• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6 mld zł inwestycji w kolej na Pomorzu. Szybsza podróż i lepszy dostęp do portu

Robert Kiewlicz
10 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Inwestycje kolejowe na Pomorzu mają ułatwić podróże i dostęp do portów. Na zdjęciu stacja Gdańsk Olszynka. Inwestycje kolejowe na Pomorzu mają ułatwić podróże i dostęp do portów. Na zdjęciu stacja Gdańsk Olszynka.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim zainwestowane zostanie w remonty i modernizację sieci kolejowej ok. 6 mld zł. Duża część tych środków przeznaczona zostanie na inwestycje kolejowe dotyczące poprawy dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku.



Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku przewiduje inwestycje rzędu 60 mld zł w całym kraju. Z tego aż 6 mld zł trafi na Pomorze.

- Komisja Europejska jest od dawna zaniepokojona stanem połączeń kolejowych w naszym kraju. Dlatego tak duże środki unijne będą w najbliższym czasie przeznaczone właśnie na inwestycje kolejowe. Większość towarów nadal przewozimy drogami i trzeba je "przenieść" na kolej. W planach są też inwestycje dotyczące dróg wodnych, które muszą służyć do transportu ładunków masowych. Musi nastąpić poprawa dostępu do trójmiejskich portów. Gdańsk wymaga kilku modernizacji, natomiast sytuacja Gdyni jest bardzo zła i wymaga większych nakładów - mówi Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Przekazany obecnie do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł i dwa projekty za ok. 325 mln zł.
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa). Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most i dwutorowa linia kolejowa).

Główne zadania to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni i Gdańsku. Dzięki budowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługujący port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia-Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni komunikację dla mieszkańców aglomeracji.

- Inwestycje w Gdyni i Gdańsku zakładają też elektryfikację linii i grup torowych, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, dostosowanie stacji do obsługi pociągów o długości 740 m, podniesienie dopuszczalnej prędkości na torach głównych do co najmniej 60 km/h, a na pozostałych torach do co najmniej 40 km/h oraz budowę Lokalnych Centrów Sterowania - Gdynia Port i Gdańsk Port Północny. Całkowity koszt inwestycji to ok. 850 mln zł - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - Zakładamy znaczną poprawę przewozów kolejowych, m.in. dobre połączenie do portów bałtyckich i sprawne wyjazdy ze Śląska oraz poprawę trasy Trójmiasto-Bydgoszcz, na która planujemy przeznaczyć w granicach województwa pomorskiego ok. 1,2 mld zł. Zapewni to nie tylko sprawniejszy przewóz towarów, ale także lepsze połączenia aglomeracyjne.

Montaż nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą w czerwcu 2015 r.


Jedną z ważniejszych inwestycji dotyczących poprawy dostępu do trójmiejskich portów jest dobiegająca końca modernizacja szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do gdańskiego portu. Już od września pociągi do portu pojadą po dwóch nowych torach przez most na Martwej Wiśle zobacz na mapie Gdańska. Gotowe są już układy drogowe, sieć energetyczna, osiem przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzenia sterowania ruchem. Dzięki inwestycji pociągi mogą zwiększyć prędkość z 20 do 100 km/h.

Projekt o wartości 370 mln zł, poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmuje modernizację i budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów). Największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach inwestycji jest 124-metrowy most na Martwej Wiśle, po którym już od stycznia 2016 roku jeżdżą pociągi. Koszt jego budowy wyniósł 35 mln zł. Został on wyposażony w dwa tory, co umożliwia przejazd do 180 pociągów na dobę. Konstrukcja portu pozwala też na przewóz cięższych niż do tej pory ładunków. Poszerzył się też tor wodny - do 50 m, światło mostu ma 9 m. W ramach projektu zmodernizowano też mosty na Motławie i Raduni.
Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu. Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu.

Efektem dużych inwestycji kolejowych ma być też szybsza podróż z Trójmiasta do innych miast regionu. Pociągi relacji Kościerzyna-Gdynia Główna mają skrócić czas podróży do ok. godziny. Podobnie, dzięki budowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o ponad 15 min skróci się czas dojazdu na trasie Słupsk-Gdynia Główna.

Miejsca

Opinie (71)

  • w kolej na Pomorzu? (4)

    ja tu widzę tylko województwo pomorskie, ale co ja tam wiem

    • 11 5

    • Zachodniopomorskie to prowincja, tam tylko mydlą ludziom oczy stettin floating garden 2050 (1)

      Generalnie bieda z nędzą.

      W Trójmieście to się żyje :) !

      • 1 2

      • Jesli chodzi o kolej to akurat pomorskie jest prowincja, cala polska sie z nas smieje, nawet podkarpackie nas zostawilo w tyle.

        • 1 0

    • inwestycje o których mowa sa też w granicach woj kujawsko-pomorskiego

      • 2 0

    • A woj. pomorskie nie jest częścią Pomorza?

      • 0 0

  • inwestycje oejowe

    Najwazniejszy pierwszy krok to pozwalniać skompromitowanch ,urzędasów ,, doradców,prezesow 'i wykonawców,paciotkow bo znowu pieniądz rozejdzie sie.

    • 1 0

  • bedzie sie musialo duzo zmienic bo (7)

    Budowa forum raduni wymusza przykrycie torow. Przykryte tory to zakaz wjazdu pociagow z paliwem i chemia a tej sporo smiga przez trojmiasto. Wiec. Pociagna elektryfikacje przez kochane kaszuby i tam pojada te swinstwa przez koscierzyne. Super. Ale. Oby nie zbudowali tego wszystkiego jak pkm :-)

    • 59 8

    • (1)

      i dobrze, strasznie hałasują te pociągi na zaspie ;)

      • 2 1

      • ustawiacz

        to wyprowadź się na wieś

        • 2 1

    • Nad torami bedzie tylko parking , centrum handlowe na dawnym dworcu PKS i dawnym Placu 1go Maja

      Konstrukcja parkingu jest ażurowa i nie bedzie przeszkadzała w kursowaniu ,,towarów"
      Nie siej paniki ,ktoś to dokładnie przeliczył.

      • 1 1

    • Wszystko zależy od tego czy To przykrycie torów ma status "tunelu". (2)

      W innym przypadku nie ma problemu.

      • 7 4

      • znowu wałki?

        kaska dla KOD?

        • 5 7

      • plan przykrycie byl juz 15 lat temu i

        Strazacy mowili ze nie ma mozliwosci zeby towary jezdzily

        • 11 2

    • z pkm

      Spier.... To i tu sp
      O co chodzi z przykryciem torów?

      • 1 2

  • Czyli pisy dajo 6 miliardów na nasze POmorskie ???

    No co za hojność.

    • 0 2

  • Linia do Portu została ODBUDOWANA , ta dwutorowa została zniszczona przez pozostawienie samopas

    przez PLK ,
    Sama przebudowa linii za duzo nie da ,zyska tylko Lotos który ma swoją bocznicę na Olszynce , stacja Port Północny jest tak zaniedbana ze juz dzis nie jest w stanie przyjąć więcej pociągów
    Na całej stacji obowiązuje 20km/h dla pociągów a dla jazd manewrowych na większości torów 10km/h

    • 2 0

  • Pytanko (5)

    A PKM jeszcze ruszy ? W tym roku ?

    • 59 1

    • ... (2)

      Tak we wrześniu. Czytaj profil PKM na FB

      • 4 11

      • nie do końca

        we wrześniu ruszy tylko 1/4 PKM. Do Gdyni np. nie będzie dalej docierać, do Wrzeszcza też nie... będzie tylko jeździć między Kartuzami a Brantowem czy jakoś tak

        • 2 0

      • co to jest fb

        Federalne biuro. Fatalne biuro. Final basketbal. Fikcja buraczana. Fedrujaca baletnica?

        • 6 0

    • odp

      Nie nie ruszy i co nam zrobicie hehe

      • 13 0

    • Przecież jeździ

      • 6 8

  • oj biedna ta Komisja Europejska, tak się musi martwić o nasze tory ;) (1)

    • 17 2

    • Jak by się komisja eu nie martwiła o to że tiry rozjeżdżają nasze drogi bo transport torowy i wodny to porażka, to pieniądze na inwestycje by magicznym sposobem wyparowały.
      A tak to ktoś zadba żeby nikt se kieszeni naszymi wspólnymi środkami nie zapychał.
      Mówię jak jest.

      • 2 0

  • Perspektywa 2023...
    Świetnie, że się o tym w końcu myśli ale to jakieś 20 lat za późno.
    Trzymam kciuki, aby udało się to zrealizować a nie jak gdyński OPAT, który "opada" z kolejnych grafików...

    • 3 0

  • może w końcu?

    Kolej do Bytowa?

    • 4 0

  • A kiedy SKM do Tczewa? (1)

    Przecież to by odciążyło zakorkowany Trakt św. Wojciecha.

    • 3 1

    • no co Ty?

      Przecież dzisiaj jechałem pociągiem SKM z Tczewa do Gdańska - 15-07.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane