy, na których widać by było rozbudowywany obecnie terminal. Pozostają tylko wizualizacje lub OpenStreetMap.

      • 1 0

      • no właśnie, bo oni mają jakieś relatywnie stare zdjęcia - tam widnieje tylko jeden pirs

        • 0 0

    • Musisz się zarejestrować w creodias browser. Później jak będziesz miał dostęp to zaznacz
      Polskę północną i co 2 dni masz zdjęcia z satelity Sentinel 2L1C i nr 2. Zdjęcia pobierz w true-color,
      bo standardowo to z filtrami zasysa.
      Aktualniejszych nie znajdziesz. Chyba że masz wujka w CIA to wtedy Maxar hires.
      nara.

      • 3 0

  • Rak toczy Gdansk stale, gdzies mam te termin (1)

    • 5 12

    • Prom wróci ?

      A co miasto będzie z tego miało.? Z ponadnormatywnych przeładunków zagranicznego miału węglowego przez port tylko zanieczyszczone powietrze i budynki w Nowym Porcie i Letnicy.

      • 1 3

  • Rekompensata za inwestycje (7)

    W ramach rekompensaty inwestor powinien, zbudować molo z mariną na Stogach!!

    • 25 14

    • Właśnie jest planowane tylko nie dla ludzi a dla gazowców FSRU

      • 12 2

    • Stogi to dzielnica przemysłowa (2)

      Mieszkania to błąd w tym matrixie.

      A fajna plaża tam to była 60 lat temu

      • 7 8

      • dla ciebie może matrix, dla nas dom - przynajmniej tak było...

        widać dawno na plaży nie byłeś. ale nic straconego bo niedługo juz i tak niewiele zostanie. jak odpalą to "cudo" obcego kapitału to plaże zasyfią po same górki, bo nie ma statków które nie ciekną wszelkim guanem. dodatkowo niedługo nie będzie też lasu. ostatni spacer mnie zdołował bo wyrżnęli kolejne "lotnisko" od tego terminala. w ciągu ostatnich dwóch lat zniknęło tak wiele lasu jak przez 40 lat sie nie zdarzyło. jak widać - kasa może wszystko zniszczyć pod płaszczykiem "postępu" i dbania o ekosystem. będzie trzeba uciekać z tego placu kontenerowego. a na plaże będziesz jeździł na majorke - jak będzie cie jeszcze stać raz w roku. fajnie?
        peace.

        • 9 2

      • Dadzą mieszkania ---- chętnie się przeprowadzimy!!!

        • 0 0

    • i wyremontowac mi piwnice :D

      • 3 0

    • Rekompensaty za co? (1)

      • 1 1

      • za syf, zatrucie srodowiska , spaliny i odpady ze statkow, za zabranie plazy mieszkancom i turysta

        • 4 2

  • Przetarg ogłoszony w styczniu... (1)

    ... a wy piszecie o nim w marcu?? Półtoramiesięczne opóźnienie, żeby nikt "przypadkowy" nie złożył oferty???

    • 11 6

    • A jednak to prawda. Ludzie są coraz głupsi.

      • 6 0

  • Kto będzie dzierżawcą? Takie proste pytanie od 5 lat??? (1)

    • 17 6

    • Jak to kto? PSA. Przecież nie może funkcjonować terminal, który nie ma żadnego dostępu od strony lądu, albo inaczej jedyne jakie ma przechodzi przez tereny PSA czyli Baltic Hub. No to odpowiedź na pytanie jest jasna. Jedynym oferentem jest obecny dzierzawca.

      • 0 0

  • Wystarczyłoby wybudować atom, ale tego ten premier nie zrobi (1)

    Zamiast tego postawi tysiące starych niemieckich wiatraczków

    • 16 13

    • nie, nie wystarczyłoby

      Atom powstanie, ale nie pokryje nawet luki po Bełchatowie (któremu kończy się węgiel i nikt go wozić nie będzie). Morska energetyka wiatrowa, dzięki wysokim wartościom współczynnika wykorzystania mocy zainstalowanej jest optymalnym uzupełnieniem.

      • 3 7

  • Dwa pytania (1)

    1) Kto wyłoży pieniądze i ile?
    2) Kto będzie operatorem tego T5?
    Zakładam, że żadne PSA czy australijski fundusz. PFR ma 30% udziałów w Baltic Hub, PSA 40%, australijski fundusz 30%.

    • 13 8

    • PFR dokłada do swojego terminalu. Czyli wspiera aktualnego inwestora. Cały tzw. przetarg to lipa. I tak wiadomo że oferent będzie tylko jeden. Pytanie czy będzie w stanie wybudować to do połowy 2026 roku? Jak nie wykorzysta KPO to nie zbuduje. a patrząc na stopień przygotowania tej inwestycji to na 100% nie zdąży.

      • 0 0

  • Wydłłużyli termin do 5 kwietnia (1)

    ale kiedy ten przetarg się pojawił, to info nie ma

    • 6 2

    • To kliknij w to niebieskie, to się dowiesz. Rany... co z ludźmi jest nie tak

      • 1 0

  • Przepraszam, co na to Gdynia !? (1)

    Kolejne Molo developerką zabuduje ?

    • 9 1

    • Jakby Gdyni nie przeszkadzano, to Gdynia już by kończyła pirs pod port instalacyjny. A tak to zabawa polityków trwa w najlepsze i inwestycje są tylko na papierze.

      • 0 0

  • Jednak niemiecki Siemens nie upadnie

    • 9 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor Loży Gdańskiej BCC. Założyciel i główny udziałowiec Firmy Doradczej Profit-Solo działającej w branży nieruchomości. Członek Pomorskiego Komitetu Monitorującego przy Wojewodzie Pomorskim. Członek Założyciel Lions Club Amber Gdańsk

Najczęściej czytane