- 1 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (79 opinii)
- 2 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (157 opinii)
- 3 Jest umowa na czarter FSRU (7 opinii)
- 4 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (26 opinii)
- 5 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (17 opinii)
- 6 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (188 opinii)
Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?
Nawet kilka dni może potrwać odwracanie kontenerowca Ever Given, który przechylił się na bok i zablokował Kanał Sueski. Korek statków czekających na przepłynięcie robi się coraz dłuższy. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej.
Aktualizacja, 25.03.2021
- Jest to bardzo dynamiczna sytuacja i stale ją monitorujemy, ale na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu, ale wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska - poinformował nas Marcin Kamola, communications and sales support manager w DCT.
Jak poinformował zarząd Kanału Sueskieg, osiem holowników usiłuje przemieścić załadowany kontenerowiec Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego. Eksperci obawiają się, że przesunięcie jednostki może być większym problemem niż się na początku wydawało, a kanał może być zatkany nawet przez kilka tygodni.
Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu.
- W Kanale Sueskim po utracie napędu i sterowności bardzo duży kontenerowiec Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskiego - podał portalmorski.pl.
Gospodarka morska w Trójmieście
Jak wyliczają eksperci, przez tą wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Wykopany 150 lat temu Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Gdyby nie on, statki z Chin, Indii płynące do Europy musiałyby opłynąć całą Afrykę, a to znacznie wydłużyłoby czas podróży, co miałoby wpływ na koszty transportu.
Jak donoszą agencje, egipscy urzędnicy podejrzewają, że statek został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Ever Given ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie.
Trwają gorączkowe prace, których celem jest wypchnięcie statku z powrotem na kanał żeglugowy. Według wstępnych zapowiedzi to może potrwać nawet kilka dni. A zatkanie kanału może spowodować opóźnienia w dostawach i poważne straty w transporcie. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej. Według informacji tworzy się już kolejka statków. A w niej mogą też stać jednostki zmierzające do DCT. Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.
O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź.
Opinie wybrane
-
2021-03-24 10:55
Globalna wioska
Rzadka pisze się o trójmieście w kontekście globalnym ale to właśnie jest zależność trójmiasta od wydarzeń na świecie. Fajnie wychylić się czasami poza zaścianek bo mam nadzieję, że aspirujemy do miana globalnej metropolii
- 10 2
-
2021-03-25 18:23
Evergreen, a nie Ever Given ;) (2)
Nikt jeszcze nie zauważył? ;)
Przy okazji warto wejść na stronę armatora - zawsze się zastanawiam, czy oni tak specjalnie w stylu Amiga i AltaVista ją utrzymują, czy nikt im nie powiedział, że mamy już od jakiegoś czasu XXI wiek?- 0 7
-
2021-03-25 18:26
Ever Given (1)
wystarczyłoby przeczytać wcześniejsze komentarze
- 2 0
-
2021-03-26 07:13
Serio, Kapitanie Oczywisty?
A nie ugryzło cię nic przy czytaniu - takie małe, uszczypliwe, a nazwę ma jakby od żeńskiej wersji żelaza?
- 1 1
-
2021-03-24 11:11
Czekamy na odpowiedź DCT (2)
A co oni mają powiedzieć? Może zapytajcie się ich czy na święta będzie padać to podobne pytanie. Nic nie wpłynie na DCT ani Gdynię bo z Hamburga Rotterdamu Antwerpii itp wozi się masę towarów do naszych portów przez tzw feedery które odbierają ten towar z innych statków wpływających nie przez suez. Jeżeli suez byłby faktycznie zablokowany na wieki to koszt frachtu może iść w górę ze względu na koszty paliwa statków i nic więcej dziękuję dobranoc
- 5 5
-
2021-03-24 13:01
akurat do DCT wpływają tzw. oceaniki bezpośrednio... (1)
sprawdź zanim napiszesz
- 7 0
-
2021-03-24 13:44
Wpływają ale chyba nie zrozumiałeś o co mi chodzi, oprócz oceanikow wpływa pełno mniejszych jednostek które je zastąpią przez covid na początku też był z oceanikami problem ale feedery były.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.