• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baltic Hub będzie jeszcze większy. Teraz offshore wind

VIK
5 marca 2024, godz. 17:00 
Opinie (68)
Plan rozbudowy Baltic Hub. Plan rozbudowy Baltic Hub.

Baltic Hub planuje dalszą rozbudowę. Jeszcze nie zakończono budowy terminala T3, a już rozważana jest budowa... T5 jako bazy instalacyjnej dla morskich elektrowni wiatrowych. Palowanie już w 2025 r.




Baltic Hub: przetarg na projekt i rozbudowę Terminala T5



- Istrana, spółka celowa Baltic Hub, uruchomiła przetarg na projekt i budowę nowego terminala T5, który ma służyć jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych (OWIB; Offshore Wind Installation Base). Dokumenty przetargowe zostały opublikowane na stronie spółki Istrana 23 stycznia. Zlecającym będzie ta właśnie firma, będąca spółką celową Baltic Hub Container Terminal. Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy. Przetarg dotyczy wykonania wszelkiej niezbędnej dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych. Ostateczne oferty w przetargu należy dostarczyć do południa 5 kwietnia 2024 r. - poinformował portal Gospodarkamorska.pl.
Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych

Rozbudowa Baltic Hub: harmonoram prac



Według dokumentu ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r., ukończenie zalądowienia do końca III kw. 2025 r., ukończenie robót betonowych i żelbetonowych, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 r., uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 r.



Terminal T5 - do czego ma służyć?



Terminal T5, zgodnie z informacjami przetargowymi, ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. T5 ma stanowić ma przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni ok. 21 ha. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa - z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.

Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze Terminal instalacyjny w Gdańsku wciąż tylko na papierze

Co ciekawe, swój projekt budowy terminalu instalacyjnego prowadzi też Port Gdańsk, a właściwie Skarb Państwa. 1 marca 2022 r. rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych z Gdyni na Gdańsk. Według tego dokumentu ma on być gotowy do 1 czerwca 2025 r. Zapisano w nim też, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Rozpisano przetarg, ale już kilka razy przekładano terminy jego rozstrzygnięcia. Ostatnio na prośbę uczestnika postępowania ZMPG zdecydował o wydłużeniu terminu uzupełnienia oferty wiążącej do 29 lutego 2024 r., teraz przesunięto aż na początek kwietnia tego roku.

Dzień otwarty Baltic Hub Container Terminal Dzień otwarty Baltic Hub Container Terminal

Nie wiadomo, czy te dwa projekty są ze sobą powiązane. Przypomnijmy, że w Baltic Hub państwo ma 30 proc. udziałów za pośrednictwem Polskiego Funduszu Rozwoju.

W Baltic Hub przeładowano 2,05 mln TEU W Baltic Hub przeładowano 2,05 mln TEU
VIK

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (68)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane