• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych

Wioletta Kakowska-Mehring
5 marca 2024, godz. 14:45 
Opinie (33)
Tak ma wyglądać jednostka budowana dla Lotos Petrobalticu. Tak ma wyglądać jednostka budowana dla Lotos Petrobalticu.

Biuro projektowe Seatech Engineering zamknęło wstępny etap projektowania jednostki CTV do obsługi farm wiatrowych na Bałtyku. Zadanie to wykonuje dla spółki Lotos Petrobaltic.



Przypomnijmy, że 12 października ub. roku Lotos Petrobaltic podpisał kontrakt z gdańskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych, czyli CTV (ang. crew transfer vessel). Prace projektowe miały się składać z dwóch etapów: projektu kontraktowego na potrzeby wyceny budowy jednostki przez stocznie oraz projektu klasyfikacyjnego, który docelowo zostanie dostarczony do wybranej stoczni do realizacji. Pierwszą część kontraktu właśnie wykonano.


- Zamknęliśmy wstępny etap projektowania. Uzgodnienia ogólne zostały zatwierdzone przez klienta, a specyfikacja techniczna jest gotowa i sprawdzona. Sprawnie przeprowadziliśmy testy obliczeniowej mechaniki płynów (CFD) na modelowym zbiorniku w Centrum Techniki Okrętowej, przewidując wymaganą moc statku. We współpracy z Centrum Technologii Wavelength analizujemy koncepcję dwupaliwowego układu napędowego (metanol i olej napędowy). Konstrukcja tego statku będzie wyjątkowa - nie mieliśmy jeszcze jednostki CTV zasilanej metanolem. Docelowo będzie to wersja hybrydowa, wspomagana dedykowanym systemem akumulatorowym - poinformowały władze Seatech Engineering

Projektowana jednostka transportowa to aluminiowy katamaran o długości między 25 a 30 m, który będzie miał za zadanie transfer personelu technicznego (do 24 osób), wraz z niezbędnym wyposażeniem, pomiędzy portem serwisowym a morską farmą wiatrową. Ponadto statek będzie stanowić wsparcie dla jednostek serwisowych pracujących w obszarze farm, zwiększając tym samym możliwości serwisowania turbin. Jednostka będzie przeznaczona do operowania na Bałtyku oraz innych morzach europejskich na dystansie maks. 150 mil morskich od portu serwisowego. Umożliwiać będzie prowadzenie operacji przy wysokości fali do 1,75 m. Maksymalne zanurzenie statku będzie wynosić ok. 1,6 m, a maksymalna prędkość - 24 węzły.

Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu? Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu?

Spółka Lotos Petrobaltic chce uczestniczyć w projektach dotyczących energetyki wiatrowej na morzu. Kilka lat temu władze spółki zapowiadały nawet zakup jednostki do stawiania wież wiatrowych, na razie skończy się na jednostkach do transferu pracowników i układania kabli na obszarze morskich elektrowni wiatrowych. Według umowy podpisanej w ub. roku finansowaniem trzech jednostek CTV ma się zająć Agencja Rozwoju Przemysłu.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (33)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane