• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ataki na statki na Morzu Czerwonym. Będą opóźnienia w portach

Wioletta Kakowska-Mehring
21 grudnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (53)
Armatorzy zrezygnowali z trasy wiodącej przez Morze Czerwone. Armatorzy zrezygnowali z trasy wiodącej przez Morze Czerwone.

Ataki na statki płynące przez Morze Czerwone mogą zagrozić dostawom do trójmiejskich portów. Najwięksi armatorzy morscy na świecie już wstrzymali ruch przez Kanał Sueski, a właśnie tą trasą przybywają do nas kontenerowce z Azji. Na utrudnienia szykuje się już gdański Baltic Hub.



Gdy w marcu 2021 r. w Kanale Sueskim na kilka dni zablokował się potężny kontenerowiec, to skutki tego zdarzenia były odczuwalne przez kilka tygodni. Dziś na Morzu Czerwonym prowadzącym do tego kanału mamy do czynienia z dużo groźniejszym wydarzeniem.

Powstaje kontenerowiec Powstaje kontenerowiec "Gdansk Ekspress"

Od kilku dni wspierani przez Iran jemeńscy rebelianci Huti atakują przy użyciu dronów i pocisków statki przepływające przez mającą 32 km szerokości cieśninę Bab al-Mandab, czyli Bramę Łez. Rebelianci zadeklarowali swoje poparcie dla palestyńskiej organizacji Hamas i oświadczyli, że atakują statki płynące do Izraela. Pocisk Huti trafił w norweski tankowiec Swan Atlantic, zaatakowano też kontenerowiec MSC Clara. Rzecznik Huti, generał Jahja Sari, oznajmił, że ataki będą kontynuowane tak długo, jak długo potrwa izraelska blokada Strefy Gazy.

W tej sytuacji armatorzy wstrzymują żeglugę tą trasą. Zrobił to już MSC, Maersk, Hapag-Lloyd, CMA CGM oraz OOCL. Również tajwańska firma Evergreen ogłosiła, że tymczasowo zaprzestaje przyjmowania izraelskich ładunków i poinstruowała załogi swoich kontenerowców, aby do odwołania zawiesiły żeglugę przez Morze Czerwone. Wczoraj do tego grona dołączył też japoński gigant transportu morskiego ONE.


Niestety taka decyzja będzie będzie miała daleko idące konsekwencje dla handlu światowego i żeglugi międzynarodowej, bowiem ta trasa jest jednym z głównych międzynarodowych szlaków towarowych. Według szacunków przypada na nią ok. 12 proc. wymiany światowej i duża część wymiany między Europą a Chinami.

Statki zostały przekierowane na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei w RPA. Niestety taka podróż trwa przynajmniej o 10 dni dłużej niż przez Kanał Sueski.


Skutki blokady i zmiany trasy mogą być odczuwalne w naszych portach w połowie stycznia, kiedy to miały dotrzeć planowane statki.

- Wiadomo już, że niektóre statki zaczęły pływać przez Przylądek Dobrej Nadziei, co oznacza przesunięcie o ok. 10 dni, w zależności od pogody i innych warunków.  Biorąc pod uwagę, że większość statków przypływających do Gdańska i innych północnoeuropejskich portów ma tygodniowe rozkłady rejsów, możemy spodziewać się, że w przypadku niektórych z nich opóźnienie wyniesie w rzeczywistości 14 dni. Jednak dopiero okaże się i zostanie potwierdzone, jaką dokładnie formę przybierze przesunięcie i dostawa ładunku oraz dla ilu cotygodniowych rejsów nastąpi ta zmiana trasy. Po tym okresie spodziewamy się powrotu do normalnej częstotliwości połączeń. Nie powinno to znacząco wpłynąć na płynność dostaw ani mieć zauważalnego wpływu na działanie naszego terminalu. Na bieżąco monitorujemy sytuację. Spodziewamy się otrzymać szczegółowe informacje od armatorów w najbliższych dniach, ponieważ sytuacja jest bardzo dynamiczna - mówi Magdalena Jagła, kierownik ds. marketingu i komunikacji w Baltic Hub.

Można spodziewać się też wzrostu cen na stacjach benzynowych. Analitycy spodziewają się bowiem wzrostu cen ropy naftowej i paliw, które płyną Kanałem Sueskim np. z Arabii Saudyjskiej do Europy, a to ok. 20 proc. światowego zużycia.

Miejsca

Opinie (53) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Gdzies czytałem,że na takich statkach ochrona zajmuje się ten słynny gdański policjant. To prawda?

    • 6 7

    • Kto?

      • 0 3

    • majami

      • 1 4

    • majami:)

      • 1 3

    • Gdyński jak już

      • 2 3

  • Siii, tylko niech nikt nie odważy się krytykować działań wojennych bezcennego Izraela (7)

    • 27 9

    • to nie sa dzialania wojenne, tylko obrona przed terrorystami, tak brzmi jedynie sluszna wykladnia, inna nie ma prawa istniec (5)

      bo obojetnie ilu ludzi izrael zabije, to oni sa zawsze niewinni. Przemoc wobec rzdennych wlascicieli tej ziemi, palestynczykow, trwa z popraciem usa, juz od 1947. Przymusowe wysiedlenia, nielegalne zasiedlenia palestynskiej ziemi, to jest izrael

      • 22 8

      • nie dobra o tym mówić

        to antysemityzm!!!

        • 20 3

      • (2)

        Na co czekasz? Jedź do Palestyny, walcz o wolność hamasu do podrzynania gardeł.

        • 5 15

        • Dokładnie to robią pejsy (1)

          • 9 6

          • Jezus nim nie byl?

            Kolega pyta

            • 1 0

      • uuuu antysemityzm :D

        • 3 1

    • nie wolno, oni sa swieci i niewinni, nawet jesli od 1946 roku morduja i wypedzaja rdzenna ludnosc palestynska

      • 0 0

  • Popieram. Czy wiecie, że w strefie gazy zginęło więcej dzieci niż podczas trwającej od dwóch lat wojnie na Ukrainie (1)

    • 29 5

    • uuuu antysemityzm :D to nie dobra jest nie wolno o tym mówić :D

      • 7 0

  • Podobno grupa Wagnera się nudzi (4)

    niech amatorzy zrobią zrzutkę i wynajmą ich do oczyszczenia tamtego obszaru :)

    • 20 5

    • Grupa kacznera chyba tez gotowa (3)

      • 4 4

      • Ruda WRONa Orła niepokona. (2)

        • 4 2

        • Tego jaszczompa z pustym łbem z logo pisu?

          Kriminalisci w szeregach pis... do tego mejza, bielan, bąkiewicz i inni

          • 1 2

        • Nie dociera?

          Musimy sobie zdać sprawę, o co chodzi i co się dzieje. A mianowicie dzieje się to, że nie broni tych mediów elektorat PiS-u, tylko bronią sami politycy. Oni dokładnie wiedzą, że jeśli nie będą mieli tych mediów, a już nie mają Telewizji Publicznej, już nie mają TVP Info, już nie mają państwowego radia, a jeśli tego nie mają, to nie mają tuby propagandowej. Bo musimy zdać sobie sprawę, że przez tych osiem ostatnich lat te media publiczne były tubą propagandową jednej partii.

          • 2 3

  • Dużo

    osób zapomina że za drzwiami mamy wojnę. Nigdy nie należy się już czuć komfortowo.
    Różnica między Izraelem jest taka że tam chce się zniszczyć za wszelką ceną Hamas
    a z Putinem dalej robi się po kątach interesy i chłop wie że nikt go nawet nie trąci.

    • 23 9

  • przepłynięcie Kanału Sueskiego nie jest bezpłatne! (4)

    kiedy ceny paliwa odpowiednio spadły statki po prostu omijały Kanał bo taniej było dołożyć 10 dni drogi niż płacić za jego przepłynięcie

    Ekologia oczywiście jest bardzo ważna w transporcie morskim...

    • 39 13

    • Ojjjj zdziwił byś się. (1)

      Niestety jest coraz ważniejsza i statki są zasypywane gadżetami do obniżania szkodliwości spalin, nie wspominając o dopuszczalnej zawartości siarki w paliwie żeby obniżyć SOx i wszystkich strefach ECA (emission controlled area) cyrk się zrobił na statkach przepotezny teraz, a ciągle dokładają. Teraz np wprowadzili coś na zasadzie AdBlue.

      • 17 4

      • A są i na gaz.

        Takie też pływają. Sam częściowo je obsługiwałem w Gdyni.

        • 6 0

    • A kto mowił że jest

      Ale na pewno wychodzi taniej bo inaczej nikt by tam nie pływał

      • 10 2

    • A dlaczego uważasz że to ty jesteś najmądrzejszy?

      • 0 0

  • moze prawda jest inna.

    Egipt podnosi opłaty zreszta duzo akwenów jest zajete i wykluczone z zeglugi przez foty wojenne NATO Chin i Rosji

    • 8 6

  • Konstytucja (4)

    To co w Polsce się dzieje jest gorsze, unia Europejska robi zamach stanu a wy tu o konflikcie na czerwonym

    • 18 16

    • Nareszcie!

      Nadeszła normalność!

      • 10 11

    • Porty polskie

      Dziwne ,że w tym samym czasie co ryży zrobił zamach z ekipą " 13 grudnia jaruzela", jakoś w Polskich Portach będzie biedniej.

      • 7 10

    • Koniec szczujni PiSowskiej i już ci ruble na konto nie wpłyną.

      Kranik z publiczną kasą zakręcony, a Moradziecki ci przecież z własnej kieszeni nie zapłaci.

      • 10 12

    • Pislamisty klaszcza skazanym kryminalistom....

      Skandal

      • 4 6

  • Nowy Port

    Hurra,zagraniczny miał węglowy może popłynie przez zagłębie śląskie?

    • 9 3

  • Bzdury i czarnowidztwo

    Izrael co najwyzej na porty trzeciorzednej ważnosci a ropa popłynie morzem czerwonym bo juz na 100 % zawołali statki wojenne do ochrony a rebeliantów spacyfikują

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane