- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (127 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (90 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (45 opinii)
Port instalacyjny jednak w Gdańsku? Tak chce resort aktywów
Port instalacyjny pod budowę wież wiatrowych być może powstanie w Porcie Gdańsk, a nie jak zapowiadano w Porcie Gdynia. Takiej zmiany chce resort aktywów państwowych. Wniosek przedstawiono, proces decyzyjny jest w toku.
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
Jak uzasadniło Ministerstwo Aktywów Państwowych, za zmianą lokalizacji przemawiają uzgodnienia poczynione ze spółkami Skarbu Państwa (PGE i Orlen) i ich partnerami, czyli podmiotami które mają realizować ok. 60 proc. inwestycji w offshore wind, a które wskazały port w Gdańsku jako spełniający wszystkie kryteria inwestorów.
W dokumencie napisano, że podmioty te wskazały "port zewnętrzny w Gdańsku, jako port spełniający wszystkie kryteria inwestorów branżowych i pozwalający na terminową realizację I fazy rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce". Zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)". Mamy więc powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego. Nie wiadomo, czy takiego jak w pierwszych planach, czy tylko jego części.
Czytaj też:
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 roku, to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 roku.
Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest Marek Gróbarczyk sekretarz stanu, organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu Radzie Ministrów jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to I kwartał 2022 r.
Czytaj też:
Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy
Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą z lipca ub. roku port instalacyjny miał powstać w Gdyni. Najpierw, czyli do 2024 roku miał być gotowy tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie).
Niestety, we wniosku resortu aktywów nie podano czy port tymczasowy w Gdyni będzie, nie podano też czy w tej sytuacji będzie kontynuowany projekt budowy Portu Zewnętrznego i jakie będzie jego ewentualne nowe przeznaczenie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-24 17:20
A ja proponuje Port w Szczecinie, (3)
ponieważ Port Gdynia na początku bardzo intensywnie działał , aby powstał Port Zewnętrzny. Obecnie gdy zgłosiło się czterech chętnych do wybudowania go, się przestraszył i zastopował. Tak nie może być, aby nasi menadżerowie są tylko średniakami a nie ludźmi wysokich obrotów i dużych projektów.
Proponuje Szczecin, bo znamy jak jest z budową stępki pod promy, jak czekamy na gremia rządowe. Inaczej mówiąc nic nie będzie.- 46 19
-
2022-03-01 12:41
Pisze pan nieprawdę i tyle .
- 1 0
-
2022-02-24 19:30
(1)
Ano zadziwiające - w Gdyni czterech chętnych na budowę portu zewnętrznego, minął już rok i cisza. Tymczasem w Świnoujściu powtarza się przetarg za przetargiem - pomimo braku chętnych. Zadziwiająca jest logika władzy.
- 19 0
-
2022-02-24 20:03
Chętnych może być i 100, tylko warunki przetargu były napisane kijowo i nagle zamawiający zorientował się, że potencjalny inwestor nie rozumie jego skrytej i pewnie bardzo światłej myśli. Koralewski! Halooooooo Dalej jesteś w Radzie Miasta Gdańska, który jest udziałowcem Portu Gdańsk czyli konkurenta Portu Gdynia?
- 11 0
-
2022-02-25 10:06
(4)
Dobrze ze się wycofano z budowy portu cenralnego w Gdańsku - tu po prostu nie ma miejsca. Taki port powinien wzorem CPK powstać na otwartym morzu np. w okolicy Ustki lub Kołobrzegu.
- 8 43
-
2022-02-26 12:27
Najlepsza lokalizacja portu jest port koło Pcimia.
- 1 3
-
2022-02-25 15:13
wiekszej głupoty dzisiaj nie czytałem
kwiatkowski
- 3 0
-
2022-02-25 14:41
Po co nam port (1)
Skoro jest już w Niemczech czy Holandii
- 4 1
-
2022-02-25 15:14
podpisz sie
trollu ruski
- 6 1
-
2022-02-25 01:25
Jest tylko jedna dobra lokalizacja (3)
Wielki Port w Elblągu. Przez przekop wiedzie prosta droga na Bałtyk. Na tratwach mozna będzie transportować nawet zmontowane wiatraki.
- 53 34
-
2022-02-28 15:10
Drug, ja nie poniał
- 0 1
-
2022-02-28 15:08
trzeba by go połączyć jakąś autostradnią z lotniskiem w Gdyni
- 0 1
-
2022-02-25 16:25
Hm, wiatrak to wiatrak, przez co podobny do helikoptera.
Przy odrobinie dobrej woli mógłby sam dolecieć do szelfu na miejsce instalacji.
A to znaczy, że ten port mógłby być tuż przy CPK, gdzie będzie miejsca na masowe operacje lotnicze.- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.